Blaudzun - Heavy Flowers (2012)

Label: V2

1. Flame on My Head (4:15)
  2. Elephants (3:35)
  3. Heavy Flowers (4:29)
  4. Le Chant des Cigales (2:17)
  5. We Both Know (3:53)
  6. Solar (3:22)
  7. Who Took the Wheel (3:54)
  8. Monday (2:49)
  9. Le Chant des Vagues (0:21)
  10. Sunday Punch (4:00)
  11. Another Ghost Rocket (4:43)
  12. Elephants (Nocturne) (2:57)
De reden dat ik niet eerder naar Blaudzun ben gaan luisteren was omdat hij zo'n lelijke bril heeft. "Als hij niet zo'n te hip ding op zijn neus had staan zou ik het wel luisteren." Dat was mijn gedachte erachter. Met het nieuwe jaar kwam ook het besef dat dit een onzinargument was. Ik bedacht daarom iets nieuws, zijn vertolking van Shout van Tears for Fears bij De Wereld Draait Door, die was niet om aan te horen. Oké, dat is al een argument met meer inhoud, maar nog steeds niet erg steekhoudend.

4 Januari werd het me teveel en besloot ik om toch maar eens wat te gaan luisteren naar deze vreslijke vent. Zo gezegd en natuurlijk ook zo gedaan. Na eerst Seadrift Soundmachine eens goed te gaan luisteren ben ik vervolgens aan de nieuwe plaat, Heavy Flowers, begonnen. Iets wat in mijn wereld maar zelden gebeurd is na een probeersel dat niet bevalt, een tweede album te gaan proberen. Ik kwam tot de ontdekking dat deze vreselijke vent, al erger ik me voornamelijk aan die bril, hele mooie muziek maakt.

Heavy Flowers is net als Seadrift Soundmachine een goed album. Het is allemaal iets bombastischer dan voorheen. Het 'stille' karakter van de nummers is er wat af en prachtnummers als Midnight Room, February Flare en Streetcorner Shouter staan er niet op. Daarnaast is het een album dat me niet direct pakt, niet een album waar direct nummers uitspringen. Er wordt wel gezegd dat dit nieuwe album te vergelijken is met Arcade Fire, maar naar mijn mening gaat dat niet op, het zou die Canadezen tekort doen.

Toch is het allemaal niet slecht. Integendeel, ik moet zeggen dat ik me in de beste man vergist heb. Die lelijke bril op zijn hoofd is toch wel iets dat past bij deze muziek. Hij maakt toch iets duidelijk met nummers als Another Ghost Rocket. Ik ben blij dat ik me over mijn angst voor die bril heb heen gezet en deze man ga toelaten in het rijtje artiesten uit Nederland dat me wel kan bekoren. Ja het wordt een mooi plekje tussen Spinvis, Roosbeef en Moss, want daar hoort het wel thuis!

klik

avatar van hidalgo
breekbaar mooi nog een paar keer luisteren dan kan ik punten geven

Louis2703 schreef:

Nu Shout nog een keer luisteren, want dat was de beste cover een seizoen lang DWDD-recordings.

avatar van de_nis_
herman schreef:

Geen concurentie.

Dit is mooi. Mijn eerste kennismaking met Blaudzun, na 'shout' natuurlijk.
Hoop en verwacht hem deze zomer nog wel te zien op wat festivals.
in ieder geval Haldern

avatar van wexxel99
Inderdaad Herman, vond ik ook met afstand de beste cover van het seizoen.
Helaas heeft het album mij absoluut niet kunnen grijpen. teveel bombast en te weinig klein gehouden en daardoor komt het op mij als een trucje over, of een herhaling van zetten zo u wilt.
Trouwens dit gevoel had ik vorig jaar ook bij Bon Iver en die is uiteindelijk toch in mijn top 10 gekomen.
Voorlopig dus nog geen cijfer eerst het album laten groeien.

avatar van De Daniël
Mweh, merk dat ik vrijwel nooit meer zin heb om deze plaat op te zetten. Heb het tot nu toe ongeveer 10 luisterbeurten gegeven, maar het begint al wel een beetje te vervelen. En dan kies ik toch liever voor een Funeral...

