Lana Del Rey - Born to Die (2012)

Label: Polydor

1. Born to Die (4:45)
  2. Off to the Races (5:00)
  3. Blue Jeans (3:30)
  4. Video Games (4:42)
  5. Diet Mountain Dew (3:43)
  6. National Anthem (3:51)
  7. Dark Paradise (4:03)
  8. Radio (3:35)
  9. Carmen (4:09)
  10. Million Dollar Man (3:50)
  11. Summertime Sadness (4:25)
  12. This Is What Makes Us Girls (3:58)
  13. Without You * (3:49)
  14. Lolita * (3:39)
  15. Lucky Ones * (3:47)
  16. Ride * (4:49)
  17. American * (4:08)
  18. Cola * (4:20)
  19. Body Electric * (3:53)
  20. Blue Velvet * (2:38)
  21. Gods and Monsters * (3:57)
  22. Yayo * (5:21)
  23. Bel Air * (3:57)
Jocharo-T
Ben het volkomen met je eens Deric. Haar blik bijvoorbeeld na haar optreden bij Saturday Night Live was in mijn ogen pure onzekerheid. Ik gun het haar ook wel, al is het alleen al door al die zwaar overdreven negatieve reacties die ze kreeg/krijgt na bovengenoemd optreden.

Dat optreden is gewoon een leuke stok waar ze mee willen slaan en die hebben ze nu snel gevonden. Ik vind het ook allemaal nogal overdreven.

Jocharo-T
Misschien is het oud nieuws, maar in de officiele videoclip van Video Games zijn Nederlandse amateurbeelden te zien. Die jongens en dat meisje op die brommer. Zo hebben ze meerdere filmpjes gebruikt van amateurs over de hele wereld. Ik geloof dat het allemaal filmpjes waren die op YouTube stonden.

avatar van Don Cappuccino
In Amerika werd ze inderdaad helemaal afgebrand door haar optreden bij Saturday Night Live. Het klinkt inderdaad niet helemaal lekker maar het is altijd beter dan of een ander figuur die niet eens zonder autotune kan zingen.

Hoe meer nummers ik hoor van dit album hoe minder ik het vind. Het wordt steeds commerciëler wat ik zelf heel jammer vind. Je hoort echt dat er een team achter zit, hetzelfde geldt voor de videoclips. Het is allemaal zo gemaakt, Video Games is wel erg mooi.

@DR: dank voor het posten van die link - in één woord: impressive. Ik vind het getuigen van GUTS om live op deze manier in dat programma (eyes of the world) zo'n song te brengen; je hoort de nervositeit aan het trillen van haar stem.

Lana del Rey stond in al RAM om te checken/aan te schaffen - de tracks die ik net gehoord heb (handig die links!) zorgen voor het laatste.

Ze weet hetzelfde te bereiken als wat Nicole Atkins af en toe doet: het spontaan opwellen van weemoedige gevoelens over een plaats en een tijd die nooit de mijne is geweest (het mid-noorden van de USA in de jaren 70); Lucinda Williams, Nicole Atkins a dash of Roy Orbison en dan afgemaakt met een vleugje David (Naomi Watts) Lynch (Blue Velvet).

Wordt vervolgd!

avatar van djarend
er zijn geen promo exemplaren naar winkels gestuurd, dus ik heb ook niets via Universal kunnen beluisteren, er staan nu wel 2 tracks op 22 tracks die je kan beluisteren, ik weet het nog niet, moet het album in zijn geheel gaan horen en tja, die saturday night live performance is natuurlijk schrikken, en idd bij Jools Holland klonk het wel goed, Onze collega's in Leiden hebben er heel veel vertrouwen ik, ik iets minder, maar kan pas echt wat zeggen als ik het album in zijn geheel heb gehoord, dat zal vrijdag 27 januari zijn, als ie in de winkel ligt. Ik wacht met spanning af.

avatar van Eveningguard
Eerste reacties op Rate you Music zijn negatief, maar volgens mij zijn dat enkel haatstemmen. Ben bang dat het niveau van de titeltrack en Video Games niet kan worden vastgehouden. Als we te maken hebben met de nieuwe Adele dan ziet het er niet positief uit.

avatar van UrbainAlpain
'Er zit een strategie achter'... en dan? Is er de laatse 20 jaar één groep of muzikant groot geworden zonder strategie of doelgerichte marketing? Ik stel voor om gewoon de release af te wachten van 'Born To Die' en pas dan een oordeel te vellen. LDR wist mij in elk geval positief te verrassen met 'Blue Jeans' en 'Video Games', nummers die toch onbetwistbaar opvallen. Ik kijk in elk geval uit naar het volledige album.

avatar van Eveningguard
Dat zeg ik ook niet, maar eindeloos gedraait worden op de radio zodat het iedereen gruwelijk gaat vervelen, commerciele uitbuiting enz. Dat is meer mijn probleem. Ik hoop dat dat haar niet gegund is.

avatar van kemm
Het zit haar echt niet mee... Nu wordt het arme wicht ook nog eens beschuldigd van plagiaat.
Video Games heeft inderdaad veel weg van dit Griekse nummer uit 1991: Ελένη Βιτάλη.
Maar of dat nu met voorbedachte rade is... zo ingenieus is die melodie ook niet.

