Blaudzun - Heavy Flowers (2012)

Label: V2

1. Flame on My Head (4:15)
  2. Elephants (3:35)
  3. Heavy Flowers (4:29)
  4. Le Chant des Cigales (2:17)
  5. We Both Know (3:53)
  6. Solar (3:22)
  7. Who Took the Wheel (3:54)
  8. Monday (2:49)
  9. Le Chant des Vagues (0:21)
  10. Sunday Punch (4:00)
  11. Another Ghost Rocket (4:43)
  12. Elephants (Nocturne) (2:57)
Bij mij stond ie op een cd met allemaal albumsin mp3 formaat en ik heb ze - vanuit Nero - met sleur en pleur (drag 'n drop) op een cd gezet; geen idee van volgorde. De cd draaiend, sosm skippend kwam ik op een gegeven moment bij dit album uit - geen enkele NL -associatie, eerder Canadees/US - had ook geen last van uiterlijke beelden, maar die heb ik ook niet als ik de teksten van heer Deric R. lees.

Ik geloof Herman op zijn goede woord en zijn blauwe ogen

deric raven schreef:
Ik vind de stem van Bloedzoon echt niet op David Eugene Edwards lijken.
De muziek zeker niet; 16 Horsepower is toch wel van een veel hoger nivo.
Zou hij misschien wel willen.

Ik vind 16HP ook beter, maar ik had het niet over de muziek. Lijkt wel alsof je er niet tegen kan dat deze man met een van je favoriete artiesten wordt vergeleken. Maar luister maar eens naar het vorige album, dan hoor je de gelijkenissen ook wel. David zingt wat lager, maar verder hebben ze dezelfde stijl, hetzelfde timbre, etc. Heb net eens gegoogled en ben lang niet de enige die de gelijkenis hoort.

Maar feit is wel dat de Nederlandse popscene het aardig doet op dit moment; vooral in eigen land.

Dat is altijd zo in het begin van het jaar, veel Nederlandse releases worden expres begin januari uitgebracht in verband met Noorderslag/Eurosonic.

Ik hoor eerder Arcade Fire terug; vooral in een nummer als Le Chant des Cigales; zoals ik al eerder vermelde.

Vergelijkbare artiesten volgens Last Fm o.a. Roosbeef en Tim Knol; tja, dan eerder 16 Horsepower.

avatar van Slowgaze
Finn Andrews van The Veils is anders ook nooit ver weg.

Slowgaze schreef:
Finn Andrews van The Veils is anders ook nooit ver weg.

Maar daarom draagt ie ook een sluier, om herkenning te voorkomen

Die hoor je inderdaad wel meer terug, zeker in Flame On My Head.
Heeft raakvlakken met een nummer als Sit Down By the Fire.

Hebben jullie soms alle twee zo'n ovaal wit bordje met een dubbelr rode streep en SH achterop de plofferd? Of doen jullie soms iets anders terwijl je luistert (want dat kén een echte vent helemaal niet, 2 dingen tegelijk).

Is er ook iemand die gewoon kan vertellen of dit album goed is..

shahn schreef:
Is er ook iemand die gewoon kan vertellen of dit album goed is..

Klik op de 7 meningen en je krijgt antwoord.

avatar van Bert Wasbeer
Waarschijnlijk worden nu een heleboel mensen boos maar op sommige momenten deed mij dit aan Kane denken... Op een heleboel andere momenten gelukkig niet maar veel verder dan het predikaat aardig wil ik hier op dit moment toch niet aan geven.

avatar van Boris1
Kane?

avatar van Timo-otje
Meer Arcade Fire achtig op sommige momenten.

avatar van pejo
Het wordt hoog gewaardeerd, dus zal het wel goed zijn en ligt het waarschijnlijk aan mij.
Ik word echt niet goed van die snik in zijn stem. 'Hoor mij eens mooi zingen' lijkt de zanger uit te willen dragen. Verder vind ik de muziek nogal kunstmatig. Ik hoor echt geen vergelijk met Arcade Fire, daar zit echt body en soul in. Dat hoor ik bij Blaudzun niet, helaas.

Mrboblala
Blaudzun kun je inderdaad niet de nieuwe Arcade Fire noemen. Het heeft er wel trekken van, met die violen en ritmes, maar nee. Maar jongens kom op, er staan best wel leuke nummers op Heavy Flowers en nog best wel knap gedaan als we dit vergelijken met de meeste andere muziek die op nederlandse bodem is gemaakt. 3 en een half dan maar.

avatar van aerogp1
Mrboblala schreef:

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Objectief bekeken is hier echt niet veel mis mee. 3,5* is dan een keurige voldoende.

Met name Solar en Who Took The Wheel doen het nu erg goed bij mij. De opener eveneens. Ik heb dit album aardig wat geluisterd de afgelopen week en het bevalt erg goed. Ik open met 4*

Voor de liefhebbers van Blaudzun, andere (hele) mooie muziek met Arcade Fire trekken staat op dit album, wat tot mijn verbazing ook hier nog niet echt wordt opgepikt (15 in de rotatielijst nu):
Radical Face - The Family Tree: The Roots (2011)

Het proberen meer dan waard!

avatar van ateetje
Lekker plaatje, maar niet geweldig, wordt echt fijn vanaf Le Chant des Cigales. Het eerste dat mij opvalt is dat het erg veel weg heeft van Funeral (Arcade Fire), ik zal ook wel niet de enige zijn. Staan echt een paar lekkere nummers op, heeft nog een paar extra luisterbeurten nodig voor een definitieve stem, voorlopig maar ik er 3,5* van

0,5
Na de lovende reacties op Musicmeter toch even dit plaatje beluisterd.
Het staat ook op één in de rotatielijst. Dit is toch niet het beste wat Nederland te bieden heeft!?

