Van Halen - A Different Kind of Truth (2012)

Label: Interscope

1. Tattoo (4:44)
  2. She's the Woman (2:57)
  3. You and Your Blues (3:43)
  4. China Town (3:15)
  5. Blood and Fire (4:26)
  6. Bullethead (2:31)
  7. As Is (4:47)
  8. Honeybabysweetiedoll (3:47)
  9. The Trouble with Never (3:59)
  10. Outta Space (2:54)
  11. Stay Frosty (4:08)
  12. Big River (3:51)
  13. Beats Workin' (5:03)
avatar van iggy
Von Helsing schreef:
Voor de goede orde: het HELE album bestaat uit oud materiaal.

Is dat echt zo? Ik heb namenlijk diverse malen gelezen dat eddie hele rekken moet vol hebben staan met riffs en onafgemaakte nummers.Die hij door de jaren heen heeft opgenomen in zijn home studio 5150. Nu zal dat wel wat overdreven zijn maar toch. Aangezien halen al 13 jaar geen echte nieuwe plaat heeft opgenomen. Zou je die ook als oud kunnen bestempelen.

Maar bedoel jij nu echt dat alle nummers al geschreven zijn in de periode van pak hem beet 1974/1978?

En nog bedankt voor de tip von. alleen het inloggen lukt niet he he.

Chinatown klinkt inderdaad lekker heftig. De oude vertrouwde harde halen dus

avatar van Von Helsing
Tattoo = Down in Flames
She's the Woman = demo 1976
Blood and Fire = Ripley

Maar als je de demos niet kent dan blijven het natuurlijk nieuwe songs.

avatar van iggy
Dat is nou niet bepaald het HELE album von

avatar van Von Helsing
iggy schreef:
Dat is nou niet bepaald het HELE album von

de rest heb ik nog niet gehoord..... en ze hebben het trouwens zelf al aangegeven dat ze in de oude doos met ongebruikte demos hebben lopen snuffelen om een zo authentiek mogelijk album te maken.

Rizz
Op die site die Von Helsing stuurde kun je de previews van ieder nummer horen.

avatar van Edwynn
Wat ik tot nu toe gehoord heb, bevalt me best goed. Tattoo is alvast een lekkere melodieuze hardrocktrack waarvan we de laatste tijd er veel te weinig meer gemaakt worden.

avatar van kokkie
idd van alle nrs nu samples online.... en wat nu als Tattoo idd het meest poppy/slappe nr eraf is?

Wat een brutal force! Dat dit er nog inzat na al die jaren. Alle discussies, rondom sammy/mike/brownsound etc ten spijt... Dit knalt echt boven al mn verwachtingen uit!

Smile van oor to oor!

=V/-/=

Rizz
Voor de geïnteresseerden, een erg lovende recensie op één van mijn favoriete sites: A Different Kind of Truth

Het verbaast me nogal, aangezien ze erg sceptisch waren. Maar ik kan nu echt niet meer wachten totdat die in de bus verschijnt.

''That old familiar feeling has returned, the unique flare of excitement that comes from a muscle car rhythm section led by a six-string wizard and a singing sexual megalodon with an ego that made Kanye look like a kid flaunting his new Spider-Man underoos – and the pipes to back up the strut.''

avatar van JohnS
Heb het album geluisterd en het valt mij heel erg mee. Een lekker hardrock album.
Hopelijk komen ze ook naar Europa voor een aantal show's.

avatar van richiedoom
3 nummers onderweg, en ik hoor opeens de kenmerkende Van Halen backing vocals!!! Nou rijst bij mij de vraag, gebruiken ze oude opnames of kan wolfgang gewoon net zo hoog als Mikey?

Daarnaast staat de bas wel erg hard naar voren gemixt, maar dat vind ik juist wel lekker!

Ben benieuwd naar de rest!

avatar van richiedoom
Ik begin met 3,5 ster. De plaat wisselt goede songs met zwakke songs af, hoewel ik Blood & Fire best wel geweldig vind! Waar ik eerder zei dat de bas erg naar voren stond gemixt en dat ik dat lekker vond, vind ik t na t luisteren van de hele plaat eigenlijk niet zo lekker. Het geeft een erg drukke en rommelige sound, waardoor ik sommige gitaarpartijen niet altijd even duidelijk kan horen.

Geslaagde comeback is het zeker, en david lee roth zingt nog goed ook! Tattoo was wel erg misleidend want het is echt een vreemde eend op deze plaat.

avatar van Ronald5150
Ik heb me bewust niet in de voorgaande discussies gemengd, voordat ik het album in zijn geheel had geluisterd. Ik denk namelijk dat er al onterechte conclusies waren getrokken op basis van een single en previews van de nummers.

Nu de plaat uit is, en nadat ik deze heb beluisterd, kan ik de volgende conclusies trekken:
Conclusie 1: The Mighty Van Halen is Back!!!. "A Different Kind of Truth" is Classic Van Halen
Conclusie 2: Eddie Van Halen is en blijft de beste (hard)rockgitarist aller tijden. Phenomenaal!
Conclusie 3: De dubbele bass drum van Alex Van Halen laat de plaat grooven als een MF
Conclusie 4: Wolfgang Van Halen is een waardige vervanger van Michael Anthony
Conclusie 5: Diamond David Lee Roth heeft het nog steeds. Beste frontman allertijden.

