MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Birdy - Birdy (2011)

mijn stem
2,96 (177)
177 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop
Label: Atlantic

  1. 1901 (5:11)
  2. Skinny Love (3:23)
  3. People Help the People (4:16)
  4. White Winter Hymnal (2:17)
  5. District Sleeps Alone Tonight (4:44)
  6. I'll Never Forget You (3:47)
  7. Young Blood (4:04)
  8. Shelter (3:44)
  9. Fire & Rain (3:07)
  10. Without a Word (4:46)
  11. Terrible Love (4:43)
  12. Comforting Sounds * (8:57)
  13. Farewell and Goodnight * (2:02)
  14. People Help the People [RAK Studios Session] * (4:17)
  15. Just a Game * (3:51)
  16. What You Want * (4:12)
toon 5 bonustracks
totale tijdsduur: 44:02 (1:07:21)
zoeken in:
avatar van IntoMusic
4,0
deek schreef:
Laats ook bij de wereld draait door, gaan ze hun eigen Nederlandse Birdy 'opzoeken', is toch gewoon te erg voor woorden..

Inderdaad voor jou en mij en vele muziekliefhebbers die niets van het commerciële gereutel willen hebben, maar waarom denk je dat dit nou juist aanslaat...
Denk dat ik deze maar uit mijn update ga gooien, want zo'n belangrijk plaatje is het nou ook weer niet .

avatar van deek
IntoMusic schreef:
(quote)

Inderdaad voor jou en mij en vele muziekliefhebbers die niets van het commerciële gereutel willen hebben, maar waarom denk je dat dit nou juist aanslaat...
Denk dat ik deze maar uit mijn update ga gooien, want zo'n belangrijk plaatje is het nou ook weer niet .


Ik weet ook wel dat ik niet in hun doelgroep val, ze was me ook niet opgevallen als ze geen nummer van Bon Iver had gecoverd..

avatar van ateetje
3,5
Iedereen die dit album laag beoordeelt is op zijn teentjes getrapt omdat het covers zijn. Jullie moeten ophouden met huilen en gewoon de mensen die dit mooi vinden het mooi laten vinden en zelf niet gaan luisteren als je van tevoren toch weet dat je het niet mooi vind...

avatar van deek
Ik heb net het nummer Fire And Rain geluisterd en ik moet eerlijk zijn, ik vind dit dus wel een mooi nummer.
Shelter het volgende vind ik dan weer zo'n typisch gemaakt gevoellig nummer.
Moet zeggen dat het nummer Fire and Rain, door de bas en drum een stuk beter klinkt.
Al klinkt haar stem hier ook beter op..

Ben alleen bang dat de houdbaarheid van deze cd niet erg groot is..

avatar
Snoeperd schreef:
Tsja, het is ook weer niet heel onaardig, maar voor mij is dit niks. Het is een beetje a la Laura Jansen die bijvoorbeeld Hallelujah covert. Gelukkig is deze mevrouw wat origineler en pikt ze wat onbekendere liedjes eruit. De cover van Bon Iver is dan ook best aardig. Maar als je de originelen kent weet je gewoon dat het allemaal veel beter is door de originele artiest. Die Birdy kan wel een mooie stem hebben, maar Bon Iver brengt toch wel 10x meer emotie over. En dat geldt voor vrijwel alles hier. Maar ach, ik erger me niet echt aan.


Laura Jansen is ook een beroepsverkrachter zonder schrijverstalent en van Hallelujah moeten mensen eens afblijven. Leonard, John en nou vooruit Jeff en daar had het bij moeten blijven.

En wat onbekender betreft; klein beetje Pitchfork volgen en je weet wat hip genoeg is om goede nummers er uit te vissen (want de meeste originele zijn goede nummers) om daar vervolgens het mainstream publiek mee te overvallen, daarom is het best een slimme truc, maar zoals je het zelf al aangeeft, verder dan de juiste noten zingen komt ze niet.

Alleen je wordt inderdaad gestoord van mensen die met Skinny love aan komen zetten en dan zeggen: Ja, mooi nummer he?

