My Bloody Valentine - Loveless (1991)

Ierland
Label: Creation

1. Only Shallow (4:17)
  2. Loomer (2:38)
  3. Touched (0:56)
  4. To Here Knows When (5:31)
  5. When You Sleep (4:11)
  6. I Only Said (5:34)
  7. Come in Alone (3:58)
  8. Sometimes (5:19)
  9. Blown a Wish (3:36)
  10. What You Want (5:33)
  11. Soon (6:58)
avatar van Gyzzz
Afgaande op mijn last.fm-statistieken en het feit dat ik deze plaat voorheen voornamelijk vanaf CD luisterde, moet ik Loveless inmiddels zeker 100 keer in zijn geheel geluisterd hebben. En nog steeds wordt hij elke keer weer beter. Wat een geniale en unieke plaat.

avatar van TornadoEF5
Erg mooi album. Dat dit me in principe moest liggen, wist ik al. Het hypnotische vind ik er zeker en vast in terug. En ik vermoed dat dit aspect nog beter tot zijn recht komt, wanneer je het nog meer beluistert. Only Shallow kende ik al, maar de rest mag er ook zeker en vast zijn. Het valt me trouwens op dat de muziek van eind de jaren '80 en begin jaren '90 me eigenlijk wel ligt.

Arbeidsdeskundige
Wow! Dit is een onvoorstelbaar mooi album. Zowel de zang als de muzikale omlijsting scheppen een bijzonder melancholische sfeer.

avatar van Gyzzz
Wat is dit album toch bizar goed.... beste album ooit en de afstand tot alle andere albums wordt alleen maar groter en groter. Zoals John Doe het in 2006 al zo mooi verwoordde, laat Loveless je surfen op een zee van textuur en contrasten.

avatar van HansVon
Ik heb wel eens van die albums waarvan ik denk...laat ik 'm NOG eens een kans geven, maar eerst een tijdje niet beluisteren.
Ongelooflijk, nr. 88 in de top 250 ... en ook zoveel MM-gasten die dit goed vinden en die ik absoluut waardeer om hun muzieksmaak doorgaans
Ga 'm morgen een zondagochtend-kansje geven.....

avatar van Monsieur'
HansVon schreef:
Ga 'm morgen een zondagochtend-kansje geven.....

Joh, laat lekker gaan. Zoveel mooie muziek waar je van kunt genieten, waarom zou je jezelf dwingen iets te blijven proberen? Sterker nog, ik vind veel dingen in de Top 250 echt totaal niet boeiend!

avatar van TornadoEF5
Terug op spotify vanaf een paar uur geleden, en er komt een re-issue van de vinyl editie (en niet alleen voor dit album, maar ook Isn't It Anything, EP's 1988-1991 en het nieuwste album MBV) ergens eind mei. De ideale gelegenheid om dit album weer meer op te leggen!

avatar van Sillah
Spontaan van 3,5* naar 4,5* verhoogd. Heeft zelfs potentie tot 5*, ware het niet dat Loomer en Touched me helemaal niets doen. Dit is een album wat je niet te snel op moet geven. Hij wordt beter met iedere luisterbeurt.

avatar van OOOOO
Sillah schreef:

Eitje, die twee vind je in no time net zo briljant hoor. Natuurlijk is dit een 5 sterren plaat. Dit is ongeveer het beste wat er ooit gemaakt is. Probeer ook Ride - Nowhere en Slowdive - Souvlaki

avatar van TornadoEF5
Ik vind ze alle drie briljant. Ride - Nowhere, Slowdive - Souvlaki en MBV - Loveless zijn de drie grote shoegaze classics, maar deze staat daar nog een stuk boven, en is met gemak één van de beste platen ooit gemaakt, samen met die plaat met een banaan op en één waar ik zelf grote megafan van ben (Halfaxa van Grimes).

Er zijn wel nog andere shoegaze platen die in de buurt komen van geniaal. Maar daar ben ik zelf nog wat zoekende in: Sweet Trip - Velocity : Design : Comfort (2003) en M83 - Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts (2003) vind ik steengoede platen, en vooral die eerste is absoluut machtig en nu al één van de meest legendarische platen die ik ooit heb beluisterd. Beiden hebben meer elektronische invloeden, waarvan Sweet Trip meer glitch invloeden. Hun tweede album is meer dream pop en een pak rustiger (denk aan Galaxie 500 / Mazzy Star-achtig) maar het eerste album is meer ecletisch maar heeft ook die diepe laag die je bij bijvoorbeeld dit album ziet. Later dit jaar komt er een derde album uit, en dat zal wellicht misschien meer vaporwave-achtig zijn. (vaporwave + shoegaze?). Maar ik ben zelf nog erg zoekende.