Tool - Undertow (1993)

8. (6:02)
  9. Flood (7:45)
  10. Disgustipated (15:47)
Joy
opvallend is dat het toolgeluid vanaf deze plaat ongewijzigd is gebleven

waar veel bandjes zich nogal eens wagen aan andere klanken houd tool terecht vast aan het bestaande geluid

Toch maar weer even Bottom opgezet, wat een heerlijke track toch ^^,)

avatar van Joän
Ik heb dit album echt een paar keer moeten beluisteren voordat ik het een beetje kon waarderen. Nummers die ik gelijk goed vond waren Sober en Bottom.

Ik wil de echte Tool fans niet beledigen, maar los van hun muziek en dit album vind ik Tool en dan met name Maynard James Keenan een vreemd figuur.
Vraag me echt af waarom hij bij sommige optredens met zijn rug naar het publiek staat.
Over de teksten van zijn nummers, soms best agressief, en dan weer spiritueel. Tekst gaat soms zo diep en ingewikkeld, dat je van ieder nummer wel een discussiepunt kan maken.

Maar goed dat is mijn mening

Joän schreef:

Een arrogante eikel, niets meer en niets minder. Maar wel een met een indrukwekkende stem.

avatar van dj maus
15 jaar geleden, toen ik nog een adolescent met een adrenaline-overschot was, gaf ik deze plaat moeiteloos een 5

man, wat heb ik deze grijs gedraaid

misschien moet ik me eerst weer met mijn wilde ik van destijds verzoenen voor ik dit weer kan waarderen

Ach...

Volgens mij vind Maynard het maar schitterend dat iedereen 'm een arrogante eikel vind...

avatar van ricardo
Ik heb dit album even snel beluisterd vanmiddag, want ik was wel nieuwsgierig naar dit album nu, nadat ik Aenima en Lateralus al eerder aangeschaft had, maar het klinkt hier een stuk eenvoudiger en een stuk uitgekleder op dan op Aenima, maar de sound is wel gelijk gebleven. Volgens mij is dit een heel erg goed album, maar de prijs vormde voor mij toch echt het struikelblok ( 21.50 euro op meerdere adressen). Eerst Aenima en Lateralus maar even goed grijs gaan draaien, dan volgt deze later vanzelf wel een keer.

ricardo schreef:

Die Tool-cd's zijn inderdaad meestal niet goedkoop. Soms staan ze echter plots aan 9.99 en dan moet je toeslaan!

avatar van Nicholas123
Ik heb deze voor 3 euro op de markt gekocht.

Nicholas123 schreef:
Ik heb deze voor 3 euro op de markt gekocht.

Opschepper

avatar van dix
dix
Sober ... een beetje een Pearl Jam nummer ...

avatar van Nicholas123
Maar dan veel en veel duisterder

Gajarigon schreef:

Ik had Aenima en Lateralus voor 16.50 euro per stuk, goedkoper kon ik ze niet vinden. Deze is nog ouder ook, en kon ik niet goedkoper dan 21.50 euro krijgen. Voor 10 euro gaat deze er wel komen dat zou een mooie prijs zijn, en meer dan genoeg vind ik.

Joy
en daarom koop ik op marktplaats en das me tot nog toe prima bevallen

undertow beukt nog steeds lekker

avatar van ricardo
Maar als je Aenima en Lateralus al hebt beluisterd, dan is dit album wellicht toch een beetje teleurstellend denk ik.

avatar van dix
dix
ricardo schreef:

Bij mij is het omgekeerd, deze heb ik regelmatig opgezet maar de opvolgers vond ik dodelijk vermoeiend.

avatar van Nicholas123
Tja, de opvolgers zijn een stuk meer proggy. Daar moet je van houden. Ik hou d'r wel van.

