Perfume Genius - Put Your Back N 2 It (2012)

Roots / Folk

6. Dirge (3:16)
  7. Dark Parts (3:09)
  8. All Waters (2:10)
  9. Hood (2:00)
  10. Put Your Back N 2 It (3:10)
  11. Floating Spit (3:15)
  12. Sister Song (2:26)
  13. Rusty Chains * (3:14)
  14. Katie * (2:57)
spit.tsvnami
Wat ik ga schrijven zie ik niet echt als een recensie, ik zie het meer als persoonlijk emotie's dat dit album bij me oproepen.

Ik worstel zelf al een tijdje met mijn seksualiteit, en dit album krijgt voor mij dan ook uiteindelijk een vertrouwd gevoel, het voelt alsof deze muziek zich al een lange tijd afspeelt in mijn hoofd, maar nog nooit heb ik 'm zo gedetailleerd kunnen beluisteren als nu. Vanaf de eerste seconde riep dit album dan ook een vlaag van emotie's bij mij op, emotie's die ik zelden of nooit gevoeld heb. Het riep verliefdheid bij me op, terwijl ik niet verliefd ben. Sinds een lange tijd voelde ik een vreedzame rust over mij heen komen, een kalmte. Ik voelde mij begrepen, en alle gedachten die in mijn hoofd rondspeelde verdwenen even voor een dik half uur. Het was alleen ik, en muziek. Het voelde alsof we elkaar konden voelen, alsof ik eindelijk iemand had gevonden die mij, mijn angsten en dromen kon verstaan.

Verder kan ik het eigenlijk niet uitleggen, want het is enorm ingewikkeld. Wat ik wel weet, is dat dit album voor mij meer is dan muziek.

spit.tsvnami schreef:

Met zo'n uitleg is 5* niet meer dan logisch. Knap verwoord.

spit.tsvnami schreef:

Dan is dit zeker een heel bijzonder album (waar je later misschien ook altijd wel een apart plaatsje voor zult houden).
Ik vind het knap dat je dat hier op een muzieksite neerzet; het is nogal persoonlijk en het is absoluut een moeilijke periode waar je in zit. Ik kan me voorstellen dat je dat vertaald ziet in dit album.

Ik merk dat deze cd bij mij ook nog steeds veel oproept maar dan op een totaal andere manier. Van alle albums dit jaar blijft dit telkens maar aangrijpen: de sfeer die hij hier schetst, de puntigheid (telkens weer verpakt in zo weinig minuten) en ook de openheid (neem de clip bij Hood). Ik vind het erg knap.

Het was perfect geweest als Perfume Genius ook in Nederland het voorprogramma van Sigur Rós verzorgde maar helaas gaat die vlieger niet op.

aERodynamIC schreef:

Op Rock Werchter was hij geweldig. Absoluut in de top-5 van de concerten die ik daar gezien heb.
Je hoorde de zaal in het begin gniffelen (vooral dankzij de rode nagellak ), maar dat werd snel anders toen hij een aantal nummers speelde en voor een geweldige sfeer zorgde.

Wat wel jammer was dat enkele figuren totaal respectloos "homo" riepen bij het slotapplaus. Je zag dat hij het hoorde en zijn ogen even sloot. Mooi moment, het bewijst de essentie van zijn teksten.....

Mctijn schreef:

Over schijntolerantie en huichelachtig gedrag kan een hele discussie gevoerd worden maar daar is deze site niet voor dus moeten we ook niet doen.
Zelfs binnen de homogemeenschap is dit behoorlijk heftig zeker als de gayprides zich weer aandienen. Het dragen van b.v. de door jou aangehaalde nagellak wordt door veel homo's zelf ook gezien als 'not done' want 'dan denken ze dat ik ook zo ben'.
Een vreselijke mentaliteit en ik heb dan ook enorme bewondering voor mensen als Mike Hadreas en het toont aan hoe beladen het onderwerp is en blijft getuige het stukje van user spit.tsvnami.
Jammer dat er op zo'n festival juist op die manier wordt omgegaan met dit soort kleurrijke artiesten. In Rotterdam zouden we dan zeggen: "Pleurt op als het je niet aanstaat'
Mike Hadreas heeft door zijn openheid veel meer ballen dan onzekere ventjes die heel stoer 'homo' gaan roepen.