avatar van ohmusica
Mede door DWDD volg ik al een tijdje Blaudzun. Voor mij bevestigt Blaudzun op dit album opnieuw zijn status als talentvol muzikant. Het album is weliswaar aan de bombastische kant, aan de Volkskrant vertelde hij dat hij heel graag een 'klein' album had willen maken, maar daar is het niet van gekomen. Enkele liedjes bevallen mij nog niet helemaal, maar er staan een aantal pareltjes op. Je valt ervoor of niet, de sterkste troef is de stem en de vaardigheid om aardige pakkende composities te schrijven.

avatar van frankholst182
Je kan veel zeggen, maar het nu al de topplaat van 2012!!
Check: toplijst 2012

avatar van Don Cappuccino
Dat komt ook omdat het nog maar het enige album is uit 2012 is wat 20 stemmen of meer heeft.

avatar van AOVV
frankholst182 schreef:
Je kan veel zeggen, maar het nu al de topplaat van 2012!!
Check: toplijst 2012

Ik ben wel benieuwd naar het album. De opener nu al een paar keer beluisterd, en dat vind ik zeker niet slecht.

avatar van midnight boom
Heavy Flowers het derde album van de 37-jarige Johannes Sigmond is er een van het grote gebaar. Waar ik vroeger Radiohead en Beirut hoorde hoor ik anno 2012 de grote meeslepende melodieën van Arcade Fire (met een vleugje Sixteen Horsepower) in de nummers van Heavy Flowers. De songs klinken groots, vol en theatraal. Origineel is de plaat zeker niet. Maar daarmee doe je Heavy Flowers wel tekort. Er is hoorbaar veel tijd gestoken in dit album. Kwalitatief hoogstaande muziek. Een belangrijke factor is nog steeds de zang van Sigmond. Hij zingt met veel emotie in zijn zang (soms lijkt het akelig veel op Win Butler), je moet er van houden. Het is mooi, maar soms ook op het randje. Dit in combinatie met het volle theatrale geluid maakt het album indrukwekkend, maar tegelijkertijd vermoeiend. Juist een rustig nummer als 'Solar' maakt daarom veel indruk. Hier horen we wat voor een goede muzikant/zanger Blaudzun is. De beste nummer van Heavy Flowers zijn de eerste single/openingstrack Flame on My Head en Elephants (twee keer vertegenwoordigd op het album). Hier horen we Blaudzun op zijn best.

Conclusie: Blaudzun maakt op Heavy Flowers mooie muziek, maar een heel album is voor mij net
wat te veel van het goeden. Maar dat is puur persoonlijk.

van: Daan's Muziek Blog: Blaudzun - Heavy Flowers - daanmuziek.blogspot.com

avatar van Murdoc023
De cover van Shout was fantastisch en als dan ook nog meerdere malen de vergelijking met Arcade Fire wordt gemaakt, dan gaan we dit maar een keer proberen.

avatar van hanskie
Ondanks alle namedropping en vergelijkingen hier vind ik dat Blaudzun een unieke sound neerzet. Krachtig, in een heldere en heerlijk volle productie. Flame on my Head, waanzinnig nummer in een opgejaagd tempo. U Go Johannes!!

avatar van verlorendag
Geprobeerd en zeker geen spijt van gehad:

CD-review Blaudzun Heavy Flowers - rockmuziek.be

Het is 7 januari en gisteren kwam al één van de betere platen van 2012 uit. Een plaat die betoverend mooi kan zijn, soms met veel dynamiek, soms fluisterstil. Een plaat met veel goede tot erg goede songs die gezongen worden door de fraaie stem van Johannes Sigmond. En ook nog eens uitstekende heerlijk helder geproduceerd.
En waar komt dat album vandaan: uit Nederland. Als je ernaar luistert geloof je het niet, want dit is een internationale klasseplaat. Als het Blaudzun meezit, kan hij zomaar flink doorbreken met Heavy Flowers.