Inderdaad, alleen jammer dat zij het om zeep weet te helpen.

avatar van Gloeilamp
2,5
Niet dat Laura Jansen Hallelujah heeft gecoverd. Laura Jansen coverde Use Somebody

avatar
Gloeilamp schreef:
Niet dat Laura Jansen Hallelujah heeft gecoverd. Laura Jansen coverde Use Somebody


Ik heb echt geen idee.

avatar van Gloeilamp
2,5
Dat zie ik ja. Hallelujah werd gecovert door de winnares van xfactor.

avatar
Hey, ik kwam niet met Hallelujah aanzetten, ik ging er van uit dat anderen geen onzin plaatsen .

Maar de laatste versie was toch van Natalia?

avatar van Gloeilamp
2,5
Sorry, dat begreep ik dan verkeerd.
Wat betreft Natalia heb ik weer geen idee

avatar van Them
Ik heb waarschijnlijk 4 klasgenoten die ook zo kunnen zingen en die er niks mee doen.
Heel erg standaard, dertien in een dozijn. The A Team is aardig, dan houdt het op. Skinny Love is leuk gecoverd, maar ja.. niet pottenbrekend.

avatar
0,5
Dramatisch dat dit zo gehyped wordt. De manier waarop Birdy prachtige songs om zeep helpt (hoe haal je het in je hoofd The National zo te coveren, man, man) is niet te filmen. Birdy is zo zoet dat het glazuur van je tanden springt. Het slaat enkel aan omdat mensen denken dat dit alternatief is en goed omdat ze zo jong is. Slaat nergens op. Er zijn genoeg meisjes van die leeftijd met een goede strot en alternatief is dit al helemaal niet, de nummers zijn uigevoerd in een heel toegankelijk jasje.

Belachelijke hype voor een meisje met een prima stem die nog heel veel moet leren wil ze een interessante artiest worden. Want dat is ze nu nog niet met 1 zelf geschreven nummer. Als je dan geen materiaal hebt, wacht dan gewoon met de release ipv het vol te proppen met slechte covers.

avatar van Madjack71
Om je debuut met een album vol met covers te sieren, is spelen met vuur. Met een mooi kopje en een zoetgevooisde stem alleen kom je er dan niet mee, ook niet als je flink ingetogen op een piano zit te tingelen....ik verwacht dan ook dat van de gekozen nummers, dat die eigen gemaakt worden en het liefst nog boven de originele weten uit te stijgen. Ondanks dat er mooie uitvoeringen er tussen zitten heb ik het gevoel dat dit niet echt gebeurt. White Winter Hymnal klinkt wat vlakjes i.v.m. het origineel. Fire & Rain mist de laidback on the road gevoel van James Taylor en klinkt gewoon als een aardig liedje. Skinny Love is een van de uitzonderingen die wel een eigen smoel heeft gekregen. De onzin dat er van sommige nummers afgebleven moet worden, zoals bij Terrible Love, deel ik niet en verwerp ik naar het land der fabels. Het siert haar dat ze niet voor de hand liggende nummers heeft gekozen voor een eigen bewerking en dat ze er mee debuteerd en als geheel is het een fijn klinkende herfstplaat.

avatar
Skinny love is imo juist gedegradeerd tot een standaard nummer

Bon Iver maakt het uniek, haar versie is zoutloos en te makkelijk

avatar van Snoeperd
Ik dacht eerst dat die cover wel ging. Maar na nu 4 keer die Youtube-reclame te hebben gehoord ben ik al helemaal schijtziek van die stem. En die versie van Bon Iver behoort tot mijn favoriete nummers.

avatar
Madjack71 schreef:
De onzin dat er van sommige nummers afgebleven moet worden, zoals bij Terrible Love, deel ik niet en verwerp ik naar het land der fabels. Het siert haar dat ze niet voor de hand liggende nummers heeft gekozen voor een eigen bewerking en dat ze er mee debuteerd en als geheel is het een fijn klinkende herfstplaat.


