Iron Maiden - Fear of the Dark (1992)

Label: EMI

1. Be Quick Or Be Dead (3:25)
  2. From Here to Eternity (3:38)
  3. Afraid to Shoot Strangers (6:56)
  4. Fear Is the Key (5:36)
  5. Childhood's End (4:40)
  6. Wasting Love (5:51)
  7. The Fugitive (4:54)
  8. Chains of Misery (3:38)
  9. The Apparition (3:54)
  10. Judas Be My Guide (3:09)
  11. Weekend Warrior (5:40)
  12. Fear of the Dark (7:18)
  13. Nodding Donkey Blues * (3:16)
  14. Space Nation No.5 * (11:57)
  15. Roll over Vic Vella * (4:45)
  16. I Can't See My Feelings * (3:48)
  17. No Prayer for the Dying [Live] * (4:24)
  18. Public Enema Number One [Live] * (3:57)
  19. Hooks in You [Live] * (3:45)
avatar van Agony
Dit is het betere werk met als enorme uitschieter de titeltrack van dit album; in mijn ogen één van de (zo niet dé) beste nummers van Maiden!

Dionysos
Het laatste goede album van deze legendes in het NWOBHM genre. De titeltrack is inderdaad dé uitschieter op dit werk, zorg ook dat je de live-versie ervan hoort [o.a. te vinden op Best of the Beast] die is nog beter.

Helaas is het na Fear of the Dark niet meer goed gekomen met Iron Maiden.

avatar van Agony
Ja die live versie kan ik dromen... met het publiek dat meezingt... kippevel!! Ben het trouwens met je oneens... nadat ze blaze eruit hebben gekickt en The Bruce terug is zijn ze met Brave New World (nog niet op de site trouwens) ijzersterk terug gekomen!

avatar van Agony
En niet te vergeten; hun liveshows zijn nog steeds een genot !

elke
waar vind je de clip zonder te doanlauden

slaemperayreon
ik heb de eerste 2 nummers en het titelnummer gehoord en dit klinkt idd als een van de beste albums. en elke , op lapoo.nl kun je een liveversie van 'Dark" bekijken.

avatar van Eddie
Persoonlijk vindt ik de plaat op zich heel erg goed, muzikaal wel de beste maiden die er is, maar ik vind bruce te veel over zijn top gaan in nummers als be quick or be dead en from here to eternity. verder niets dan lof 4*

slaemperayreon schreef:

en elke , op lapoo.nl kun je een liveversie van 'Dark" bekijken.

Je kan 'm ook op ''visions of the beast'' zien.

Dit is voor mijn gevoel de beste plaat. Ik kan na from here to eternity geen ander slecht nummer bedenken dat op deze plaat staat. Afraid to shoot strangers is echt een geweldig nummer. Maar ik heb de laatste tijd echt geen zin meer om dit nummer te draaien.

waterboy schreef:

Dit nummer is erg goed met Blaze Bayley. Zoals bij de dvd Visions of the beast.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Iron maiden duidelijk hun hoogtepunt voorbij.
Ik vind dit een erg middelmatig album, waarbij het geheel duidelijk minder is dan de som der delen: de meeste songs zijn op zich sterk, maar het lijkt allemaal te veel op elkaar, de sound wordt benauwend, iets voorbij de helft ga ik steeds vaker kijken "zijn we er al?". Moeilijk om beste en slechtste nummers aan te wijzen, maar toch maar even vermelden dat ik, anders dan veel anderen, Weekend warrior een leuk nummer vind (is tenminste wél anders dan de rest) en dat ik het titelnummer tot de meest overgewaardeerde Maidennummers vind horen. 2½*

Weekend warrior is erg goed, masar judas be my guide vind ik echt (op fear of the dark na) het beste nummer van de plaat.

avatar van Eddie
Childhood's end heerst verschrikkelijk op deze plaat.

Dat klopt. = inderdaad een erg goed nummer.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
waterboy schreef:
mja... dat vind ik samen met Chains of misery juist wel het slechtste...

miloz
alleen het titelnummer weet mij te bekoren. De rest vind ik vrij matig. Ik vind ook dat bruce zeer matig zingt vergeleken met voorgaande platen.

avatar van Eddie
Kijk eindelijk eens iemand die het met me eens is, Muziekaal vind ik (zoals ik al zij) de plaat heel erg sterk, Alleen is dit de enige plaat die ik ken waarop ik Bruce matig vind zingen.