De opener Flame On My Head is een mooi en vlot nummer tegelijk, ook erg mooi gezongen. Elephants is pompeuzer, met prachtwendingen. De bridge met violen is goed zeg! En inderdaad, hier komt de naam Arcade Fire in mij op en dat zal verder op dit album nog een aantal malen gebeuren. Toch geen al te slechte vergelijking.
Heavy Flowers de titelsong borduurt voort op de oorspronkelijk sombere inslag van dit album, richting het eind der tijden (toe maar). Gaandeweg kwam er ook een herfstzonnetje door en is dit een album een mengeling van hoop en verval geworden. Van overleven, geeft Blaudzun zelf aan.
Deze melancholische mengeling hoor je erg mooi terug in het gedragen Heavy Flowers.

Le Chant Des Cigales & We Both Know zijn echt fantastische zeer dynamische nummers, ja hoor, van het niveau Arcade Fire. Wat een mooie opbouw richting een spetterende finale!
Solar is een fraai rustpunt en Who Took The Wheel is een leuk troubadournummer. Monday & Sunday Punch zijn goede nummers, maar minder bijzonder dan die op Side A van het album. Another Ghost Rocket heeft tussendoor een erg fijne bas. Afsluiter Elephants (Nocturne) is weer bijzonder fraai, met een mooie steelguitar.

Wat een fijne verrassing dit Heavy Flowers, wat een groot talent is Blaudzun.

Een tweede zuiderbuur

Noorderbuur natuurlijk

Dat heb je snel aangepast

Nu nog een recensie voor die andere noorderbuur en het is compleet.

avatar van Don Cappuccino

Vandaag was dan in ieder geval geen verloren dag voor jou.

Ik heb het album een aantal keer gehoord en ik blijf het niks vinden, ik mis een bepaalde afwisseling.

avatar van Slowgaze
Ik ben wel benieuwd naar deze: de vorige was bij vlagen heel sterk, maar de kalere nummers waren meestal een beetje saai, ook bij gebrek aan interessante teksten. Deze is dus wat rijker geïnstrumenteerd? Hoe is het niveau van de teksten trouwens? Is dat al wat omhoog gegaan?

avatar van verlorendag
Het niveau van de teksten vind ik eerlijk gezegd maar middelmatig.

Maar kom, dat is een fenomeen dat je veel terugvindt in niet-engelstalige landen.

avatar van Slowgaze
Als we het over Engelstalig uit Nederland hebben, dan kan ik je bijvoorbeeld al verwijzen naar dit album, of deze, deze ook zeker en vooral deze. En dan heb ik het nog niet over Nederlandstalige albums uit Nederland gehad.

avatar van verlorendag
Neen, ik heb het niet alleen over Nederland. Het is een algemene opmerking.

Maar, ik word graag van het tegendeel bewezen. Zal de albums zeker eens uitchecken.

avatar van hidalgo
wat een meesterwerk : Flame on My Head Wanna Go Song briljant genieten ingetogen warm
genieten heerlijk toen nummer 3 Heavy Flowers ik word warm ff ijsblokkjes zoeken naar mijn idee een prachtplaat van Blaudzun geef hem 4****
jongens jullie zetten nederland op de kaart bedankt voor dit mooie
product

Ik keek net even naar de rotatielijst van Musicmeter: pats, Blaudzun van 12 naar 3.
Dat gaat goed hier met Heavy Flowers, deze prachtplaat wordt terecht veel en vaak gedraaid.

avatar van Thomas91
Ik vind het ook wel een fijn album. Bij sommige nummers komt de naam Arcade Fire (4e nummer?) inderdaad even bovendrijven, maar dat lijkt me niet erg. Zijn manier van zingen doet me soms wat denken aan Nick Urata van Devotchka. Zeker niet verkeerd om hier het jaar mee te beginnen.

avatar van Boris1
Prachtig album van de heer Blaudzun. Eens te meer een bewijs dat er wel degelijk goede muziek gemaakt wordt in Nederland (zie ook Spinvis, Alamo Race Track, Moss, de Staat ea). Ondanks dat ik dat minuutje bij DWDD een belediging vind voor de betreffende artiest, moet ik zeggen dat het programma toch een mooi medium vormt voor artiesten als Blaudzun om bij een groter publiek bekend te worden. Alhoewel die bril hierin ook belangrijk is.....

avatar van Ducoz
Die bril zal inderdaad ook wel bij de marketing van de artiest horen, het blijft toch hangen bij mensen.

avatar van Boris1
Zo'n bril blijft hangen op elke neus