Blaudzun - Heavy Flowers (2012)

Label: V2

1. Flame on My Head (4:15)
  2. Elephants (3:35)
  3. Heavy Flowers (4:29)
  4. Le Chant des Cigales (2:17)
  5. We Both Know (3:53)
  6. Solar (3:22)
  7. Who Took the Wheel (3:54)
  8. Monday (2:49)
  9. Le Chant des Vagues (0:21)
  10. Sunday Punch (4:00)
  11. Another Ghost Rocket (4:43)
  12. Elephants (Nocturne) (2:57)
avatar van Gerben61
Muziekaal idd 16 HP maar stem ook Starsailor. Maar vooral heel erg Blaudzun. Prachtig. Ik ben er weg van. Niet uit cd-speler weg te branden.

herman schreef:
Jammer dat mensen zo op het uiterlijk gericht zijn. Al droeg hij een driedubbele boa en liep hij op naaldhakken tot aan het plafond, dat zegt toch allemaal niets over de muziek?

Nou, ik pruim Rufus Wainwright erg slecht, Patrick Wolf is dan weer een ander verhaal

Maar mooi topic, iemand komt bij DWDD en het commentaar is niet van de lucht, vooral mensen die menen dat ze het moeten luisteren omdat het bij DWDD komt en/of hier hoog gewaardeerd wordt blijven grappig.

Niet zo mooi als Seadrifter, maar ach eigenlijk moet ik er toch niet meer naar luisteren, want als iets bij DWDD komt is het populair en dus stom.

gekennis schreef:
Dan mogen we als belgen toch wel trots zijn met muziekmakers die een eigen smoel en eigen geluid voortbrengen: Deus, Selah Sue, Balthazar, The Black Box Revelation, Triggerfinger, enz...

Bah zwak.

Proest, Selah Sue wel eens gehoord, mijn teelballen trokken zo hard naar binnen dat ze nu af en toe op zondag voorzichtig om het hoekje komen kijken.

Belgie ligt een beetje op zijn gat de afgelopen jaren (al hoor ik uiteraard niet alles, maar als ), Balthazar is aardig, maar het mooiste van de laatste tijd vind ik toch Marble sounds, maar dan toch als ik de laatste jaren de platen van Secret love parade, Lost bear, I am oak, Rats on rafts, The Ex, De Kift etc. hoor dan snap ik niet dat men met het doodsaaie ongeinspireerde Triggerfinger aan durft komen te zetten.

Frank Langeweg
Waanzinnig heerlijke plaat van Nederlandse bodem... Ghost Rocket, Solar, Elephants... Zo mooi! Niet uit de speler te krijgen... Groeiplaatje mensen! Niet te snel afkeuren! YES!

avatar van Booyo
Had er van te voren een hard hoofd in dat dit iets voor mij zou zijn. Eerste keer luisteren deed me ook behoorlijk weinig, vond het allemaal een beetje gemaakt over komen. Maar, ik moet hier op terugkomen. Het album wordt per luisterbeurt beter, al ben ik toch bang dat het gevoelig is voor verveling.. Er staan enkele onwijs goede nummers op zoals Elephants, Heavy Flowers, Monday, Sunday Punch en met name Flame on my Head. De rest is ook verre van slecht, al zij het minder speciaal. Alleen Who Took the Wheel vind ik echt verschrikkelijk.

pejo schreef:
Het wordt hoog gewaardeerd, dus zal het wel goed zijn en ligt het waarschijnlijk aan mij.
Ik word echt niet goed van die snik in zijn stem. 'Hoor mij eens mooi zingen' lijkt de zanger uit te willen dragen. Verder vind ik de muziek nogal kunstmatig. Ik hoor echt geen vergelijk met Arcade Fire, daar zit echt body en soul in. Dat hoor ik bij Blaudzun niet, helaas.