avatar van ricardo
Wat een band eigenlijk Tool. Ik ben pasgeleden nog maar begonnen met Aenima en Lateralus, maar had beter met dit album kunnen beginnen, want er zit een verhaal in wat ik niet direct zou kunnen vatten. Als je met Aenima of Lateralus zou beginnen, zou hetzelfde zijn als dat je een boek zou kopen en in het midden van het boek zou beginnen te lezen. Deze plaat vind ik samen met Aenima zowel muzikaal als textueel gezien vrij ruw klinken. Het begon met Tool allemaal met dit album en dat hebben ze met Aenima verder uitgediept, om het vervolgens met Lateralus helemaal af te gaan maken, die plaat is echt perfect met een ruw randje, maar wat minder extreem dan deze en Aenima. Ik zie deze plaat samen met Aenima en lateralus dus ook echt als een drieluik nu. Als je deze plaat hebt zijn die andere 2 niet te missen volgens mij. 10.000 Days is echt een ander verhaal denk ik, maar heeft wel dezelfde sound als dit debuutalbum van Tool.

Vergeet Opiate niet!

avatar van DikkeDarm
Ik ben nu een tijdje Tool aan het verkennen, apart is het zeker. Dat de zanger apart is dat zal best.De meeste zangers zijn in de trend "van kijk mij eens vreemd zijn op het podium type" waar ze uiteindelijk een bepaalde status uit genieten.

Maar het zal mij allemaal jeuken wat deze personen uitvreten en hoe bijzonder ze wel of niet zijn. Het gaat mij maar om één ding het geluid en die bevalt mij heel goed bij Tool. op 1 album na heb ik alles van ze en draai ze van tijd tot tijd, verstand op nul en gaan ...

kaztor schreef:
Vergeet Opiate niet!
Hoort die ook nog bij het verhaal van de eerste 3 Tool albums? Ik vind het laatste nummer met die bewust erin gebrachte brom en sprinkhaangeluiden ook wel apart. In wezen is het een beetje een stilte van ongeveer 5 minuten die in dat nummer zit.

nee

kheb undertow/aenema/lateralus ook nooit bekeken als drieluik

avatar van ricardo
Nee? Ik heb alle 3 de albums gisteravond even achterelkaar aan gedraait, maar vind dat er een 'logische' volgorde in de 3 albums zit. Met dit album begon het verhaal,om met Aenima de climax te bereiken, en het vervolgens met Lateralus helemaal te gaan af maken, wat hun meest perfecte album is. Nu snap ik ook Joy waarom jij mij die tip gaf van begin met deze, want zou een 'logisch' begin zijn. Met de andere 2 albums zou je midden in een boek beginnen te lezen.

ricardo schreef:
Hoort die ook nog bij het verhaal van de eerste 3 Tool albums?

Verhaal of geen verhaal, hij hoort in elke goede rockcollectie thuis!

avatar van ricardo
Deze heb ik vandaag 3 keer gedraaid, en je kunt goed horen dat hier de basis word gelegd voor de 2 super platen die hierna zouden volgen. ik vind deze schijf wat minder spetterend en wat meer standaard klinken dan de 2 opvolgers. nietemin is dit ook een album wat ik erg graag beluister. deze muziek van Tool gaat er bij mij altijd wel in, als ik eens even niet meer weet wat ik weer eens zal gaan draaien pak ik haast automatisch een album van Tool, en of het nu deze Aenima of Lateralus is maakt mij niet veel uit, want het gaat er altijd wel in vind ik.

avatar van jurgie
4 degrees blijft een van m'n favo nummer van Tool.

avatar van deek
1993 of 1994 zal het geweest zijn dat ik tool ontdekte, met deze plaat.
Blijf het steengoede muziek vinden.

avatar van ricardo
Disgustipated, een nummer met op het eind hoofdzakelijk sprinkhaangeluiden in het veld, de mensen die dit album kennen luisteren die dat hele nummer van 15.47 minuten ook in zijn geheel uit? ik heb er geen geduld voor en zet hem na 7 minuten uit, de rest van dit album vind ik dik in orde.

ricardo schreef:

Natuurlijk luisteren we dat niet uit, dat is als de eindgeneriek van een film.

avatar van ricardo
Je mag bij dit album 2 favoriete tracks aanvinken, en er zijn toch 2 users die dat nummer bij de 2 favo tracks van dit album aangevinkt hebben. Zo natuurlijk is dat dus niet. Zeker niet als je in je eentje de WE vorm gaat gebruiken. Spreek even lekker voor jezelf zeg.