Lana Del Rey - Born to Die (2012)

Label: Polydor

1. Born to Die (4:45)
  2. Off to the Races (5:00)
  3. Blue Jeans (3:30)
  4. Video Games (4:42)
  5. Diet Mountain Dew (3:43)
  6. National Anthem (3:51)
  7. Dark Paradise (4:03)
  8. Radio (3:35)
  9. Carmen (4:09)
  10. Million Dollar Man (3:50)
  11. Summertime Sadness (4:25)
  12. This Is What Makes Us Girls (3:58)
  13. Without You * (3:49)
  14. Lolita * (3:39)
  15. Lucky Ones * (3:47)
  16. Ride * (4:49)
  17. American * (4:08)
  18. Cola * (4:20)
  19. Body Electric * (3:53)
  20. Blue Velvet * (2:38)
  21. Gods and Monsters * (3:57)
  22. Yayo * (5:21)
  23. Bel Air * (3:57)
avatar van NewYorkCityLight
Mij valt het album ook wat tegen, Ik wist niet helemaal precies wat ik er kwalitatief van moest verwachten maar ik had het tekstueel sterker verwacht en qua melodieën wat afwisselender.

avatar van Slowgaze
Van Lizzy Grant zou ik wel de onderbouwing willen zijn, Mju, van Lana hoeft 't van mij niet zo. Ik zal m'n mening maar even beargumenteren dan. De nieuwe incarnatie van deze jongedame vind ik er te gemaakt uit zien, te plastiek ook. Je krijgt gewoon geen hoogte van haar en bovendien vind ik het doodeng dat haar lippen niet of nauwelijks bewegen als ze zingt. Eerlijk is eerlijk, ik moet steeds aan die scene in 'allo 'allo denken waarin Helga Herr Flick passioneel zoent en hij stokstijf stil blijft staan.
Neen, dan Lizzy Grant hoe ze erg vroeger uitzag, als ik haar tegen was gekomen had dat hoogstwaarschijnlijk geresulteerd in een coup de foudre, althans, van mijn kant. Beetje indie-verantwoord ziet ze er wel uit, dus dat is des te ironischer dat Pitchfork haar pas zo oppakt bij 'Video Games'. Leuke glimlach, charmante wenkbrauwen (nee echt) en tenminste niet van die lippen waar je een Occupykamp op kunt huisvesten.
'Video Games' vind ik overigens een best goed nummer, 'Blue Jeans' bevalt me wat minder. De rest van de plaat zal ik ook eens opsnorren.

avatar van IntoMusic
Vanwaar de spoiler? Is het zo'n geheim dat je Video Games best een goed nummer vindt?

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Nu niet meer .

avatar van Slowgaze
Pssst, 't blijft tussen ons, maar het schijnt dat mevrouw Del Rey ook muziek maakt.

BORN TO DIE
Erg goed album, ze weet goed haar gevoel uit te drukken in de tekst en daarnaast heeft ze een onderscheidende sound die bij mij erg goed in het gehoor ligt. Merk ook dat ik bij haar muziek speciaal op de tekst let, iets wat ik bij andere artiesten veel minder/niet doe. Gelijkwaardige nummers, geen behoefte om te skippen.. etc...
Favoriete nummers tot op heden: Born To Die, What Makes Us Girls, Off To The Races en Summertime Sadness.

Lana Del Rey.. Wie weet dé ADELE van 2012? Misschien een iets te hoge verwachting, maar Lana heeft mij iig (al) meer weten te bekoren wat ertoe heeft geleid dat ik zometeen wel Lana haar album in huis heb en niet die van Adele.. Qua personality vind ik Lana ook toffer, verlegen, maar sterke onafhankelijke vrouw (:')) en daarnaast heeft ze iets mysterieus om haar heen... Vooruitgang tov Lizzy Grant qua uiterlijk? Ooooh jawel, serieus, als je dat tegenspreekt, danbenje.... Maar goed. Can't wait for the moment she will perform here live again.

avatar van archangel9
Wat deze dame al niet oproept aan reacties! Bijzonder ook hoeveel commentaren er over haar uiterlijk gaan en het imago. En natuurlijk wordt dit in de hand gewerkt door de manier waarop ze zich presenteert. Als een sterk herkenbaar merk. Trashy but glamorous. Hollywood on the edge wit a bit of Twin Peaks. Opmerkelijk is wel de toon van de kritiek die soms regelrecht vijandig is. Op zo'n manier dat je je afvraagt: "Wat zit daar achter?". Ze maakt prachtige en soms spannende muziek, ze toont ons een boeiend droombeeld. Echt? Wat is dan echt? Het tonen van imago's en droombeelden is wat het gros van de (pop)artiesten doen. De een opzichtiger dan de ander. Het is een boeiend fenomeen.

hardbeatingkitty
Kan iedereen stoppen met haar te vergelijken met Adele?
Adele is trouwens niet eens doorgebroken in 2011 gewoon naar het grote publiek, daarvoor was ze ook al heel bekend.
Haar muziek en uiterlijk is ook totaal anders, en hoop dat haar muziek trouwens nooit zo commercieel wordt, wat waarschijnlijk wel het geval gaat zijn.

avatar van IntoMusic
hardbeatingkitty schreef:
Kan iedereen stoppen met haar te vergelijken met Adele?

