Led Zeppelin - In Through the Out Door (1979)

Label: Swan Song

1. In the Evening (6:36)
  2. South Bound Saurez (4:05)
  3. Fool in the Rain (6:02)
  4. Hot Dog (3:08)
  5. Carouselambra (10:03)
  6. All My Love (5:34)
  7. I'm Gonna Crawl (5:20)
  8. In the Evening [Rough Mix] * (6:54)
  9. Southbound Piano (South Bound Saurez) * (4:14)
  10. Fool in the Rain [Rough Mix] * (6:13)
  11. Hot Dog [Rough Mix] * (3:17)
  12. The Epic [Carouselambra - Rough Mix] * (10:48)
  13. The Hook [All My Love - Rough Mix] * (5:52)
  14. Blot [I'm Gonna Crawl - Rough Mix] * (5:31)
bikkel
Ik ben erg onder de indruk van Fate Of Nations en Mighty Rearranger.

Father McKenzie
Een terugkeer naar de vorm der hoogtijdagen... of toch bijna; Alleszins een stuk overtuigender dan halfgeslaagde Presence; Hier staan toch wat klassiekers op; Fool In The Rain, Hot Dog, All My Love en I'm Gonna Crawl.
Maar mijn persoonlijke favoriet is hier het bezwerende Carouselambra!
Toch ****

Carouselambra duurt 6 minuten te lang. Het eerste deel (de eerste 4 minuten dus) heeft een eenvoudig thema dat meer dan voldoende gevarieerd wordt om de aandacht onverdeeld vast te houden. Daarnaa zakt het in als een mislukte pudding.
Uit Carouselambra kunnen we twee conclusie trekken. Led Zep was niet in staat om toetsen-geöriënteerde rock te maken als Uriah Heep's Ken Hensley 5 tot 10 jaar eerder. Robert Plant zat in een langdurige depressie die pas met zijn eerste soloplaat voorbijging, want ook op Carouselambra is zijn zang vrijwel emotieloos.
Ik heb het hele album vele lange jaren geleden eens gehoord. Ik moet dus verder op mijn geheugen afgaan en het maakte geen indruk op me. In the Evening deugt wel, dat weet ik nog.

bikkel
Ik denk dat Led Zeppelin zeker in staat was om toetsen-georienteerde stukken te maken.Het was alleen niet hun handelsmerk.
Uriah Heep bouwde zijn geluid uit de Hammond en de gitaar.In zekere zin deed Deep Purple dat ook.
Led Zeppelin zocht met alle respect voor bovengnoemde bands(want dat zijn ook toppers op hun gebied)meer de variatie op.
Stukken als No Quarter,Kashmir en bijvoorbeeld In The Light zijn geslaagde stukken waar de toetsen een prominente rol spelen.Ook Stairway to Heaven werd live met toetsen vertolkt.John Paul Jones bespeelde regelmatig de toetsen op de buhne.
Carouselambra is ook geen favoriete track van mij.Een stukkie korter had beter geweest.Het basis idee vind ik overigens goed gevonden.
Dit is duidelijk een plaat waar de groep de vorm een beetje kwijt is.
Vandaar dat het zo'n allergaartje is geworden.

avatar van sdr
sdr
Ik lees vaak dat mensen denken dat het na Physical Graffiti op was met Led Zeppelin. Ik heb laatst Presence en deze geluisterd en deel deze mening zeker niet. De albums zijn misschien minder hard rock dan de eerste 4 platen, maar dat was Houses of the Holy natuurlijk ook al. Alleen Carouselambra overtuigt mij niet, zeker het stuk na 7 minuten, ik houd ook niet van synths. Verder gewoon heerlijk relaxte muziek, en voor mij dus het bewijs dat Led Zeppelin geen slechte studioalbums heeft afgeleverd.

sdr schreef:

Het woord slecht wordt door mij niet in de mond genomen.
Dat is deze plaat namelijk niet.
Ik hoor wel een Led Zeppelin die artistiek een tikkeltje moe gestreden klinkt.

bikkel schreef:

Stairway to Heaven en Kashmir zijn in de eerste plaats gitaarcomposities, met de toetsen op het tweede plan. In the Light kan ik niet goed velen.
Maar No Quarter (versie Song remains the Same) was ik eventjes totaal vergeten, schande, want ik ben er gek op. Mooie gitaarsolo ook.
UH stelde oveigens tamelijk noodgedwongen het orgel centraal, want Mick Box was (is?) een matige gitarist die niet teveel op de voorgrond moet staan.

stuart
Het laatste album van 10 jaar Led Zeppelin; in de drie jaar tussen Presence en dit album was de punk voorbij gekomen, zaten we in de disco en was de New Wave begonnen. Led Zeppelin maakte hier wat mij betreft nog een redelijk album, maar zeker ook niet meer. Zo is het openingsnummer nog wel redelijk , maar waar ik zelf wat moeite mee heb ziin de synths. Verder is het album wel aardig gevarieerd, maar wel wisselvallig en niet echt bijzonder meer.