aERodynamIC schreef:

Amen
Een open deur, maar iedereen moet zichzelf kunnen zijn. In de homo-wereld merk je bijv bij de Gay Pride dat veel homo's geforceerd een "stereotiep homo" willen neerzetten om te bewijzen tegenover de meerderheid dat ze hunzelf kunnen zijn. De meeste zijn hunzelf niet. Ik kan me voorstellen dat veel andere homo's dit afkeuren. Aan de andere kant; het probleem ligt echt bij het gebrek aan acceptatie van minderheden en niet bij het gedrag - mede dankzij de onzekerheid - van deze groep.

Ontopic: Ondanks dat ik niet in het "homo-wereldje" zit, kan ik dankzij artiesten die deze groep vertegenwoordigen (o.a. Anthony (met of zonder de Sjonnies), Marc Almond, Rufus Wainwright en nu Mike Madreas) het allemaal wat beter begrijpen.

Ontopic 2: Na deze bewustwording gaat dit album gewoon naar 4,5*

spit.tsvnami
Ik ben er ondertussen ook uit welk mijn favorieten zijn voor dit album. Dark Parts en Floating Spit zijn de beste nummers in mijn ogen. Ik kan er uiteindelijk maar 3 aanduiden, dus ik duid All Waters ook aan. Maar 17 en Hood vindt ik ook enorm mooie nummers. En nu op naar Learning

avatar van T.A.
Wat een speciale muziek zeg.
Mooi voorbeeld van spit.tsvnami hoe muziek als een medicijn kan werken.

avatar van niels94
Toch 4,5*. Toen dit net uitkwam vrij veel beluisterd, vervolgens een paar maanden niet beluisterd en zojuist overdonderd door de pracht van dit album. Bij nader inzien is dit toch wel even goed als Learning. Het beste album van 2012 tot nu toe.

avatar van VictorJan
Mijn verslag van gisteren.

avatar van archangel9
spit.tsvnami schreef:

Ik ben niet vaak meer op Musicmeter omdat ik mijn prioriteit wil leggen bij andere dingen zoals het schrijven van een roman, maar via de clip van Perfume Genius 'Take me home', ben ik toch even gaan kijken bij deze bijzondere artiest op Musicmeter.

Ik moet zeggen,'Spit.tsvani', dat je reactie mij diep heeft geraakt en wil je bedanken dat je dit met ons wilt delen. Het is heel persoonlijk, maar juist dit soort persoonlijke ervaringen delen, raakt mensen.
Dat is ook wat Mike Hadrias doet. Velen raakt het omdat het iets heel persoonlijks oproept. Bij mij was het in de periode van mijn coming out niet zozeer het geworstel met mijn seksualiteit. Of misschien juist wel. Het had te maken met het onderwerp van de clip 'Take me home'. Voor mij heel herkenbaar vanwege mijn prostitutieverleden in mijn tienertijd. En achteraf begrijp ik zelf niet waarom ik er in ben gerold en ook niet hoe soepel ik met die, soms gewelddadige, omstandigheden kon omgaan. En hoe speels ook, zoals Mike Hadrias in die clip. Speelsheid vermengd met melancholie.

Zo roept Perfume Genius bij velen iets heel persoonlijks op. En dat dat is bijzonder. Een artiest om te koesteren.

avatar van archangel9
Mike Hadrias playes a game. But a serious one. His music seems to touch many people in a special way. How does he do that? He tells little stories drenched in melancholy whitout selfpity....

A melancholic game: Perfume Genius

avatar van The Scientist
Toch niet echt mijn ding, hij heeft ontegenzeglijk een stem die me wel raakt, en kan ook best een mooi liedje schrijven.. Elke keer als ik een nummer van hem eens langs hoor komen denk ik 'goh, dit is wel mooi'..

Zijn grote zwaktepunt hier is echter het grote gebrek aan variatie, het ene 'goh wat doe ik emotioneel'-pianonummer na het andere, en enkele van die nummers op een album zijn zeker een toevoeging, maar een album vol ervan gaat me tegenstaan. Uptempo is (op een klein intermezzootje na) not done en het moet allemaal zo weemoedig klinken dat ik er op het eind toch een beetje het gevoel aan overhou dat het wel erg gemaakt is..

