The Notorious B.I.G. - Ready to Die (1994)

Label: Bad Boy

1. Intro (3:24)
  2. Things Done Changed (3:57)
  3. Gimme the Loot (5:04)
  4. Machine Gun Funk (4:16)
  5. Warning (3:40)
  6. Ready to Die (4:24)
  7. One More Chance (4:43)
  8. #! *@ Me (Interlude) (1:31)
  9. The What (3:57)

met Method Man

10. Juicy (5:03)
  11. Everyday Struggle (5:19)
  12. Me & My Bitch (4:00)
  13. Big Poppa (4:13)
  14. Respect (5:22)
  15. Friend of Mine (3:28)
  16. Unbelievable (3:43)
  17. Suicidal Thoughts (2:54)
  18. Who Shot Ya? * (5:19)
  19. Just Playing (Dreams) * (2:43)
totale tijdsduur: 1:08:58 (1:17:00)
avatar van royals
Dead_Presidents schreef:

Jij lijkt me de type gozer die hip hop te gewelddadig vind en daarom alleen naar instrumentals luistert

Klopt. Als de teksten vooral seksisme of geweld verheerlijken dan haak ik af. Dan luister ik liever naar een beat of een andere rapper.

avatar van Dirruk
royals

Ik heb nu uit nieuwsgierigheid jouw top 10 bekeken. Omdat ik erg benieuwd was of ik daar een hip hop album zou vinden. Maar Doggystyle is ook niet het meest schone album lijkt mij?

avatar van royals
Dirruk schreef:
royals

Ik heb mijn top 10 weet ik niet hoe lang niet veranderd. Sinds dit jaar of zo denk ik anders over veel rap teksten. Ik heb die CD ook allang weggegooid. Maar mijn top 10 is meer een reflectie van platen die op mij een invloed hebben gehad (in mijn jeugd) vooral. Niet zozeer de beste albums die ik ken. Ik vind nu alleen de beats/productie van Doggystle goed niet meer de lyrics. Dus gangstarap albums en rap albums in het algemeen waardeer ik voor de beats.

Het beste debuut in hiphop; Nas wie?

Laten we eerlijk zijn; 2Pac's debuut uit 1991 was ook keihard!

avatar van jordidj1
Fuck the world, don't ask me for shit
Everything you get you gotta work hard for itttt

Blijft een harde plaat dit, zeg. Biggie blijft toch een grootheid op het gebied van flowen en in combinatie met zijn fijne stemgeluid blijft dit - bijgestaan door de sterke producties - een absoluut meesterwerk.

Bradlinho
Voor mij is dit het beste Hip Hop album dat ooit gemaakt is. In mijn vriendenkring is het toch vaak The Chronic, maar ik vind dit album veel diverser.

Absurd goed debuutalbum! En dat uit de mond van een diehard 2Pac luisteraar. Mijn mening over Biggie is helemaal bijgedraaid.

avatar van Shelter
Ik begrijp niet helemaal waarom een diehard 2Pac luisteraar niet van Biggie zou kunnen genieten?
Neem aan dat de vete niet door sloeg bij de fans? Althans niet buiten Amerika?

In mijn jeugd koos ik standaard het 2Pac kamp, dat was waarschijnlijk puur op emotie gebaseerd. Maar toch als je het verhaal een beetje kent had BIG een dubieuze rol, vind ik nog steeds.

avatar van Shelter
Ik ken het verhaal een beetje en heb de docu gezien, ik zou eerder zeggen dat Puff Daddy en Suge Knight een dubieuze rol hebben, BIG niet echt.
Ik was overigens ook meer van 2pac kamp, maar meer omdat ik een hekel had aan die hele Bad Boy shit. Notorious BIG ondanks dat altijd een meer dan uitmuntende rapper gevonden.

In tegenstelling tot life after dead (bagger voor mij ) is dit een classic!

avatar van Kos
Kos
Best irritant dat mijn vinyl zo´n slecht volume heeft. Meer mensen last van? Of heb ik weer een slechte versie.

avatar van VDB79
Kos schreef:

Ik heb de VMP reissue, en die klinkt fantastisch.

avatar van Nr.4
Kos schreef:

M'n geluid is prima, alleen staan op mijn vinyl-versie slechts 9 tracks

avatar van Kos
Kos
Ja dat heb ik ook, kwam er pas later achter helaas.

avatar van MAS
MAS
Er zijn van Ready to Die heel veel bootlegs in omloop. Een groot deel ervan heeft weliswaar kekke kleurtjes, maar maar 9 tracks... Ik kan me goed voorstellen dat daarop de kwaliteit minder is.

Ik oktober komen er twee offciele badboy re releases op vinyl uit. Daarop staan wel alle tracks en die zijn op 140 gram vinyl. Die kwaliteit al waarschijnlijk wel goed zijn.

avatar van Funky Bookie
Absoluut 1 van de beter hiphop albums. Biggie heeft een beestachtige flow en de beat zijn prima.

avatar van JayM
Zie dat ik hier op de één of andere onverklaarbare manier 4,5* voor heb gegeven. Heb deze tikfout dan ook maar heel snel gecorrigeerd.