Anathema - Weather Systems (2012)

Label: KScope

1. Untouchable, Part 1 (6:14)
  2. Untouchable, Part 2 (5:33)
  3. The Gathering of the Clouds (3:27)
  4. Lightning Song (5:25)
  5. Sunlight (4:55)
  6. The Storm Before the Calm (9:24)
  7. The Beginning and the End (4:53)
  8. The Lost Child (7:02)
  9. Internal Landscapes (8:52)
avatar van vigil
Zo ingetogen is deze plaat toch niet? Zeker niet in vergelijk met ander materiaal van de band, oke de vorige is aan de vrolijke kant (voor Anathema begrippen) maar verder... Of is het gewoon een word wat veel mensen ineens gaan gebruiken als het om Anathema gaat.

Ik vind het in ieder geval een heel sterk album maar wacht nog even met een cijfertje plakken.

musictraveller
Weergaloze CD. Een van mijn favoriete bands.

avatar van Broem
Ingetogen in de zin dat Anathema haar uitspattingen uit het verleden niet meer zo leidend laat zijn als in de beginfase van de band. Mij bevalt deze stijl bijzonder goed. Ik denk echter dat veel fans van het eerste uur dat missen in de laatste paar albums die Anathema heeft gemaakt. Anathema laat echter op Weather Systems horen dat ingetogen absoluut niet saai hoeft te zijn. Briljant.

Ferre Clabau schreef:
Wat ik herinner is dat ik diep teleurgesteld was in Anathema (en nooit had gedacht dat ik de woorden 'teleurgesteld' en 'Anathema' in één zin zou moeten typen).

Nu wordt het me allemaal iets te melig, te lieflijk. Productie is 'flat', teksten inspiratieloos en dan heb je nog de muziek. Tja, waar de vorige absoluut nog kon boeien (en één van mijn favorieten was) gaat deze hier behoorlijk de mist in. (....) Wat blijft zijn popnummers met een Dream Theater vleugje.

Eén ding is zeker: als ze deze lijn in de toekomst verder zullen trekken dan verliezen ze karakter, intensiteit, originaliteit en nog wel iets - mijn interesse.

Volledig mee eens, behalve de bij Ferre nog positieve ervaring met het vorige album. Dit is mijns inziens platvloerse pop van het laagste allooi, en dat door een band die verdomme albums gemaakt heeft die weinigen zullen evenaren. De trend werd jammer genoeg ingezet bij het vorige album, en ja, de geschiedenis herhaalt zich jammer genoeg maar al te vaak. Eenmaal die bocht gemaakt, komt men niet meer terug in de plooi. Anathema zal ik mij herinneren als de band die legendarische nummers heeft gemaakt, maar ik zal het bij deze herinneringen houden, want het wordt te pijnlijk om deze afgang naar de platte commerce verder te volgen. Ik geef ook geen cijfer, omdat ik het feestje van de enthousiaste fans niet wil vergallen, en misschien ook wel omdat ik deze geen cijfer waardig acht...

avatar van legian
ik vind het toch apart hoe mensen dit als pop bezien.
als ik dit nu vergelijk met de pop muziek die ik ken, dan staat dit daar toch redelijk ver vanaf.
maargoed ik vind hem wel lekker weg luisteren, het is geen hoogdravende muziek, maar het valt best lekker.
geef hem voorlopig maar een 3* met enige groei potentie.

Rollingjones schreef:

Dit is mijns inziens platvloerse pop van het laagste allooi.

Ah, soort van Rene Froger dus...

avatar van rafke pafke
Dit heeft toch helemaal niets met "pop" te maken?

Yann Samsa
Oh jawel hoor, maar Rollingjones overdrijft gewoon wat.

avatar van pos
pos
Dit heeft werkelijk waar over de hele linie helemaal niets met popmuziek te maken. Hoe kom je erop. Within Temptation is ook geen pop, net zo min als Linkin Park of Nickelback.

avatar van Broem
Als er iets onder de term 'pop' valt is het Nickelback wel met die pseudorock...

avatar van Ayreonfreak
"Dit heeft werkelijk waar over de hele linie helemaal niets met popmuziek te maken." is natuurlijk ook ietwat overtrokken. Ik ben het er mee eens dat dit geen hapklare pop is, maar wat is wel een juiste benadering? Ik daag iedereen uit; hoe zou je de muziek van Anathema nu in een term omschrijven? Da's niet makkelijk....