Lana del Rey heeft zeker een unieke stem alleen jammer dat het zo gepromoot word het word haast in onze strot gedouwt om haar fantastisch te vinden.
Live vind ik haar gewoontjes en natuurlijk dr Album is goed maar dat is onrealistisch zoals ze zich op het podium gedraagt onzeker nerveus no stage presence en dat hoort een echte artiest te hebben.
Haar Multimilonair vader heeft er alles aan gedaan om zijn dochter te promoten naar mijn mening is dit een verwend meisje die denkt alles makkelijk voor mekaar te krijgen en dat we alles maar moet slikken.

Haar leugens in intervieuws over dat ze arm was in een trailer park woonde en haar plastic surgery jammer hoor!

zo zag ze er dus echt uit

voor alle nieuwtjes over LDR HIPSTER RUNOFF - hipsterrunoff.com

avatar van paddy pipedown
Dat plagiaatverhaal is vergezocht. Alleen de coupletregels lijken wat op elkaar. En dat is niet echt bijzonder.Ws kent ze dat hele nummer niet.

magic spells
suga schreef:

Vind het juist tof als een artiest wat onzekerder is op het podium Toont nog wat ''menselijkheid''. Trouwens ik zou me ook best onwennig voelen moest ik met één single 20.000.000 views op YouTube krijgen. Over haar performance bij Saturday Night Live: ik vind dat een artiest live goed moet klinken. Maar moet jij er maar eens staan hé. Als het dan even niet meezit kraakt de hele wereld je opeens af. Respect trouwens dat ze nog echt zingt op een podium, en geen autotune of playback gebruikt. Ik ben alvast verliefd op haar muziek (vind haar trouwens ook erg mooi) en kijk uit naar het album

avatar van IntoMusic
Eindelijk erachter gekomen welk nummer ik de laatste dagen steeds op de radio hoorde: video games van deze mooie zangeres... Ga het album binnenkort eens beluisteren, want klinkt zeer veelbelovend.

Overigens is dit album al gelekt of is de stem van een journalist ofzo?

avatar van Oldfart
Vroeg me vorig jaar al af; wat doet in vredesnaam bij Jools.
Maar ja, Ik houd niet zo van botoxeressen....en ik luister ook niet met mijn hormonen.

avatar van Madjack71
Op basis van het nummer Videogames wel nieuwsgierig wat deze dame een heel album doet en of ze eenzelfde soort sfeer weet te behouden, immers 1 zwaluw maakt nog geen zomer.

avatar van Zwammer
Je kan veel over Lana Del Rey zeggen, maar allemachtig wat is Off To The Races toch weer een uitstekend popnummer

herman schreef:
Ik snap ook niet zo goed wat iedereen zo geweldig vind aan Video Games. Wel een aardig nummer, maar het is nu al 4 maanden volop op de radio. Dat Born to Die heeft ook wel iets mysterieus wat het interessant maakt, maar het echt briljante ontgaat me een beetje.

Ik kan ook geen andere conclusie trekken. Het was geloof ik Pitchfork die het in juni groots onder de aandacht bracht en daardoor is het een hype geworden. Video games is vrij aardig, de rest dat tot nu toe beschikbaar is vrij karig. Verder doet het me vrij weinig en mevrouw heeft de uitstraling van een zak hooi.

Heb al een paar nummer gehoord op een singleverzameling en dat klonk veelbelovend... Deze schaf ik waarschijnlijk wel aan als 'ie uitkomt !

avatar van music4life
Het hele album nu beluisterd (is inderdaad gelekt) en over het algemeen wel fijn in het gehor maar de aandacht verslapt op het eind nogal vanwege een toch iets te hoog top-40 gehalte naar mijn smaak. Ik zal dit album misschien nog een paar keer beluisteren aar daa blijft het dan ook bij ben ik bang.