De single "Tattoo" is helemaal geen slecht nummer, het is een hele logische keuze, net zoals "Dance The Night Away" en "Jump" dat ook in het verleden waren. Hoe zeer ik ook had gewild dat Michael Anthony gewoon weer van de partij was, kan ik niet zeggen dat zijn afwezigheid ook maar iets af doet aan de classic Van Halen sound. Wolfgang speelt superstrak op de bas en zijn backing vocals zijn uitstekend. Het zijn absoluut geen hergebruikte opnamen van Michael Anthony. Ik hoor duidelijk verschil.

Deze plaat overtreft mijn verwachtingen, en ik hoop van harte dat ze naar Europa komen voor een tour. Deze komt voorlopig niet meer uit mijn auto. THE MIGHTY VH IS BACK!!!

Ik word er weer ouderwets vrolijk van. Gewoon heerlijk rock met een dikke vette smile!

avatar van Oalegek

Met dit punt ben ik het 100% eens. Klonk het onder Sammy allemaal wat gelikter en commercieel (ondanks dat ben ik ook groot fan van deze VH met Sammy). Maar dit is echt "old skool!!!"

Laten we toch echt hopen dat de tour dit najaar of volgend jaar Europa aandoet.

avatar van kokkie
Yup, ook na de gehele plaat tig keren te hebben beluisterd blijft de smile! Wat een sound, wat een groove. Welke band heeft dat nou?

Classic van Halen, kwa riffs, groove en natuurlijk zang (of hoe je het ook maar noemt bij Roth) maar dan wel met de latere productie aan het eind van Sammy. En de combinatie is verbluffend. Wie ook jaar en dag pissed of is geweest (like me) omdat mighty mike zo uit de band werd gekukeld... ja, het blijft een zonde maar alle alle respect voor Wolfgang die de rol met ere opneemt en misschien wel net het juiste stootje in de goede richting geeft.

Maar boven alles, na al die jaren gewoon weer ouderwets genieten van king Eddie (wie had dat nog gedacht?). De solo's kennen we misschien nu wel maar, maar die riffs: as is, bullethead, beat's workin', china town.... Die groove's: she's the woman, big river. Man wat lekker. En misschien wel als buitenbeetje t meeschreeuwende Blood en Fire. Mooie bewerking van oud instrumentaaltje.

Minpunten. Jazeker... de single Tattoo. En toch heeft ook deze inmiddels een plekje gekregen, helemaal als deze voorbij is en je vervolgens 45 old skool hardrock van t hoogste niveau om de oren krijgt!

Objectief, nee vast niet! Maar als je je weer even als klein kind in de snoepwinkel waant is dat ook wel lastig toch

Well said, tis ene verademing om weer een lekker losse Van Halen (imo vooral met met Diamond Dave) te horen

Allemaal niet te ingewikkeld, gewoon prima nummers na 1 luisterbeurt, meezingers, produktie bijzonder goed

avatar van antoma
Hij gaat nu z'n 4de luisterbeurt in..... Werkelijkwaar een subliem album! Geen slecht nummer te vinden.. Van Halen is BACK!!!!!

avatar van AstroRocker
Vandaag de cd binnen gekregen dus meteen het schijfje in het bakkie gekwakt en speakers op 10…. Na twee luisterbeurten is dit mijn voorlopige conclusie:

Tattoo: gewoon een goed Van Halen nummer, de gitaar solo is gaaf!
She is the woman: original Van Halen, klinkt erg lekker.
You and Your Blues: lekker rockend nummer
De hel breekt pas echt los op Chinatown, lekker snel nummer zoals ze staan op W.A.C.F. of de eerste Van Halen cd. Ook het navolgende Blood and Fire is lekker snel. Echt old school VH.
Voor dit moment de absolute knaller van dit album is het ook al snelle Bullet Head. Gitaar klinkt heerlijk, Roth zingt prima. Laat mij in een omvergeblazen toestand achter…
Dan volgt het trage intro van As is… Heerlijk zware gitaar en bas, daarna lekkere versnelling. Rustig gezongen tussen stukje en dan weer vol gas verder.
Honeybabysweetiedoll heeft een vreemd intro, maar ontaard in alweer een pareltje. Heerlijke riffs. Het baswerk is ook prima wat mij betreft.
The Trouble with Never: lekker rockend nummer met gaaf rustig midden stukje gevolgd door een weer fraaie riffs van Eddie.
Outta Space is weer een heerlijk snel Van Halen nummer.
Stay Frosty: het begint een beetje als Take Your Wiskey Home van W.A.C.F. Eerst acoustisch gitaar, dan volgt weer een heerlijk rockend nummer.
Big River: prima song!
Beats Working: nog een absolute knaller, wat klinkt die gitaar hier lekker!

