Blaudzun - Heavy Flowers (2012)

Label: V2

1. Flame on My Head (4:15)
  2. Elephants (3:35)
  3. Heavy Flowers (4:29)
  4. Le Chant des Cigales (2:17)
  5. We Both Know (3:53)
  6. Solar (3:22)
  7. Who Took the Wheel (3:54)
  8. Monday (2:49)
  9. Le Chant des Vagues (0:21)
  10. Sunday Punch (4:00)
  11. Another Ghost Rocket (4:43)
  12. Elephants (Nocturne) (2:57)
Flame on My Head doet vermoeden dat we alweer een pracht cd gaan horen van Blaudzun.

Kanaal van blaudzun - YouTube

2012 Begint goed zo!

avatar van thelion
kijk aan de eerste interesante release van 2012...... deze gaat op de verlanglijst.

avatar van IntoMusic
Inderdaad interessante release voor het nieuwe jaar. Was Seadrift Soundmachine ook niet aan het begin van het jaar uitgekomen? Wel een mooi moment om je album uit te brengen . Zeer benieuwd wat het dit keer wordt.

avatar van AOVV
Hier kijk ik ook naar uit. De voorganger vind ik goed, maar niet over de hele lijn even sterk. Benieuwd of dat met deze plaat wel gaat lukken.

Gregson
Ja hier kijk ik ook zéér naar uit. De vorige twee waren stunning! Die eerste single is ook echt gaaf en Heavy Flowers en Another Ghost Rocket waren live al super.

avatar van De Daniël
Begin voorzichtig, maar vind het vooralsnog wel heel goed klinken allemaal. Misschien is dat wel het probleem met Blaudzun. Ik vind het allemaal mooi klinken, maar toch blijft het altijd een 3,5 plaatje. Dat heb ik althans de vorige twee gegeven. Deze neigt wel heel erg naar 4 en dat gaat ook nog wel gebeuren.Het is een beetje Arcade Fire (soms iets te overduidelijk zoals op Le Chant des Cigales) en soms een beetje The Veils, maar vaak gelukkig ook Blaudzun. Het jankerige gezang kan soms ietsjes minder, maarja dat is nu eenmaal zijn stijl van zingen. Toch wel een van Neerlands beste band voor mij op het moment.

avatar van Daglish
Heb Blaudzun gezien met "Shout" bij DWDD. Was daar van onder de indruk. Nu pas zijn eerste twee albums gehoord en direct besteld! Ben erg onder de indruk, zijn beide erg goed en erg mooi.

Hij speelde vanavond letterlijk bij mij om de hoek in een nieuwe zaal (nog geen 5 minuten lopen voor mij) maar kon daar helaas niet bij zijn. Heb hem wel eerder gezien live en was toen ook onder de indruk. Ik kijk wel uit naar dit album.

avatar van hidalgo
Dit album is vanaf 9 januari das nog erg lang ....kan niet wachten duhhh
voor mij de ontdeking

avatar van Don Cappuccino
Flame On My Head is echt prachtig, ik ben echt benieuwd naar de rest van het album! Het klinkt allemaal wel iets voller dan het vorige album wat ik echt veel draai maar nog niet beoordeeld heb. Net als Daglish na zijn verschijning bij DWDD Seadrift Soundmachine voor 5 euro gekocht en die draai ik echt vaak. Mijn moeder zelfs nog meer!

avatar van IntoMusic
Er is al 4x gestemd dus deze zal alweer zijn uitgelekt?

avatar van De Daniël
Ik heb hem via de V2 Pool bemachtigd.

avatar van Elphie
Hij staat vanaf nu op de Luisterpaal.

avatar van Oldfart
Net een eerste keer beluisterpaald; eerste indruk; die draaien we nog een keer ( hoopvol)

Ik probeer de verleiding van de luisterpaal te weerstaan en wacht tot ie vrijdag in de brievenbus ligt. Ik heb al wel samples gehoord en hoorde hier en daar wat Arcade Fire.

aERodynamIC schreef:
Ik heb al wel samples gehoord en hoorde hier en daar wat Arcade Fire.