Ben ik volledig met je eens. Instrumentaal is het allemaal dik in orde, al kan ik de zanger naar twee nummers met z'n vibrato al niet meer uitstaan.

avatar van AOVV
't Is zeker geen onaardige muziek die Blaudzun hier produceert, maar het doet me toch net wat te veel denken aan andere bands. Voorop Arcade Fire, met in hun kielzog Beirut. Elk nummer doet me wel aan iets denken, en dat is toch wel een beetje van het goede teveel. Vooral de opener en het korte 'Le Chant des Cigales' doen enorm veel aan Arcade Fire denken. Het zijn best goeie nummers, maar de gedachte dat ik ze al eens eerder heb gehoord (in een andere vorm, dan), komt toch net wat te vaak bij me op.

3 sterren

avatar van Cor
Cor
Nou, dan ben ik toch enthousiaster. Het kent z'n bombast, deze Blaudzun plaat, maar het is overal integer en gedreven. Prachtige, intense, soms zwierige rock en pop die me steeds verrukt doet opveren uit mijn stoel. Ik volg hem al vanaf zijn debuut. Dat vond ik al mooi, maar de man blijft maar groeien.
Nu al aan het begin van het jaar een kandidaat voor mijn eindejaarslijstje. Klasseplaat!

avatar van yKriistian
In sommige nummers hoor ik toch fragmenten die weg hebben van Arcade Fire, en soms zelfs hoor ik de stem erin terug. Nog niet zo vaak gedraaid, maar komt nog wel.

avatar van meneer
Iemand nog afgelopen tijd naar een concert van hem geweest ? Ik ga binnenkort en ben weleens benieuwd naar zijn uitvoering live.

avatar van Deren Bliksem
Wel grappig, mijn vader is twee week geleden overleden.

Tijdens zijn laatste dagen reed ik steeds op en neer van mijn huis naar mijn ouders. Op een dag kwam mijn vrouw met dit album aanzetten. ''Kijk eens lieverd, kado! Dan kun je even ergens anders aan denken.''

Dus dit is een beetje de soundtrack.van mijn autoritjes van huis naar mijn vader. En of ik ergens anders aan kon denken? Het album heet Heavy Flowers, wat denken jullie zelf...

avatar van Gringo_m
Deren Bliksem schreef:
Wel grappig, mijn vader is twee week geleden overleden.

Komt wel een beetje raar over.

Maar ik kan me mindere soundtracks voorstellen, sterkte.

sigurros88
AOVV schreef:

3 sterren

Laat het maar op Arcade Fire lijken... ik vind de muziek van hem zeker niet onder doen. Sterker nog; ik vind dit album beter dan de Arcade Fire albums (gewaagde uitspraak).

Ik hoor hier heel veel bands in terug. Dat geeft het toch wel een eigen sound vind ik! Binnekort moet ik deze kerel live zien!

avatar van JoaMuse
Goed album in de breedte, maar ik mis echte uitschieters.

avatar van juventino
Ik had er nog van gehoord blaudzun,maar wat een heerlijk plaatje.Hij wordt na elke draaibeurt beter..

Ik ben de laatste tijd niet zo verwend als met deze cd. Geweldig meeslepend en mooie muziek. De zang is geweldig. Mooi emotioneel gezongen. Muzikaal zit het erg goed in elkaar.
Meestal als ik een cd beluister ben ik al snel afgeleid maar bij deze cd blijf ik geboeid luisteren en verbaas me elke keer weer als ik bij het laatste nummer ben. Heerlijk wegdromen bij een geweldige cd.
Kritiek als dat de muziek lijkt op Arcade Fire of zoiets vind ik uit de lucht gegrepen.
Dit is 1 keer in een recensie in een krant geschreven en papegaaienland roept hetzelfde.
Vorm eens een eigen mening door te luisteren naar andere bands.
Heavy Flowers is wat mij betreft de cd van de eeuw.

Ik doe toch weer een halfje er af. Hij is me snel gaan vervelen. Net niet spannend genoeg voor een langere houdbaarheid.

avatar van JoaMuse
baronjup schreef:
(...)
Vorm eens een eigen mening door te luisteren naar andere bands.
(...)
Heavy Flowers is wat mij betreft de cd van de eeuw.

