Porcupine Tree - Stupid Dream (1999)

Label: KScope

1. Even Less (7:11)
  2. Piano Lessons (4:21)
  3. Stupid Dream (0:28)
  4. Pure Narcotic (5:03)
  5. Slave Called Shiver (4:40)
  6. Don't Hate Me (8:30)
  7. This Is No Rehearsal (3:27)
  8. Baby Dream in Cellophane (3:16)
  9. Stranger by the Minute (4:31)
  10. A Smart Kid (5:22)
  11. Tinto Brass (6:17)
  12. Stop Swimming (6:53)
  13. Ambulance Chasing * (6:41)
  14. Even Less [Full Length Version] * (14:07)
Casartelli schreef:
Wel de beste, maar de meest "uitgesprokene", dat zie ik ook niet zo. Dat heeft denk ik ook betrekkelijk weinig betekenis bij een band als PT die zo in diverse stadia geëxcelleerd heeft. De enige superlatief die ik verder kan bedenken is dat deze plaat misschien het meest volledig song-georiënteerd is.

Je zou het ook kunnen zien als stuurloos en zonder eigen identiteit, er is niet echt naar een hoogtepunt toegewerkt zoals bij b.v Pink Floyd wel het geval is met b.v Dark Side, ik houd met name van bands met een eigen identiteit, en niet van bands die overal een graantje van willen meepikken zonder dat ze zelf ergens voor willen staan en wat het meest uitgesprokene van een band is. Sommigen vinden dat vaag en spannend, ik zie het als een tekortkoming en niet weten wat je identiteit is. ik houd vooral van uitgesproken bands met een eigen sound en die er voor staan voor wat ze zijn. misschien komt dat nog met PT, maar vind het nu niet spannend en uitdagend genoeg om naast Deadwing er nog een album naast te gaan kopen, zonder de muziek nu tekort te doen, want het klinkt wel erg goed en gelikt. Ik heb er alleen niet het goede gevoel bij nu nog. maar dat kan natuurlijk ook altijd nog komen. wie weet.

Casartelli (moderator)
Stuurloos is de band zeker niet, daarvoor zit er, terugkijkend, toch veel te veel structuur in de ontwikkeling. Het eigen gezicht is meer een mentaliteit en bepaalde kenmerken die uit de muziek spreken, dan echt een uniforme sound (gelukkig maar).

Als het daarover gaat denk ik overigens dat dit wel een van PT's meer uitgesproken albums is, net als bijvoorbeeld Deadwing, terwijl de tussenliggende Lightbulb Sun en In Absentia dan meer overgangsplaten zijn. Anderzijds doe je die platen wel wat tekort door ze alleen als "overgangsplaat" te betitelen.

Anderzijds lijkt me dat je alle pre-Dark Side of the Moon werk ook wel tekort doet door het alleen in dienst van de ontwikkeling die kant op te duiden.

avatar van ricardo
Misschien ben ik nu op dit moment ook wel met teveel verschillende soorten muziek bezig hoor, ben nu helemaal gek van King Crimson. Misschien ben ik ook wel wat te voorbarig nu, ik zal Deadwing zeker nog een paar goede kansen geven nu. slecht vind ik deze band absoluut niet hoor, want ik twijfelde gistermiddag nog enorm of ik dit album er nu ook nog moest bijkopen of niet, maar vond de prijs voor het gebodene gewoon de grootste belemmering. ik wil eerst zeker weten dat ik een org album vaker ga draaien want anders vind ik het gewoon zonde om er zoveel geld in te steken. Ik vind b.v ook jouw favoriet Rush gewoon een veel betere band met vooral een eigen gezicht, waar deze band voor mij vrees ik niet snel bij in de buurt zal komen. Ik vind veel pre PF albums ook ok, maar vind ik eigenlijk wel een beetje een ontwikkeling naar hun uiteindelijke masterpiece Dark Side toe.

Casartelli schreef:
Overigens, als je juist bij Tinto Brass stopt, kun je misschien toch beter naar Snow Patrol gaan luisteren.