De beste nummers blijven toch 'Born To Die, 'Video Games' en 'Blue Jeans'. Dit zijn denk ik ook de nummers die zullen blijven.

avatar van IntoMusic
herman schreef:

Oh...? Ik heb 'm pas afgelopen week gehoord, maar nou luister ik niet zoveel naar de radio. Geweldig is wat overdreven, maar vind het een eigenzinnig nummer en daar houd ik wel van. Heb inmiddels nog twee nummers van dit album gehoord, maar daar was de klik niet meteen daar...

Misschien nu al wel hét album van het jaar al was het alleen maar door de enorme buzz die gaande is rondom Lana Del Rey (voorheen Lizzy Grant).

In korte tijd wist ze de schijnwerpers op zich gericht te krijgen door het schitterende nummer Video Games. Daarop volgde al redelijk snel titeltrack Born to Die en Blue Jeans gevolgd door Off to the Races.
Bijna allemaal prachtige nummers in dezelfde mysterieuze stijl. Off to the Races vormde daarop een uitzondering; dat nummer kende een lichte r&b tint en vond ik daarmee ook een stuk zwakker.
Toen ik dat nummer voor het eerst hoorde bekroop me een lichte angst. Ik keek enorm uit naar dit album maar was ook wel bang voor het feit dat er wel meer nummers in die stijl op dit album zouden staan. Haar eerste album (dat maar korte tijd echt officieel verkocht werd en volgens mij niet eens in fysieke vorm) staan vol met dit soort aardige popdeuntjes. Aardig ja, maar toch echt niet heel veel meer. Nergens de klasse van Video Games.
En al snel verschenen er titels voor dit album die wel degelijk bekend waren. Je kon er vanuit gaan dat het herbewerkingen zouden zijn maar of een nummer als Diet Mtn Dew er nu echt zo heel veel op vooruit zou gaan?

Born to Die begint in elk geval heerlijk met de titeltrack wat helaas al snel gevolgd wordt door Off to the Races. Best een lekker sleazy nummer hoor maar ik merk ook dat het me niet zo erg weet te raken als het nummer Born to Die.
Blue Jeans is zoals gezegd ook zo'n nummer dat ik erg lekker vind en over Video Games hoef ik het verder niet meer te hebben. De grote vraag is nu nog: 'blijft dit altijd lekker of gaat dit op den duur tegenstaan?!'.
Diet Mtn Dew keert terug in een herbewerking maar heel eerlijk gezegd vind ik het geen verbetering. Het origineel was voor mij categorie 'leuk popplaatje' en dat is het gebleven. Typisch zo'n nummer dat je niet te vaak moet horen wil het niet tegen gaan staan.
National Anthem werd ook al vroegtijdig het internet op geslingerd maar Lana wist al via haar Facebook pagina te melden dat dit slechts een demo betrof en niets van doen had met de uiteindelijke versie. Ik weet het nog niet met dit nummer. Ergens is het best een infantiel geval en tegelijkertijd weet het me op een vreemde manier wel weer te boeien. De manier van zingen irriteert me, het koortje bezorgt me jeuk maar de instrumentatie vind ik dan weer geweldig. Een hoop tegenstrijdigheden zoals mevrouw Del Rey dat zelf ook is. Echte lippen? Fake lippen? Rijk meisje? Arm meisje? Wel live kunnen zingen? Niet live kunnen zingen? Iedereen had het er wel over de laatste weken. Laten we zeggen dat ze er in elk geval in geslaagd is de pers te halen.
Dark Paradise is dan eindelijk wel een nummer dat helemaal 'nieuw' is. Een alleraardigst nummer maar ergens weet het ook niet het magische te behalen dat Video Games wel doet.
Radio past dezelfde truukjes toe die we inmiddels al vaker gehoord hebben op dit album.
Toch is dit nummer er wel eentje die weer meer weet op te vallen. De sfeer is sterk en ik vind het gewoon een uitstekend popnummer.
En dan hebben we Carmen; opeens weet ik waarom mijn enthousiasme nog steeds wat gematigd blijft: je moet van Lana gewoon één nummer horen en het valt op, hoor een heel album en het begint een beetje too much te worden. Te bedacht, te niet-spontaan, een te lange brei. Uitstraling heeft ze in mijn ogen niet echt (doe mij op dat vlak dan maar next-door-girl Adele) en een bijzondere zangeres is ze ook niet echt (doe mij dan maar diezelfde weer).
Million Dollar Man is ook zo'n geval. Had ik dat nummer een half jaar geleden gehoord zoals ik Video Games hoorde en ik was zeer waarschijnlijk verkocht. Nu merk ik toch wel een beetje dat de houdbaarheid beperkt gaat blijven. Ook dit is weer een prima nummer hoor maar
de Hoera-stemming blijft een beetje achterwege.
Summertime Sadness heeft een fijn intro en vervolgens krijgen we weer het beproefde recept. Wel een lekker recept hoor. Met bubblegum is immers niks mis. Dit nummer springt er qua 'nieuwe' nummers wel een beetje uit voor mij. Waar mijn aandacht wat aan het verslappen was daar ben ik nu weer bij de les.
De afsluiter van de reguliere versie is This Is What It Makes Us Girls. Ook een nummer dat het internet al wist te bereiken maar wederom met de opmerking van Lana dat dit een demo betrof. Als demo deed dit nummer me niet zo veel en dat gaat ook op voor de opgepimpte versie. Ik vind het zelfs een wat slap nummer; het dreint iets te lang door.
Er kan dus eigenlijk een algemene conclusie getrokken worden maar daar ik de deluxe versie met drie bonustracks heb besteld neem ik die gewoon mee als zijnde onderdeel van dit album.
Without You is de eerste. Een nummer die gewoon verder gaat in de lijn van de voorgangers. Ik moet zeggen dat het r&b gehalte eigenlijk enorm meevalt op dit album. In elk geval een angst die niet bewaarheid wordt.
Lolita was bekend onder de naam Hey Lolita Hey. De verandering zit hem in de aanpassing naar de sfeer van dit album. Uiteraard heel slim natuurlijk en niet onterecht maar ik vind de vertraging het nummer geen goed doen. De originele versie doet mij in elk geval meer: toen was het een vrolijk uptempo nummer en nu krijgt het door het aangepaste tempo iets dreinerigs. Maar misschien moet het kwartje nog vallen.
En dan zijn we aangekomen bij nummertje vijftien: Lucky Ones. Dit nummer valt op en ik ben er nog niet achter waarom. Het is mierzoet en het komt me o zo bekend voor en toch pakt het me wel. Misschien door de cello. In elk geval een nummer dat wel gehoord moet worden en waardoor je dus naar de deluxe versie zal moeten luisteren.

