Lana Del Rey - Born to Die (2012)

Label: Polydor

1. Born to Die (4:45)
  2. Off to the Races (5:00)
  3. Blue Jeans (3:30)
  4. Video Games (4:42)
  5. Diet Mountain Dew (3:43)
  6. National Anthem (3:51)
  7. Dark Paradise (4:03)
  8. Radio (3:35)
  9. Carmen (4:09)
  10. Million Dollar Man (3:50)
  11. Summertime Sadness (4:25)
  12. This Is What Makes Us Girls (3:58)
  13. Without You * (3:49)
  14. Lolita * (3:39)
  15. Lucky Ones * (3:47)
  16. Ride * (4:49)
  17. American * (4:08)
  18. Cola * (4:20)
  19. Body Electric * (3:53)
  20. Blue Velvet * (2:38)
  21. Gods and Monsters * (3:57)
  22. Yayo * (5:21)
  23. Bel Air * (3:57)
Case4
Leuk album. Mooie zang en goede productie. Een toffe baroque pop plaat. Jammer dat de lyrics zo plat zijn als een dubbeltje.

avatar van WesleyX16
In het begin dacht ik dat het weer een gehypte artiest was. Dus ik was niet daarin geïnteresseerd. Eigenlijk op vakantie ontdekt. Waar ik met een stel muziek had uitgewisseld.

Aparte stem en sterke songs. Van mij mag deze "gehypte" artiest de top 40 verrijken. Dan staat toch af-en-toe iets goeds in.

avatar van andnino
Ik kan er maar moeilijk bij wat een fantastische stem Lana Del Rey eigenlijk heeft, en deze stem komt alleen nog maar beter tot zijn recht doordat deze perfect bij de nostalgische sfeer past. En de nummers zijn ook nog eens goed (sommige wel beter dan andere, maar ok). Album van het jaar voor mij totzover.

avatar van grovonion
Erg met je eens, andnino! Wordt ook beter met de tijd, toch een goed teken voor de kwaliteit van een album.

En dan komt er ineens weer een zg. Paradise Edition met o.a. 8 nieuwe tracks. Altijd fijn als je tot de eerste kopers behoort en er dan telkens naast pist.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
In dit geval een onterechte commentaar, Eric, vermits de nummers ook apart op de EP Paradise worden uitgebracht en dit zowel digitaal, op CD als op vinyl.

Ah dat is nieuw voor mij. Dan heb ik niks gezegd.

Over het stukje digitaal ga ik het niet hebben: natuurlijk kun je losse nummers digitaal erbij kopen maar dat wil ik niet. En zoals wel heel erg vaak heb je als eerste koper pech omdat deluxe versies vaak veel later worden aangeboden om de verkoop te stimuleren.
Gelukkig is daar de laatste tijd meer verandering in gekomen door twee versies aan te bieden vanaf het begin waaruit je kunt kiezen. Dat was bij Born to Die trouwens ook het geval.

Ik was alleen bekend met een luxe Paradise edition en niet dat er een aparte EP van zou verschijnen. Dat is goed nieuws.

summertime sadness is werelds:D
zal echter geen wereldhit worden als video games, maar zou het verdienen

avatar van Darkzone
aERodynamIC schreef:

Lady Gaga deed dat ook met haar eerste album. Ik ben blij de 2e versie met extra tracks te hebben, maar niet de 3e versie met 2e disc (werd al matig).

Heb net de Paradise Edition besteld voor 13 euro. Ondanks dat ik BTD een geweldig album vind, heb ik die nooit gekocht.

Er komt ook een Deluxe Edition van de Paradise Edition met een 3e cd (Born To Die Remixes), een 7" Picture Disc en Blue Velvet en een DVD met alle video's:
Lana Del Rey at Universal Music - store.universal-music.co.uk

Rudi1984
Die deluxe box heb ik net besteld via haar site. Prijs valt mee voor wat je ervoor krijgt: € 36,- incl. verzendkosten.

Rudi1984
De nieuwe clip/minifilm is echt prachtig trouwens: YouTube - Lana Del Rey - Ride

Clip is zeker oke, muzikaal overtuigt het mij een stuk minder.
Vorige clips hadden wel veel meer spanning.

avatar van ikhouvanmuziek
Summertime Sadness, Video Games en Blue Jeans zijn fantastische nummers. De rest vind ik wat tegenvallen.

avatar van ALTA
Het is nogal veel van hetzelfde, maar dat stoort niet. Het is een geweldig album om lekker aan te zetten op de achtergrond bij kaarslicht en een wijntje.

avatar van NewYorkCityLight
Heb gisteren de 'Paradise Edition' van dit album aangeschaft. Las op Amazon.com dat er veel problemen zijn met het missen van de drie bonus tracks van 'Born to Die' op deze editie, gelukkig is dit bij mij niet het geval en staan alle 23 nummers er gewoon op.
Over de bonustracks gesproken, 'Lucky Ones' komt me zo bekend voor, dat moet gewoon geript zijn van een ander nummer maar ik kan er maar niet opkomen welke. Er staat geen sample vermeld in het boekje. Iemand enig idee?

avatar van Emile93
NewYorkCityLight schreef:

Ik heb dat ook. Het lijkt enigszins op Chinese van Lily Allen maar ik heb het gevoel dat er een ander nummer is waar het nog meer op lijkt. Ik breek daar ook al tijden mijn hoofd over!

