Lana Del Rey - Born to Die (2012)

Label: Polydor

1. Born to Die (4:45)
  2. Off to the Races (5:00)
  3. Blue Jeans (3:30)
  4. Video Games (4:42)
  5. Diet Mountain Dew (3:43)
  6. National Anthem (3:51)
  7. Dark Paradise (4:03)
  8. Radio (3:35)
  9. Carmen (4:09)
  10. Million Dollar Man (3:50)
  11. Summertime Sadness (4:25)
  12. This Is What Makes Us Girls (3:58)
  13. Without You * (3:49)
  14. Lolita * (3:39)
  15. Lucky Ones * (3:47)
  16. Ride * (4:49)
  17. American * (4:08)
  18. Cola * (4:20)
  19. Body Electric * (3:53)
  20. Blue Velvet * (2:38)
  21. Gods and Monsters * (3:57)
  22. Yayo * (5:21)
  23. Bel Air * (3:57)
avatar van NewYorkCityLight
Ben hier zeer benieuwd naar. Born to Die en Video Games vind ik in ieder geval erg goed. Off to the Races vind ik persoonlijk wat minder. Andere al te beluisteren nummers heb ik nog niet gehoord.

avatar van Gloeilamp
Ik heb alleen de EP gehoord (waar Video Games en Blue Jeans opstaan), die nummers zijn erg goed. De titeltrack van dit album vind ik dan weer wat minder.

Erg benieuwd!

magic spells
Ik vind `Off to the Races juist een pak sterker dan Born To Die. Summertime Sadness is ook goed.

Ongetwijfeld de release waar het meest naar uitgekeken wordt door velen. Wat Adele met 21 begin 2011 was zal Lana Del rey met Born to Die begin 2012 wel doen. Hype? Vast wel (en dat in zo'n korte tijd). Overkill? Zal vast gaan gebeuren maar aangezien ik nooit naar de radio luister zal het meevallen net als met Adele.
Ik ben benieuwd wat uiteindelijk de bonustracks gaan worden want die zijn nog niet bekend.

Wat is er nu aan van die lippen? I wanna know:)

Video Games is een track die wereldfaam verdient overigens.

avatar van luc011190
Wat een prachtige hoes!

avatar van robk1964
Heb net het hele album geluisterd en laat een verpletterende indruk achter. Een vrouw die er uitziet en zingt alsof ze net uit een David Lynch film is weggelopen maakt wellicht nu al het album van het jaar. Verrassend opgebouwde songs en een zeer ruimtelijke productie doet de rest. Ben benieuwd of dit nog gaat groeien na een paar luisterbeurten! Voorlopig een 4,5 dus!

avatar van Gloeilamp
Hoe ben je aan het album gekomen robk1964, het is volgens mij niet gelekt.

Er zijn wel al van veel nummers versies online te vinden maar daar schijnen een aantal demo's tussen te zitten volgens Lana zelf.

avatar van Gloeilamp
Oke vandaar. Maar dat alle nummers van dit album op internet staan lijkt me sterk, daarom snap ik die stem niet helemaal.

Als die stem daar op gebaseerd is klopt het niet. Maar het kan zijn dat hij in een platenwinkel werkt. Een user als djarend hoort daarom sommige cd's ook wat eerder.
Misschien kan robk1964 er zelf wel antwoord op geven. Maar van een lek is tot nu toe inderdaad geen sprake.

avatar van Gloeilamp
Dat zou de enige verklaring kunnen zijn. Of het moet een stem zijn gebaseerd op de gelekte nummers wat dus niet mag.

Achja, we merken het wel

avatar van robk1964
@Gloeilamp het is wel gelekt, via NZBindex en goede newsserver was het gisterenavond om 21.00 uur even te vinden, Het album is overigens zo goed dat ik al een bestelling bij amazon.co.uk heb gedaan. zie tracklisting Lana on Twitpic

avatar van Gloeilamp
Oke, bijzonder want ik heb niks gehoord of gezien.

Nou goed, ik wacht lekker af. Verwachtingen zijn erg hoog.

Ehm: ik wil niet vervelend doen maar ik zie in die twitpic bij de laatste nummers de live-uitvoeringen staan en dat is nu precies wat er inderdaad op het net rondzwerft: de singles, demo-versies en live opvoeringen van haar recente optredens. Er zijn dan altijd lolbroeken die doen alsof ze het album lekken wat dus in feite niet meer dan een bonte verzameling is van wat er nu 'te verkrijgen' is. Op deze manier 'ken' ik het album inderdaad ook.
Ik vrees voor je dat jij het album zelf zoals het nog moet verschijnen dus niet hebt gehoord zoals je in je eigen afbeelding al laat zien. In dat geval dus ook wachten met stemmen lijkt me

avatar van Joy4ever
Dus aan haar hebben we het gedrocht Video Games te danken

Gelukkig klinkt Born to Die een stuk beter

avatar van Gloeilamp
Video Games een gedrocht?
Ik vind het echt een geweldig nummer, Born to Die daarentegen iets minder.

avatar van robk1964
Hold you horses, in ieder geval zijn de nummers die ik tot nu toe gehoord heb zeer goed en die nummers staan ook allemaal op de CD "Born to Die" inclusief de livenummers, ik wacht nu rustig af tot het pakje uit de UK arriveert

