Blaudzun - Heavy Flowers (2012)

Label: V2

1. Flame on My Head (4:15)
  2. Elephants (3:35)
  3. Heavy Flowers (4:29)
  4. Le Chant des Cigales (2:17)
  5. We Both Know (3:53)
  6. Solar (3:22)
  7. Who Took the Wheel (3:54)
  8. Monday (2:49)
  9. Le Chant des Vagues (0:21)
  10. Sunday Punch (4:00)
  11. Another Ghost Rocket (4:43)
  12. Elephants (Nocturne) (2:57)
avatar van pim556
De Daniël schreef:
En dan kies ik toch liever voor een Funeral...

Prima, dan wacht ik daar nog wel even mee.

avatar van De Daniël
Vond je dat zelf een goede toevoeging?

avatar van aerogp1
Zooo, dit knalt omhoog in de rotatielijst, van eigen bodem nog wel. De muziek klinkt best spannend op het eerste gehoor!

edit: de zang heeft wel wat weg van Snow Patrol?

avatar van pim556
De Daniël schreef:
Vond je dat zelf een goede toevoeging?

Niet echt nee, maar ik heb een zwak voor woordgrappen en het was vroeg... Vergeef me

Hij heeft me nog uitgenodigd om wat hem te gaan drinken op de Korenmarkt afgelopen Record Store Day

avatar van Daaf
Ducoz schreef:
Maar het klinkt net allemaal "te" mooi om echt goed te zijn, dat klinkt raar he?

Dat klinkt perfect omschreven.

aerogp1 schreef:

edit: de zang heeft wel wat weg van Snow Patrol?

Dat viel mij ook al op! (alle 3 de zinnen )
Begin op 3,5* maar denk dat daar snel wat halfjes bijkomen!

avatar van frankholst182
Don Cappuccino schreef:
Dat komt ook omdat het nog maar het enige album is uit 2012 is wat 20 stemmen of meer heeft.

Fijn dat je het even uitlegt

avatar van RoyDeSmet
Ik heb het album inmiddels wat luisterbeurten gegeven en iets trekt me aan het steeds weer te beluisteren.
Het doet mij heel erg aan Port Of Call denken, op het eerste gehoor. (Finalist Grote Prijs Van Nederland)
Af en toe vang ik een wat mindere zin op, maar ook vaak niet.
Het zijn geen liedjes die ik zo nu en dan in mijn hoofd krijg.
Sterker nog, na het beluisterd te hebben ben ik alweer vergeten hoe het ookalweer allemaal ging.

De instrumentatie is heel divers en dat spreekt me wel aan.
Hij wekt op sommige momenten hele mooie sferen op. Of heel vrolijk, of juist wat somberder.
Tijdens mijn eerste luisterbeurt dacht ik wel al snel: Dit klinkt GOED!!

Ik geef het voorlopig 3,5 sterren maar ik heb uitzicht naar 4.

avatar van Sunderland
En opeens kent iedereen Blaudzun. Stonden ze je een half jaar geleden nog raar aan te kijken als je het over Blaudzun had, nu staat elke collega zonder muzieksmaak te oreren bij het koffiezetapparaat over Blaudzun alsof het de tweede Gotye is

Normaal haak ik dan af bij een artiest maar eerlijk is eerlijk, dit is een mooi album wat ik nog een paar keer moet horen, maar een 4 zit er zeker in.

avatar van jacobz
Klinkt best goede voor een Nederlandse artiest. Beetje een mix tussen Bon Iver en Arcade Fire. Toch ben ik wel bang dat het snel gaat vervelen.

avatar van aerogp1
Sunderland schreef:
Normaal haak ik dan af bij een artiest..

Hou dat maar goed vol!

avatar van Mctijn
Ja ik snap het ook niet zo goed...
Je haakt af als er ook andere mensen zijn die een artiest kennen?

avatar van Thomas91
Inmiddels genoeg geluisterd, en ik keur hem goed! Prima begin van 2012 voor de Nederlandse popmuziek.

avatar van Sunderland
Mctijn schreef:
Ja ik snap het ook niet zo goed...
Je haakt af als er ook andere mensen zijn die een artiest kennen?

Je moet dan wel mijn collega's kennen, he. Normaal gaat het niveau bij de koffie niet verder dan de top 40 en als dan de naam Blaudzun valt word ik wat sceptisch. Gezien zijn mooie debuut van een aantal jaar geleden ben ik nieuwsgierig geworden en enthousiast geworden na het beluisteren van dit album. Al merk ik nu, na een aantal keer draaien, dat het niveau van de 2e helft van het album wat minder is dat het sterke begin.

avatar van orbit
Deze gast.. met zijn "ahem.. aparte look" (is het nana Moscouri gemixed met Demis Roussos en Robert Smith in een ultra uncoole look allertijden?) heeft iets teveel overplay bij het modale programma DWDD. Da's jammer, zowel zijn looks als dat programma helpen hem niet bij een sterke intro. Zodra je zijn stem hoort weet je dat het wel degelijk een integere en intelligente artiest is, jammer dat er nu een soort van klef ons-kent-ons labeltje aan hem kleeft. Ik snap die afkeer wel.

avatar van RoyDeSmet
Tweede helft vond ik inderdaad ook iets minder sterk, maar na een aantal luisterbeurten begint het wel weer te groeien.
De eerste 3 nummers zijn gewoon singletjes, in principe. En de 3 nummers daarna zijn een soort b-kantjes.
De tweede helft vergt wat meer moeite, maar is ook zeker heel mooi!

