The Black Keys - El Camino (2011)

Rock / Blues
Label: Nonesuch

1. Lonely Boy (3:13)
  2. Dead and Gone (3:41)
  3. Gold on the Ceiling (3:44)
  4. Little Black Submarines (4:11)
  5. Money Maker (2:57)
  6. Run Right Back (3:17)
  7. Sister (3:25)
  8. Hell of a Season (3:45)
  9. Stop Stop (3:30)
  10. Nova Baby (3:27)
  11. Mind Eraser (3:15)
avatar van SOAD
stef212 schreef:
en de zware blues is wat naar de achtergrond geduwd.

Misschien is dat de reden dat ik dit album een stuk beter trek in vergelijking met hun vorige.
Dit is voor mij gewoon hoe ze moeten klinken, niet te deprimerend zoals op hun vorige.

Wat zit er een heerlijk drive in het nummer Sister.

avatar van WinterBase
Brothers vond ik echt fantastisch, juist mede dankzij het 'zware'. Zo direct deze nieuwe maar eens draaien. Ben erg benieuwd in ieder geval

Mata
eindelijk aan het luisteren nu!
Ben nu bij little black submarines en tot nu toe klinkt het weer geweldig!!

avatar van JVT
JVT
heb er net een paar luisterbeurten opzitten, ik vind het heel erg goed. Het is allemaal wat minder bluesy en wat meer uptempo, toch wel helemaal anders dan Brothers.

avatar van Woutout
Erg fijn album zeg! Moet de plaat nog vaker horen, voordat ik een echt oordeel ga vellen. Op het eerste gehoor flink anders qua sound, maar het geheel lijkt kwalitatief niet onder te doen voor Brothers. Zou zomaar eens in mijn top 10 voor dit jaar kunnen eindigen.

avatar van legian
nou ik weet wat ik vanavond ga doen
ben erg benieuwd, Brothers was voor mij een van de beste cd's van vorig jaar, hoop dat ze de lijn doorzetten en als ik het zo zie doet die dat ook wel.

avatar van Kos
Kos
Klinkt vooralsnog wel aardig maar ik mis toch de gruizige blues wel.

avatar van Snoeperd
Wat een plaat zeg. Er straalt heel veel spelplezier en energie vanaf. De composities klinken op het eerste gehoor erg goed. Ik hoop dat deze plaat groeit, want dan wordt dit echt geweldig.

avatar van Bartjeking
Wat fijn als een je favoriete bands zo productief is! Het ene album heb ik nog amper kunnen verwerken of ik mag al weer smullen van "El Camino". Nog geen oordeel, maar ben erg benieuwd hoe het geheel gaat klinken. Tijdens hun concert vorig jaar in 013 werd er regelmatig gebruik gemaakt van een hoop extra muzikanten en mijn aandacht zal dan ook vooral uitgaan naar de productie. Is het ouwe-stijl (of zoals Kos het hierboven verwoord; gruizige blues) of gaan ze een andere richting op. Een beetje experimenteren mag wat mij betreft wel, als ze hun roots maar niet uit het oog verliezen.

Mmm voorpret!

avatar van FRNKY
Wat een lekker gitaarwerk in Little Black Submarines!

avatar van Gründafjørdøhur
Die plaat is toch nog nergens te vinden, of?

avatar van Ataloona
Fijn plaatje, maar ik mis de gruizige blues van The Black Keys ook wel. Het is nu wel een beetje rechttoe-rechtaan, maar er valt goed naar dit plaatje te luisteren. Het album is zeer catchy, de zang is weer goed, de drums doen me bij vlagen aan Slade denken (het uptempo geroffel vooral) en de gitaren scheuren vaak lekker door (doet me soms wat denken aan ZZ Top ten tijde van Eliminator), helaas wel zonder dat het echt ruig wordt. Gelukkig is de productie in orde en is het speelplezier goed te horen.

De nummers steken goed in elkaar en nummers als Lonely Boy, Run Right Back, Sister en Mind Eraser zal ik nog wel eens opzetten. Voor de rest is het plaatje redelijk nietszeggend of uniek, maar gewoon erg fijn om tussendoor even op te zetten. Uiteindelijk een stukje minder dan Brothers, echter nog altijd redelijk goed. The Black Keys krijgen van mij het voordeel van de twijfel en ik geef een zeer kleine 3,5*.

avatar van blunnie
Piet piraat heeft m al,en hij klinkt heel goed!

avatar van mr-mucho
Little Black Submarines..... wouw. Een van de beste, zo niet, het beste nieuwe nummer dat ik dit jaar heb gehoord.

avatar van midnight boom
Ik schrok even toen ik "El Camino" voor het eerst hoorde. De Soulinvloeden zijn verdwenen en de muziek is een stuk toegankelijker geworden. Toch klinkt het weer geweldig. Dit gaat het grote doorbraak album van the Keys worden veracht ik. Review volgt.

p.s. Sister

Mijn verwachtingen waren sowieso redelijk hoog, toen zag ik vandaag een stukje in de Metro over the Black Keys waarin stond dat ze zichzelf weer overtroffen had, en vervolgens zie ik hier een (voorlopig) hoog gemiddelde.