Men mag best coveren, maar dan wel als je een goed artiest bent, niemand zal Galaxie500 verwijten dat ze Ceremony hebben gecoverd, Tame Impala maakt van Remember me een psychedelische trip, Antony Hegarty maakt van Crazy in love iets prachtigs, Hurt is een mangum opus geworden in het werk van Johnny Cash en als Bradford Cox live Horses vakkundig inbrengt in Nothing ever happend to me dan is dat alleen maar een kenmerk van de man zijn gave.

Coveren is dus niet zo'n probleem.

En waarom zou het haar sieren? Ze is door een platenboer aan het handje meegenomen, die heeft op Pitchfork gezocht naar wat verantwoorde hypes (in dit geval is hype niet een slecht iets) en heeft die nummers door haar om zeep laten helpen. Daar krijg je van mij weinig bewondering voor.

Maar de grootse fout die mensen maken is dat ze denken dat een meisje achter een piano die apatisch een liedje zingt, mooi is, terwijl we na Laura Jansen (goede vergelijking in deze) weten dat het tenenkrommend slecht en pokkesaai is.

avatar
Malle schreef:
Skinny love is imo juist gedegradeerd tot een standaard nummer

Bon Iver maakt het uniek, haar versie is zoutloos en te makkelijk


Zoals ik iemand ergens anders heb zien schrijven: "Birdy is singing a song, Bon Iver is telling a story"

avatar van ateetje
3,5
Jullie zijn allemaal gek, je denkt toch niet serieus dat iemand bewust een nummer om zeep helpt, te lachwekkend voor woorden.
Je zou eens bij jezelf te rade moeten gaan of je niet stiekem jaloers bent op Birdy, omdat zij wel een hit scoort en "jullie" Bon Iver met hun kutmuziek niet.

avatar
ateetje, ik hoop niet voor jou dat je werkelijk zo weinig niveau hebt dat je niet inziet hoe dom je bericht klinkt. Die 'kutmuziek' van Bon Iver is dus direct overgekopieert naar het album van Birdy. Ander stemmetje, andere instrumentatie, maar het lied is in zijn opzet hetzelfde gebleven.

Weet je, het is denk ik een beetje (terechte) frustratie van mensen hier op Musicmeter die, steeds weer als ze hun omgeving proberen te overtuigen dat Fleet Foxes, Bon Iver en The National veel meer te bieden hebben dan wat je op Skyradio hoort, hetzelfde te horen krijgen: Jah ik hou niet zo van dat alternatieve spul. Als je dan vervolgens van diezelfde mensen te horen krijgt: Hey dat nummer Skinny Love van Birdy is echt geweldig, dan gaan je nekharen spontaan overeind staan! Het is wat mij betreft bewijs dat een groot deel van de mensen muziek alleen leuk durven te vinden als het een soort seal of approval van de massa heeft gekregen. Matt Berninger van The National heeft een prachtig warm stemgeluid. En de meeste muziek van hem is echt niet zo ontoegankelijk, maar blijkbaar durft men er pas naar te luisteren als Giel Beelen en Matthijs v. Nieuwkerk hun goedkeurend knikje hebben gegeven.

avatar
Rizz

avatar van Timo-otje
Dn!S schreef:
ateetje, ik hoop niet voor jou dat je werkelijk zo weinig niveau hebt dat je niet inziet hoe dom je bericht klinkt. Die 'kutmuziek' van Bon Iver is dus direct overgekopieert naar het album van Birdy. Ander stemmetje, andere instrumentatie, maar het lied is in zijn opzet hetzelfde gebleven.

Weet je, het is denk ik een beetje (terechte) frustratie van mensen hier op Musicmeter die, steeds weer als ze hun omgeving proberen te overtuigen dat Fleet Foxes, Bon Iver en The National veel meer te bieden hebben dan wat je op Skyradio hoort, hetzelfde te horen krijgen: Jah ik hou niet zo van dat alternatieve spul. Als je dan vervolgens van diezelfde mensen te horen krijgt: Hey dat nummer Skinny Love van Birdy is echt geweldig, dan gaan je nekharen spontaan overeind staan! Het is wat mij betreft bewijs dat een groot deel van de mensen muziek alleen leuk durven te vinden als het een soort seal of approval van de massa heeft gekregen. Matt Berninger van The National heeft een prachtig warm stemgeluid. En de meeste muziek van hem is echt niet zo ontoegankelijk, maar blijkbaar durft men er pas naar te luisteren als Giel Beelen en Matthijs v. Nieuwkerk hun goedkeurend knikje hebben gegeven.