Door de reprise-versie van Elephants geen reprise te noemen maar nocturne, zorgt hij toch een beetje voor een artistieke aura om deze plaat heen. Ook het korte Le Chant Des Vagues draagt hieraan bij, dat je dankzij de overeenkomstige namen ook een beetje als 'reprise' kunt zien (maar dat niet is).
Zulke nummers (als Le Chant Des Vagues) vind je niet op top40-albums waar de collega's van Sunderland bijvoorbeeld naar luisteren (Hoewel, dat denk ik. Ik luister gelukkig niet zoveel top40 albums. Alleen albums die per ongeluk in de top 40 kwamen, zoals Mumford & Sons en Gotye), en daarom kunnen we hier wel spreken van 'kunstmuziek'. In ieder geval is het niet (te) mainstream.

avatar van clayhill
Mooi maar beetje veel rem, get well soon, cure....Ik heb constant het idee dat hij na iedere zin in huilen gaat uitbarsten. Bij robert smith haakte ik na pornography af...om dezelfde reden.

Er is vandaag een prachtige clip verschenen bij Elephants. Blaudzun - Elephants on Vimeo

clayhill schreef:

In het AD gisteren zei Blaudzun zelf dat hij nu eenmaal een melancholische inslag heeft. Daardoor haakt de één aan en de andere af. Hij had geprobeerd wat positievere muziek te maken, maar dat lukt 'm gewoon niet. Dat staat te ver van hemzelf af. Vond ik wel een aardige tekst.
Overigens hoor ik naast R.E.M. & the Cure ook the Arcade Fire terug. Die (A.F.) elementen versnellen soms op een aangename wijze de melancholische muziek.

Ik had dit Heavy Flowers even laten liggen, nu hoor ik weer hoe prachtig dit album is. Ik verhoog 'm naar 4,5*

Users die dit album mooi vinden zouden ook eens moeten luisteren naar dit prachtalbum van Radical Face:
Radical Face - The Family Tree: The Roots (2011)

avatar van meneer
Ja, een heerlijk en goed begin van 2012 !! Weg met de sikkeneur en gewoon luisteren naar dit heerlijke album.

Kaarten gekocht voor in Middelburg ( Mijn Dieu - Hij treedt op in De Spot, kleine zaal, intiem en dansbaar - ). Ben benieuwd of hij daar over een jaar nog speelt..

Misschien discutabel, maar voor mij gaat hij over Spinnevisman over wbt muzikale benadering !

Klepper
Sunderland schreef:

Wat een opluchting!

orbit schreef:

Is het dan niet alleen maar aan te moedigen dat conformistisch Nederland met zijn allen Blaudzun gaat verafgoden i.p.v. Rihanna en Gers Pardoel? Misschien komen ze dan nog eens bij Arcade Fire terecht in een wilde bui. Na het horen van elephants ben ik in ieder geval nieuwsgierig en blij dat dit soort muziek, rijk aan instrumentatie en met een zanger met een apart stemgeluid, het goed doet bij het grote publiek. Geeft deze burger weer wat moed!

Klepper schreef:

Wat een opluchting!

Sunderland. Ik begrijp nooit waarom mensen afhaken als het ook maar enigzins mainstream wordt. Die continue zoektocht naar uniciteit moet enorm vermoeiend voor je zijn. Waarom je trots niet over boord gooien en genieten van muziek, welke status het dan ook heeft.

Ik ben altijd op zoek naar nieuwe muziek, hoe commercieel dan ook, het vorige album van Blaudzun heb ik sporadisch geluisterd. Nu wordt hij groot, komt hij ook sneller op mijn rader - ook mede doordat hij hier op 1 staat in de rotatelijst, vergeet dat niet!

Ik kan dit zeker waarderen en wacht met smacht op mijn levering met deze op vinyl!

avatar van legian
dat zijn volgens mij mensen die perse tegen de stroom in willen en niet willen accepteren dat mainstream muziek alsnog goeie muziek kan zijn.
hoewel het ook voorkomt dat door het feit dat ze mainstream worden, de muziek qua kwaliteit minder word, of de groei enigzins verminderd.
dat geld overigens lang niet altijd.

rico24
Ik hoor er iets van Starsailor in, qua stemgeluid.

avatar van Jazzthieve
Eigenlijk zou ik deze plaat heel goed moeten vinden, ik hou wel van dit soort muziek, maar de plaat mist iets. Ik heb hem een viertal keer beluisterd en ik begin sommige tracks die ik eerst goed vond al wat beu te worden. Alle songs lijken ook zo hard op elkaar en nergens heb ik het gevoel dat er iets bovenuit springt. 3.5/5

Muzikaal vind ik het allemaal zeer knap in elkaar gezet.
Heeft hij de nummers allemaal alleen geschreven?
De zang is voor mij een duidelijk minpunt.
Klinkt allemaal te gemaakt.
Ik kan me voorstellen dat men er door geraakt wordt, mij doet het minder.
Arcade Fire wordt terecht aangehaald als referentie.
Le Chant des Cigales is hierin een erg duidelijk voorbeeld.

avatar van roxyatbatb
Ik denk dat we na Elbow, Arcade Fire en wat Mumford and Sons onze buiken wel vol hebben met dit soort muziek, 3,8 gemiddeld is dan ook niet te laag..

avatar van roxyatbatb
3,8 sterren natuurlijk, en Snow Patrol niet te vergeten..