Ieder zijn smaak Casartelli (maar ja, hij staat in je Top 10, ik begrijp de pijn wel ) ; na A Smart Kid is het voor mij genoeg. Tinto Brass heb ik al direct niet veel gevonden.

avatar van vigil
Ik denk dat Ricardo pas een goed oordeel kan vellen als hij de alle albums kent en deze dan ook chronologisch beluisterd heeft.

avatar van ricardo
Heb je helemaal gelijk in vigil dat is ook zo, alleen vind ik de albums zo duur dat het moeilijk word om alles in 1 keer aan te gaan schaffen. Deadwing heb ik als enigste en daar moet ik eerst maar eens aan gaan wennen voordat ik me verder in de band ga verdiepen.

ricardo schreef:
Heb je helemaal gelijk in vigil dat is ook zo, alleen vind ik de albums zo duur dat het moeilijk word om alles in 1 keer aan te gaan schaffen .

Dat lijkt mij ook een zeer goed argument. Maar mocht je er 1tje in de afprijsbak tegenkomen

avatar van Tijmennn309
een versie van Even Less van 14van minuten??? Weet iemand hoe dat zit?

Casartelli (moderator)
Zie deze plaat met 'restmateriaal'.

Casartelli schreef:
Zie deze plaat met 'restmateriaal'.

Recordings...dat was toch maar een beperkte oplage?

Tijmennn309 schreef:
Recordings...dat was toch maar een beperkte oplage?

Ja... wellicht zit hij ook onder het bonusmateriaal van de 2-cd versie hier (hij staat er immers wel met een * bij).

avatar van vigil
die hierop staat is weer een andere versie deze staat op de bonus dvd welke bij de vernieuwde uitgave (de versie die in iedere normale cd-zaak te verkrijgen is) van Stupid Dream is geplaatst

avatar van Tijmennn309
aaah zo....thanx voor de info Casartelli+ Vigil, tijd om Stupid Dream op te pikken

avatar van ricardo
Deze zag ik vanmiddag liggen voor maar 10 euro bij de MM, voor dat geld laat je deze niet liggen natuurlijk, het bevat 2 cd's, 1 gewone en een audio dvd. Hij valt me eigenlijk nog best mee, het klinkt allemaal best stevig allemaal. Ik ben blij dat ik hem in huis heb nu. Ik denk dat ik deze op den duur ook zeker goed ga waarderen, maar zo goed als de laatste van hun is vind ik deze na 2 luisterbeurten zeker nog niet.

stuart
Ik moet eerlijk zeggen dat het wat mijn smaak betreft één van mijn favoriete albums van laatste 10 jaar is geworden; als een album me in het begin direct al behoorlijk pakt, dan weet ik inmiddels al gauw dat het een kanshebber wordt en dat is ook zo gebleken. Inmiddels ook bij mijn 10 favorieten van de 90's en dé plaat van 1999; topper!

P.S. ik vind het sowieso een goeie plaat (buiten mijn smaak om)

voltazy
Ken je hun plaat Fear Of A Blank Planet ook wel Stuart?

wat maakt dat uit met betrekking tot de waardering die stuart heeft voor dit album?

avatar van ricardo
Niets, ben alleen benieuwd wat hij van dat album vind, als hij hem kent tenminste, of mag dat niet van jou?

voltazy
ricardo schreef:

jahoor ik was alleen benieuwd

Ken je hun plaat Fear Of A Blank Planet ook wel Stuart?

Nee, dat is de enige die ik (nog) niet ken; Stupid Dream is in ieder geval tot dát album mijn favoriete PT plaat.

Casartelli (moderator)
Mooi te zien hoe het kwartje toch valt bij deze en gene.

Casartelli schreef:
Mooi te zien hoe het kwartje toch valt bij deze en gene.