De spijker op zijn kop, ook mijn frustratie. De meeste mensen hebben niet eens van de originele artiest gehoord, en dan komen ze met Skinny Love, wat prachtig. Terwijl het wat mij betreft gewoon allemaal slappe aftreksels zijn van het origineel, geen enkele cover wat ik tot nu toe gehoord hebt voegt wat toe aan het origineel.

avatar van Emile93
1,0
Ik snap niet echt dat hier de discussie maar blijft doorgaan welke versie van Skinny Love nou eigenlijk beter is en dat daar de hele tijd haatreacties op komen. Iedereen heeft zijn eigen mening! Keep cool people!

avatar van pim556
Helemaal eens met Emile, waar maken jullie je toch druk om? Bon Iver zal nooit een hoge notering in de top-40 bereiken, en Birdy covert zijn nummer en maakt er een andere versie van. Een meer toegankelijke versie, die je misschien dan niet aanstaat, maar veel andere mensen wel. Jullie doen net alsof Birdy er met de credits van de originele artiesten vandoor gaat, maar dat is onzin want de originele artiesten zullen nooit de credits krijgen die Birdy nu krijgt van veel mensen. Laten we Bon Iver en The National lekker voor "onszelf" houden

avatar van ateetje
3,5
Dn!S schreef:
ateetje, ik hoop niet voor jou dat je werkelijk zo weinig niveau hebt dat je niet inziet hoe dom je bericht klinkt. Die 'kutmuziek' van Bon Iver is dus direct overgekopieert naar het album van Birdy. Ander stemmetje, andere instrumentatie, maar het lied is in zijn opzet hetzelfde gebleven.

Weet je, het is denk ik een beetje (terechte) frustratie van mensen hier op Musicmeter die, steeds weer als ze hun omgeving proberen te overtuigen dat Fleet Foxes, Bon Iver en The National veel meer te bieden hebben dan wat je op Skyradio hoort, hetzelfde te horen krijgen: Jah ik hou niet zo van dat alternatieve spul. Als je dan vervolgens van diezelfde mensen te horen krijgt: Hey dat nummer Skinny Love van Birdy is echt geweldig, dan gaan je nekharen spontaan overeind staan! Het is wat mij betreft bewijs dat een groot deel van de mensen muziek alleen leuk durven te vinden als het een soort seal of approval van de massa heeft gekregen. Matt Berninger van The National heeft een prachtig warm stemgeluid. En de meeste muziek van hem is echt niet zo ontoegankelijk, maar blijkbaar durft men er pas naar te luisteren als Giel Beelen en Matthijs v. Nieuwkerk hun goedkeurend knikje hebben gegeven.


Ik luister niks uit de top 40, behalve dit dan misschien, ga kijken wat er in mijn top 10 staat en je weet genoeg. Ik heb een hekel aan al die muziek op Slam fm en Skyradio en noem ze maar. Ik heb dan ook beide versies van zo'n beetje alle nummers van deze cd geluisterd, maar ben tot de conclusie gekomen dat ik vind dat Birdy mooie muziek maakt en al die bands met hun originelen niet. Waar ik dan slecht tegen kan is dat iedereen doet alsof deze VIJFTIENJARIGE meid een crimineel is en je dit absoluut niet mooi kan en mag vinden. Ik vind die muziek van Bon Iver verschrikkelijk en tenenkrommend, maar iedereen doet hier alsof het onmogelijk is dat je dat niet mooi vindt. En dan een beetje gaan reageren van: Ja er is een producer en die wil doelbewust een nummer verneuken. NEE dat is het niet. Een producer loopt een keer tegen een meisje aan en denkt: Hee die kan leuk zingen! Waarschijnlijk houdt dit meisje zelf van folk en heeft zij wat nummers uitgekozen. De producer wil daar dan wel mee verder omdat rustige pianomuziek het grote publiek wel aanspreekt en alternatieve muziek niet, daarom heet het ook alternatief. Mensen moeten niet gaan doen alsof hun muzieksmaak superieur is en dat een andere smaak niet mogelijk is.