Is ook een vergelijking wat kant nog wal slaat: stem, arrangementen, genre etc. En er zijn zoveel Adele-doorbraken elk jaar, dus ook dat gaat niet op .

avatar van Dungeon
Ik moest eerder aan Radiohead denken toen ik die clip zag. Ook zo deprimerend.

Lana del Rey heet ze, een vrouwtje dat in 2010 onder haar echte naam, Lizzy Grant al een album had uitgebracht. Het was echter een album dat niet veel potten kon breken. Anders is dat met Born to Die, het album dat morgen uit moet komen, dat wordt al een tijd met veel bombarie aangekondigd. Een tijdje terug was ze al op de Nederlandse televisie en ze geeft ook regelmatig, matige optredens voor Engelse televisie. Die optredens kunnen nog steeds geen potten breken, maar geld dat ook voor het album?

Nee, dat doet het niet. Het eerste nummer overtreft ieder nummer van haar oude zelf al in het kwadraat en dan heb ik het nog niet eens gehad over Video Games. Want wat is dat voor een zeldzaam mooi liedje? Popliedjes als deze kom je nog maar zelden tegen, maar op deze plaat zijn het er gewoon meer. Ik bedoel met die nummers National Anthem, Dark Paradise en Radio. Wat een fantastische donkere popnummers zijn dat.

Over het hele album heerst wat onheilspellends, alsof Lana zich wil wreken op de matige ontvangst van haar eerste album. Ik moet zeggen dat dat haar aardig lukt, het klinkt vele malen volwassener en meer 'af' dan haar debuut. Op bepaalde momenten, als het onheilspellende met iets sprookjesachtigs wordt gecombineerd, zou een vergelijking met Florence + the Machine zelfs op zijn plaats zijn.

Maar, is dit wel de echte Lana del Rey? Live klinkt ze zoveel minder dan op de plaat... Dit album is dus een echte aanrader, maar het zegt weinig over hoe ze haar nummers live speelt. Wat moet je daar nou van zeggen? Gewoon dit album luisteren en er vooral niet heen gaan als de kans zich voordoet.

klik

avatar van midnight boom
Ik word er juist niet zo warm van:

Voor de release lekte de eerste vier nummers van het album al. Born To Die, Off to the Races, Blue Jeans en natuurlijk Video Games. Drie mysterieuze nummers (uitzondering: Off to the Races). Vier goede popnummers met Video Games als hoogtepunt. Op Born To Die staan acht echt 'nieuwe' nummers. Opvallend is dat je de nummers duidelijk kunt indelen in twee kampen. Het album bied een R&B kant ('Off the Races') en een ballad kant ('Video Games'). Opvallend is ook dat alle nieuwe nummers mij niets doen. Eigelijk hoor ik heel de tijd twee dezelfde nummers, op verschillende manier uitgevoerd. Er is weinig variatie, en de nummers zijn steeds hetzelfde opgebouwd. Dit maakt het niet spannend, bovendien zijn de sterkste nummers duidelijk de vier eerder gelekte nummers. De aandacht verslapt daardoor al vrij gauw.
Het nummer Dark Paradise klinkt akelig veel als Video Games (mysterieus, zelfde tempo, soortgelijke zanglijn), ditzelfde geld voor Summertime Sadness (die melodie!). 'National Anthem' heeft jeuk strijkers, met een De Rey die rapt en 'This is What Makes Us Girls' is wel heel erg op 'Rihanna' succes gericht. Het nummer Million Dollar Man vind ik het beste nieuwe nummer. Ook dit nummer ligt weer in de verlening van Video Games, maar klinkt toch enigszins nieuw.

Het hoogtepunt? Helaas ben ik gedwongen 'Video Games' te antwoorden. Video Games raakte, en was prachtig. Maar dit is dan ook het enige nummer dat mij echt wist te raken van Born to Die. De meeste overige muziek klinkt te bedacht. Alles leunt op twee truckjes. Niet natuurlijk en puur. Lana Del Rey is een gemaakte zangeres. Ze heeft de looks, en een stelletje topproducers. Op de 'nieuwe' nummers lijkt Del Rey ook minder goed te kunnen zingen. Ik heb dan ook het gevoel dat ze daadwerkelijk helemaal niet zo'n goede zangeres is. Dit zou ook verklaren dat ze live een stuk minder goed zingt dan op plaat. Ach... de tijd zal het leren.

Teleurstellend album, van een gemaakte artieste.

van: http://daanmuziek.blogspot....

