The Black Keys - El Camino (2011)

Rock / Blues
Label: Nonesuch

1. Lonely Boy (3:13)
  2. Dead and Gone (3:41)
  3. Gold on the Ceiling (3:44)
  4. Little Black Submarines (4:11)
  5. Money Maker (2:57)
  6. Run Right Back (3:17)
  7. Sister (3:25)
  8. Hell of a Season (3:45)
  9. Stop Stop (3:30)
  10. Nova Baby (3:27)
  11. Mind Eraser (3:15)
PriestMaiden
Interessante plaat.

Waarom is deze plaat zo ontiegelijk duur. 35 euro, 38 euro. Gaat nergens over. En dan heb ik nog geeneens over de rsd editie: 50 euro!
Ik wil het vinyl hebben, maar goedkoper. Iemand een tip?

avatar van Ducoz
Moet je even kijken op Amazon ofz.
Maar reden dat hij duur is is omdat je de CD erbij krijgt, dus inprincipe betaal je gewoon 20 voor het Vinyl en 15 voor de CD... niet handig opgelost zo.

Zo maken ze de vinyl verkoop wel een beetje kapot, nu loopt het weer... proberen ze er gelijk van te profiteren en hoge prijzen te vragen... als ze er nou 20 voor hadden gevraagd verkoop je misschien wel 3x zo veel...

avatar van BenZet
Jij legt precies de vinger op de zere plek Ducoz, door jaren onbehoorlijk hoge prijzen voor een cd'tje plaat te vragen, hebben ze de markt helemaal kapot gemaakt. En nu maar janken dat er zoveel wordt gedownload. Als je kijkt wat FRS nu nog voor een nieuw schijfje durft te vragen is het niet verwonderlijk dat de verkopen nog steeds dalen.
Ik koop nog graag cd's en dat doe ik lekker via internet, of in de uitverkoop met een cd bon bij de FRS.

kanjedateten
Net 1 liedje gehoord van dit album en dat heeft mn interesse gewekt. Running right back klinkt een beetje als good old Iggy Pop qua sound. Ik ga dit album zeker eens beluisteren!

akkuhcrazy
Hell, wat een geweldig album!
Sinds begin dit jaar al minstens 50x gedraaid!

timaenho schreef:
the black keys kende ik al van hun vorig album brothers. Brothers was een rauw bluesy album, dat een prachtige sfeer creerde tijdens een avond in de zetel met een goed vol glas (rode) wijn. Dit album, el camino, is iets helemaal anders. Het is wat mainstraimer, wat meer toegankelijker. Het album rockt meer dan het vorig maar is minder bluesy.

Lonely boy: dit is een nummer dat iedereen waarschijnlijk al op de radio heeft gehoord. Een up tempo rauwe rock song. Het nummer doet je bewegen, en dat is perfect vertolkt in hun clip (met de zwarte man, zeker checken).
Dead and gone: Begint wat rustiger dan de vorige. Maar swingt ook lekker goed. En gaat over tot het het krachtige refrein i'll go anywere you go, i'll go anywere you go
gold on the ceiling: dit is een topnummer. They wanna get my..... luister ernaar en je zal begrijpen wat ik bedoel. Dit is lonely boy maar nog beter. Zet dit nummer op het maximum volume en je zult bewegen, geloof me.
little black submarines: begint rustig, en doet me weer eventjes terugdenken aan hun vorig album brothers. Maar dan komt that a broken heart is blind gevolgd door een prachtige tsunami van gitaarwerk. Laat je overspoelen zou ik zeggen.
money maker: Dit nummer grijpt je bij je kraag vanaf de eerste seconde en sleurt je meer doorheen het hele mummer. Geniet alvast in dit nummer ook van een prachtig stukje mondharmonica!
Run right back: Verliefd zijn op een vrouw, waar je beter niet verliefd op wordt. Dat kennen we allemaal wel hé. Wel, dit liedje gaat hierover. Dit is misschien een straffe uitspraak, ik vind dat de teksten er niet echt toe doen bij dit album. De instrumenten, de stem, de sfeer doen het! De inhoud is voor mij niet prioritair.
Sister: iets minder dan de voorganger. Op een of ander manier kan dit nummer me minder bekoren. Maar mijn mening is daarom niet de mening van anderen. Ook al is sister naar mijn mening een iets minder nummer, blijft dit album voor mij een topalbum.
hell of season: iets minder up tempo dan de vorig nummer, maar rockt daarom niet minder.
stop stop: Het eerste wat in me opkwam bij dit nummer was: owww yeaaah. Wat dit precies betekent: daar laat ik ruimte voor interpretatie .
nova baby: dit is een atypisch black keys - el camino nummer maar daarom niet minder goed! Geniet van de prachtig gitaarsolo!
En dan last but not least het funky nummer mind eraser: oh don't let i be over: dat vind ik ook! De 38 minuten van el camino zijn zeer kort en zo voorbij. Misschien mocht er nog een nummer of 2, 3 bij.

Dit album krijgt van mij 4,5, geen 5 omdat sister voor mij het dieptepunt is van dit album. Voor de rest vind ik dit een echte aanrader, geniet ervan!

Respect!

avatar van SilSugarSexMagik
Geweldig album, Vooral Lonely boy en Gold on the ceiling al honderd keer gedraaid.

avatar van Jean Renault

SilSugarSexMagik schreef:

Nu al? ze zijn er net!

