Iron Maiden - Fear of the Dark (1992)

Label: EMI

1. Be Quick Or Be Dead (3:25)
  2. From Here to Eternity (3:38)
  3. Afraid to Shoot Strangers (6:56)
  4. Fear Is the Key (5:36)
  5. Childhood's End (4:40)
  6. Wasting Love (5:51)
  7. The Fugitive (4:54)
  8. Chains of Misery (3:38)
  9. The Apparition (3:54)
  10. Judas Be My Guide (3:09)
  11. Weekend Warrior (5:40)
  12. Fear of the Dark (7:18)
  13. Nodding Donkey Blues * (3:16)
  14. Space Nation No.5 * (11:57)
  15. Roll over Vic Vella * (4:45)
  16. I Can't See My Feelings * (3:48)
  17. No Prayer for the Dying [Live] * (4:24)
  18. Public Enema Number One [Live] * (3:57)
  19. Hooks in You [Live] * (3:45)
avatar van Von Helsing
Iron Maiden klinkt op dit album uitgeblust maar vooral moe, doodmoe. Bruce moest gewoon even weg om zijn talenten op andere fronten te verkennen en te ontwikkelen.

avatar van Edwynn
Moe? Dat was op Prayer een beetje zo. Maar hier? Mais non. De live releases die hier uit voortvloeiden voelden pas uitgeblust aan.

avatar van DargorDT
Ja, A Real Dead One en a Real Live One. Ik kijk er nooit naar om. Nee, geef mij dan maar Live at Donnington of (meer recent) Maiden England '88.

avatar van vielip
Edwynn schreef:
Moe? Dat was op Prayer een beetje zo.

Is op beiden een beetje het geval vind ik. En op dit Fear of the dark vind ik dat net even iets ergerlijker doordat Harris vond dat het drumgeluid anders moest. En juist daardoor (die snare met name) klinkt het wat uitgebluster en slapper in vergelijking met eerder werk.

avatar van gigage
De 90's songs pastten ook niet in de setlist bij de 80's krakers waarbij zonodig heaven can wait (ohoho) van stal gehaald werd.

Het werd natuurlijk ook een hard gelach, bands die eens in het voorprogramma stonden gingen stadion tours doen en Maiden kwam uiteindelijk in de Rijnhal terecht. Gelukkig is alles weer recht getrokken en op zijn pootjes terecht gekomen met de band en staan ze nog steeds aan de top van de metal keten (in mijn beleving dan)

avatar van Edwynn
Ach, Fear Of The Dark staat nog altijd op de setlist. En anders wel in de toegift. Tussen Hallowed Be Thy Name en The Evil That Men Doe zeg maar. En ik zie niet waarom Afraid To Shoot Strangers daar allemaal niet tussen past.

avatar van crosskip
Afraid To Shoot Strangers werd juist in 2013 nog eens afgestofd en tijdens de Maiden England tour op de set (juist, precies tussen de 80's krakers) gezet. Het klinkt uiteraard goed, al snap ik niet waarom dat nummer nu tijdens zo'n 80s tour gespeeld moet worden. Denk niet dat ze de ballen hebben om een hele 90s tour te doen =p

avatar van gigage
Als het bij die songs was gebleven was ik er niet over begonnen. Maar Bring your daughter gevolgd door the Clairvoyant doet wel vreemd aan denbosch 92
Hier zou ik nu niet meer zo snel een kaartje voor kopen, bedoel ik.

avatar van Edwynn
Ik zie dat probleem echt niet. Buiten dat Bring Your Daughter een boutnummer is dan. En Clairvoyant in mindere mate ook wel een beetje eigenlijk.

avatar van gigage
Eigenlijk heb je gelijk ook, de hele setlist is gewoon niet spannend genoeg, dat ligt niet alleen aan de 90's songs. Zo'n singles set (op 2 na allemaal) is niet aan mij besteed.

avatar van Deranged
The Clairvoyant is een van mijn favoriete Maiden tracks. Zoals hij die coupletten inzet, zie niet in hoe je dat niet vet zou kunnen vinden.

Knalharde tekst ook.

Lijkt mij heerlijk om eens live mee te maken.

Geen idee waar deze discussie precies over gaat maar als ik zie dat The Clairvoyant disrespect krijgt moet ik toch even inhaken.

avatar van Lau1986
Fear of the Dark is het eerste Maiden album wat ik kocht. Vooral omdat ik het artwork heel erg gaaf vond (en nog steeds vind). De plaat is verder ook niet heel verkeerd. Het titelnummer is geweldig, het album opent prima met Be Quick en From Here To Eternity is ook een heerlijk nummer. In vergelijking met andere Maiden albums is dit inderdaad niet hun beste. Bruce klinkt hier en daar wat minder, van Fear of the Dark zijn ook betere live versies. Maar over het algemeen is het een leuke vermakelijke plaat.

avatar van Kronos
Amper een verbetering na No Prayer. Weekend Warrior is vreselijk en het titelnummer heeft me nooit aangesproken. Al valt het geheel mee, toch is het pijnlijk te horen hoe Iron Maiden is afgezakt. Zelfs een mooi nummer als Judas Be My Guide is amper uitgewerkt en wordt bijna verpest door valse samenzang.