Grappig, hier lijkt ze best open en sympathiek, terwijl haar huidige afstandelijke imago helemaal niet rijmt met de melancholische toon die ze in haar singles probeert aan te slaan. In het titelnummer hoor je ook af en toe haar gewone stem, op die momenten is het contrast tussen de echte Lana en de rol die ze speelt ook wel opvallend.

avatar van Hedser
Ik vind het toch een beetje tegenvallen. Born to Die en vooral Video Games vind ik twee zeer sterke popnummers, maar de rest is duidelijk minder en neigt mij soms ook wat te veel richting de r&b kant.

midnight boom schreef:

Weet niet precies wat je bedoelt met gelekt, maar eerst was er natuurlijk een EP van Lana met Blue Jeans en Video Games voor er zelfs maar sprake was van Born To Die.

hardbeatingkitty
Snap echt niet waarom iedereen vind dat ze een rol speelt. Lady Gaga speelt dan geen rol? Of Rihanna? Snap wel wat jullie bedoelen, maar heb het Lizzy Grant album beluisterd en daar klink ze ook best hetzelfde. Op het album wordt inderdaad meer gebruik gemaakt van orkest en wordt de bpm vertraagd. Voor de rest heb ik de grote verandering echt wel gemist.

avatar van Thomas91
Ik doel voornamelijk op uiterlijk en imago. Haar eerdere album ken ik niet. Als ik haar uitstraling van vroeger vergelijk met die van nu, en dat in combinatie met de onzekere liveperformances klopt er gewoon iets niet. Ze mag van mij best een rol spelen, maar op basis van de foto en haar huidige afstandelijke (dat woord zocht ik, Herman) imago, had ik liever dat ze meer bij zichzelf was gebleven. Dat heeft verder niets met de muziek te maken. Ze is in een jaar veranderd en probeert blijkbaar authentiek over te komen. Dat is niet nodig. Lady Gaga speelt ook een rol en dat zal wel voor meer popartiesten gelden. Maar ik heb gewoon niet het idee dat dit bij haar past. Kan me haast niet voorstellen dat ze echt gelukkig is met dat huidige gedoe rond haar persoon (waar ik inderdaad ook aan meewerk).

Dat ze een rol speelt vind ik op zich niet erg, als ze echt zo geweest was had dat afstandelijke me even goed een beetje tegengestaan.

avatar van Madjack71
Op basis van de andere nummers die ik gehoord heb, houd ik het liever bij Video Games. Dag Lana.

avatar van Lexicon Devil
Heeft deze dame een nieuw image of heeft ze een contract getekend dat madame niet meer in het openbaar mag glimlachen?

De muziek klinkt helemaal niet slecht, ik stoor me wel aan het acteren dat de wereld zuigt en dat het leven zooooo moeilijk is....
Meid, je bent een lekkere chick van weetikveel 27,(en dus) iedereen weet dat dit een act is.

Heb het album nu tweemaal goed beluisterd en vind het een beetje een 'mixed bag' (of goodies) - net als bij Haribo ("macht Kinder froh") daar zitten altijd 'vieze' tussen.

Maar wat mij zo enorm tegenstaat, dat zijn al die smurfen die maar blijven ketelen over haar huidige imago vs het vorige. Wake up Frits, Theo, Eppo - je beoordeelt je huidige relatie (en je performance daarin) toch ook niet aan de hand van de relatie die je had met je ex? Let the past be the past and enjoy the now. Deze dame zet iig een paar nummers neer, waar ik helemaal weemoedig van word ('smelten'), was ik een ijsje bleef alleen het stokje maar over

avatar van jasperloos
Het is op zich wel slim om met een nummer als 'Video Games' de ogen van de hele wereld op je te vestigen. Helaas staat op dit album geen één nummer die er kwalitatief bij in de buurt komt. Dit zal voor veel mensen een tegenvaller zijn..

Eens met de Mjuman. Lizzy Grant bestaat niet meer, althans niet in de publieke arena. Ze is vakkundig vervangen door Lana del Rey. Ik vind het wel knap hoe zo in een korte tijd zo'n image neer hebben gezet en tevens een nieuwe superster aan het firmament hebben gebracht. Ja, het is een grote marketingtruc. Maakt dat uit? Welke artiest breekt tegenwoordig nog door zonder marketing? Bovendien spreekt de muziek wat mij betreft voor zich. Video Games is gewoon een mooi nummer, al heb ik het te vaak gehoord inmiddels. Blue Jeans vond ik wat minder, maar van Born to Die ben ik onder de indruk. Hele album gaat er binnenkort aan geloven.

avatar van KampF
Madjack71 schreef:

avatar van OscarWilde
Sommige nummers zijn echt sterk, maar daar staat telkens wel een absoluut baggernummer tegenover. Je zou hier een goede EP uit kunnen distilleren.

OscarWilde schreef:

Die ging ook aan het album vooraf en bestond uit de eerste 4 tracks. Ik zou maar niet gaan speculeren op de beurs

Neen, want het gaat mij over meer dan die twee nummers en hun remixen hoor

Neen, want het gaat mij over meer dan die twee nummers en hun remixen hoor

Goed geïnformeerd zijn Lana Del Rey - EP (2012) is ons niet allemaal gegeven

avatar van OscarWilde
Maar dan nog gaat het niet over die specifieke nummers Jeetje.

OscarWilde schreef:
Maar dan nog gaat het niet over die specifieke nummers Jeetje.

Je had vast geen hoog cijfer voor tekstverklaren/begrijpend lezen, en dan laat ik opstel schrijven gemakshalve zitten.