Perfume Genius - Put Your Back N 2 It (2012)

Roots / Folk

6. Dirge (3:16)
  7. Dark Parts (3:09)
  8. All Waters (2:10)
  9. Hood (2:00)
  10. Put Your Back N 2 It (3:10)
  11. Floating Spit (3:15)
  12. Sister Song (2:26)
  13. Rusty Chains * (3:14)
  14. Katie * (2:57)
avatar van hoi123
is mijn eerste reactie, ondanks de enigszins flauwe msn-taal in de titel. Hopelijk weet deze het niveau van zijn debuut te halen.

avatar van AOVV
'All Waters' is in ieder geval al een degelijk nummer:

Klik

avatar van niels94
JAAAA! Gaat de beste plaat van 2012 al aan het begin van het jaar uitkomen? Het zou zomaar kunnen. Het vorige album is ongelooflijk mooi, uniek in zijn soort en emotie. Ik ben op zijn zachtst gezegd vreselijk benieuwd. All Waters moet ik nog even laten bezinken, klinkt tot nu toe mooi.

Die zag ik even niet aankomen. Nieuwe nummer klinkt goed.

rabbit
Het zal in ieder geval geen heel vrolijk album worden... "The opening cut, "AWOL Marine", is about "the desperation, demoralization and soullessness that comes with addiction," inspired by "some unedited homemade basement porn I watched." The track "17" is "basically a gay suicide letter," and another, "Take Me Home", is "a pop song about hookerism." The track "Dirge" is based on a 1921 poem by Edna St. Vincent Millay, while the title track is "about gay sex."

Niet vrolijk? Mag van mij zo depressief als wat zijn. Gay sex? No comment

aERodynamIC schreef:
Niet vrolijk? Mag van mij zo depressief als wat zijn.

Van mij ook. Dat doet hij op die vorige plaat ook zo vreselijk goed.

Toch raar dat hij in de MuMe-ladder geen potten wist te breken. Een nominatie van mij en van Arrie hebben de lijst niet gehaald.

avatar van niels94
Erg mooi nummer hoor, dat All Waters. Wat opvalt is dat Perfume Genius veel 'harder' zingt, meer uit volle borst, wat minder van dat fluisterachtige.

Hood is schitterend. Gedurfde clip ook

avatar van NewYorkCityLight
Die clip inderdaad

En die grote meneer schijnt ene Arpad Miklos te zijn las ik op YouTube. Een pornoster (niet googelen als u onzeker bent over zekere lichaamsdelen )

avatar van NewYorkCityLight
Daarom vind ik die clip ook zo apart (en voor de duidelijkheid : ik wist ook niet wie die man was voordat ik het op gezocht had).

avatar van niels94
Mooi nummer inderdaad. Wel vreselijk kort, zeg!

Prachtig nummer maar inderdaad te kort. Een beetje hetzelfde probleem als veel liedjes op zijn debuut. Dit schitterende nummer mag van mij veel langer duren. Ik kijk nu nog meer uit naar dit album.

avatar van niels94
Kijken hoe het op de plaat uit gaat pakken. Dat 'kort maar krachtige' kan misschien juist wel mooi zijn. Hoe dan ook, gewaagde single met gewaagde clip.

Voorgedragen in dit topic. Kijken hoe anderen hier over denken.

avatar van madmadder
Gelekt

Zeer benieuwd.

Met Learning was de klik er nog niet gelijk. Ja, ik vond het een prima album maar nog niet heel speciaal of zo. Geleidelijk aan begon dat wel te komen waardoor ik nu reikhalzend uitkeek naar de opvolger Put Your Back N 2 It.
De vooruitgesnelde nummers All Waters en Hood wisten dat verlangen alleen groter te maken met uiteraard ook nog hogere verwachtingen dan er al waren.

Het verbaasde me niet toen ik er ten tijde van Learning achter kwam dat Mike Hadreas homo was: je ziet wel vaker dat homo-mannen met dit soort breekbare albums op de proppen komen. Toen was het allemaal niet zo duidelijk maar bij dit album kunnen we wel het tegenovergestelde zeggen. Alleen de clip behorend bij Hood laat niets te raden over.
Op zich wel dapper om je zo kwetsbaar op te voeren; niet iedereen zal het waarderen en het zal zeker mensen afstoten. Ook op deze site werd de term 'nichterig' al weer van stal gehaald (met gelijk de verontschuldiging geen hekel aan homo's te hebben.... van mij mag zo'n 'verontschuldiging' altijd wel wegblijven: je vindt wat je vindt, het komt altijd wat raar op me over als mensen dat er bij zeggen).
Ik vind de clip van Hood niet nichterig: er straalt kwetsbaarheid vanuit maar ik begrijp zulke reacties wel en ook binnen de homo-scene zelf zijn ze niet altijd even blij met dit soort 'vooroordeel-bevestigende acties'. Het 'jullie zijn niet zo' wat ik vaak hoor vind ik dan ook niet altijd leuk. Als we maar niet opvallen is het okay en het zijn juist onze paradijsvogels die we moeten koesteren en Hadreas is er zo eentje. Hij valt op en daar mogen we blij mee zijn als dat zulke mooie muziek oplevert.

