Anathema - Weather Systems (2012)

Label: KScope

1. Untouchable, Part 1 (6:14)
  2. Untouchable, Part 2 (5:33)
  3. The Gathering of the Clouds (3:27)
  4. Lightning Song (5:25)
  5. Sunlight (4:55)
  6. The Storm Before the Calm (9:24)
  7. The Beginning and the End (4:53)
  8. The Lost Child (7:02)
  9. Internal Landscapes (8:52)
en zo zie je maar wat "smaak" inhoud. Ik kan alleen maar zeggen dat dit album (en overigens ook het vorige) niet gaat vervelen. Heerlijke muziek....
Overigens is er toch niets mis mee om je te blijven ontwikkelen als band. Hor commercieel dat dan ook mag zijn!!!!!

rafke pafke schreef:
Voor een bijna vijftiger vertel je een hoop puberale nonsens vind ik.

Gebrek aan authenticiteit (alsof jij daar over zou kunnen oordelen...)?

Het is pas met WHBWH dat de band zo een doelgerichte focus gevonden heeft en met het heilige vuur musiceert als nooit te voren. En dan beschuldig jij de band van uitverkoop. Ik vind dat een vrij misselijke uitspraak.

Je houdt overduidelijk niet van deze platen en dat is je goed recht. Maar de beschuldigingen die jij bovenhaalt slaan echt nergens op.

Beste jonge (mag ik hopen) man, zoals gezegd, we zullen over een jaar of tien de zaken met iets meer afstand kunnen beoordelen. Inmiddels zal ik zelf wel uitmaken hoe ik zelf de dingen aanvoel, en welke analogieën ik zie met andere groepen en hun geschiedenis. En ik zal me - zeer puberaal wellicht - in ieder geval onthouden van het spelen op de man , zeker op de man die als geen ander over alles en iedereen kan oordelen... Ik zal deze discussie nu maar stoppen, want zij brengt verder ook niets meer bij aan de bespreking en de beoordeling van de CD. Nog veel luisterplezier.

Na een paar keer meer geluisterd te hebben, toch wel een groeiplaat! Zou hem 4 sterren geven, waar WHBWH er bijna 5 had (kan dat?). Wat meer ingetogen, wat kort, maar wel vol passie!

avatar van Alexepex
Tot nog toe twee maal beluisterd, waarvan een keer in de auto en ik moet zeggen dat hij mij wel bevalt.
Vind wel dat de Coldplay en soort gelijke invloeden meer op de voorgrond aanwezig zijn.
Klinkt voor nu nog wat braafjes.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Er zijn i.m.o. maar weinig bands die zoveel passie, emotie, ziel en zaligheid in hun muziek weten te leggen als Anathema. Wederom krijgen de heren en dame het voor elkaar op deze Weather Systems, het logische vervolg op het 2 jaar geleden verschenen WHBWH.

Misschien is WS minder verrassend te noemen dan de vorige studioschijf, maar het staat wel buiten kijf dat ook dit album weer bomvol topnummers staat, waar ik enkel diep van onder de indruk kan zijn.
Het mooie is, dat Anathema het voor elkaar heeft gekregen, om behalve sterke songs af te leveren, ook een flinke brok toegankelijkheid in hun muziek te leggen. Dit was al langere tijd het geval in hun muziek, maar is op WS sterker ontwikkeld dan ooit tevoren. Dit overigens zonder een kniebuiging naar de commercie te doen. Want met alle respect, wie deze muziek als commerciëel bestempeld, moet zijn of haar oren eens flink uitspuiten, want dit staat mijlenver verwijderd van de gezapige en veilige zooi die ik voornamelijk op de radio voorbij hoor komen. Als ik al überhaupt naar de radio luister....(misschien staat dan de verkeerde zender op of zo...).
Ik heb me dan niet echt verdiept in een band als Coldplay, maar de vergelijking die Alexepez maakt, dat deze muziek neigt naar Coldplay of aanverwante bands/artiesten, gaat mij te ver. En nu ik dan toch even Coldplay aanhaal, durf ik bij deze middels die band even een knuppel in het hoenderhok te gooien: de gemiddelde song die ik van Coldplay hoor, neigt meer naar vervelende, halfslachtige en inspiratieloze stadionrock. Maar goed, ik kan dan ook helemaal niets met Coldplay en vind de band zwaar overschat. (OK, OK, ik hou al op....lekker makkelijk, ja, bands afkraken die je zelf niet goed vind....sorry ..)

Anathema heeft toch echt wel z'n eigen smoelwerk. En hoewel die door de jaren heen verder ontwikkeld is en misschien zelfs wel veranderd, blijf ik de onmiskenbare kenmerken terughoren in hun muziek en zo ook op WS.