Proeven we in dit verslag teleurstelling? Ja, dat moge duidelijk zijn. Ik rekende op een 4,5* album en het is een vol punt lager uitgevallen tot nu toe. Natuurlijk moet ik het allemaal nog goed laten bezinken en klinkt het straks op cd toch net weer anders maar de betovering van Video Games is tot stilstand gekomen. Born to Die en Blue Jeans deden ook vermoeden dat dit wel eens heel erg goed zou worden maar ik moet voor mezelf toch concluderen dat de rest de boel toch een beetje naar beneden haalt. Er zijn uitzonderingen maar daar tegenover staan dan weer nummers waar ik het minder op heb.
Lana Del Rey mag de hype van dit jaar zijn maar als ik die dan vergelijk met Adele die vorig jaar rond dezelfde tijd met haar 21 kwam dan moet gezegd worden dat Lana het toch echt niet haalt bij dat album. Born to Die is niet heel veel beter dan willekeurig welk uitstekend Kylie Minogue album (om maar eens een popzangeres te noemen; niet dat ze er mee te vergelijken is qua stijl).
Let wel: ik vind het een uitstekend pop-album en ik sluit niet uit dat er na verloop van tijd nog een halfje bij komt maar ik weet ook bijna zeker dat Lana Del Rey zeer waarschijnlijk iets te veel het snoepje van het jaar gaat blijken te zijn en of het dan een blijvertje is betwijfel ik toch wel.
Dat is niet erg. Voor de komende weken heb ik in elk geval een lekker popalbum in handen dat fijn afgewisseld kan worden met een net wat leuker popalbum van The Asteroids Galaxy Tour (Out of Frequency) .

deric raven
Ze heeft waarschijnlijk ook wel de pech dat de single er veel eerder was dan het album.
Hierdoor blijven de verwachtingen hoog liggen.
Om maar te vergelijken met de andere verrassing voor mij met vorig jaar Gotye; die bracht zijn album bijna gelijk uit met de single.
Dan wordt het al snel; prima album met geweldige single.

deric raven schreef:

Dat denk ik ook wel ja. Had ik dit nummer vorige week voor het eerst gehoord (en die andere eerder uitgekomen tracks nog helemaal niet) dan had ik dit album als geheel misschien ook wat anders ervaren.
Het is en blijft een sterk popalbum maar ik ging er misschien te gemakkelijk vanuit dat het ook automatisch heel hoog zou gaan scoren bij mij en ik moet gewoon eerlijk naar mezelf zijn en de rem er dus opzetten want dit is vooralsnog geen 4,5* album of zo.