Conclusie: wat een gave cd. Eddie rockt weer als vanouds en kan nog steeds sublieme gitaarsolo’s spelen, Roth is nog steeds goed bij stem (zou hij het ook live aankunnen?) en zoonlief Wolfgang is een waardige opvolger van Mike. Natuurlijk: het drumwerk is (als altijd) uitstekend.
Van Halen is baaack met een knal….

avatar van sinkthepink
Hij is beter dan ik had durven hopen....Fair Warning II

avatar van Bollieblauw
Jeetje jongens, ik kan nu helemaal niet meer wachten. Ook alle reviews die ik elders online kan vinden zijn zeer positief. Ik zit al de hele week met Stay Frosty in mijn hoofd en roep dat ook te pas en te onpas tegen mijn collega's. Ze hebben geen idee waar ik het over heb, maar dat maakt mij niet uit.

Stay Frosty, people!

Rizz
''I told ya I was coming back!''

En hoe.
Als een band na zoveel jaar weer met een reünie komt, alleen oud weggestopt materiaal gebruikt en een zanger in huis heeft met het ego van ongeveer de hele muziekindustrie bij elkaar, kun je op z'n minst sceptisch worden. Voor wie beter weet; materiaal wat in de hoogtijdagen door Van Halen achteruit is gelegd is op z'n minst alleraardigst te noemen, omdat de rest zo verschrikkelijk goed was. Om maar een gekke vergelijking te maken: de Stones scoorden ook weleens een megahit met materiaal wat ze nog 'ergens hadden laten stoffen'.
Ten tweede is het ego van meneer Roth juist één van de redenen waarom Classic Van Halen zo goed is, Roth is iemand die humor brengt, alles niet te serieus neemt, feesten als prioriteit nummer één heeft en uitspreken doet als: ''It doesn't matter if you win or lose, it's how good you looked!'' Kortom: Dit mag niet fout gaan. En het gaat ook niet fout.
Fans waren niet allemaal even enthousiast over single Tattoo, ook ik had mijn twijfels. Nadat het eerste nummer voorbij is en She's the Woman begint lijkt het feest werkelijk begonnen te zijn. Zwakke nummers volgen niet.
Een nummer als Stay Frosty doet denken aan Ice Cream Man of Take Your Whiskey Home. Een rustig bluesy beginnetje dat uitmondt in een Van Halen orgie van alles wat ze zo goed maakt. Beukende drums, harde bluesrock en David Lee Roth in al zijn herkenbare doen en laten.
Om Wolfie niet te negeren; de zoon van Eddie heeft de afgelopen jaren veel afkeurende reacties gehad van fans, maar weet zich genadeloos staande te houden en is een waardige vervanging. Je hebt geen enkele keer het idee dat zijn achtergrondzang wordt gezongen door een jochie dat z'n opa begeleidt.

Onverwacht een steengoed album en nu maar hopen dat ze hun vaderland aan zullen doen.

"Music is something Van Halen makes when they run out of nothing to do"

Laten we hopen dat ze vaker niks te doen hebben.

Oh wat was dat weer heerlijk... voel me weer 16 op weg naar pink pop!!!

afgeschreven, verguisd, maar nooit vergeten.

Mooie comeback en laat ze aub naar Nederland komen.

peterr

avatar van vielip
Heb alleen Tattoo (redelijk) en Stay frosty (niet best) gehoord en op basis daarvan geef ik nog maar geen commentaar. Zal de cd straks eens helemaal gaan luisteren aangezien ie net binnen is

Lijkt wel Edje op speed!

Soms meen ik naar Vai te zitte luisteren, ik denk dat het lang geleden is dat Edje zo gespeeld heeft, tot the max!

Drukke, e doch fijn plaatje, en uiteraard mag een muziekstukje als Stay Frosty niet ontbreken

Als dit het oude materiaal is, dan willen we daar graag meer van

Peterr..goed idee, Van Halen op Pinkpop dit jaar! Lijkt me een uitstekende aanvulling op het huidige programma!!!

avatar van vielip
Malle schreef:
en uiteraard mag een muziekstukje als Stay Frosty niet ontbreken

Wel als het algehele niveau van het album ermee verstoord wordt! Schaamteloze kopie van Ice cream man....maar dan tig keer slechter. De rest van het album is echter verrassend goed!

avatar van pos
pos
Verrassend goede cd. Zeker na het toch in eerste instantie teleurstellende Tattoo. Ook die song groeit echter aardig. Dit is gewoon inderaad old school Van Halen. Heerlijk om weer eens te horen. Uitschieters china town, she's the woman, you and your blues, outta space en big river.

vielip schreef:

Noem ik ene reactie in de caregorie: zeuren

Van Halen komt na jaren weer met een dijk van een plaat, en 1 nummer dat minder verstoord dan het niveau

Tis gewoon een knipoog naar al die andere lollige semi acoustische blues van de band, niet te serieus nemen, ene nummer als dat moet er gewoon bij, in traditie

Van Halen is back. en Hoe!!!! Een plaat met ballen!!
Blij dat DLR weer terug is. En dan is het niet nodig om iets over het gitaarspel van Eddie te spreken. Wow.