En terug naar dat album: ik vind het totaal geen enkel probleem dat ze qua progressie weinig hebben doorgemaakt sinds WHBWH. Immers melde ik al eerder dat dit album het logische vervolg is, wat in dit geval totaal niet erg is. De nummers zijn van ontiegelijk hoog niveau en weten me andermaal op een zeer positieve, emotionele manier te raken.

Het hakt er al goed in met het indrukwekkende tweeluik "Untouchable", waarmee Anathema de plaat op grandioze wijze opent. Hoe meeslepend en onweerstaanbaar kan goede muziek zijn...deze 2 nummers bewijzen het!!!

"The Gathering of the Clouds" doet vooral de prachtige samenzang goed naar voren komen, iets wat ook al goed ontwikkeld was op WHBWH. Tevens valt al aan het begin van de plaat op, dat Lee Douglas meer airplay krijgt, wat totaal niet vervelend is. Het houdt de afwisseling erin en ik vind haar gewoon een goede stem hebben. De paar kritische noten die ik her en der over haar vibrerende stemgeluid heb gelezen, vind ik eigenlijk oeverloos gezeur. Haar stem past perfect bij de muziek, maar gelukkig zijn vele anderen het daar ook gewoon over eens. Die vibratie in haar stem is minimaal en als ze het al gebruikt, stoort me dat geenszins. In ieder geval komt ze tijdens "The Gathering..." goed naar voren.

Sterker nog, op "Lightning Song" krijgt ze alle aandacht, voor het eerst sinds het titelnummer van A Natural Disaster. Prachtig nummer trouwens en tevens valt te horen hoe sterk er naar een heftige, maar tegelijkertijd prachtige climax wordt toegewerkt. Zonder twijfel ook een hoogtepunt van dit album te noemen.

"Sunlight" laat Daniel Cavanagh meer op de voorgrond horen. Het laat andermaal de kwaliteiten en kenmerken van de band zien. De vocalen en muziek zijn op een ingenieuze wijze in elkaar verweven.

Dan slaat de plaat voor een deel om en krijg ik het meer dreigende, maar tegelijk spectaculaire "The Storm Before the Calm" te horen, één van mijn persoonlijke favorieten. Tevens laat de band horen, dat ze nog steeds rauw en hard kunnen klinken, echter klinkt het allemaal wat gepolijster, wat ik hier niet als kritiek beschouw. E.e.a. ligt zeker ook aan de productie en laat ik deze simpelweg uitmuntend vinden.

Dan is het tijd voor "The Beginning and the End". Wat is het lekker meedeinen op dit heerlijk stukje muziek. Daniel's gitaarsolo aan het eind valt ook op, deze miste ik wel een beetje op het album, maar ja...je kan niet alles hebben, toch?

"The Lost Child" laat de meer droevige kant van de band zien. Wat kan somberheid toch geweldig mooi zijn!!

De plaat eindigt met het gevoelige en tegelijkertijd dromerige "Internal Landscapes". Het laat een voice-over horen van iemand die ervaart hoe het is om te sterven en er op een pastorale manier zijn vrede mee vind. Tevens komt de ontzagwekkende beleving van de bijna-dood-ervaring ter sprake, wat in dit geval als iets moois wordt omschreven. "Internal Landscapes" is Anathema zoals ik de band graag hoor. Zeker herkenbaar, en o zo mooi.

WS doet een hele hoge gooi naar de maximale score, maar haalt het in z'n totaliteit nét niet bij WHBWH. Maar dat dit meest recente wapenfeit van de band me weer op een geweldige manier geraakt heeft, is iets wat niemand me kan afnemen.
Wat ben ik blij dat ik dit goed vind, dan kan ik er tenminste van genieten! Daarom dank ik Anathema voor de band die ze is en de fantastische muziek die ze maken. Dat ze nog jaren door mogen gaan. Graag zelfs!!
Een terechte en welverdiende 4,5!

Voor het eerst tranen in m'n ogen gekregen bij het lezen van een recensie:
Anathema :: Weather Systems - goddeau.com :: magazine over muziek en andere
Zoals ik van dit album ook ontzettend emotioneel word. Ik voel het net zo aan als de schrijver. Dit is inderdaad een plaat over m'n leven. Alleen Anathema brengt zoiets bij mij teweeg.

avatar van the crook
Rollingjones schreef:

Wat een bullshit! Ik geniet NU van dit album, niet in het verleden of de toekomst. Misschien ben ik over tien jaar wel hartstikke dood of nog erger, doof!

avatar van Ayreonfreak
llorando schreef:
Voor het eerst tranen in m'n ogen gekregen bij het lezen van een recensie:
Anathema :: Weather Systems - goddeau.com :: magazine over muziek en andere

Tja, leuk..

Leuk dat z'on recensent in een emotionele trip zit, maar dit neigt toch een beetje naar onbegrensde adoratie. Doet de recensie per definitie niet echt goed.

avatar van Boris1
Het is dan ook geen recensie, zie regel 2....