Wow, op die tweede bonusdisc (Paradise Edition), gevuld met mooie donkere nummers, komt haar fraaie stem pas mooi naar voren. Daar staat (vrijwel) geen minder nummer op.

avatar van Bert Wasbeer
Na toevoeging van de paradijsliedjes toch nog een halfje erbij. Ten tijde van de hype haakte iedereen weer net zo vlot af als dat men het de hemel in prees. Maar aan het eind van het jaar moet ik toch concluderen dat het album goed is blijven hangen, ondanks enkele fillers er op.

avatar van Supersid
Leuke plaat, ik moet toegeven een verrassing voor mij. Vooral in het begin staan een aantal meer dan degelijke popnummers. Na iets over de helft zakt de cd voor mij wat in, en merk ik dat m'n aandacht wat verslapt. Jammer, want anders een dikke 3,5* waard. Nu heb ik het gehouden op een halfje minder.

avatar van smash016
Emile93 schreef:

Het refrein lijkt op "Hard to say I'm sorry" van Chicago.

avatar van Lexicon Devil
Ik vind Cola wel een leuk nummer.

Leuke tekst ook

Lexicon Devil schreef:

"My pussy tastes like Pepsi Cola".

Prikkelig? Ga je er van boeren?

Lizzy Grant heeft een mooie stem en sinds de release van Video Games heeft ze grootschalig succes genoten onder de dramatische artiestennaam Lana Del Rey.

Er zitten een paar mooie nummers bij deze collectie liedjes, zoals het titelnummer "Born to Die", "Summertime Sadness" en de zojuist genoemde single "Video Games". Eigenlijk klinkt alles op deze plaat wel oke dankzij de sfeervolle productie, die netjes is verzorgd door het professionele studioteam van Del Rey. Desondanks is de plaat als geheel moeilijk uit te zitten doordat alles zo veel op elkaar lijkt en er gewoon zo een groot aantal tracks te vinden is. Less is More gaat bij deze CD zeker op; minder filler tracks hadden dit album veel goed gedaan.

De 8-9 bonustracks van de Paradise-editie van dit album maken de overvloed aan gelijksoortige tracks nog duidelijker en voegen voor mij weinig toe. "Cola" doet vermoeden dat Del Rey door haar materiaal en inspiratie heen is. "Ride" en de cover van "Blue Velvet" liggen wel goed in het oor.

Ik ben erg benieuwd of we in de toekomst meer van haar gaan zien en dan met name van wie ze nou echt is. Hopelijk kiest ze er dan tevens voor om de teksten van bijv. "National Anthem" te verbranden in plaats van ze op te nemen voor een CD.

Van mij krijgt deze een 2.5*

avatar van hond racisme
Blijft wel een mooi album, al was The Paradise Edition ietwat overbodig. Die nummers had ze beter gespaard voor haar volgend album. Yayo is zo breekbaar, Body Electric is een donker nummer met een hemelse touch en de rest zijn gewoon leuke opvullertjes, met Blue Velvet, Cola en Gods & Monsters die toch wat in je hoofd blijven rondspoken. Bel Air, Ride en American zijn oké.

rick* schreef:

Misschien kan je The Paradise editie als een aparte cd zien, maar dat wordt moeilijk als je het als één hebt gekocht natuurlijk. Als je alle nummers van Born To Die + Paradise achter elkaar beluisterd wordt het inderdaad teveel van het goede, ja.
Zelf heb ik Born To Die destijds de release letterlijk grijsgedraaid, en luister er nu nog met plezier naar. Een "gangster Nancy Sinatra' zoals ze zichzelf noemt, was wel leuk, maar na de nieuwe bonus collectie begint het wat te vervelen. Ze mag gaan experimenteren met nieuwe ideeën.

avatar van Korreltje Zout
Dat haar muziek leuk is en toch snel gaat vervelen komt omdat ze een nieuw(-achtig) truukje doet (langzame, lage stem, melancholiek laid back jaren-50 sfeertje).

Haar muziek doet me in bepaalde opzichten een beetje aan die van Dido denken: destijds net zo leuk en fris, maar 1 album was eigenlijk wel genoeg.

Ik gun haar een mooie carriere, maar ben benieuwd of er een markt is voor meer van haar albums.

Niet getreurd, want ik heb een gratis tip voor LDR: team up met Massive Attack want hun muziek sluit perfect aan op die van LDR, en kan e.a. een stuk spannender maken.

avatar van hond racisme
Geen idee of dat naar mij bedoeld was hoor maar heb ik gezegd dat haar stem rap ging vervelen? Ik denk dat Born to Die officieel het meest afgespeelde album ooit is bij mij, dus vervelen doet het niet. Maar ze brengt niets nieuws met the Paradise Edition. Ze doet hetzelfde, maar dat viel wel te verwachten.

avatar van Korreltje Zout
Lexicon Devil schreef:
Leuke tekst ook

"My pussy tastes like Pepsi Cola".

De Parental Advisory Warning waarschuwt: Explicit Lyrics!!

Cola is een leuk, sexy nummer, maar de lyrics zijn mij juist niet expliciet genoeg.

Welke Pepsi Cola? Pepsi Max, Pepsi Light of Pepsi IJskomkommer maakt namelijk nogal verschil uit.

Toch nog een half omlaag gedaan. Luister dit album vandaag nog eens en ben nog steeds onder de indruk van Born to Die en Video Games, maar de rest zijn vrij matig tot een dieptepunt voor mij bij Million Dollar Man.

Met Young & Beautiful heeft ze wel weer een nummer gemaakt wat naar de sfeer van voorheen genoemde nummers gaat. Hopelijk brengt ze ooit een album uit waar alleen maar zulke parels op staan.

avatar van Epitaph
Heb mijn muzikale roots in de metal, maar kan hier toch erg van genieten.