Pas sinds 2000

avatar van Murdoc023
De clip van Lonely Boy is geniaal.

avatar van venderkets
Mij te simplistisch.

avatar van Starmaster501
Met een aantal leuke nummers vind ik dit over het algemeen te commercieel worden vergeleken met hun vorige albums

Aangenaam verrast door dit album. Ze doen me heel erg sterk denken aan de sound van Iron Maiden in het begin van de jaren ''80.

avatar van dix
dix
Een half jaar later kan ik niet zeggen dat de plaat er met de tijd beter op is geworden. Het is mij allemaal iets teveel een mega-stadionsound. Oudere BK platen hebben toch meer suspense.

Aan de andere kant: wat ik gisteren aan beelden van Lowlands zag ... ze maken die stadionsound op het podium wel met volle overtuiging waar. Zelfs op mijn 29" beeldscherm spatte de energie ervan af. El Camino lijkt de Born in the USA van de Black Keys: live onontkoombaar.

speedy66
Leuk plaatje en aparte muziek. Spreekt me zeker aan, maar technisch gezien is dit een bandje wat krakkemikkige guitarrock/pop maakt. Het rammelt aan alle kanten. Dat heeft ook weer zijn charme.

avatar van Ronald5150
Waar op de voorgaande plaat "Brothers" de soul en blues er vanaf druipt, wordt op "El Camino" door The Black Keys toch een iets andere weg ingeslagen. De blues is nog steeds de basis, maar op "El Camino" staat alles in het teken van energie en tempo. De logge zompige en meeslepende ritmes van "Brothers" zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor catchy uptempo en onweerstaanbare ritmes. Bijna elke gitaarrif is memorabel. Niet complex, maar simpel en doeltreffend. Je krijgt ze niet uit je hoofd. En dat gevoel wordt de hele plaat vastgehouden en dat is knap. De rock neemt op deze plaat de overhand en The Black Keys klinken ruiger en vuiger, maar toch is er een poppy randje dat de plaat toegankelijk houdt voor het grote publiek. En daar is in mijn ogen niets mis mee. "El Camino" is minder intens dan "Brothers", maar is een geweldige plaat om van begin tot het einde op te stuiteren. Vooral ook erg geschikt voor tijdens het autorijden. The Black Keys blijven zich ontwikkelen, produceren nooit twee keer hetzelfde, maar elke plaat heeft hun onmiskenbare stempel en ze zijn herkenbaar uit duizenden. "El Camino" is een blijvertje!

avatar van little lion man
Ronald5150 schreef:
Vooral ook erg geschikt voor tijdens het autorijden.

avatar van rkdev
Wat is 'Little Black Submarines' toch een geweldig nummer !! Natuurlijk, de melodielijn is gejat van 'Stairway to Heaven', maar dat mag de pret niet drukken

avatar van JVT
JVT
Wat een heerlijke plaat is toch ook, zoals hierboven ook vermeld heerlijk tijdens het autorijden Enkel little black submarines haalt de vaart er een beetje uit, vind ik dan ook veruit het minste nummer van dit album.

avatar van jellecomicgek72
Haalt de vaart eruit? Man, dat nummer is echt vol gas op het eind!

avatar van JVT
JVT
ja opt eind, alleen eerst dat vreselijke eerste deel, dat vind ik echt niks.

avatar van Linius
Eén van de beste nummers van de plaat wat mij betreft. Ook het begin van het nummer is gewoon geweldig. Het is wel eens lekker om rustig op te bouwen naar een mooie climax, anders is het ook maar allemaal recht toe recht aan.

sigurros88
Ik weet eigenlijk helemaal zeker niet of het mag...ik gok het erop!

Probeer de laatste 2 albums ''Rival Sons'' eens. De laatste is net uit. Briljant. En ik kan me niet voorstellen dat een BK liefhebber daar niet blij mee zal zijn!

avatar van brain75
Toen deze CD vorig jaar uitkwam en deze fijne recensies hier op MusicMeter kreeg heb ik hem voor de lol maar eens gedownload (is dat goed Nederlands?).

Om heel eerlijk te zijn: ik vond er weinig aan. De low-fi sound irriteerde mij nogal. Maar de nummers bleven op de MP3-speler staan en soms kwam er een nummer voorbij (ik heb de hele bibliotheek op shuffle staan) en dacht ik toch: verdomme, wat een goed nummer (en dat gebeurde steeds vaker).

Als dat maar vaak genoeg gebeurt.....affijn: ik ben mij alsnog in de CD gaan verdiepen en mijn mening is totaal omgeslagen. Wat een HEERLIJK album!!!!!!

Persoonlijke favorieten zijn Little Black Submarines (Stairway part deux), Nova Baby (blijft maar in mijn hoofd doorgaan) en Sister (een heerlijke opening en dat stampt maar door).

Ook de overige nummers zijn heerlijk. Hoog tijd om mij te verdiepen in het oudere werk van deze heren

Voor de liefhebbers van dit album en van vuige bluesrock in het algemeen kan ik het nieuwe album La Futura aanraden van .... ZZ Top:

ZZ Top - La Futura (2012)

avatar van Mctijn
Nog een tip voor liefhebbers van catchy blues rock:
JJ Grey & Mofro - Orange Blossoms (2008)

(Een zwaar onontdekt pareltje)

Bewijs:
YouTube - JJ Grey & Mofro - Everything Good Is Bad

avatar van BenZet
Mctijn schreef:
Nog een tip voor liefhebbers van catchy blues rock:
JJ Grey & Mofro - Orange Blossoms (2008)

(Een zwaar onontdekt pareltje)

Bewijs:
YouTube - JJ Grey & Mofro - Everything Good Is Bad

Het hierboven genoemde nummer is inderdaad een lekker nummer, goede stem.
hoe is de rest?

avatar van Mctijn
BenZet schreef:

Het hierboven genoemde nummer is inderdaad een lekker nummer, goede stem.
hoe is de rest?

Net zo goed, alleen staat er weinig op Youtube van deze band
Gewoon proberen.