Tool - Undertow (1993)

9. Flood (7:45)
  10. Disgustipated (15:47)
Oelieda
PriestMaiden schreef:
Goed debuut. Speciale opbouw in de nummers. Sober, Bottom en Prison Sex zijn goede nummers maar toch vind ik de band zwaar overschat op musicmeter.

Een schrijffoutje ?

Onderschat bedoel je natuurlijk.

Oelieda
Dit is het meest toegankelijke album van Tool, maar daarom niet minder dan de andere albums.
Elk album van Tool heeft een unieke uitstraling en elke keer gaat de lat een stukje hoger.

Eigenlijk staat er geen slecht nummer op, allemaal toppertjes, op het laatste nummer na., voor mij dan.
Rockmuziek zoals het hoort, keihard, vernieuwend, shockerend enz.
En wat ook erg belangrijk is, de perfecte geluidskwaliteit !!!

avatar van SirPsychoSexy
Ik heb nooit begrepen dat Crawl Away hier zo laag gewaardeerd staat. Vanaf de eerste keer luisteren heb ik die net één van de hoogtepunten van deze plaat gevonden. Duister, sfeervol nummer met een adembenemende climax. Ik sla telkens steil achterover van wat Danny Carey daar allemaal uit zijn drumstel weet te toveren. De agressieve schreeuw van Maynard op het einde rondt het perfect af.

avatar van apusapus
ik herinner mij de dag en het uur dat ik het album kocht en afspeelde destijds - en het blijft een stayer,...er staat geen slecht nummer op, inderdaad, -

nu al weer bijna 20 jaar geleden.... goh,

avatar van Stalin
Tool in the studio 1992
Youtube
The making of Undertow. Shot by the band, friends, and the producer (Sylvia Massy). This shows the recording and mixing process, and Henry Rollins recording vocals for "Bottom" (@ 20:32). Enjoy.

En dan nog dit...
Tool 1992 JC Dobbs [live]

avatar van kaztor
4° blijft ook een geniaal nummer.
Een folky gitaartje dat het inleidt, dan dat zompige Tool-geluid waarover Maynard vrij kalm verhaalt. Gaandeweg wordt het heftiger en brutaler. Dan die geweldige climax waarna het nummer een progressief karakter krijgt. Uiteindelijk worden we, in tegenstelling tot dat rustige folkgitaartje in het begin, met hakkende gitaren om de oren geslagen.
Een ongeëvenaard dynamische band.

avatar van kaztor
Stalin schreef:
Tool in the studio 1992
Youtube

Haha, geweldig, vooral die gouden platen-tour!

Maynard James Keenan zou zomaar een broer van Les Claypool kunnen zijn.

avatar van frolunda
Gekocht destijds naar aanleiding van het concert dat Tool gaf op popwerk in Den Bosch in 1993...of was het andersom.Kan ik me niet meer precies herinneren.Hoe dan ook een prima album.

Popwerk..krijg op slag last van nostalgie frolunda

avatar van Korreltje Zout
De eerste keer dat ik Sober op de koptelefoon beluisterde (bij Plato Leiden anno 1994) had ik mijn eerste muzikale kippe(n)vel-ervaring. Sedertdien verslaafd aan Tool.

avatar van Tav74
Een stuk directer een meer to the point dan de latere albums, maar ook dit is en blijft een wereldplaat.