Louis2703 schreef:

Als ze nou ook nog eens een goede live-act worden dan ben ik helemaal tevreden.

klik

Ik denk dat ze dat niet meer hoeven te worden, maar allang zijn. Maar misschien hebben we daar beide een andere kijk op.

Bovendien is dit gewoon pop muziek. Wel goede popmuziek overigens. Maar tieners hebben altijd een hekel aan die term, net zoals men commercieel een vies woord vindt.

avatar van yKriistian
Ik noem dit geen popmuziek, alhoewel ik tiener ben, vind ik dit toch meer 'kunstmuziek' dan 'amusumentsmuziek'. Bovendien is dit ook geen populaire muziek, wat onder pop valt. Slechte benaming voor een band als Anathema

avatar van yKriistian
Ayreonfreak schreef:

Geen pop, want heb je ooit een band gezien die van Doom-Metal naar Pop is overgestapt?
Qua genre gezien vind ik dit Alternatieve Rock, met een vleugje Progressive Rock, en juist daarom bevalt Anathema mij zo goed

avatar van KKOPPI
Compliment voor de muziek, alleen waarom zitten die teksten overvol met vaak vrij vervelende cliché's?

avatar van the crook
Na twee weken zijn rondjes te hebben gedraaid, wordt het wel eens tijd voor een korte recensie. Weather Systems klinkt, net als zijn voorganger, weer als een klok. Prachtige heldere productie waar zang en alle instrumenten klinken zoals ze moeten klinken.

Het album grijpt mij met het Untouchable tweeluik meteen bij de lurven. Part I begint supercatchy en is inderdaad misschien wel poppy, lekker boeien, ik zou willen dat alle popmuziek zou klinken als dit nummer. Part II is ook prachtig, mede door Lee Douglas, die op dit nummer en Lightning Song beter klinkt dan ooit! Hadden we op WHBWH Dreaming Light, op Weather Systems dingt Lightning Song mee naar mooiste nummer van het jaar. Die gitaar en strijkpartijen die halverwege invallen, ik hoop dat ik later naar de hemel ga en het voor eeuwig zo mag klinken!

Na het evenzo mooie Sunlight, zakt het album m.i. wat in met de electronische klanken in de eerste vijf minuten van The Storm Before the Calm, maar dat weet de band weer helemaal goed te maken met prachtige melodielijnen in de laatste vier minuten van het nummer, al neigt het allemaal wel erg naar de Manic Street Preachers op het laatst.

Daarna blijft de band in The Beginning and the End, The Lost Child en Internal Landscapes op hoog niveau musiceren, maar wordt het jammer genoeg niet spannender meer dan de eerste vijf songs van het album.

Wederom een prachtig album wat ik even hoog waardeer als de voorganger, want ik vind de albums qua opbouw erg op elkaar lijken, al vind ik de productie van Weather Systems net wat beter uit de verf komen.

Muziek 4,0 / Productie 5,0 = 4,5

pos schreef:

Broem schreef:

Pop is geen vies woord hoor, mensen. Blijkbaar wordt die term nog te vaak gelinkt aan een Gaga of weet ik veel wat.

Deze plaat bevat vele poppy elementen. Hij is daarom niet slechter - er zit pop in. Wie anders beweert, citerende den Jack: "You can't handle the truth!"

avatar van Broem
Er is inderdaad helemaal niets mis met (goeie) popmuziek. Genre's zijn er echter om een muziekstroming te duiden. Om Anathema dan in de pophoek te drukken terwijl ze wel degelijk 'prog' zijn lijkt mij een misser. Voor de rest...ieder zijn smaak in welk genre dan ook.

avatar van Cloud
blonde redhead schreef:

Gek :S Ik vind het live juist een ijzersterke band en op plaat stellen ze in ieder geval de laatste 2 albums teleur. En sowieso zijn de live uitvoeringen mooier van Anathema.

avatar van Ayreonfreak
Fascinerend te lezen dat iedereen deze productie beter vindt dan die van WHBWH. Waar baseren jullie dat eigenlijk op?