Net als op Learning krijgen we hier in een half uur kleine miniatuurtjes voorgeschoteld. Soms snak je gewoon naar meer en langer maar dan zit je al weer in het volgende nummer en net als bij Learning zeg ik hier dat het misschien juist wel goed is dat alles zo klein en compact is.
Dit heeft misschien wel een krachtiger impact op deze manier. Een uur luisteren naar dit soort muziek is waarschijnlijk te veel, iets wat Antony ook goed begrepen heeft op zijn succesvolle albums.

Is er verschil met de voorganger? Jazeker. Het galmt allemaal wat minder, de zang is krachtiger en dat gaat ook voor de nummers op. Misschien dat het sterker uiten van zichzelf dus ook manifesteert in deze zelfverzekerde nummers waar de piano een best grote rol heeft gekregen. Ik hoor zelfs een beetje gospel in Take Me Home en ik ervaar ook wat sfeer die je bij Radical Face ook tegenkomt.

Twaalf emotionele juweeltjes van een artiest waar ik aan gewend ben geraakt. Twaalf nummers die me nu wél gelijk bij mijn strot grijpen, en hoe! Dit komt even heel hard aan bij mij: in positieve zin. Ik ben ontroerd en hou nu al enorm van Put Your Back N 2 It.

Perfume Genius had me vandaag geen mooier verjaardagskado kunnen geven (en ik was al zo blij met de persoonlijke felicitaties van Irrepressibles zanger Jamie McDermott)

avatar van madmadder
Het begon met de link die aERo plaatste in het 'maak kennis met 2012'-topic. Ik raakte redelijk verslaafd aan 'Hood'. Was wel eens eerder tegen de naam aangelopen, maar had de muziek nooit echt beluisterd. 'Hood' vond ik echter zo bijzonder dat ik het tijd vond om me maar eens aan Learning te wagen. Dat vond ik op zich een mooi album, maar met het hoge lo-fi-gehalte van de plaat kon ik niet zoveel. Desalniettemin waren de verwachtingen hooggespannen voor dit album, want als de nummers zouden lijken op 'Hood' zou dit wel eens een plaat kunnen worden voor mijn eindlijstje.

Nou, die hoge verwachtingen zijn ingelost hoor. Godzijdank mag de zang meer aanwezig zijn op deze plaat waardoor ieder nummer veel voller klinkt dan de nummers op Learning deden. Dat vlakke lo-fi-geluid is artistiek hoor, maar iemand die zo mooi zingt en zoveel gevoel legt in zijn stem moet niet aan dat soort zaken beginnen. Ik ben dan ook zeer verheugd te horen dat Hadreas dat op deze plaat achterwege gelaten heeft, en ik kan nu al wel zeggen dat dit inderdaad een eindlijstjesalbum is. Dank aERo voor deze ontdekking (en van harte gefeliciteerd!).

madmadder schreef:

Een perfecte aanvulling op mijn mening. Daarom zit ik nu ook een halfje hoger dan op de voorganger. Ik denk ook dat er mensen zullen zijn die dat lo-fi geluid juist wel geweldig vonden en dit iets te glad vinden (alhoewel dat wel een niet echt kloppende term is in dit geval).

avatar van Sandokan-veld
aERodynamIC schreef:
Alleen de clip behorend bij Hood laat niets ten wensen over.

'Niets te raden over' is taalkundig correcter, maar we zullen die maar rekenen tot je Freudiaanse verschrijvingen?

aERodynamIC schreef:

Ter nuance: de user in kwestie had het over 'relnichterig', toch weer een woord met een wat andere lading. Ik had zelf ook mijn twijfels bij die formulering, niet zozeer als zijnde beledigend, maar in zo'n woordkeuze schemert de (onbewuste?) aanname dat een dusdanig flamboyante uiting van homoseksualiteit op een of andere manier bedoelt moet zijn als provocatie. Ik denk dat heteroseksuelen vaak niet doorhebben hoe irritant die implicatie is.