Klopt, het is natuurlijk ook afhankelijk of het je ligt, buiten de kwaliteit om. Het enige wat ik jammer vind is dat ik het origineel niet heb; daar houd ik nu eenmaal van. Misschien loop ik er op één of andere beurs nog wel eens tegen aan en dan koop ik het origineel zeker.

avatar van ricardo
Het is jammer dat deze alleen nog maar als dubbelaar te krijgen is. Ik had aan de normale cd gewoon genoeg gehad, nu zit er ook nog een audio dvd bij. Ik vind het geluid van de normale cd gewoon super en beter dan van de audio dvd in 5.1 geluid. Maar koste mij maar een tientje, daarom toch maar genomen nu. Meestal kosten ze overal wel het dubbele, gewoon af en toe even bij MM kijken bij de aanbiedigen, zit hij er vanzelf tussen.

avatar van ricardo
Ik heb dit plaatje nu al tot 3 keer toe in zijn geheel gedraaid, en ik moet zeggen dat hij mij uitermate goed bevalt tot dusver. Daar waar Deadwing eigenlijk bij mij maar een vrij korte houdbaarheidsdatum heeft, want die draai ik zelden nog nu. Daar kon deze net als FOABP nu al bij mij is tot een echte topper voor mij uitgroeien, ook hier zit net als FOABP een constante sfeer in die gewoon geweldig is.

avatar van THEMARSVOLTA
ricardo schreef:

Ik luister toch liever naar de 5.1 DTS tracks dan de normale stereo tracks, vindt het gewoon zoveel mooier klinken, je kan alle instrumenten beter horen, je hoort van die geluidjes die je eerder niet opvielen.

Net heel Stupid Dream in DTS beluisterd, klonk gewoon echt verschrikkelijk goed, van mij mag elke band zo hun albums naast de stereo uitgaven maken, gelukkig komt het ook steeds vaker voor, zie Opeth en Dream Theater. Al vindt ik de DTS tracks van Opeth wat minder, dat is meer All channel stereo.

Kingsnake
De laatste echt goede plaat van de band, mijns inziens.
Na deze plaat wordt het wat mij betreft allemaal te simpel en pop/rock. Alleen Fear of a Blank Planet en Nil Recurring zijn weer een stap in de goede richting.

Don't Hate Me is een heerlijk nummer met fijne saxpartijen.

Tinto Brass is een van de lui achter de historische/porno film Caligula.
Ik ken de tekst van dit nummer niet, maar het zal wel over hem gaan.

stuart
Don' t Hate Me is prachtig en ook mijn favoriet hier, ofschoon nog meer mooie nummers op het album staan.

avatar van Godan
Kingsnake schreef:

Tinto Brass is een van de lui achter de historische/porno film Caligula.
Ik ken de tekst van dit nummer niet, maar het zal wel over hem gaan.

Het nummer zal ongetwijfeld genaamd zijn naar de C-regisseur Tinto Brass. Uit de tekst zullen we het echter nooit kunnen herleiden

Godan schreef:

Stupid Dream

Tinto Brass is the only band composition on the album. This typical piece of instrumental Porcupine Tree was seemingly inspired by Italian director Tinto Brass and starts out with some Japanese spoken text.

[i]Regarding the Japanese spoken part of the song, Steven Wilson said: "Oh, yes, it's spoken in Japanese! It's my girlfriend who's Japanese and she's got a film book. I tell you it's so difficult to find anything on Tinto Brass in England. He's completely unknown. I mean, I didn't know who he was. I just saw his name by accident on a video cover. So I'm gradually finding out more and more about him. I kept looking for stuff about Tinto Brass on English film-books and film-guides, but I couldn't find anything at all. And then my girlfriend has some Japanese film-books and so I asked her to have a look in them to see if she could find Tinto Brass' name. And she did. She found this little biography: where he was born, the films he made. So she said 'well, should I translate that for you?' (Because I wanted it to be spoken in the track) and I said 'No, it's great' - I thought - 'I'll have it in Japanese'. So she just read it in Japanese. But it's just a list of his films and where he's from... It's nothing interesting".
[/i]

Hier heb je je antwoord

Kingsnake
Tijmennn309 schreef:

Stupid Dream

[/i]

Hier heb je je antwoord

Ken de man van de cult-porno-historie-vervalsing film Caligula.
Gevuld met buitensporig geweld, lesbische scenes en homo-erotiek.
Walgelijke film met een jonge Helen Mirren.