avatar van Arrie
Je brengt het wat ongenuanceerd, maar je hebt wel een punt. Iedereen (lees: veel mensen) doet inderdaad alsof het origineel van Bon iver superieur is, maar waarom zou je de versie van Birdy niet mooi kunnen vinden? Het is geen cover die niks toevoegt, het maakt immers van een folkliedje, een mooei pianoballad, en naar mijn mening zingt ze het prachtig, en met emotie. Een marketingproduct? Zou kunnen. Maakt dat uit? Nee hoor, waarom zou dat hele verhaal van Bon Iver helemaal alleen in z'n hutje in Alaska of weet ik veel waar geen verkoopverhaal zijn? Het gaat om de muziek. Zij maakt eigen versies van allerlei liedjes, en ze weet er een hit mee te scoren, that's all. En vergeet niet, hierdoor komen een heleboel mensen (die het origineel opzoeken) in aanraking met die "superieure" muziek.

avatar
Naja, een prachtige uitvoering van een nummer uitkleden tot een standaard top 40 deuntje zodat de massa het wel slikt, lijkt me niet iets om trots op te zijn

avatar
Lukk0
Daar heb je helemaal gelijk in, het hoogste doel van iedere artiest is immers om te zorgen dat helemaal niemand hem/haar kent, daarvoor ga je namelijk muziek maken.

Wat is nu het grote probleem met dit soort albums? Als je deze versie van deze nummers niet kan waarderen, hoef je er niet naar te luisteren, en iedereen die er wel van houdt heeft er plezier van. En misschien leidt het zelfs tot extra aandacht en verkoop voor artiesten als Bon Iver.

Prima cover trouwens, dat Skinny Love, zeker vergelijkbaar met Bon Iver (ik houd niet zo heel erg van Justin Vernon's stem). Een heel album is me wel duidelijk iets te veel van het goede.

avatar van ateetje
3,5
Arrie schreef:
Je brengt het wat ongenuanceerd, maar je hebt wel een punt. Iedereen (lees: veel mensen) doet inderdaad alsof het origineel van Bon iver superieur is, maar waarom zou je de versie van Birdy niet mooi kunnen vinden? Het is geen cover die niks toevoegt, het maakt immers van een folkliedje, een mooei pianoballad, en naar mijn mening zingt ze het prachtig, en met emotie. Een marketingproduct? Zou kunnen. Maakt dat uit? Nee hoor, waarom zou dat hele verhaal van Bon Iver helemaal alleen in z'n hutje in Alaska of weet ik veel waar geen verkoopverhaal zijn? Het gaat om de muziek. Zij maakt eigen versies van allerlei liedjes, en ze weet er een hit mee te scoren, that's all. En vergeet niet, hierdoor komen een heleboel mensen (die het origineel opzoeken) in aanraking met die "superieure" muziek.


Bedankt, ik kwam niet helemaal lekker uit mijn woorden, dit klinkt wel iets genuanceerder.

avatar van Arrie
Malle schreef:
Naja, een prachtige uitvoering van een nummer uitkleden tot een standaard top 40 deuntje zodat de massa het wel slikt, lijkt me niet iets om trots op te zijn

Waarom is een piano-ballad meteen een standaard top 40 deuntje? Ik had dit van tevoren echt nooit als zo'n grote hit voorspeld.

avatar
Rizz
Nouja, het is echt zo'n nummer waarvan je weet als je hem voor het eerst hoort; dit vinden heel veel tienermeisjes leuk, had ik althans. Overigens boeit het me niet zo als een artiest nummers covert, maar ik vind het album gewoon saai. Te weinig spanning en als achtergrondmuziek ken ik wel prettigere muziek.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 19:00 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 19:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.