Moet toch tot de conclusie komen dat dit het vooralsnog bij lange na niet haalt bij Brothers en voorgaande albums. Ik mis toch wel sterk de bluesinvloeden, en persoonlijk was ook wel fan van die zompige sterk door T. Rex geinspireerde sound van Brothers. Dit album bevat meer rechttoe rechtaan nummers. Waar Brothers al redelijk toegankelijk was, zal dit denk ik wel hun grote doorbraak worden in Nederland.

Voorlopig een 3,5, maar daar kan nog verandering in komen, al heb ik niet het idee dat dit een groeiplaat is.

avatar van legian
eerste luisterbeurt is verassend, Lonely Boy is weer lekker, maar vanaf Dead And Gone merk je dat het toch wel even anders is.
het is toch wel even wennen maarach dat had ik ook met Brothers, al met al bevalt het me erg goed al denk ik niet dat deze Brothers kan tippen.

avatar van aerogp1
Little Black Submarines

Wat een album!

avatar van Harderwiek
Wat een plaat zeg. Helemaal van overdonderd. Perfecte lengte en geheel. Nu nog paar keer luisteren

avatar van faadge
Mij doet Little Black Submarine erg hard denken aan Stairway To Heaven! En dat is op zich zéker niet erg!

shadowboxer
Zoals Insignificance terecht, en elders, verwoordde: 'de gruizige Keys zijn definitief voltooid verleden tijd'. Niets mis met El Camino, maar na de de toegankelijkere en soul gesmeerde Brothers laten Carney en Auerbach nog meer de gruizige blues varen van de eerste albums. Groeien in je sound is niet erg, jammer voor mij dat dit niet meer The Black Keys is wat ik wil horen.

avatar van Bobo_NL
Mij doet Little Black Submarine juist heel erg denken aan Mary Jane's Last Dance van Tom Petty and The Heartbreakers. Voornamelijk bij de gitaar die er op een gegeven moment inhakt.

avatar van Henjo
Het mocht wat blueser en met wat minder stampritmes. Maar de nummers zelf zijn erg goed! prima album!

avatar van Insignificance
shadowboxer schreef:

Dat vraagt om een reactie. Wat de motieven voor de Keys ook zijn geweest om van hun oude sound af te wijken; op Magic Potion had ik de indruk dat de rek en fut er op dat vlak ook wel een beetje uit was. Niet dat het een slecht album is, maar dat gevoel ben ik nooit kwijtgeraakt.

Vandaar dat ik de verandering van stijl op Attack & Release goed kon pruimen. Maar ik moet het spul maar eerst maar weer eens door de speakers jagen. Dat is alweer veel te lang geleden. Eerste indruk van El Camino is wel positief, maar een topper binnen hun oeuvre zal het voor mij niet worden.

avatar van Henjo
Apart dat niemand nog Hell of season bij hun favoriete nummers heeft staan. Ik vind die erg lekker klinken!

avatar van Murdoc023
Klinkt allemaal zeer goed, maar nog niet overweldigend. Jammer dat het bluesy geluid van Brothers een stuk minder terugkomt.

avatar van BartUrsem
Hij staat al de hele middag bij mij op, wat een intens fijne plaat. De vlotste en toch ook meest poppy plaat tot nu toe van de Black Keys maar hij is geweldig! Hoog in het eindejaarslijstje!

De hoogtepunten zijn toch echt wel Lonely Boy, Gold On The Ceiling en Little Black Submarines.

avatar van aerogp1
In Run Right Back zit een (opzettelijk?) nogal overstuurde basgitaar volgens mij, op 0:25. Storend? Ja

avatar van itchy
Bizar hoog gemiddelde (dat nog wel zal gaan dalen) voor een plaat die mij als een Brothers-light in de oren klinkt. Minder intens, en ook mindere composities. Nee, ik ben voorlopig nog helemaal niet overtuigd. Maar misschien gebeurt dat nog, duurde bij Brothers ook een tijd

avatar van Outlaw104
Tracklengte van Lonely Boy hierboven klopt toch niet?