Tool - Undertow (1993)

8. (6:02)
  9. Flood (7:45)
  10. Disgustipated (15:47)
avatar van dvdschaaf
Mijn eerste kennismaking met Tool, vond het meteen ijzersterk, sindsdien heb ik mijn Tool-box behoorlijk uitgebreid!

Holt
Geweldig album dit. Wel de minste van de 4, daarom geef ik deze een 4.5 en de 3 opvolgers een 5. Valt net buiten mijn top10.

avatar van Gajarigon
Helemaal met je eens, behalve dan qua scores (klein verschil). Zeer goed, maar toch de minste van de 4.

avatar van Max Payne
Sober nog steeds 1 van de allerbeste Tool songs ooit!

Joy
herontdekt, vandaag maar weer eens gedraaid,van begin tot end, vette sterke plaat

nog niet zo complex als later werk , gewoon lekker stevig

avatar van kaztor
Toffe Tool-plaat. Is eigenlijk stiekum altijd m'n favoriete Tool-plaat geweest omdat het eigenlijk het enige album is met, op Disgustipated na, allemaal nummers met een kop en staart. Muzikaal is het iets minder interressant dan het latere werk maar de intensiteit druipt er in elk nummer vanaf en Maynard laat hier al oprecht horen wat voor een meester hij is op het gebied van gevoelsmatig zingen/schreeuwen. De laatste 2 nummers Flood en Disgustipated gunnen ons een vroege blik in de wereld die Ænima heet.

avatar van dvdschaaf
....alweer 13 jaar geleden dat ik dit album aanschafte (ik weet eigenlijk niet eens meer hoe ik hier bijkwam). Meteen mee naar Vlieland, cassette, ghetto-blaster, je kent t wel. Heel het jeugdkamp heeft Tool toen leren kennen. De tuinstoeltjes vlogen dwars door de tenten heen!! (Was leuk...)...
Vooral Prison Sex en Sober deden het goed.
Bij mij stonden er trouwens 69 "nummers" op, wie kent dat 'probleem'? 10 t/m 68 was niks (dus t duurde altijd even voor disgustipated kwam)

avatar van Jazper
dvdschaaf schreef:

Dat heeft mijn versie ook, zal wel horen denk ik.

avatar van Exfrozen
Dit weekend pas ontdekt :O bij Crawl Away de eerste 17 seconden hard zetten! Dan hoor je zo'n peruaans fluit groepje ofzoiets.

Joy
toen ik undertow op casettebandje had opgenomen (ja lang geleden) dacht ik dat ik wegens een 'lekke' tuner per ongeluk ook een of ander peruaanse zender had opgenomen

op cd bleek het er nog steeds op te staan

waarom is me ook niet duidelijk

kheb dit in een topic op het forum al ooit aangekaart en er reageerde toen geen hond op

avatar van Gajarigon
Swamp Song intro? Ik denk toch dat het the Swamp Song is, waar ik zo'n 20 seconden vreemde (heel erg stille) intro heb. maar ik kan me vergissen, ik heb dit album ondertussen ook al héél lang niet meer gehoord.

crawl away, de eerste 19 seconde van je mp drietje

Fijn album. Hier hoor je dat je met een groep zit die zich later zeker nog zal bewijzen. Zelf god had niet geweten dat ze het zo zot zouden doen
Favoriete nummers: Bottom en swamp song.
En nogmaals, danny carey... hallelujah

dvdschaaf schreef:

Tja..... standje 69, denk ik, en dat zie je ook een beetje in het artwork terug. Er zal wel een diepere betekenis achterliggen, maar dan wel op een typische Tool-manier (Dat is: Neem het niet te serieus!)

Hoe zou Tool heden ten dage zijn als Paul d'Amour was gebleven...? Misschien wel beter...

Joy
hoe zou d'amour zich nu voelen wetende wat tool heeft bereikt zonder hem?

avatar van Gajarigon
Rottig waarschijnlijk... aangezien hij de groep verliet omdat hij iets 'experimentelers' wou doen (dixit wikipedia), en de groep na zijn vertrek plotsklaps veel experimentelere muziek (nuja) ging maken.

avatar van kaztor
Paul D'Amour heeft veel redenen om zich rot te voelen. Ik weet bijna wel zeker dat ze met hem ook de richting uit zouden die ze gingen. Al is het gissen naar de mogelijkheid van Paul om ook gelijkwaardige riffjes te kunnen spelen als die van Schism of The Pot...

Maarja, die royalties van Opiate en Undertow stromen ook wel binnen, hoor... Hij is in ieder geval geen arme sloeber!

avatar van Blue88
Ik stond gisteren in de winkel met het dilemma: Undertow, of Aenima?

Nu heb ik deze nog eens aandachtig in de digitale versie beluisterd, en ik heb spijt van mijn aankoop: ik heb aenima gekocht :/ Deze cd boeit mij werkelijk van begin tot eind, echt zalig. Gewéldige riffs, drumwerk, de uithalen van Maynard...

Ik vlieg morgen naar de platenzaak om deze alsnog te halen. een *4,5

Baltasound
Deze vind ik eigenlijk niet veel. Sober is...te mainstream

Ben je nu serieus?

Joy
ja, er staat ook niet voor niets een ik-ben-serieus-emoticon bij

allemachtig

Baltasound
Ik meen het. Dit album is toch meer een opstapje wat het uiteindelijk zou worden, meen ik.

Joy
uityeraard , maar nochtans zit het allemaal erg goed in elkaar

ik leerde tool kennen met aenema, en dan is dit een stapje terug

meer luisterbeurten hebben ervoor gezorgd dat ik ook dit een hele goeie plaat vind

Baltasound
Dan moet ik dat ook maar eens doen.

Mijn eerste echte Tool luister beurt was trouwens Lowlands 2007 Ik wil nog een keer!

mugken
Heel erg goed album (zoals waarschijlijk allemaal van Tool). Eigelijk heb ik hier niet veel over te zeggen. Als je (zoals ik) eerst de 2 opvolgers hebt geluisterd isdit voor Tool wel wat minder. Maar in het algemeen toch een erg sterke cd.

Joy
nu en dan heb ik hele maal geen zin in de ingewikkelde complexe tool

dit ceedeetje is vergeleken met later werk uitgekleed

en daarmee erg lekker

D-ark
Bottom is wel een onzettend hoogtepunt wat tool heeft gemaakt, met dank aan Rollins's geweldige stemgeluid.

avatar van kaztor
Vind ik wel wat veel eer.

Het is juist de dynamiek van de band dat het nummer maakt, m.i.

Dit blijft een favoriet van me, niet in de laatste plaats omdat ik met dit album de band heb leren kennen (voor Ænima). Ik vond het toen al erg aparte muziek en vroeg me af of ze ooit een opvolger hadden gemaakt (het was inmiddels toen al een tijd sinds dit uit was) en die opvolgers kwamen er zeker...

avatar van Toel
Ik heb dit album weer herontdekt, zeg maar. Ik draaide alleen nog Aenima en Lateralus. Wat overigens klassiekers zijn, maar wel wat experimenteler dan Undertow.

Dit is nog meer metal dan hun latere albums. Mijn échte favorieten zijn Undertow en Bottom. Klasse album