The Black Keys - El Camino (2011)

Rock / Blues
Label: Nonesuch

1. Lonely Boy (3:13)
  2. Dead and Gone (3:41)
  3. Gold on the Ceiling (3:44)
  4. Little Black Submarines (4:11)
  5. Money Maker (2:57)
  6. Run Right Back (3:17)
  7. Sister (3:25)
  8. Hell of a Season (3:45)
  9. Stop Stop (3:30)
  10. Nova Baby (3:27)
  11. Mind Eraser (3:15)
avatar van haroldje
Deze cd een aantal keren beluisterd zonder eerder van deze groep te hebben gehoord. Het klinkt als een soort van omgevallen platenkast. Beetje Deep Purple, T-Rex achtige melodietjes, wat britpop, snufje gitaar/drum zoals White Stripes. Een nummer als Hell of a Season is eigenlijk van Arcade Fire. Het is allemaal niet slecht maar het geheel klinkt als het overnemen van allerlei muzikale trucjes uit hele ouwe en nieuwere dozen. Door de afwisseling is het album wel het beluisteren waard maar zal geen lang leven hebben in mijn rotatielijst.

Gisteravond speelden the Black Keys bijna het gehele album El Camino tijdens hun eerste concert van de tour van dit album in Antwerpen. Ze namen ook even de tijd als ze nummers van dit album gingen spelen en deden dat vooral in het eerste deel van het concert.

En wat een fantastisch concert was het zeg! Echt waanzinnig goed! Soms met z'n 4-en (+basspeler en toetsenist), soms met z'n 2-en: indrukwekkend. Wat een klasse, wat een power. Bij afsluiter Lonely Boy (het openingsnummer van deze plaat) ontplofte de zaal.

avatar van Mel24
Ik was gisteren ook in de Lotto Arena en hebt genoten van een super rock optreden!!!
Ik hoop de band nog eens terug te zien op één van de festivals deze zomer!

Bij de eerste luisterbeurten van het album was ik niet direct zot van het nummer "Little Black Submarines" maar ondertussen wel en hoopte ik het nummer live te kunnen ervaren.. Ik had geluk! Prachtig!

Het concert viel tussen sommige nummers wel even stil maar dat is te begrijpen voor het openingsconcert van een tour.. Het stoorden totaal niet en het optreden bleeft rocken tot de laatste minuut!

avatar van Dridge
philtuper schreef:
Klinkt lang niet meer zo vettig en rauw als voorheen (Thickfreakness) en dat vind ik jammer. De angel is uit de muziek. Het bereikt nu wel een grotere meute dus dat zal ook wel ergens goed voor zijn. Het album schopt het zelfs tot het jaarlijstje terwijl het in mijn ogen de zwakste is van de zwarte sleutelkes. Jammer dat het deze kant op gaat.

Zeer mee eens! , Klinkt erg matjes.

the black keys kende ik al van hun vorig album brothers. Brothers was een rauw bluesy album, dat een prachtige sfeer creerde tijdens een avond in de zetel met een goed vol glas (rode) wijn. Dit album, el camino, is iets helemaal anders. Het is wat mainstraimer, wat meer toegankelijker. Het album rockt meer dan het vorig maar is minder bluesy.

Lonely boy: dit is een nummer dat iedereen waarschijnlijk al op de radio heeft gehoord. Een up tempo rauwe rock song. Het nummer doet je bewegen, en dat is perfect vertolkt in hun clip (met de zwarte man, zeker checken).
Dead and gone: Begint wat rustiger dan de vorige. Maar swingt ook lekker goed. En gaat over tot het het krachtige refrein i'll go anywere you go, i'll go anywere you go
gold on the ceiling: dit is een topnummer. They wanna get my..... luister ernaar en je zal begrijpen wat ik bedoel. Dit is lonely boy maar nog beter. Zet dit nummer op het maximum volume en je zult bewegen, geloof me.
little black submarines: begint rustig, en doet me weer eventjes terugdenken aan hun vorig album brothers. Maar dan komt that a broken heart is blind gevolgd door een prachtige tsunami van gitaarwerk. Laat je overspoelen zou ik zeggen.
money maker: Dit nummer grijpt je bij je kraag vanaf de eerste seconde en sleurt je meer doorheen het hele mummer. Geniet alvast in dit nummer ook van een prachtig stukje mondharmonica!
Run right back: Verliefd zijn op een vrouw, waar je beter niet verliefd op wordt. Dat kennen we allemaal wel hé. Wel, dit liedje gaat hierover. Dit is misschien een straffe uitspraak, ik vind dat de teksten er niet echt toe doen bij dit album. De instrumenten, de stem, de sfeer doen het! De inhoud is voor mij niet prioritair.
Sister: iets minder dan de voorganger. Op een of ander manier kan dit nummer me minder bekoren. Maar mijn mening is daarom niet de mening van anderen. Ook al is sister naar mijn mening een iets minder nummer, blijft dit album voor mij een topalbum.
hell of season: iets minder up tempo dan de vorig nummer, maar rockt daarom niet minder.
stop stop: Het eerste wat in me opkwam bij dit nummer was: owww yeaaah. Wat dit precies betekent: daar laat ik ruimte voor interpretatie .
nova baby: dit is een atypisch black keys - el camino nummer maar daarom niet minder goed! Geniet van de prachtig gitaarsolo!
En dan last but not least het funky nummer mind eraser: oh don't let i be over: dat vind ik ook! De 38 minuten van el camino zijn zeer kort en zo voorbij. Misschien mocht er nog een nummer of 2, 3 bij.