Voor alle duidelijkheid, ik vind het niet direct veel slechter, maar zeker niet beter dan zijn voorganger. Nog een duidelijkheidje; ik ben geen Steven Wilson addict

avatar van blonde redhead
Iemand een idee of ze deze nog op spotify gaan gooien.

Yann Samsa
Stond op Spotify, zo'n maand en half voor de release. Terug eraf gehaald door de gebroeders C.

avatar van blonde redhead
Beetje jammer dan maar illegaal downloaden. Dan vragen ze er zelf om.

avatar van rafke pafke
Je kan het album ook nog altijd kopen natuurlijk.

avatar van vigil
Blijkbaar is dat weer eens geen optie....

En zo duur is deze niet, voor een tientje heb je hem al.

avatar van rafke pafke
Met iedere release van Anathema barsten er steevast discussies los in de zin van "dat ze nu toch echt te ver zijn afgedreven van wat ze ooit waren".

Vanaf de eerste seconden van Untouchable part 1 viel mij echter direct op hoe herkenbaar dit weer is. Dit klinkt ten voeten uit als Anathema. Het nieuwgevonden positivisme dat sinds WHBWH voer is voor veel kritiek, heeft in mijn ogen weinig veranderd aan de typische Anathema sound. Dit nummer kon even goed Judgement geopend hebben.

Wel wordt ook vrij snel duidelijk dat ze met de orkestratie die overvloedig aanwezig is meerdere nieuwe penselen tegelijk hebben gekregen om hun muzikale landschappen mee te schilderen. De strijkers worden dan ook vaak ingezet met verbluffende resultaten. De samenzang lijkt nu ook pas tot volle wasdom te zijn gekomen, wat prachtige vocale harmonieën oplevert.

Ook wordt er opnieuw vaker gebruik gemaakt van arpeggios op de akoestische gitaar, zoals dat ook veelvuldig op Judgement gedaan werd en wat ik sindsdien een beetje miste op hun latere werken.

De meerderheid van de nummers zijn zo opgebouwd dat ze rustig beginnen maar opbouwen naar een climax. Toch heeft elk nummer een uitgesproken eigen identiteit en klinkt het album als één geheel. Tegelijktijd bezit alles zo onmiskenbaar de eigen sound van de band dat een vergissing over de identiteit van de artiest haast onmogelik is.

Daarin ligt dan ook de geweldige kracht van dit album. Anathema slaagt erin het hele album als zichzelf te laten klinken, los van invloeden of trends en hier toch hun meest toegankelijk werk tot nu toe van te maken. Inderdaad, dit album bevat meer licht en donker dan WHBWH (dat vooral licht was) maar zal voor velen toch makkelijker te verteren zijn. Dat ligt mogelijk aan de fenomenale produktie die ervoor zorgt dat het niet klinkt als een nicheprodukt (als er iets was wat me stoorde aan WHBWH dan was het de sound die teveel naar typische moderne prog neigde. Deze klinkt opener, organischer en eerlijker).

Ditmaal geen instrumentale afsluiter al lijkt Internal Landscapes dat wel te worden bij aanvang, met de spookachtige synths en de spoken word sample. Maar net als je denkt dat het album Hindsight-gewijs aan het afsluiten is breekt er nog een pracht van een song los.

Zelf zeggen ze dat dit nog niet hun beste werk is, maar voorlopig hou ik het er op dat dit precies is wat ze met Weather Systems afgeleverd hebben.

Een persoonlijke bedenking om af te sluiten is dat ik het nu wel gehad heb met Danny's spirituele onderrichtingen. Naar de toekomst toe hoop ik toch dat dit wat naar de achtergrond verdwijnt of toch minder uitgesproken wordt.

Goed verhaal heer Rafke

Goed album, maar niet de emotionele vuistslag die We're Here Because We're Here was....