hardbeatingkitty
Bij mij begint het album bij Lucky Ones (het album staat van achter naar voor.) Vind dit zonder twijfel één van de beste nummers op het album. De melodie (vooral het refrein) is misschien niet origineel ofzo, en het komt me zoals Aero zegt ook erg bekend voor. Maar het is o zo goed! Lolita dan vind ik het slechtste nummer van het album. Vind dat de hele sfeer er gewoon af is, dat heeft ze echt grandioos verpest. Without You klinkt weer heel mooi. Ze zingt hier ook ergens '' China Doll'' in, en dat is een titel van een oud liedje dacht ik. Denk dus dat dit opnieuw een nieuwe versie is. Maar daar ben ik niet zeker van. Niet het beste op het album natuurlijk, maar wel mooi! De demo van This Is What Makes Us Girls vond ik zo goed, dat dit bijna onmogelijk te overtreffen is. En dat gebeurd ook niet, jammer genoeg. Blijft nog altijd een super nummer. Summertime Sadness vind ik een prachtig nummer! Million Dollar Man doet me niet zo veel eigenlijk, gewoon standaard opvul nummer. Carmen daarentegen is weer een echt catchy goed nummer. Radio heeft wel een leuk refrein, maar meet weer ook niet. Dark Paradise dan, bereikt het magische gevoel van Video Games wel en overstijgt het zelfs. Precies alsof je je in een sprookjeswereld bevind. National Anthem vind ik niet zo goed. De demo was beter. Diet Mtn Dew is echt een geweldig nummer, maar is eigenlijk gewoon hetzelfde als de demo, vind niet dat hier zoveel aan gebeurd is. De hiphop/r&b drums en tempo op deze versie vind ik het wat verpesten. Video Games vind ik dan eerder één van de zwakkere nummers van het album, in tegenstelling tot de meeste mensen. Misschien ben ik het gewoon beu gehoord maar vind het niet zo speciaal. Blue Jeans is beter als Video Games, maar blijft ook gewoon een heerlijk nummer dat ik al wat beu gehoord ben. Off To The Races vind ik een super goed nummer, waar ik mijn twijfels wat van had toen ik 't voor het eerst hoorde. Nu vind ik 't echt een goed nummer! En dan als laatste: Born To Die. Zeker een goed nummer. Maar ook niet '' de topper '' van het album. Dan vind ik dat ze misschien beter een ander nummer als titeltrack of eerste single namen. Toch oké nummer!

Vind Born To Die een super album. Misschien wat meer ''mainstream'' en normaal luister ik niet echt naar pop. Maar dit vind ik toch echt een sterk album. Ze kan wel zingen, en dat bewijst ze op dit album. Ja, studio albums kunnen inderdaad mislijdend zijn. Maar denk dat het vooral aan haar onzekerheid ligt op 't podium. Vind haar uitstraling trouwens fantastisch! Zeer positief verrast, terwijl ik dat eigenlijk wel een beetje verwacht had. Heb eerst een 4,5 gegeven maar trek hier toch maar een half puntje vanaf! Super voor een debuut, dat is zeker.

avatar van L_T_B
Nog een aantal berichten verwijderd.

avatar van Thomas91

Totaal onherkenbaar. Ik had het zelf wel leuk gevonden als ze meer zichzelf was gebleven. Ik heb de betreffende livevideo ook even bekeken en ze komt daar ook wat onzeker over. Eigenlijk totaal tegenovergesteld aan het imago wat ze probeert te presenteren. Dat vind ik wel jammer. Normaal kijk eigenlijk nooit naar het uiterlijk of leven van artiesten, maar aangezien er hier zo'n probleem van wordt gemaakt. Ik had haar muziek ook wel geluisterd als ze er uitzag als eerst (als ik er dan mee in aanraking was gekomen). Vind haar daar eigenlijk ook leuker. Toegankelijker. Haar huidige uiterlijk staat mij niet aan. Te Amerikaans zelfverzekerd.

Uiteindelijk draait het echter om de muziek en het album heb ik niet gehoord. De single Video Games vond ik wel leuk. Prima popliedje. Ben ook wel benieuwd naar de rest, maar ik kijk er niet in het bijzonder naar uit.

avatar van Slowgaze
Eerlijk is eerlijk, als ik die foto zo zie vind ik dat Lizzy vroeger wel een stuk aantrekkelijk was. Leuke, frisse meid. Ik sluit me wat dat betreft geheel aan bij Thomas91.

Slowgaze schreef:

Mag het weer over de muziek gaan, Smeerkees (Sexgaze)? Verwachtte van jou een gedegen, onderbouwde 'mening' zo een die ik met genoegen lees, geen P3 (populistische puberpraat) dat houdt zo op