Dit album krijgt van mij 4,5, geen 5 omdat sister voor mij het dieptepunt is van dit album. Voor de rest vind ik dit een echte aanrader, geniet ervan!

avatar van Rene1979
Eindelijk op vinyl binnen en dan zit er ook een cd bij.. Top!

Ik begin deze misschien wel beter te vinden dan "Brothers"...
De heerlijke catchy deuntjes dragen daar vooral aan bij denk ik.
Staat niet echt een slecht nummer op... Favorieten op dit moment zijn toch "Gold On The Ceiling" maar vooral "Sister". Dat strakke ritme bij die laatste is geweldig.

Rene1979 schreef:
Eindelijk op vinyl binnen en dan zit er ook een cd bij.. Top!

Jammer dat ze hem niet enkel op vinyl verkopen.
Ik gebruik geen cd's en €34 voor een LP+CD vind ik dan toch erg veel.

avatar van Rene1979
Ben ik wel met je eens..

avatar van AOVV
Tweede goeie plaat van The Black Keys in twee jaar. Het steekt goed in mekaar, makkelijk in het gehoor liggende riffs, extreem meezingbare refreintjes, en dan heb je ook nog eens die geniale videoclip van opener 'Lonely Boy'. Voorganger 'Brothers' had ik aanvankelijk op 4 sterren staan, enkele weken geleden heb ik die met een halfje omlaag gehaald. Bij 'El Camino' zou het zomaar de andere kant op kunnen gaan.

Elf sprankelende poprocksongs staan hierop, de één al catchier dan de ander. Dat leidt ook een beetje tot een onevenwicht; ik ben bijvoorbeeld gek op die opener, terwijl er ook nummers opstaan die me heel wat minder weten te bekoren. 'Nova Baby' bijvoorbeeld. Maar goed, mochten de eerste vier songs als EP zijn uitgebracht, dan was het waarschijnlijk één van de beste EP's geweest die ik ooit heb gehoord. Het niveau is erg hoog tot en met 'Little Black Submarines'.

Maar het is dus een langspeler geworden, en deze klinkt ook alweer een stukje minder bluesy dan de voorganger. Al is het er nog altijd in terug te horen (al is het maar de geweldige zang van Auerbach). The Black Keys zijn in relatief korte tijd erg populair geworden, een beetje zoals Kings of Leon. Het grote verschil is dat ik dit tweetal heel wat beter vind dan die Followillfamilie.

Saaie muziek is het zeker niet. Er valt altijd wel wat te beleven met het duo Auerbach-Carney. Je kan ze enkel verwijten dat ze nu wel heel nadrukkelijk het grote publiek opzoeken, maar ze doen het tenminste op een smaakvolle, kwalitatieve manier. En het blijft natuurlijk hun kostwinning, en ik gun het ze, die populariteit. Liever dit soort bands dan het zoveelste popsterretje.

3,5 sterren

avatar van kobe bryant fan
Leuk stuk en ben het ook volledig met je eens.

Alles hangt aan elkaar van gejat materiaal uit andere songs - altijd moeilijk aan te wijzen welke songs, je piekert je suf: 'waar ken ik dat van?' maar toch klinkt het aanstekelijk, hoewel niet alles.
De zang kan ik minder waarderen, klinkt erg jaren zeventig, maar toch, ik blijf wel luisteren.