Tja, ik wil hier echt niet de stokebrand komen uithangen, hoor. Maar ik stel creativiteit en authenticiteit nu eenmaal bijzonder op prijs, en dat zijn nu net de twee zaken die ik in deze volledig mis. Ik stel me de vraag hoe jullie deze CD zullen bekijken over een jaar of 10. Wat ik bedoel is het volgende. Ik kom akelig dicht bij de 50 jaar, en ben al wel een 40 jaar aan muziek verknocht en verslaafd. Ik heb in die tijd vele helden gehad, maar ik heb er jammer genoeg bijna evenveel uiteindelijk zichzelf zien verloochenen voor commercieel succes. Zelf wilden ze het natuurlijk nooit gezegd hebben, het was steeds weer gewoon een natuurlijke evolutie van hun eigen gevoelens, tenminste zo luidde het, maar in de praktijk bleek dat het succes van dergelijke groepen, na een eerste commerciële "doorbraak", al vlug verwaterde en klaar was kees. Wat echt de oorzaak was van de bocht die zij namen bleek, achteraf beschouwd, telkens weer een gebrek aan creativiteit, nog wel willen maar niet meer kunnen. De zak was leeg, en dan gooide men het maar over een andere boeg, in de hoop dat men wel weer op het juiste pad zou komen. Niet, dus. Bij Anathema hebben we heel lang moeten wachten op de vorige CD, en dat was een veeg teken. Toen hij er eindelijk was, bleek effectief dat de frisse, pakkende melodieën op waren, dat zij een aantal middelmatige songs zodanig "overgeproduced" hadden dat een kat er haar jongen niet meer in vond. Fris geluid, lees je dan. Nou moe... rotzooi, ja, mannen die niet meer weten wat aanvangen om toch maar de schijn hoog te houden. Tussendoor maken ze dan enige melige versies van oude songs, om de fans nog wat zoet te houden, en jawel hoor, aangezien de CD (WHBWH) zeer goede kritieken kreeg, menen ze dat ze zo nog wel even verder kunnen. En voilà, ze gooien er nog even een overschotje (vermoed ik) achter aan, met zo mogelijk nog wat meer geluidseffecten en sausjes er over. De fans zullen het wel slikken. En zo geschiedde... Ik durf wedden dat het met Anathema alleen nog van kwaad naar erger kan gaan, ze hebben het gewoon niet meer. Dat is geen schande, ze hebben er immers heel lang wel gestaan, maar ik vind dat je dan als artiest ook de eerlijkheid moet hebben dat te erkennen en iets anders te beginnen. Nu nog gauw enkele jaren poen opstrijken zonder eigenlijk nog iets bij te brengen aan de zaak, dat vind ik dus plat op de buik gaan voor de commerce. Over enige jaren zal - of ik zou me danig moeten vergissen - blijken (onder meer uit interviews met de gasten) dat Anathema eigenlijk gestopt is bij A Natural Disaster, en dat de leden sedertdien zelf niet meer goed wisten welke kant ze uitmoesten. Maar goed, genieten jullie er ondertussen nog lekker van, het is jullie zeker gegund.

avatar van rafke pafke
Voor een bijna vijftiger vertel je een hoop puberale nonsens vind ik.

Gebrek aan authenticiteit (alsof jij daar over zou kunnen oordelen...)? Geluidseffecten en sausjes?

In welke zin zouden de oude albums dan zo ontiegelijk veel beter zijn? Produktie? Songschrijverschap? Muzikaliteit? Creativiteit?

Het is pas met WHBWH dat de band zo een doelgerichte focus gevonden heeft en met het heilige vuur musiceert als nooit te voren. En dan beschuldig jij de band van uitverkoop. Ik vind dat een vrij misselijke uitspraak.

Je houdt overduidelijk niet van deze platen en dat is je goed recht. Maar de beschuldigingen die jij bovenhaalt slaan echt nergens op. De heren van Anathema verkopen nu eindelijk iets meer albums. Maar dat is te danken aan het vele touren, het label K-Scope dat veel beter bij hen past en meer voor hen doet dan het ter ziele gegane MFN en dat deze platen in hun geheel gewoon erg goed gemaakt zijn. En het vele touren.

Trouwens al bij al is dat commerciële succes maar zeer relatief hoor. Het is niet dat ze ineens de hitlijsten halen of zo. Rijk zullen ze er allesinds niet van worden.