Red Hot Chili Peppers - Greatest Hits (2003)

Label: Warner Bros.

1. Under the Bridge (4:28)
  2. Give It Away (4:43)
  3. Californication (5:32)
  4. Scar Tissue (3:39)
  5. Soul to Squeeze (4:55)
  6. Otherside (4:17)
  7. Suck My Kiss (3:38)
  8. By the Way (4:20)
  9. Parallel Universe (4:32)
  10. Breaking the Girl (4:57)
  11. My Friends (4:05)
  12. Higher Ground (3:24)
  13. Universally Speaking (4:19)
  14. Road Trippin' (3:27)
  15. Fortune Faded (3:22)
  16. Save the Population (4:08)
maar waarom zon lelijke cover

avatar van Harderwiek
Goede verzamelaar. Bijna alle beste nummers van Peppers staan erop!

behalve can´t stop

Harderwiek schreef:
Bijna alle beste nummers van Peppers staan erop!

notsub schreef:
Voorheen had ik een tape met What Hits!? Nu luister ik naar deze en het latere materiaal klinkt duidelijk wat meer laid back dan de vurige nummers uit het verleden. Een probleem vind ik het niet. De nummers van deze CD klinken relaxed met af en toe een springnummer ertussen om het verleden niet te vergeten.

Je noemt ze 'springnummers', ik noem ze geforceerde pogingen om de oude fans te overtuigen. De RHCP die zich vanaf Californication presenteerde was duidelijk een andere band dan die daarvoor. Er werdt een duidelijk meer hitparade-gerichte sound aangemeten vanaf die plaat. Ik denk dat het enigszins floppen van One Hot Minute daar vooral mee te maken heeft, een plaat die alleen op #11 eventjes mee mag doen van de heiligverklaarde Frusciante.

avatar van Shelter
@rockdude vind je serieus give it away een minder nummer?
Dat vind ik nu juist een van de betere...zit zo'n lekker funky geluidje in... gitaarspel in die track vind ik echt geweldig.

Overigens voor RHCP liefhebbers die meer de oude funk fijn vonden, check "Dag-Righteous"...ik vind die band wel wat weg hebben van de oude peppers.

avatar van JustMike
rockdude schreef:
maar waarom zon lelijke cover

Ja, dat kon veel mooier!

avatar van Snoeperd
Naar mijn mening is een verzameler van rhcp heel overbodig omdat je zoveel goeds mist, ik mis heel veel nummers. Je moet gwn hun albums luisteren want die zijn uniek. Ik mis vooral: cant stop, aeroplane ( one hot minute maar 1 lied, dus scheve verdeling) knock me down en sir psycho sexy

joeri_metal
de 2de greatest hits van de red hot chili peppers
deze bevalt me beter dan de eerste ( what hits ?! )

het album begint zeer sterk met under the bridge, met in het begin lekker rustige zang en daarna een heerlijk, aanstekelijk refrein, en een verassend eind, een zeer lekker nummer, één van de beste mischien

met give it away heb ik niets. matig nummer dat ik altijd skip

californication heb ik een zwak voor, was me eerste red hot chili pepper nummer dat ik kende en luisterde het heel vaak, was ook het eerste nummer dat ik kon spelen op me gitaar ! prachtig nummer

ook scar tissue is een heerlijk nummer, lekker rustig nummers als californication, scar tissue en otherside zijn het lekkerst bij een lekkere zomer met warme zon, ik weet niet waarom

soul to squeeze is ook weer een lekker nummer met heerlijke zang

otherside is ook een nummer die zeer simpel te spelen is op gitaar, het is goed gezongen en vooral het einde is erg goed, met een kleine solo en dan nog even rocken !

suck my kiss vind ik in tegenstelling tot give it away wel echt vet, een lekker funky nummer met een vet refrein vooral als ie
your mouth was made to suck my kiss aan het einde van het refrein

by the way is een van me favoriete peppers nummers met een heerlijk refrein en vooral als ie op het eind het refrein een stuk harder gaat zingen is heerlijk, ik mis na by the way alleen wel echt can't stop

parrallel universe en breaking the girl zijn ook gewoon goede en lekkkere nummers

my friends is echt een heerlijk nummer met goed gitaar spel en heerlijke zang echt een sterk nummer, en het enige nummer die ze van het album ' one hot minute ' spelen helaas

en ook na my friends komen stuk voor stuk nog goede nummers ookal zijn naar mijn mening de beste nummers nu al geweest maar toch is ook het einde lekker om naar te luisteren,

al met al een top album met helaas 1 skip nummer voor mij ( give it away ) en er hadden ook wel meer nummers op mogen zitten van mij, 16 nummers is een beetje weinig voor een greatest hits van een band met al zoveel albums, maar toch is dit voor mij wel het beste peppers album en degene die ik het meest opzet en het liefst luister, de vibe de zang, ritme alles is fantastisch aan dit album !

Father McKenzie
Goede dwarsdoorsnede, maar nogal onvolledig. Leuk is de dvd met clipjes die erbij zit. Voor mij de reden tot aanschaf, destijds.

joeri_metal
ik heb geen dvd met clipjes erbij

avatar van pureshores
vandaag gekocht voor 8 eura.

Heb niks met under the bridge en ook niet veel met periode 2000 (de grote hits).
Eerste kennismaking voor mij was Higher ground-wist ook niet toen dat het een cover was-voor mij toen gewoon een energiek nummer dat eruitsprong in mij niet bekend gitaar terrein.