Top album van Iron Maiden
Zeker de mooiste album cover

slaemperayreon
heb hem laatst weer eens opgezet en ik denk dat ik begrijp waarom men vindt dat Bruce matig zingt. Het lijkt of hij (muzikaal) zwakker zingt. Maar bovenal lijkt het wel of hij er met minder plezier zingt (misschien wou hij toen al weg?)

fear of the dark dat nummer is zo geweldig cool maar live is ie ook altijd zo super!!!!

Casartelli schreef:
mja... dat vind ik samen met Chains of misery juist wel het slechtste...

Chains of Misery is erg slecht, maar dat andere ding vind ik wel lekker.

Marcel²
Ik heb maar 2 albums van Iron Maiden deze en Piece of Mind zijn dat de beste????
In ieder geval spreken ze mij aan maar ik moet wel zeggen dat ik niet alle cds van hun het gehoort als iemand een aanrader heeft graag
Ze hebben toch ook tijdelijk een andere zanger gehad is dat nog wat?
Trouwens dit vind ik de mooiste Maiden CD Cover

avatar van HammerHead
Aanraders: Powerslave en Seventh Son! Maar da's uiteraard heel persoonlijk. Verder hebben deze 2 platen echt een veel mooiere album-cover, deze hier is eerlijk gezegd vrij lelijk.

DutchViking
Persoonlijk vind ik Seventh Son of a Seventh Son de allerbeste Maiden-plaat, daarop staan eigenlijk alleen maar sterke nummers.

Fear of the Dark vind ik een van de mindere Maiden-albums, bovendien een beetje wisselvallig (maar een hoogtepunt als je ze vergelijkt met X-Factor en Virtual XI). Be Quick or Be Dead vind ik bijvoorbeeld een vrij standaard rocker en ook Chains of Misery kan mij niet bekoren. Daarentegen zijn het titelnummer, From Here to Eternity, Judas My Guide en Childhood's End m.i. vrij sterke nummers. Ik geef er 3 sterren voor.

avatar van Eddie
Dit is een maiden album van tegenstrijdigheden, muzikaal is het allemaal dik in orde, vooral Nummer als inderdaad Chains Of Misery en Childhoods end zijnprachtig. Nummers al "weekend Warrior" en "Wasting Love" vind ik wat minder. Maar over het algemeen licht de lat muziekaal bijzonder hoog. Wat mij vooral tegenstaad is de stem van bruce, in meerdere nummers zingt hij erg over zijn top, waardoor die prachtige uithalen van hem volledig de mist in gaan.

Mij persoonlijke maiden favorieten zij toch wel: 'Somewhere in Time' en 'Live After Death', maar eigenlijk hebben ze tussen 1982 en 1990 alleen maat absolute toppers gemaakt.

Marcel²
Ik zal die ander Maiden albums ook eens luisteren

avatar van C. botulinum
Zeker doen Marcel! Ben het met Eddie eens wat betreft dit album, ook ik vind Bruce hier iets minder zingen dan voorgaande albums (alhoewel ik No Prayer... ook niet alles vond). Titelnummer is briljant, alhoewel ik het live nog beter vind klinken (bijv. op Rock in Rio album). Aanraders voor Marcel: Number of the Beast, Powerslave, Somewhere in Time en Seventh Son. Piece of Mind had je al toch? Hm, eigenlijk inderdaad de albums tussen 1982 en 1990...moet ik je weer gelijk geven Eddie

In mijn ogen één van de mindere van Maiden. Enkel het snelle openingsnummer, het epische 'Afraid to shoot strangers' en de klassieker 'Fear of the dark kunnen me bekoren. De rest is middelmatig tot slecht. We zijn van de heren meer gewend!

teutoon
De live versie van Fear of the Dark met het publiek. Wat een sfeerrrrrrrrrrrr .

leroy*
geweldig album, vooral wastin love vind k erg mooi en fear of the dark zelf natuurlijk die coorkant cover vind k ook erg mooi plaatje