von Beethoven
In the Evening, Fool In The Rain, Carouselambra en het prachtige I'm Gonna Crawl zijn mijn favorieten van dit album.
De rest vind ik een stuk minder en hot dog vindt ik gewoon een zeik Nr.!
een must have voor alleen Led Zep fans!
Iemand die gewoon iets van Led Zeppelin in huis wilt halen...kan ik een ieder ander album aanbevelen (regulier of het uitstekende remasters uit 1990)

avatar van TJN
TJN
Ik vind het nog steeds een groots album. Het laatste werk van een van de beste bands ooit op aarde. Zoals zij op elkaar ingespeeld waren met John Bonham er nog bij, grote klasse. Tienduizend andere bandjes die nog niet de helft presenteren wat Led Zeppelin na bijna tien platen nog kon laten horen.

Stijn_Slayer
Ik had mijn stem verwijderd, want ik moet bekennen dat me hier bijna niks meer van bijstond. Bij herbeluistering vond ik meteen bij het begin al een nieuwe parel: In the Evening.

Dan komen er opvallende nummers. Ik hoor geen Led Zeppelin meer, nu hanteerde Led Zeppelin meerdere stijlen maar deze 'cowboy stijl' vind ik niet zo werken. South Bound Saurez vind ik minder en ook het veelgeprezen Fool in the Rain en Hot Dog zijn niet aan mij besteed. Carouselambra is een aardig experiment, maar niet meer dan dat.
All My Love is dan nog wel een aardig nummer, maar het refrein is een tikkeltje vervelend. Ik ben ook niet zo weg van de synthesizer solo. I'm Gonna Crawl is ook één van de betere nummers op dit album.

Laat ik voorop stellen dat het nergens slecht is en nog steeds leuk in elkaar steekt. Ik zie dit echter niet als een serieus bedoeld studio album, meer als een experiment in een andere stijl.

cambal
All My Love is een van de vele mooie nummers van dit album .

Een uitstekend album van Led Zeppelin. Page laat goede riffs horen en daar is hij natuurlijk heer en meester in. Carouselambra is een wereldnummer en ln the Evening een geweldige opener. Ik kan de kritiek van sommigen wel begrijpen. LZ speelt wat andere stijlen, maar het geluid is nog steeds zeer kerkenbaar. Dit is een waardige afsluiter van een grandioze carrière. Bonham zal niet lang na de release van deze LP overlijden na een hevige drinksessie.

cambal schreef:
All My Love is een van de vele mooie nummers van dit album .

Af en toe hoorde ik deze op de radio, en ik heb regelmatig bedacht dat dit wel solo-werk van Plant moest zijn. Want ik herkende zijn stem wel, maar wist zeker dat dit niet op de eerste 7 studioplaten van LZ stond.
Blijkt dit gewoon op deze 8e en laatste plaat te staan !

Joy
verrek, deze al jaren in de kast staan, zit led zep II in de hoes kom ik net achter

en zodoende dacht ik dat het gewoon een uitgave van led zep II was in een andere hoes

bllijkt het VIII

moet ik er toch de plaat eens gaan bijzoeken, en nog een hoes voor de 2de II want die heb ik nu dubbel maar van 1 geen hoes

ist nog te volgen?

Joy schreef:

ist nog te volgen?

Vagelijk . Zodra je VIII typte haakte ik af. Jij houdt je eigen codering erop na, leuk initiatief .

avatar van aerogp1
Vandaag heb ik deze een keer of 4 geluisterd. Hij pakte me niet meteen bij de lurven, maar ik vind het wel grappig om een keer een heel andere Led Zeppelin sound te horen.
Hij is in ieder geval bij lange na niet zo slecht als ik altijd gedacht had .
Voorlopige favoriet is toch echt 'All my love'. Onderhand het meest toegankelijke LZ nummer ooit!

avatar van Madjack71
Als je dit album langs alle voorgaande -stuk voor stuk klassiekers- albums van deze legendarische band legt. Dan is mijn 1ste indruk een "Led Zeppelin light"
De nummers komen wat lichtvoetiger over op de laatste twee na en de synths zijn niet altijd een verrijking voor het gehoor. Zelf had ik liever daarvoor de bas en gitaar meer naar de voorgrond gehad. Het echte Led Zeppelin gevoel komt voor mij vrij laat op gang en eigenlijk pas vanaf Carouselambra met daarna -voor mij- de twee hoogtepunten van dit album All my love en I'm gonna crawl.
Het geheel luisterd wel lekker weg en Plant is wat braver, maar klinkt nog uitermate goed op All my Love en I'm gonna Crawl.
De riffs uit duizenden van Jimmy Page zijn hier wel erg mondjesmaat aanwezig. De stuwende bas en de mad drums, die voor mij voor Led Zeppelin zo typerend waren, komen hier minder aan bod. Een hoofdrol is vooral weggelegt voor de synth.
Slecht klinkt het zeker niet. Maar als je de voorgaande albums koesterd, is dit even wennen.
Qua composities is het niet meer zo groots, episch en meeslepend als voorheen.
Tja bij deze band, leg je de lat toch wat hoger.
Het komt op mij een beetje over als dat God de aarde schiep in 6 dagen, de zevende nam hij een dag rust en dag acht schiep hij Madurodam.
Toch net even iets anders.
Edoch, toch nog 3,5 en binnenkort maar eens een keer Madurodam checken.