Dat is een understatement. Check Le Chant des Cigales maar eens.

Doe ik vrijdag wel (tenzij hij deze week nog ergens te pindakazen valt dan kan ik me niet meer bedwingen). Maar ik baseerde het op de samples die al een tijdje via amazon te beluisteren waren.

avatar van Don Cappuccino
Verdorie, te laat! Ik zag paar uur geleden dat het nieuwe album van Blaudzun op de luisterpaal stond en die wilde ik nu gaan luisteren maar de website is gesloten omdat er over 17 uur een nieuwe versie komt. Morgen dus dit album beluisteren, de verwachtingen zijn hoog.

avatar van frankholst182
Ik vind t allemaal veel van hetzelfde. mooie sfeer, alleen niet echt dynamisch, continu hetzelfde trucje in mijn oren. Ben ook niet kapot van de stem.

Maar ik kan me voorstellen dat anderen hier anders over denken en dit mooi vinden.

avatar van Don Cappuccino
Net voor de eerste keer beluisterd en het viel eigenlijk best wel tegen. Zoals frankholst182 al aangeeft is dit inderdaad te veel van hetzelfde. Heel eentonig en daardoor is 40 minuten echt heel lang. De spannende elementen zoals bijvoorbeeld de waltz in Sunshine Parade zijn hier compleet verdwenen en dat is echt sonde. De opener is echt het sterkste met zijn mooie brede geluid. Met een beoordeling wacht ik nog even.

1,5
De man heeft goed naar Arcade Fire geluisterd in elk geval, de artwork is zelfs een beetje in de stijl van die van Funeral.

Ondanks dat alles kan dit me niet bekoren. Te veel van hetzelfde en ik vind dat de stem na verloop van tijd vervelend wordt.

avatar van Ducoz
Ik vind het nogal overdreven dat je zegt dat deze album hoes in de stijl is van Funeral.
In de verste verte niet. Dit is overigens wel een hele mooie hoes.

Folk had bij genre ook niet misstaan.

Als ik dit luister dan luister ik een beetje met gemengde gevoelens.
Soms zie ik hem langs flitsen, en bedenk ik mij dat ik hem nog moet luisteren.
Blaudzun.
Een Nederlandse artiest, ja, ik ben eens wat bands uit ons eigen landje aan het afstoffen en aan het luisteren.
Ik hoor de drang tot goede nummers wel, en er zijn zeker goede nummers aanwezig.
Maar het klinkt net allemaal "te" mooi om echt goed te zijn, dat klinkt raar he?
Ik vind dat het net te goed is geproduceerd voor zo'n plaatje. Ik hoor liever wat ruis dan dat alles zo uit de fabriek zou kunnen komen. Zelfs de banjo klinkt helemaal puntgaaf. Hier en daar wat echootjes. En de instrumentatie is wat drukjes.
Alleen banjo/gitaar en drums had ook genoeg geweest.

Le Chant des Cigales doet mij wel extreem veel denken aan Arcade Fire. Ook de manier van zingen durf ik te vergelijken met Arcade Fire.
Vind het echter wel fijn hoe hij de rust weet terug te laten keren door na deze uitbarsting gewoon uit te vallen in stilte, enkel krekels die je hoort.
Misschien wat kitsch, maar met de productie van de plaat wel op zijn plek.
Ik hoor ook genoeg andere invloeden. Maar is dat nou een slecht ding?
Nee, zeker niet.
De plaat bied ook genoeg variatie(ik ken zijn oudere werk niet), maar soms zo geforceerd dat ik hem gewoon niet geloof.
Bijvoorbeeld op "Who Took the Wheel", dat omhoog schieten van zijn stem.. tja..
Voor de rest niet veel mis met het nummer, maar de stem klinkt zo geperst.