Ik begrijp echt niet dat niemand schijnt te zien, of horen eigenlijk, dat dit veruit het minste album tot nu toe is. Sommige nummers neigen naar het irritante. Alleen maar lovende worden voor dit duo verder, ik ben en groot bewonderaar, maar dit lijkt niet eens op hun eerdere werk. 3fm pakt een band ook weer eens veel te laat op. Al die media aandacht komt als de oscar voor Scorsese.

@dridge sorry, ik las over je reactie heen, naar ben het er volledig mee eens.

shadowboxer
Wat minste album betreft ga ik voor Brothers, maar verder sluit ik me netjes bij je stuk aan.

lekker album van begin tot eind!

avatar van Blackedder
Godallemachtig wat is dit een zalige plaat ! Zoveel albums kom je in je leven niet tegen, die je van begin tot eind kunt beluisteren zonder ook maar een moment in de verleiding te komen om verder te willen 'zappen' naar een volgend nummer. Niet alleen dat, ik kan 'm steeds weer opnieuw opzetten ! Dit is gewoon eerlijke en pure rock, zoals het hoort, wat mij betreft.

Verder zou ik zeggen jongens, niet zoveel analyseren en mijmeren over al dan niet beter of slechter dan vorige albums...gewoon lekker achterover leunen en genieten ! Dansen mag ook !

Ik heb mezelf ook maar de vinyl aangekocht. Het advies "Play Loud" op de cover neem ik graag ter harte... Klinkt erg lekker!

Dit is voor fans van The Black Keys ook wel de moeite om eens te beluisteren:
Hanni El Khatib - Will The Guns Come Out
YouTube - Hanni El Khatib - You Rascal You

avatar van JVT
JVT
verhoogd naar 5*
zalige plaat!! Geen enkel minder nummer en vind het dan ook bijna niet te doen om favorieten aan te vinken. Wat hoop ik dat ik ze dit jaar eens live kan zien, dat is dikke feest volgens mij!

avatar van Obscure Thing
Van alle platen die ik van the black keys gehoord heb is deze toch wel het minste. Het klinkt allemaal een beetje oppervlakkig en niet bepaald avontuurlijk. 3,5

avatar van bver
Obscure Thing schreef:

Vind ik ook. Dit album blijft minder "plakken". Heb meer en langer plezier beleefd aan Brothers...

Brother George
Een droge 5. Fantastisch album.

avatar van Musico Pinjo
bver schreef:

Dit heb ik ook! In het begin draaide ik de plaat onafgebroken, alle nummers pakken direct en staan als een huis. De houdbaarheid is voor mij alleen vele malen korter dan voor "Brothers". Die is vaker te beluisteren zonder dat je het gevoel hebt "nu ken ik het wel".
Op de een of andere manier blijft "Brothers" spannender.

avatar van Paalhaas
Lonely boy: instant classic! Die clip ook trouwens. Wat een baas.

avatar van BenZet
De hele plaat is een baas, wat een lekkere rock songs, lekker veel dynamiek, die je steeds sneller in je auto laten rijden

Grid Gorilla
El Camino makes my day. Zeer leuk om in dit mooie weer te beluisteren. Ik heb er zelfs een review over geschreven op men blog en dat valt hier te lezen.

avatar van james_cameron
Ideale plaat voor feesten en partijen, vooral van de soort waar flink wat gerookt wordt. De aanstekelijke, licht psychedelische rock lijkt zo weggelopen uit de jaren '70 en klinkt alsof het fungeert als soundtrack van een Tarantino-film. Alle songs zijn de moeite waard, al moet wel gezegd worden dat alles op gegeven moment erg op elkaar gaat lijken. Gelukkig is de plaat to the point en voorbij voordat dit echt storend begint te worden. Ik ga het eerdere werk van de band ook maar eens opsnorren.

avatar van BenZet
Ben met bovenstaande bericht eens, dat de plaat niet te lang duurt, ik denk als er nog een paar nummers bij stonden dat het een stuk minder sterke plaat geweest is. Je ziet dat wel vaker gebeuren, in de muziek geldt ook, overdaad schaad!

avatar van oceanvolta
Ze hebben blijkbaar geleerd van de, naar mijn mening, te lange voorganger Brothers. Die ik overigens net als El Camino alsnog ijzersterk vind.

Elmo.
Little Black Submarines is me toch een geniaal goed nummer. Met die Stairway to heavenesque opbouw en zo.