Father McKenzie
Fool In The Rain vind ik meesterlijk; de tempowisselingen zijn machtig en na het "Latijnse stuk" komt de gitaar heelijk op de voorgrond. Een song die nooit op het recente Mothership had mogen ontbreken en stukken leuker dan het voor mij halfslachtige "In The Evening"
Carouselambra vind ik wel het beste en overtuigendste dat hierop staat. Bescheiden terugkeer naar de vorm van de hoogtijdagen tussen hun eerste plaat en het machtige Physical graffiti.
Mij nog steeds **** waard.
De hoes blijft schitterend.

Father McKenzie schreef:
De hoes blijft schitterend.

De hoes ademt een gave sfeer uit ja. Past alleen totaal niet bij de muziek op het album....

avatar van LucM
In the Evening en All My Love zijn de toppers op dit wel sterk maar niet echt opzienbarend album van Led Zeppelin. De band probeert met zijn tijd mee te gaan door meer gebruik van synthesizers bv. maar het vet is toch wel wat van de soep, ik kan van het jaar 1979 minstens 20 betere albums opnoemen waar dat al hun albums van 1969 tot 1975 uitstekend waren, toen Led Zeppelin één van de beste en invloedrijkste bands was.

avatar van bikkel2
Ja , ik ben het wel met je eens Luc . Zep klinkt hier nogal zoekende .
Daarmee niet per definitie slecht , maar ik vind dit uiteindelijk hun minst geslaagde werk . De rek leek er een beetje uit . Veel minder geinspireerd ook .
Een nummer als Hot Dog is best wel grappig , maar die hadden ze er eigenlijk niet op moeten zetten . Voor Zep begrippen een ondermaatse song . Leuk om live te spelen , maar op een regulier album ??

avatar van kaztor
Gooi Hot Dog eraf en zet daarvoor in de plek Wearing And Tearing en het album is meteen al een stuk beter.

Father McKenzie
Nooit zo begrepen waarom deze terugkeer naar de toch betere vorm, na het wat kwakkelende Presence, zo slecht of "matig" ontvangen werd.
Ik vind dit een redeijk fantastisch album. In The Evening is een goede opener, maar daarna wordt het beter; South Bound Saurez rockt ongehoord lekker, en Fool in the Rain vind ik echt meesterlijk goed, vooral met die tempowissel naar dat stukje "Latin" erin. De gitaar klinkt daarna kurkdroog en funky.
Hot Dog is een lekker rock'n roll tussendoortje om dan over te gaan in het zwoele en languitgesponnen maar toch "spannende" Carouselamra.
All My Love heeft voor Led Zeppelin een te groot Abba-gehalte ahw, en I'm Gonna Crawl klinkt als vanouds lekker bluesy.

Ik vind dit lang geen slecht album, en de plaat met misschien wel hun mooiste hoes.

avatar van Hendrix4live
Wat een lage score. Verdient veel hoger. Carouselambra en All My Love zijn mijn favorieten.

1,5
All My Love heeft wel mooi keybord werk, mooi nummer, maar wel erg poppy en commercieel. Ook In The Evening heeft een lekker catchy sound, sterk nummer ook. Dat zijn de enigste 2 nummers die ik ken van dit album, misschien dat de rest van dit album net zo klinkt, maar volgens de statistieken zijn dat ook gelijk de beste 2 nummers van dit album.

Hendrix4live schreef:
Als jij vind dat deze een hogere score verdiend, dan moet je natuurlijk niet slechts een 4* geven. Zo komt die score natuurlijk nooit hoger.

Father McKenzie schreef:
en de plaat met misschien wel hun mooiste hoes.
Die mooie hoes is wat mij betreft weggelegd voor Zep II, erg mooi en authentieke hoes die erg veel sfeer uitstraalt. Ook de hoes van IV en Psychical Graffity zijn fantastisch mooi.

Stijn_Slayer
Ricardo, hier is een nieuwtje voor je: op musicmeter moet je bij het stemmen afgaan op je eigen mening. Compenseren slaat nergens op. Ook al geeft hij nu 5*, dat gemiddelde gaat dan echt niet ineens onwijs omhoog.

1,5
Dat is ook zo, maar hij stemt een 4* en dit album heeft 3.37* gemiddeld wat niet eens slecht is en niet veel afwijkt van Hendrix4Live zijn stem, vandaar dat ik zijn redenatie wat vreemd vind dan.