My Bloody Valentine - Loveless (1991)

Ierland
Label: Creation

1. Only Shallow (4:17)
  2. Loomer (2:38)
  3. Touched (0:56)
  4. To Here Knows When (5:31)
  5. When You Sleep (4:11)
  6. I Only Said (5:34)
  7. Come in Alone (3:58)
  8. Sometimes (5:19)
  9. Blown a Wish (3:36)
  10. What You Want (5:33)
  11. Soon (6:58)
avatar van Kikuichimonji
In 2009 was er ook gewoon een tour, dus dat lijkt me geen argument voor een nieuwe plaat. Aan de andere kant dacht ik dat ook van Godspeed You! Black Emperor.

avatar van MartinoBasso
Tja, ieder zijn gedacht, ik redeneer ook maar hardop. Ik geloof er alleszins deze keer echt in. En 'als' het album verschijnt, zal het sowieso geen loveless II zijn, maar dat hoeft ook niet. Ben super benieuwd hoe het gaat klinken. Als Kevin Shields een gelijkaardige gitaarsound laat horen als bij de samenwerking met Patti Smith dan kan het nog wel iets worden.

Roddels over nieuwe plaat verplaatst naar My Bloody Valentine

avatar van Don Cappuccino
Dit jaar heb ik veel naar bands als Alcest geluisterd, bands die bekend staan om hun combinatie van black metal en shoegaze. Ik vind dat dromerige geluid geweldig dus ik kom nu al snel uit bij Shoegaze. Dit wordt gezien als een van de beste shoegazeplaten.

Ik zag dat ik hier 2 sterren aan had gegeven, dat is echt veel te laag. Toen hoorde ik alleen maar een bak herrie, nu hoor ik prachtige liedjes die worden omgeven door hemelse gitaarmuren. Ik word echt even meegenomen. Als ik hem tegenkom in de platenzaak volgende week neem ik hem zeker mee! 4,5 ster, maar dat kan wel eens hoger worden.

avatar van orbit
Het is een acquired taste voor sommigen

avatar van Gloeilamp
Don Cappuccino schreef:

Dan móet ik deze ook snel eens checken!

avatar van stoepkrijt
Het gaat wel even duren voor ik dit album een beetje op waarde zal kunnen schatten. De eerste keren dat ik dit luister is het een kwestie van ene oor in, andere uit. Toch heb ik meteen al een goed gevoel bij dit album en hoop ik dat ik het geweldig ga vinden. Met zo'n instelling gaat dat waarschijnlijk ook wel goed komen.

Soon vind ik alvast een geweldig nummer!

avatar van Lexicon Devil
Ik word van de eerste 2 tracks enorm onrustig in mijn broekje.

avatar van hond racisme
Nieuw album uit

avatar van Flipman
Komen hier nog nieuwe re-issues van uit, met oog op de nieuwe plaat? Ik wil deze heel graag op vinyl hebben.

avatar van IllumSphere
Werd deze plaat niet vorig jaar opnieuw uitgebracht, of zijn ze al door de stock heen?

avatar van Kikuichimonji
Ik heb 'm vorige week nog als remaster (CD versie) in mijn handen gehad. Toch maar niet gekocht omdat ik 'm al op CD en vinyl heb liggen.

Hoe dan ook is dat de enige re-issue die voorzover ik weet in de pijplijn zat. Bonustracks zou ik helemaal niet meer op rekenen sinds de release van de EP-verzamelaar vorig jaar.

avatar van niels94
Nu deze band op dit moment talk of muziektown is, heb ik deze klassieker voor het eerst sinds tijden weer eens beluisterd. En ik had deze al hoog zitten, maar nu werd ik wel echt helemaal weggeblazen... Wat een werkelijk geniale muziek! Elk nummer heeft weer een eigen kippenvelopwekkende melodie. Gauw een halfje erbij. Waarlijk een van de beste platen ooit.

Ik zou zeggen vooral You Made Me Realise en Isn't Anything proberen. Tuurlijk is Loveless ook geweldig, maar wel glad, vergeleken met die 2.

avatar van orbit
Andersom eerder..

avatar van niels94
Ik zal in elk geval de debuutplaat ook eens gaan proberen, dan kan ik het zelf horen Maar dit kan nog wel een interessante discussie worden, misschien. Wat maakt deze gladder/minder glad dan de EP en het debuut, dan? Ik zou dit hoe dan ook niet direct als gladde muziek beschrijven, al zegt dat natuurlijk niet dat hij niet minder rauw kan zijn dan ander werk van deze band (dat kan ik me best voorstellen, ondanks de 'stofzuigersound' klinkt het wel fris).

Ja, natuurlijk lok ik een discussie uit door zo'n opmerking te plaatsen, maar er zullen genoeg mensen zijn die weten wat ik bedoel, In het kort dan;
Loveless is massiever noise, maar ook erg perfect, op alle details is gelet, elk geluidje is perfect wat het moet zijn. Geweldig, maar ik hou van imperfecties.

Bij You Made Me Realise en Isn't Anything is een zeer dof geluid te bespeuren en het rammelt aan alle kanten, dus minder "glad". Minder noisey is het ook, dat is waar, want die 2 zijn meer noise pop platen. Mja, ik zei dus minder glad, minder perfect, ruw en daar is Loveless te perfect voor.

IllumSphere schreef:

Bij the usual suspects kan ik geen plaat meer vinden.

Toch blij dat ik deze een jaar of 4 geleden dan niet heb laten liggen en ik heb even gekeken; het gaat om een 2003 persing.

avatar van Zidaan
Via mijn favoriete film, Lost in Translation, op MBV en the Jesus and Mary Chain gekomen. Vond de soundtrack altijd al om te genieten, maar gek genoeg nooit echt in de daadwerkelijke artiesten verdiept verder. Tis helemaal mijn ding dus ben benieuwd hoe het album gaat bevallen.

Snel meer

avatar van woutorrmusic
Lexicon Devil schreef:
Ik word van de eerste 2 tracks enorm onrustig in mijn broekje.

En vervolgens heb je de titel van track 3 zeker gepraktiseerd? Heb je ook een vriendin (track 5)?

On topik: Sometimes, wat een nummer zeg.

(willie) schreef:

De 2003 vinyl persing op Plain Recordings is volgens de band alleen gemasterd vanaf een cd en niet vanaf de originele mastertapes. (dit staat tenminste op discogs)

LET OP! Er is een onofficiële reissue in omloop (uit 2013). Zgn. op Creation Records, maar geen echte dus. Hij wordt o.a. aangeboden op discogs (maar daar staat bij dat hij onofficieel is als ze hem op de juiste plek te koop aangeboden hebben) en op marktplaats, waar hij voor een normale reissue wordt aangeboden (door ene ingrid driesen).

Louredine
My Bloody Valentine’s ‘Loveless’… Probably the album I ‘ve searched for the most. In every record store, I used to look more focused and open-eyed when the bandnames in the crates were beginning to start with the letter ‘M’. Even when the ‘N’-bands came along there was still some hope; some illiterate could have placed it wrong… In vain. Of course, there were always sellers on Discogs or Ebay offering the album, but the price daunted me. But a few months ago I was really struck dumb when I saw that flashy pink-reddish artwork appearing while flipping through the ‘new’ records: My Bloody Valentine’s Loveless, out of nowhere. And cheap too!

Was it worth the wait? Well, probably. I have to admit I looked forward to the release that much, that it could hardly fill up those unreasonable expectations. Plus, I tend not to listen to a record on Youtube or whatever in its entirety when I’m sure I will find it one day… The one song I truly knew from ‘Loveless’ was ‘Sometimes’. Talking about setting expectations… But it’s classic shoegaze, and really lovely music. Now let’s find a Ride to Nowhere!

My Bloody Valentine : Loveless | Boothaeven's - boothaevens.wordpress.com

avatar van reptile71
Geen officiële release alleen en niet de echte Creation. M.a.w.: kans is vrij groot dat een gewone cd of lp is gebruikt als master. Het is maar net wat je wenst natuurlijk.

avatar van IllumSphere
Ik heb dit destijds beloond met een drie en een half, maar na de luisterbeurt van daarnet heb ik besloten om het met een halve punt te verhogen. De plaat kwam deze keer veel beter bij mij binnen dan een anderhalf jaar terug waardoor de cultstatus een stuk beter te begrijpen valt. Al zie ik toch Psychocandy (van The Jesus and Mary Chain) nog steeds als de beste shoegaze plaat ooit gemaakt.

avatar van reptile71
Zijn heel verschillende platen toch? TJ&MC is toch ook geen shoegaze, maar noise?

avatar van IllumSphere
Iedereen zegt dat TJ&MC geen shoegaze band is, maar dat ligt bij mij anders. Ik zou dan ook niet weten waarom ik Psychocandy niet als een shoegaze plaat mag zien.

avatar van reptile71
Van wie mag je dat niet dan? Zolang je mij of mijn medemens er niet mee schaadt mag jij van mij alles wat je maar wilt.

TJ&MC heeft ook zeker wel shoegaze elementen imo, maar ze worden meestal eerder gezien als een voorloper ervan. De muziek zelf wordt vaak onder noise gezet. Maar als jij het onder shoegaze wil zetten moet je dat natuurlijk gewoon zelf weten.

avatar van matthijs
Op wikipedia lees ik "The Jesus and Mary Chain wordt vandaag de dag beschouwd als een voorbeeld en een inspiratiebron voor Shoegazebands als My Bloody Valentine die eind jaren 80/begin jaren 90 opkwamen"

Dan denk ik, the Beatles zijn ook voorbeeld en inspiratiebron voor vele uiteenlopende bands, van Oasis, REM tot Radiohead, maar the Beatles zijn daarmee nog niet dezelfde soort band als Oasis, REM en Radiohead.

avatar van IllumSphere
Ik ga me even verduidelijken vooraleer er nog meer dergelijke uitspraken tevoorschijn komen. In mijn ogen is The Jesus and Mary Chain niet enkel een voorbeeld en een inspiratiebron, maar ook degene die het shoegaze genre gecreëerd hebben. In principe hebben zij het geluid en tevens ook de mentaliteit gecreëerd waar shoegaze om bekend staat. Het verschil tussen een Psychocandy en een Loveless is dan ook heel klein. Het enige wat verschilt is de afwerking en de hoeveelheid ruis, maar het skelet is net hetzelfde als het skelet van Psychocandy. Dus waarom The Jesus and Mary Chain als een noise band bestempelen als het op en top shoegaze is? Sowieso vind ik het vreemd dat er mensen zijn die noise zien als een (sub)genre. Prog rock en indie zijn toch ook geen (sub)genres, maar termen die door journalisten in het leven werden geroepen om dergelijke geluiden te kunnen definiëren?

Dikkop
Noise is in elk geval iets heel anders dan shoegaze hoor IllumSphere.
Luister maar eens naar The Cherry Point.

Indie rock en prog rock zie ik eigenlijk ook als 2 afzonderlijke genres.
Hoe denkt de rest hierover?