A Tribe Called Quest - Midnight Marauders (1993)

Label: Jive

1. Midnight Marauders Tour Guide (0:45)
  2. Steve Biko (Stir It Up) (3:11)
  3. Award Tour (3:46)

met Trugoy the Dove

4. 8 Million Stories (4:22)
  5. Sucka Nigga (4:05)
  6. Midnight (4:23)

met Raphael Saadiq

7. We Can Get Down (4:19)
  8. Electric Relaxation (4:03)
  9. Clap Your Hands (3:16)
  10. Oh My God (3:30)

met Busta Rhymes

11. Keep It Rollin' (3:06)

met Large Professor

12. The Chase, Pt. 2 (4:02)
  13. Lyrics to Go (4:10)
  14. God Lives Through (4:15)
  15. Hot Sex * (2:48)
avatar van josbosvos
Zeker een heerlijk album, er zitten een paar sterke nummers tussen als Award tour, Sucka nigga, We can get down, electric relaxation en natuurlijk oh my god. Maar toch ging het album na een paar maanden al vervelen vond ik.

avatar van RebelINS
Midnight Marauders

Ik moest dit album eerst eens 5 keer luisteren voordat ik het echt goed begon te vinden, maar sindsdien is die niet meer weg te krijgen uit mijn cd-speler.

Ik vind de productie heel goed, lekker jazzy beats waarop je heerlijk kunt chillen. Ik vind het geheel ook erg sterk aan elkaar gerapt door Q-tip en Phife. In het nummer Stir it up bijvoorbeeld vullen ze elkaar erg goed en grappig aan en flowen ze ook nog eens erg sterk.

Verder vind ik het ook erg leuk dat ze zoveel 'shout outs' doen naar andere hip hop legendes (waarvan de meesten ten tijde van de release van dit album ook nog op hun top waren). Ook is het sampletje van Rakim leuk in het nummer 'We Can Get Down'.

Mijn conclusie is dat dit album hip hop top is zonder echte minpunten (op sommige nummers komt het refrein misschien iets te vaak langs).

Favorieten: Stir It Up, Award Tour, We Can Get Down en Lyrics To Go

4,5 *

avatar van Illmaticly Ill
Wat een perfecte plaat zeg! In mijn ogen is dit werk nog iets beter dan The Low End Theory. Dit kan zomaar veranderen, het zijn immers beiden topalbums. Het klinkt gewoon nog ietsjes frisser en nog ietsjes minder gedateerd (in hoeverre het gedateerd zou moeten klinken). Wel is er nog steeds die unieke, relaxte, jazzy ATCQ-vibe. Veel valt er niet meer over te zeggen, heb ik ook al bij hun eerdere albums verwoord. De beats zijn overal nagenoeg perfect, Phife Dawg en Q-Tip flowen er op los en de lyrics zijn ook hier weer erg goed. Optimisten!

Als ik hier eens track na track analyseer, zijn ze stuk voor stuk meesterlijk! Dit is echte hiphop!

avatar van Reijersen
Ik beluisterde dit album n.a.v. dit topic.

Vroeger, toen ik nog veel naar hiphop luisterde was ATCQ al één van mijn favorieten. Dat is niet verandert en bij de weinige hiphop die ik nog beluister zijn de nummers van ATCQ standaard vertegenwoordigd. Vanaf het eerste nummer zit ik er eigenlijk meteen alweer lekker in door die fijne producties. Relaxed, boom-bap, jazzy en vooral met een enorme groove erin. De raps wentelen zich heerlijk over die producties heen. Zo wil ik m’n hiphop heel graag horen. Stuk voor stuk heel steady nummers met die heerlijke vibe, de jazzy beats en daarbij vormt het ook nog eens één geheel. De raps kloppen en passen goed bij de algehele vibe. Voor mij één van de beste hiphopalbums ooit.