De afsluiter van de plaat laat mij toch met een glimlach achter. Doet me een beetje denken aan Fleet Foxes, al mist het de harmonieën. (Ik zal maar niet zeggen dat z'n stem soms neigt naar James Blunt )
Als hij een keer voor niet te veel geld in de buurt optreedt, dan ben ik zeker van de partij. Als het album onder de 10 euro komt, dan zal ik me zeker melden als geïnteresseerde.

Maar voor nu hou ik me afwezig, misschien dat ik zijn vorige albums nog eens beluister.. als de tijd zich daar voor leent.

Ducoz schreef:

Dan vis je dus 2 keer achter het net: 17 december stond hij in Vlaardingen (nieuwe concertzaal De Kroepoekfabriek). Helaas kon ik daar niet heen en hij staat 29 januari in Rotown maar dat is uitverkocht (daar heb ik hem al eens gezien en heb dat deze keer laten schieten).
Live zeker de moeite waard.

avatar van Ducoz
Ja daarom, las het net.. ach.. zal vast nog wel eens langs komen!

Ducoz schreef:
In de verste verte niet. Dit is overigens wel een hele mooie hoes.

Ik bedoelde er verder niks mee hoor. Misschien is hij wel een grote fan

Ik kan me voor de rest overigens prima vinden in je review. Ik vind dat zijn stem soms rare sprongetjes maakt op momenten dat je het niet verwacht waardoor het een beetje gemaakt overkomt. Eigenlijk heb ik dat vanaf het eerste nummer al.

Nogal vervelend album van Blaudzun dat een beetje voortkabbelt en nergens echt interessant wordt. Grote tegenvaller na het prachtige Seadrift Soundmachine.

avatar van Paap_Floyd
Dit klinkt wel heel erg Arcade Fire-achtig.

avatar van Slowgaze
Dan vind ik de cover zelfs nog meer weghebben van The Eraser van Thom Yorke dan van Funeral.

avatar van Nestul
Cover lijkt denk ik nog het meest op For Emma, Forever Ago van Bon Iver. Muzikaal heeft het ook wel wat overeenkomsten, evenals Arcade Fire inderdaad. Origineel is het allerminst, maar dat maakt het zeker niet slecht.

Of ik zin had om mee te gaan naar Blaudzun. Dat was ergens in het begin van 2010.
Ja ik had wel van hem gehoord maar was nog niet echt in zijn werk gedoken maar vooruit ik ga mee; goede verhalen over de man gehoord.
In mijn geval staan de cd's dan al zeer snel in de kast en ik raakte er behoorlijk verslaafd aan. Blaudzun vertegenwoordigde toch wel datgene in muziek waar ik altijd een zwak voor heb: theatraal, klagerig en vooral van die heerlijke volle melodieën: pathos op en top. Minder rauw dan 16 Horsepower (een naam die regelmatig valt), een beetje Starsailor, Suede en Buckley. Namen konden genoeg gestrooid worden en live maakte Johannes Sigmond (herken ik nu ook cartoon psychiater Sigmund uit de VK in deze zanger?!) het helemaal waar.

Laten we bij dit album maar gelijk Arcade Fire erbij halen en dan hebben we het namedroppen ook weer gehad.

De pathos is weer terug en dat etaleert Blaudzun volop in opener Flame in My Head om ons vervolgens weer in stilte achter te laten bij de Nocturne-versie van Elephants.
Onderweg hebben we smachtende songs voorbij horen komen, meeslepend maar soms ook opzwepend als in het op Arcade Fire (doe ik het toch weer) lijkende Le Chant des Cigales.

Het is niet voor iedereen weggelegd. Niet iedereen is dol op theatrale gebaren in muziek maar man man man wat kan ik daar maar geen genoeg van krijgen.
Met Heavy Flowers heeft Blaudzun mij in elk geval weer in zijn emotionele greep en mag hij me daar volop blijven vasthouden. On-nederl.... nee dat ga ik niet zeggen.

Dit is gewoon een schitterend album en Blaudzun is een artiest waar we trots op mogen zijn. Heavy Flowers is na het titelloze debuut en Deadrift Soundmachine drie keer vol in de roos.