Toch nog 3 sterren omdat losse nummers het vaak wel goed doen ergens tussendoor, maar dit album zal ik niet snel meer opzetten.

Niet alleen gevoelige muziek. Muziek om te voelen, om door gevoeld te worden.

Zelden zo'n ontwapenend album gehoord, zo intens beleefd, zo van genoten, helemaal op mijn eentje. Het werkt o zo troostend; alsof ik in foetushouding in bed lig, angstig voor de buitenwereld, en Hadreas zijn arm rond me slaat en me in het oor fluistert "het is oké, jongen..."

Het album klinkt erg donker, erg melancholisch en is ook gewichtig qua onderwerpen, maar tegelijk straalt er ook hoop, troost en begrip van uit, en dat is waarschijnlijk de grootste sterkte van het album. Erg gevarieerd is het album niet, al is dat hier ook niet nodig. Less can be more en het voelt als één intense rit vol emotionele bochten en bulten. Even in een andere wereld.

Hoe meer ik naar het album luister, hoe meer verliefd ik erop word. En Learning moet nog volgen...

The Scientist schreef:
Uptempo is (op een klein intermezzootje na) not done

Uit nieuwsgierigheid: beoordeeld u een punkalbum ook op deze manier? een rustpuntje is not done. Het is alleen maar 3 akkoorden raggen en kijk eens hoe anti-maatschappij wij zijn.

Timesplitter schreef:
En Learning moet nog volgen...

Vind ik net een slagje mooier.

Arpad Miklos de pornoster uit de clip Hood is een week geleden dood gevonden in zijn woning. Hij heeft zelfmoord gepleegd op 45-jarige leeftijd.

avatar van Elohim
Wauw... Dat is om één of andere reden toch schokkend.

Het geeft de clip net even een dramatischer randje ja. Best raar maar zo ervaar ik het toch wel.

avatar van Mctijn
Ik wist niet dat ik al die keren naar een gay porn star heb gekeken. Kan ik ook weer afvinken van mijn lijstje

Ach je zag hem toch niet echt in actie (okay met een borstel dan)

avatar van Sandokan-veld
Mctijn schreef:

Pfff been there done that

avatar van Mctijn
Ik vrees dat ik onopgemerkt ben beland in de grootste gay community van Nederland.
Iets houdt me tegen om het underground oeuvre van Rufus Wainwright verder uit pluizen

avatar van brt
brt
Dit is zo'n album waarbij het moeilijk is om slechts 3 favorieten aan te vinken. Prachtig, en hij blijft mooi. 5*

avatar van The Scientist
(willie) schreef:

Het is een beetje late reactie, maar met de nieuwe manier van quoten werkt het... vandaag het ook weer eens geluisterd en blijf hetzelfde gevoel van eentonigheid houden.. En jij begrijpt mijn manier van waarderen verkeerd.. Ik geef hem niet 3* omdat hij eentonig is in mijn ogen.. Ik geef hem 3 sterren omdat ik er geen goed gevoel bij heb... en ik denk dat dat gevoel hier door een gebrek aan variatie verklaard wordt... (hoe moeilijk het ook is een gevoel uit te leggen)

Bij een punkalbum zou het heel goed kunnen dat ik geen last heb van een gebrek aan variatie en dat ik het wellicht 4,5* geef, terwijl het best nog minder gevarieerd zou kunnen zijn dan dit.

avatar van niels94
Waar bij komt dat het wel een errug beperkte visie op wat punk is, maar dat terzijde

Het gebrek aan variatie stoort mij niet, misschien mede ook door de korte lengte.

The Scientist schreef:

Altijd het gevaar als er ingezoomd wordt, maar dit is ver vanaf hoe ik het bedoelde, het ging mij om enkel het gequote, over variatie heb ik met geen woord gerept. Ik vroeg me gewoon af hoe ik die zin zou moeten zien en of dat ook voor andere albums zou kunnen gelden.

niels94 schreef:

Nog maar een keer iets uit nieuwsgierigheid dan maar: wie heeft hier een visie over punk geplaatst?

(willie) schreef: