Lana Del Rey - Born to Die (2012)

Label: Polydor

1. Born to Die (4:45)
  2. Off to the Races (5:00)
  3. Blue Jeans (3:30)
  4. Video Games (4:42)
  5. Diet Mountain Dew (3:43)
  6. National Anthem (3:51)
  7. Dark Paradise (4:03)
  8. Radio (3:35)
  9. Carmen (4:09)
  10. Million Dollar Man (3:50)
  11. Summertime Sadness (4:25)
  12. This Is What Makes Us Girls (3:58)
  13. Without You * (3:49)
  14. Lolita * (3:39)
  15. Lucky Ones * (3:47)
  16. Ride * (4:49)
  17. American * (4:08)
  18. Cola * (4:20)
  19. Body Electric * (3:53)
  20. Blue Velvet * (2:38)
  21. Gods and Monsters * (3:57)
  22. Yayo * (5:21)
  23. Bel Air * (3:57)
avatar van hond racisme
Korreltje Zout schreef:

Welke Pepsi Cola? Pepsi Max, Pepsi Light of Pepsi IJskomkommer maakt namelijk nogal verschil uit.

Ik zou voor de Pepsi Baobab gaan.

Behalve Diet Mountain Dew en This Is What Makes Us Girls vind ik elk nummer goed (inclusief de bonusnummers). Na bijna 2 jaar begint het me eigenlijk niet te vervelen.

Dark paradise is mooi!

avatar van Gloeilamp
Ik ben dus blijkbaar de enige die op Bel Air heeft gestemd? Een van haar betere nummers als je het mij vraagt...

avatar van IbenDB
Lana Del Rey herontdekt.

Toen Del Rey uitbrak met haar single Video Games hield ik wel van het nummer, maar was het al snel beu. Ik heb een jaar lang niks van haar gehoord, maar toen ik per toeval naar haar concert mocht, kon ik niet anders dan naar haar muziek luisteren. Het is niet zo dat ik haar nummers intensief beluisterde, maar ik kende er wel een paar. Op het concert was ik pas écht verkocht.

Wat een diepte heeft ze in haar nummers. Zo vind ik dit album (bijna) perfect. De nummers hebben een bepaalde achtergrond over Del Rey en dat spreekt mij zo aan. De muziek is niet voor iedereen weggelegd. Dat weet ik wel. Het is een andere stijl dan de muziek die steeds op de radio gedraaid wordt.

Als je het mij vraagt, is ieder lied op dit album erg goed. Blue Jeans en Born To Die zijn m'n favorieten. Alleen Diet Mountain Dew steekt na een tijdje erg tegen. Ook de bonustracks vind ik niet zo geslaagd. Op de LP staan alleen maar Lolita, Without You en Lucky Ones. Jammer, want Ride is ook een érg goed nummer.

Als ik mag, wil ik nog eens melden hoe mooi zij wel niet is. Gewoon een pareltje. Zowel Del Rey als dit album. 4,5*

avatar van MB23
De 11 nummers die op de paradise edition staan zijn in mijn oren minimaal net zo goed als de rest van het album. Ik geniet nog steeds wekelijks van dit album. Gooi er gewoon 1 ster bovenop!

GCITY050
Op MIllion Dollar Man na is eigenlijk elke track goed. Vooral productioneel zijn het een voor een hoogstandjes. Top plaat!

avatar van Carolaah
Hm. De vocals zijn gewoon té deprimerend en te monotoon in het geheel voor mij.
Ergens vind ik het erg mooi, maar met name voor één nummer, niet een heel album vol.
Ik trek het dan ook niet om dit album in zijn volledigheid te luisteren, daarom ook geen stem.

Summertime sadness vind ik echt prachtig . Al luister ik soms liever naar die trance remix net iets minder deprimerend .. maar de ware schoonheid zit in het origineel.

avatar van Korreltje Zout
Na 1,5 jaar nog steeds een van de meest gedraaide platen in Huize Zout. Niks deprimerend, noch monotoon, maar gewoon ontspannende muziek met een bite. Productioneel is dit inderdaad een hoogstandje. En Pepsi Cola blijft lekker.

avatar van Psycholamp
Na een avondje Frietboer en Eigenheimer in Breda, terugrijden naar Nijmegen met deze cd aan. Past perfect bij de donkere verlaten snelwegen. Goeie popplaat, alhoewel ik wel graag haar lage stem hoor; haar hogere zangpartijen zijn oké, maar niet bijzonder.

avatar van alexander-r
Leuk album, lekker gevarieerd

avatar van andnino
Ik ben al sinds dit album uit is erg fan van Lana Del Rey. Toch had ik de Paradise Edition nooit geluisterd. Ik verwachtte dat het niet erg veel ging toevoegen aan het oorspronkelijke album, want dat is eigenlijk nooit het geval met dit soort special editions. Helaas voor Lana kan ze niet alles goed doen, want deze verwachting bleek correct. Ik vind de extra nummers een stuk minder dan de oorsponkelijke tracklist, en ook minder dan de bonustracks op de reguliere uitgave (Lolita, Lucky Ones). Niet slecht, maar het springt er niet echt uit. Enkel Bel Air vind ik van het niveau dat ik van haar gewend ben. Oftewel: ik hou het gewoon lekker bij de normale uitgave. Die is nog steeds mijn 4,5* waard.

avatar van Slowgaze
Wat vond ik dit in 2012 toch een ontzettende tegenvaller; enige weken geleden verhoogde ik met een half puntje, en nu doe ik dat weer. Niet alles is even sterk, maar de uitschieters zijn wel echt heerlijk. 'National Anthem', lieve kijkbuiskinders, 'National Anthem'!

avatar van alexander-r
Na nog wat luisterbeurten van 3,5 naar 4,5 en zelfs mn top 10 in. Vind elk nummer goed, daarnaast weet het album je op een mooie manier te raken.

avatar van tbouwh
Okee, gebruikt binnen de film kan niets ertegen op, maar die cover van Blue Velvet

avatar van Monsieur'
Repetitief en veel te gemaakt 'intellectueel'. Er zitten heus goede teksten bij maar het komt gewoon niet over. Del Rey wil zich profileren als de ultra 'bad bitch who needs no man' maar spreekt zichzelf in ieder nummer ook weer tegen. Ik vind het onstabiele meisjesmuziek, 19 jarigen die hun hart al twee keer hebben gebroken en wegkwijnen met Lana Del Rey op de achtergrond. Depressie heeft een nieuwe soundtrack. Twee sterren voor de soms vernuftige teksten, -3 voor de geweldige kitschlaag, niet aan mij besteed.

avatar van Slowgaze
Monsieur' schreef:
19 jarigen

Allemaal op dezelfde dag?

avatar van andnino
Monsieur' schreef:

Nee.

Wel eens gehoord van een dubbele boodschap? Misschien toch maar wat meer naar dit album luisteren, want er zijn meerdere goede voorbeelden van te horen. De credits horen ongetwijfeld bij een songwriter en niet bij haar zelf, maar dat doet niets af aan de kwaliteit.

Ben benieuwd waaruit je afleidt dat ze zich als een ultra 'bad bitch who needs no man' profileert. Dat is echt de minst passende beschrijving die ik zou kunnen bedenken bij haar.

Lana del rey heeft een mooi debut album neergezet. Erg mooie afwisseling van rustig naar meer uptempo muziekgeluid. Mooie muziek om op te ontspannen en weg te dromen. Blijft ook zeker boeiend.