De clip van 'Hood' vind ik voornamelijk trouwens vrij grappig, en een beetje... onrustbarend op een of andere manier.

Sandokan-veld schreef:

Laat ik me dan ook maar eens melden..

Inderdaad noemde ik de clip relnichterig, en nog steeds snap ik niet precies waarom het jammer genoeg stereotype verwijfde er zó in verwerkt moet worden, maar over het nummer zelf heb ik dat niet gezegd. Te aanstellerig is jammer genoeg wel het eerste dat bij me opkwam bij het beluisteren van Hood, en dat terwijl Hoi meestal wel tegen een flinke portie zelfmedelijden kan. Maar goed, volgens mij had ik dit ook bij de eerste beluistering van Learning en dat gevoel is ook als sneeuw voor de zon verdwenen.

Pindakaas is aan de gang.

Sandokan-veld schreef:

Kun je wel zeggen ja. Pas het even aan

(Dat ten wensen zag er ook wat ouderwetsch uit trouwens).

hoi123 schreef:

Ik versta onder relnichterig ook echt heel wat anders (Sandokan zegt het al duidelijk genoeg). Die term heeft iets heel negatiefs (ook binnen de gay-scene zelf trouwens). Nu weet ik ook wel dat dat jouw bedoeling niet was.

Ik vind niet dat deze clip relnichterig is, integendeel. Dat hetero's zich er wat ongemakkelijk bij voelen geloof ik best en vind ik niet zo vreemd en dan krijg je al snel dit soort termen. Gooi er dan nog eens 'no homofobe' achteraan (ik roep nooit 'no heterofoob' als ik ergens kritiek op heb) en dan vind ik het gewoon een wat vreemde opmerking. Het mag hoor (maar dan wel graag zonder die toevoeging want daar krijg ik altijd zo de rillingen van ).

Ik vind dat ie wel lef toont door zo'n clip op te nemen. Je weet van tevoren al dat je er kritiek over gaat krijgen.

aERodynamIC schreef:

Ik vind niet dat deze clip relnichterig is, integendeel. Dat hetero's zich er wat ongemakkelijk bij voelen geloof ik best en vind ik niet zo vreemd en dan krijg je al snel dit soort termen. Gooi er dan nog eens 'no homofobe' achteraan (ik roep immers ook nooit 'no heterofoob' als ik ergens kritiek op heb) en dan vind ik het gewoon een wat vreemde opmerking. Het mag hoor (maar dan wel graag zonder die toevoeging want daar krijg ik altijd zo de rillingen van).
Ik snap je punt en het was totaal niet de bedoeling om in enige manier erover te provoceren - overigens voel ik me niet ongemakkelijk bij het kijken van de clip, vind het eerder gewoon wat over de top, that's all. Zal mezelf voortaan beperken in die twee termen.

Ik weet zeker dat het geen provocatie van je was en ook niet dat je er iets vervelends mee bedoelde. Maar soms vind ik wel dat een andere schijnwerper noodzakelijk is als je begrijpt wat ik bedoel

avatar van archangel9
Teder, zo teder dat ik bijna geen vergelijkbare clip kan bedenken die hier in de buurt komt. Zo komt de video over op mij van 'Hood'. Bijzonder is hoe percepties verschillen. En natuurlijk heeft niemand de bedoeling wie dan ook te kwetsen of te provoceren. Dat neem ik onmiddelijk aan en dat meen ik ook. Maar maak hier een heteroseksuele variant van en ieder zou kunnen beamen dat de dit een inmens tedere video is. Ik ben hier niet verbaasd over, noch geraakt. So be it. En nu alleen over de inhoud graag.

Als hetroman dacht ik na alle commentaren aan een stomende relnichtigere seksclip ala lady gaga, mannen worsteld in de olie, teder rollebollend door het beeld....en ik krijg een lieve clip van twee mannen tijdens een fotoshoot voor een of ander Glossy blaadje als de Linda, tsja even vragen waar alle ophef over is.........Enige vergelijking die zo bij mij binnenschiet is Sinead o"connor, maar die ging er ook nog bij janken en was alleen....
En voor Archangel9 nu de inhoud : gewoon prachtig. Ik ken Perfume Genius niet, maar zijn eerste cd gaat nu meteen op de Spotify playlist.

avatar van Sandokan-veld
kawoeper schreef:

Haha, daar heb je nog een punt ook.

'Ophef' is een beetje overdreven, heren. We hadden een korte discussie over woordkeuze, er werden nog geen vingernagels gebruikt. Laat me voor de inhoud hier dan een keer herhalen dat ik 'Hood' best een mooi nummer vind.