Ik snap ook niet zo goed wat iedereen zo geweldig vind aan Video Games. Wel een aardig nummer, maar het is nu al 4 maanden volop op de radio. Dat Born to Die heeft ook wel iets mysterieus wat het interessant maakt, maar het echt briljante ontgaat me een beetje.

robk1964 schreef:

Ik denk ook niet dat je er straks heel veel anders tegenover zult staan dus die 4,5* zien we waarschijnlijk wel terug.

herman schreef:

Toen ik het voor het eerst hoorde in het topic Maak kennis met 2011 pakte het me gelijk en nog steeds weet ik niet waarom: zo bijzonder is het allemaal niet. Zo'n goede zangeres is ze ook niet (waar een Adele bijvoorbeeld dat wel is vind ik).
Maar blijkbaar gebeurde dit bij heel veel mensen en is de hype ook echt heel groot. Verrassend is dat zeker. Of ze lang mee zal gaan of echt een one-album-wonder gaat zijn is dan ook de vraag.
Ik weet ook niet wat het is. Ik ga er op dit moment helemaal in mee ook al zo het heel 'cool' zijn om je er juist tegen af te zetten uiteraard.

Waar ik wel bang voor ben is dat ik er dadelijk echt helemaal enthousiast over ga zijn maar dat ik het na een jaar zat ben. Niet omdat het te veel gedraaid gaat worden, ik luister immers geen radio, maar gewoon omdat de glans er snel van af zal gaan.
Speculeren natuurlijk en nergens voor nodig. Ik zal er zeker een hoop plezier aan gaan beleven en zie wel hoe het verder gaat.

Een bijzonder fenomeen toch wel en eigenlijk wel leuk dat we weer zoiets hebben in popland.

avatar van IllumSphere
Aangezien Kickinginthehabit laaiend enthousiast is over deze plaat, zal ik hem misschien een kans geven. Ik heb Videogames gehoord op TMF en het moet gezegd worden, het klinkt beter dan het normale aanbod op TMF. Maar daarvoor moet je eigenlijk niet veel doen.

avatar van Eveningguard
Prachtige stem heeft deze dame, en een nummer als Videogames kan me vreselijk emotioneren. Ik kijk er in ieder geval naar uit! Hopelijk geen overkill op de radio.

Jocharo-T
Video Games vind ik echt een geweldig nummer. Ik Word altijd behoorlijk melancholisch van. Er hangt een soort jaren 50/60 vibe in die track.

avatar van Arrie
herman schreef:

Er zit zo'n bijzondere sfeer in die nummers.

Ik vind Videogames ook een machtig mooi nummer, en ook de nieuwe single is ok, maar ik heb een live performance van video games gezien (weet niet waar dat was opgenomen) maar helemaal zuiver was dat ook niet.
Nou is het een moeilijk nummer om te zingen, dus respect dat ze het gewoon doet, maar echt uitnodigend om haar live te gaan zien is het niet.

luc011190 schreef:
Wat een prachtige hoes!

dat moet een grap zijn

Ze straalt iets dramatisch uit.
Eigenlijk hoop ik wel dat die verhalen om haar persoon waar zijn.
Ongelukkig rijkeluisdochtertje die alles heeft wat ze wil hebben; behalve geluk.
Het zou een mooi verhaal zijn om te verfilmen.
Alsof ze een weggelopen personage is uit de Twin Peaks serie.
Ik heb heel lang moeten denken waar ze mij aan doet herinneren.
Maar ik ben er uit.
ze had zo een dochter van Stevie Nicks kunnen zijn.

Nu Born to Die gehoord, en het blijft goed.
Al ben ik bang dat een heel album met haar stem me goed zal bevallen.
Ben bang dat ik al snel dezelfde uitstraling als Lana op mijn gezicht zal hebben.
Verwacht eigenlijk ook wel dat ze moeite heeft met de druk die nu al op haar schouders ligt als belofte van 2012.

Volgens mij kan ze de druk nog niet echt aan. Haar optreden bij Saturday Night Live verliep niet echt geweldig en ze kreeg bakken met kritiek.
Het gaat denk ik ook wel heel erg snel met haar. Hopelijk kan ze groeien in korte tijd en weet ze critici de mond te snoeren. Kritiek krijgt ze sowieso wel omdat niet iedereen dol is op artiesten die zo groot worden en waar een duidelijke strategie achter zit.

Juist vanwege die strategie had ik eigenlijk wel verwacht dat dit album al voortijdig op internet te vinden zou zijn.
Vaak doen ze dat wel als marketing "Per Ongeluk".

Ja dat verbaast me ook. Aan de andere kant is het misschien juist bewust om dit eens een keer niet te doen. de aandacht heeft ze toch al en zo kloppen ze de spanning op.
Ik vraag me dan ook af waar die 2 huidige stemmen vandaan komen want naar mijn weten is dit album nog nergens te beluisteren (behalve dan die versie die niet klopt met demo's en live opnames).

Opnames bij Jools Holland van vorig jaar klinken niet eens zo slecht.
YouTube - Lana Del Rey - Video games - Later Live with Jools 11-10-11 HD

Volgens mij is het ook een verrekt lastig nummer om live te brengen; alleen met die piano begeleiding.

Op de een of andere reden voorspel ik een minder prettig verloop van haar leven.
Waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die haar juist wel het succes gun, ondanks dat haar vader veel geld zou hebben.
Ze straalt eerder verlegenheid uit als arrogantie.