Net in de winkel vluchtig tracklist dus bekeken en kwam er thuis achter dat Can't stop er niet op staat-net mijn favoriet natuurlijk. maar dat zal aan het jaar van uitkomen liggen?? (2003)
Daarom staat The Zephyr song er ook niet op zeker.

Mis verder Aeroplane en Warped.

Verwacht binnenkort weer een comeback van deze heren

Rizz
Ik vind hem ook wel onvolledig, ze hebben er ontzettend commerciële nummers op gezet en dan krijg je dit. Wel erg genietbaar overigens, maar als ik echt wil rocken zet ik wel Blood Sugar Sex Magik of The Uplift Mofo Party Plan op

pureshores schreef:

Daarom staat The Zephyr song er ook niet op zeker.

Fortune Faded was de lead-single van deze verzamelaar en verscheen dus ná de singles van By The Way. Het is dus gewoon incompleet.

avatar van pureshores
als je het boekje leest wordt vermeldt dat de nummers "hits"moeten zijn geweest (in USA en UK) neem ik aan. daarom ook geen Around the world, Zephyr song en Can't stop waarschijnlijk

Fortune faded is 1 van de 3 die ik als favoriet heb aangestipt

avatar van joeri_musicfreak
geweldig album met bijna alle goede nummers, het nummer dat ik wel erg mis is cant stop, ook erg vreemd dat deze er niet op staat aangezien et een redelijk bekend nummer is... under the bridge, heerlijk rustig en dan een zeer lekker refrein, suck my kiss, een heerlijke funk nummer ! by the way en my friends vind ik het best, de laatste 2 en give it away zijn et minst, maar ook die nummers zijn gewoon goed te doen !

avatar van pureshores
volgende stap wordt dan Stadium Arcadium-vond de singles daarvan (behalve Tell me baby) allemaal wel prettig-heb toen ook 2 picture 7"s nog gekocht (Snow en Hump de bump)

Vind beide tijdsfases van deze groep prima maar de nummers van Californication heb ik tijdens de releases zovaak gehoord dat ze me gewoon tegenstaan-behalve Otherside-vind alles vanaf By the way lekker eigenlijk

PriestMaiden
Grootste missers zijn Can't Stop en Around the World, toch wel beide RHCP klassiekers.

avatar van kaztor
U bedoelt 'De grootste misser is de afwezigheid van...'

De grootste misser vind ik de baggerslechte loudness war-mix van Higher Ground. Wat een gedrocht!!!
Die her-uitgaves van het oude materiaal laat ik maar lekker aan me voorbij gaan.

haveman
Ik mis ook Warped en Aeroplane. Niet alleen omdat ik het goede nummers zijn, maar ook omdat het iets meer afwijkt. Er staat wel veel van hetzelfde op.

avatar van pureshores
Klopt-Warped is wat moeilijker voor hun doen

PriestMaiden schreef:

Op de CD / DVD versie van dit album staan beide (gemiste) nummers wel op de DVD.
Maar ze hadden ze er op de cd wel even bij mogen zetten ja.

avatar van pureshores
ook zo'n rare actie altijd om een DVD wel compleet te laten zijn, daar hebben meer acts een handje van

avatar van jerome988
Het missen van The Zephyr Song op deze plaat vind ik ook erg jammer.

op welk album staat soul to squeeze ookalweer?

Over het album, voor mij nogal slechte keuze van nummers maar voor de nieuwe(re) een uitstekende verzamelaar, luister over het algemeen lekker weg. Een krappe voldoende.

Rizz
Joerii schreef:
op welk album staat soul to squeeze ookalweer?

Niet op een reguliere. ''Het nummer is weggelaten bij het album Blood Sugar Sex Magik. Dit kwam doordat de producer Rick Rubin er een dubbelalbum van wilde maken, maar de bandleden dachten dat de mensen niet zouden betalen voor een dubbelalbum. Daarom werd er veel materiaal weggelaten, waarvan dus Soul to Squeeze.'' Wikipedia.

avatar van Johnny Marr
Around The World en Can't Stop konden hier toch ook echt wel nog op...

avatar van musician
Ja, op vrijwel elke Greatest Hits of compilatie van elke band of artiest ontbreken nummers.

Daarop hoeft een verzameling hits niet te worden afgerekend.
Belangrijker is, de vraag wat er wél op staat, hoe de "feel" is en of er sprake is van een mooie samenhang, kortom, een smaakvol samengesteld geheel.

Dat is natuurlijk iets anders dan in chronologische volgorde alles voorbij laten komen. Een goede compilatie moet wat betreft samenstelling voor het gevoel gelijk staan aan een gewoon album. Met eigenlijk zo min mogelijk tijd er tussen. Maar ja, dat ging makkelijker in de tijd van elk jaar een nieuw album.

Maar ik vind wel, dat de RHCP voor mij hier aan alle eisen voldoen. Deze compilatie een mooi luisteralbum, zonder werk dat uit de toon valt. De grote liefhebbers van de RHCP kunnen zich hier van z'n levensdagen geen buil aan vallen. Tegelijkertijd geeft het album een prachtige doorsnee van wat de RHCP zoal hebben gemaakt tot 2003.

Prima zeker ook voor een eerste kennismaking met de band.

avatar van Funky Bookie
Natuurlijk is dit album heel fijn. Wat ik het grootste bezwaar vind, is dat dit de Peppers vooral laat horen als de goede mainstream rockband die ze zijn en veel minder als de fantastische funkrockband die ze ook zijn.
Desalniettemin, prima album.