Als men zegt dat de muziek op Arcade Fire lijkt, zou ik dat eerder als een compliment dan als kritiek beschouwen. Maar volgens mij bedoelen ze dat noch als compliment, noch als kritiek. Dit album doet sommigen gewoon aan Arcade Fire denken, zonder dat ze daarmee een oordeel vellen over de kwaliteit van het album.
En cd van de eeuw ? Dat is wel erg overdreven, vooral omdat er nog 88 jaar te gaan zijn deze eeuw. Maar als Heavy Flowers tot hiertoe jouw favoriete album van de 21e eeuw is, heb ik daar natuurlijk geen probleem mee.

avatar van Mctijn
Zijn vorige album is duidelijk beter in mijn ogen, meer variatie en sterkere nummers. Neemt niet weg dat dit toch nog een goed album is dat er voor zorgt dat Blaudzun tot de elite van de Nederlandse muziek blijft horen.....

@baronjup: Wel nobel om je speciaal te registeren om te melden dat dit het album van de eeuw is

avatar van Banjo
Uit Nederland ook nog! dat wist ik niet..
Dit is mijn eerste Blaudzun, en het bevalt erg goed!
ik begin met 3 1/2 ster..

avatar van Banjo
de eerste 3 nummers vind ik gelijk het mooist!

1. Flame on my head geeft mij kippenvel!

2. Elephants is een lekker eigenwijs nummer met inderdaad olifanten stappen, heel grappig..

3. Heavy flowers is een sentimenteler nummer en het heeft wat een Into the wild achtige sfeer..

avatar van thetinderstick
Wat een goeie plaat zeg. Seadrift Soundmachine vond ik ook al goed, maar deze is toch duidelijk beter. Het klinkt voller, completer, en gewoon sterkere nummers.

'Elephants', 'Heavy Flowers', 'We Both Know, 'Who Took the Wheel', 'Sunday Punch'. Fantastisch. Tuurlijk hoor invloeden (Arcade Fire), maar hij geeft er wel zijn eigen draai aan.
Een van de betere platen die ik dit jaar heb gehoord tot nu toe.

avatar van Eveningguard
M'n pa vind dit erg mooi, vandaar dat het me een leuk album leek voor zijn verjaardag. Ikzelf vind het ook zeker heel aardig. Fraaie stem! Maar een blijvertje is het helaas niet voor mij. Daarvoor mist deze muziek iets. Zijn favoriete nummer is trouwens Another Ghost Rocket.

Blaudzun -Heavy Flowers ........ beklijvend ?? boeie !! Urgent ?? boeie !!! Mooi ??? Ja....voor een dikke 4.5 ....... Geen quasi intellectueel geneuzel hier,,,,Gewoon heerlijke muziek !!!!!

Gregson
Ik recenseerde het mooie 'Heavy Flowers' voor daMusic. Hier kun je de recensie lezen.

avatar van timhardt
geweldige plaat! Ik vind hem nog beter dan de eerste. flame on my head, elephants, le chant, we both know, who took the wheel, ..... allemaal prijsnummers.

het lijkt soms op wat arcade fire (open deur) maar blaudzun vult het met een erg persoonlijke touch in. het staat op zichzelf, ik vind dit een zeer sterke plaat.

donderdag ga ik ze live zien, ik ben benieuwd!

avatar van Kuk
Kuk
Altijd zo'n naam waarbij ik nooit de tijd heb genomen om dat eens goed te beluisteren. Misschien wel onterecht, want de eerste maal Heavy Flowers klinkt prima. Vraag me af of het over enkele weken nog even lekker klinkt, maar Sigmond verdient in ieder geval een kans

IJsbergsla
Een van de beste Nederlandse albums ooit.
Groeten uit Grollo, Moontan en Medusa hebben er een zeer intelligent broertje bijgekregen.

avatar van Jean Renault
Beste NL-plaat van 2012??????

Verhoogd naar 5 omdat naar 6 niet mogelijk is...3 keer live gezien en nog 2 keer in het vooruitzicht....Wat een feest om mee te makien !!!