Wat is dit zwak. De overdreven 'snik' in de stem. Helemaal niet authentiek.
Hier worden referenties genoemd. Arcade fire, David Eugene Edwards, The Veils?
Sorry hoor, dit is gewoon een zwakke Snow Patrol cloon. Stelen doet hij wel bij Arcade fire en consoorten. Dan heeft Moss een veel eigener geluid.

Dan mogen we als belgen toch wel trots zijn met muziekmakers die een eigen smoel en eigen geluid voortbrengen: Deus, Selah Sue, Balthazar, The Black Box Revelation, Triggerfinger, enz...

Bah zwak.

avatar van pejo
Wat is dit zwak. De overdreven 'snik' in de stem. Helemaal niet authentiek.

Gelukkig, ik ben niet de enige.

Ik snap de kritiek wel, maar Triggerfinger, Balthazar, The Black Box Revolution, etc. een eigen geluid? Zelden een band een sound horen recyclen als laatstgenoemde doet op hun laatste album. Dat is bijna een Stones-coversplaat (waarop heel vakkundig het geluid van Let it Bleed is gereproduceerd). En een dagje StuBru luisteren en je er komt er ook wel achter dat er een hoop Belgische middelmaat is. Doe mij dan Moss maar.

avatar van jassn
Balthazar heeft toch nog tamelijk een eigen geluid over de andere 2 geef ik u gelijk.

avatar van AOVV
En het is The Black Box Revelation. Maar dat maakt niet zoveel uit, hun meest recente plaat vind ik ook matig.

Ik vind het wel leuke muziek hoor. Alleen is het totaal niet origineel. Maar dat hoeft niet erg te zijn. Zelfde geldt voor Blaudzun: ook niet origineel, maar ik kan me daar ook niet aan storen.

avatar van AOVV
Dat heb ik ook met veel platen, hoor. Dat ik het wel leuk vind, maar niet bijster origineel. Het is ook moeilijk om vandaag de dag nog iets origineels te bedenken; bijna alles is al wel een keertje gedaan. Wat deze plaat betreft, gaat die vlieger inderdaad ook op, al zal ie nooit een onvoldoende krijgen, omdat het gewoon goed in elkaar steekt.

0,5
Eigen geluid is misschien niet goed uitgedrukt.
Die groepen hebben een soort van eerlijkheid in zich (soul?).
Blaudzun doet me eerder denken aan een blitz verkoper die me plastiek zakken vol lucht wil verkopen. Er zitten ook zoveel clichés in de nummers.

Het is ook maar mijn gevoel. Niet meer of minder.

avatar van Murdoc023
Ik ben toch wel erg tevreden over dit plaatje. Toch hangt er een raar idee in mijn hoofd dat dit commerciele troep is. Dat komt vooral door dwdd denk ik. Veel muziek die daar vandaan komt wordt aangekondigd als iets waanzinnig en vervolgens doe ik het in mijn broek van het lachen. Het lijkt af en toe of Lucky TV de regie overneemt. Dan vind ik dit een plezante uitzondering. Niet dat het me echt raakt, maar het klinkt goed en mooi. Ik zal dit zeker nog vaker beluisteren al kan ik me goed voorstellen dat je dit ook een grap vindt.

Murdoc023 schreef:

Heb ik ook vaak last van. Ik zap ook meestal weg zodra het muzieksegment begint. Gelukkig staan er ook nog weleens goede artiesten, zoals deze Blaudz en Moss pas geleden.

avatar van Raoul
Soms wordt gewoon van je verwacht dat je muziek luistert, zoals Blaudzun. Iedereen vraagt 'heb je die al geluisterd?', en om toch een mening te hebben luister je het. Nou, dit valt vies tegen... Misschien is het de verwachting dat het wel goed is maar dit doet me niet echt veel. Het is niet slecht, maar ik wordt constant herinnert aan het feit dat hij refereert aan (inderdaad) The Veils, 16HP en ik hoor ook een Bonnie 'Prince' Billy terug. Het zijn niet slechte nummers en de ietwat snellere nummers kan ik ook gewoon uitluisteren, maar zodra hij een langzaam nummer luistert dan erger ik me aan zijn (hier al vaak genoemde, en terecht) snik in zijn stem.

Erg jammer, en om dit het beste te noemen van Nederland schokt mij. Is het de hype?

avatar van nightfriend
Blaudzun lijkt mij erg hype-ongevoelig. Als deze plaat succes heeft dan is dat terecht, want het is een goede plaat van een artiest die op een goeie manier met zijn muziek bezig is.

Ik zou hem trouwens niet "het beste van Nederland" willen noemen, ten eerste omdat dat eigenlijk niet zo'n zinvolle manier van aanduiden is en ten tweede omdat er in Nederland ook genoeg andere interessante artiesten rondlopen. Het blijft dus heel persoonlijk, maar ik vind dit toch wel heel goed.