73/100

avatar van Von Helsing
Dit album klinkt erg mat, chronische vermoeidheid, niet fris, zo klinkt Iron Maiden hier. De band had grondig een break nodig. Het ritme album/tour na 12 jaar brak ze op. Bruce Dickinson stapte dan ook op na de tour om zich, naast een solo carrière, te richten op andere zaken. Hierna vervoegde hij zich weer als herboren bij Maiden.

avatar van Eddie
Ik vind hem vooral vocaal wat minder. Muzikaal vlamt het wel aardig. Nummers als 'be quick or be dead','From hereto eternity','afraid to shoot strangers of 'Fear is the Key' staan muzikaal als een huis. Dit is de enige plaat die ik van hem ken waarop ik de prestaties van Bruce de plaat niet naar grotere hoogte vind tillen.

avatar van gigage
oh, oh, alleen de lyrics al verhinderen mij dit album nog te draaien.

avatar van Kronos
Zou dat idee van Fear of the Dark van Metallica's Enter Sandman ontleent zijn? Vind ik ook zo knullig. Alsof vierjarigen die niet met het lichtje uit durven slapen doelpubliek zijn.

avatar van Faalhaas
De angst voor enge creaturen van de nacht was natuurlijk een thema dat we al eens eerder voorbij hebben zien komen

Can I believe that what I saw that night was real and not just fantasy.

Just what I saw in my old dreams
Were they reflections of my warped mind staring back at me?

'Cause in my dreams it's always there
The evil face that twists my mind and brings me to despair

Zelfs de vraag of het niet gewoon je eigen geest is die je voor de gek houdt kwam toen al voorbij. Vind je die tekst ook knullig dan? En zo nee, waarom niet?

Het succes van Enter Sandman kan natuurlijk mee hebben gespeeld om het thema weer eens van stal te halen, wie zal het zeggen. Ik vind Fear Of The Dark (het nummer dus) wel geslaagd, zowel qua tekst als compositie. De rest van het album is niet zo aan mij besteed, met uitzondering van Afraid To Shoot Strangers.

Faalhaas schreef:

Bang van de donker, is dat volgens jou het thema van The Number of the Beast?

avatar van Faalhaas
Jammer dat je de parallellen probeert te ridiculiseren. The Number Of The Beast is wat occulter en minder direct, maar komt qua thema op hetzelfde neer ja.

avatar van vielip
Von Helsing schreef:

Als ik het me goed herinner dan hadden ze die break al ná de Seventh son tour afgekondigd. Om afstand van de band en het hele circus te nemen. Bruce, maar ook Smith zo bleek, zaten er behoorlijk doorheen. No prayer for the dying moest een frisse (her)start worden. Qua stijl en aanpak ook behoorlijk anders dan de albums ervoor.

Faalhaas schreef:
Jammer dat je de parallellen probeert te ridiculiseren.

Er zijn parallellen te vinden maar dat wil niet zeggen dat het thema hetzelfde is. Veel belang hecht ik overigens niet aan teksten. Maar als de zanger blijft herhalen dat hij bang van de donker is kan je er moeilijk omheen.

Kronos schreef:

Het thema is in beide gevallen angst. Alleen bij TNOTB wordt er nog een occult sausje overheen gegoten.

En tja.. het eindeloze herhalen van refreintjes hoeft van mij ook niet zo maar het hoort nu eenmaal bij Maiden

avatar van gigage
De Engelsen hebben ook geen goed woord voor het Duitse woord Angst. Fear en afraid worden meestal vertaald als bang of schrik voor. Dus bij mij komt het thema , mocht dat er al zijn, ook wat kinderachtig over. Soort thriller als van MJ.

Faalhaas schreef:
Het thema is in beide gevallen angst.

Dan verschillen we van mening. Maar dat was al meteen duidelijk.

avatar van Pitchman
Deze maar weer eens beluisteren. Bevalt me eigenlijk wel goed. Wasting Love , Be Quick or be Dead , Fear of the Dark en Childhoods End zijn toch puike songs en komen bij mij niet echt uitgeblust over. Die Steve Harris gaat er altijd wel 100% tegenaan. En dat verwacht ie ook van zijn bandleden. In twaalf jaar tijd zoveel uitstekend materiaal op plaat zetten. Petje af hoor. No Prayer kan mij ook wel bekoren trouwens, de vorige release. No Prayer was trouwens plaat van de maand in Aardschok. Deze twee platen worden wat minder beoordeelt door mume leden , maar niet door mij. Halfje erbij.

avatar van namsaap
Het album Fear Of The Dark leidt aan dezelfde wisselvalligheid als de voorganger. Het album begint matig met Be Quick.. en From Here To Eternity. Afraid To Shoot Strangers is daarna gelukkig een paar niveau's beter. Fear Is The Key (hallo Rainbow) en Childhood's End kunnen er ook prima mee door en Wasted Love is wat mij betreft het tweede hoogtepunt van dit album. Helaas is de tweede LP erg matig, met Judas Be My Guide en Weekend Warrior als absolute dieptepunt. Het titelnummer spoelt de vieze smaak van deze nummers gelukkig weer een beetje weg.
Al met al scoort dit album net een paar puntjes meer dan NPFTD...

Score: 65/100

avatar van Edwynn
Judas My Guide vind ik zelf één van de betere tracks. Tikje meeslepend door het gedragen refrein en dito twinwerk. Alle Maiden ingrediënten zijn hier in amper drie minuten gepropt.
Weekend Warrior is wel wat dramatisch, ja. Een vreemde AC/DC verering die zo uit een Tattoed Millionaire bakje afkomstig lijkt te zijn.
Verder vind ik Fear Of The Dark ook weer een fris klinkend album met een goede live-feel.

avatar van crosskip
Ben zelf niet zo'n fan van deze plaat, maar ik vind Judas Be My Guide toch wel een van de pareltjes op dit album. Een heerlijke Murray-track met inderdaad alles wat Maiden tof maakt in 3 minuten. Eeuwig zonde dat ze dit nummer nooit op de setlist hebben gezet.