Boris1 schreef:
Het is dan ook geen recensie, zie regel 2....

Wel mooi trouwens als je je gevoelens die iets opwekt, zo op papier kunt zetten.

avatar van habada
lekkere cd en zeker de moeite waard...goede zang (live is dit helaas niet altijd het geval) en goed dat zangeres een wat grotere rol heeft gekregen.
Nummer zijn er goed opgebouwd en hebben zoals vaak bij anathema veel sfeer!
anathema hoort er weer helemaal bij!

avatar van Broem
En naar de max score. Wat een plaat. Afgelopen weken niet uit mijn cd speler te krijgen. Plaat van het jaar tot nu toe.

avatar van Boris1
Het tweeluik The Gatherings of the Clouds en Lightning Song voelt als een mokerslag in mijn gezicht, doet mij door de lucht zweven en laat mij verdwaasd in de touwen achter..... Muzikale perfectie!

Zal em eens beluisteren. Hoop dat de plaat overall wat beter is dan zijn voorganger. Een paar prachtige nummers, maar ook een paar niemendalletjes.

Boet echt niets aan kracht in na meerdere weken te hebben beluisterd.
Mij valt ook de enorme groei van drummer John Douglas op; wat een drumwerk!
Heb een recensie geschreven voor festivalinfo.nl
Anathema - Weather Systems Recensie op Festivalinfo

avatar van progressive
eh1982 schreef:
Boet echt niets aan kracht in na meerdere weken te hebben beluisterd.
Mij valt ook de enorme groei van drummer John Douglas op; wat een drumwerk!
Heb een recensie geschreven voor festivalinfo.nl
Anathema - Weather Systems Recensie op Festivalinfo

Dat laatste wat je zegt over The Storm Before the Calm.. Ik zat zo te denken, het nummer volgt wel heel erg de titel. Eerst heb je een soort van storm met allemaal raas geluiden en dan ineens is het stil en klinken er hele rustige klanken, de kalmte die na de storm komt of in dit geval de storm die voor de kalmte komt. Zo is het nummer voor mij best logisch.

avatar van rafke pafke
Alleen is dat 2de deel niet erg stil. Eerder groots en zeer aanwezig. Of, dat vind ik er althans van.

Ik bedoelde vooral dat het overlopen van deel 1 naar 2 niet zo mooi is.
Waar op andere tracks de overgang niet te horen is (nr 3 en 4 bijv) of er tenminste nog een fade out van wat geluiden is van de vorige track aan het begin van de nieuwe.
Nu klinkt het echt als een compleet nieuw nummer. Ok, het klopt wel met de titel, maar het had wat vloeiender gemogen.
Maar dit zeg ik alleen omdat het voor de rest allemaal WEL heel mooi, logisch en fantastisch geproduceerd is, naar mijn mening. Dus dan vallen zo'n kleinigheidjes m.i. op.

Als muziekliefhebber hou ik van Dance, Jazz, Classic, Alternative, World, Rock, Metal etc ("pop" muziek doet me niet zoveel).
Ik heb muziek van ontzettend veel verschillende artiesten/bands en genres.
Maar Anathema vind ik toch wel een heel unieke band. Wat een sound, wat een nummers, wat een MOOIE MUZIEK! Alternative 4 was het eerste album wat ik van die gasten hoorde. Schitterend.
we're here because we're here is mijn favoriete album van 2010.
Weather Systems is nu al het beste album van 2012. 5 sterren!

avatar van Soul Dreamer
Fantastisch album van Anathema, behalve het laatste nummer dat op mij melodramatisch overkomt. Vijf sterren voor het album, maar een halfje minder door dat laatste nummer. Hadden ze die monoloog van die "near death experience" maar weggelaten, dan was het 5 volle sterren...

Kijk eens aan, dit album van Anathema bevalt mij zowaar. Het is een interessante mix van (prog-)rock tot (Coldplay-)pop, van heel mooi tot vrij duister, van een eenvoudige tot pompeus, van mannelijke vocals tot vrouwelijke inbreng. In heel wat nummers zit een herkenbare, maar toch heel aardige opbouw van rustige piano richting gitaarsolo en/of aanzwellende violen.

Wat wel opvalt is dat er vijf nummers echt uitspringen en de rest niet helemaal mee kunnen komen. Allereerst - letterlijk en figuurlijk - de part 1 & 2 van het oh zo fraaie Untouchable. Dan het nummer wat het album weer net op tijd spannend maakt: The Storm Before The Calm, gevolgd door het sterke The Beginning and The End. Het piano begin en eind van The Lost Child is erg mooi, net als de gitaarsolo.
De rest van de nummers hebben leuke stukken, maar ze kunnen wel wat meer peper en zout gebruiken. Zo kom ik naar boven afrondend op een goed en bovenal mooi album, wat nog meer genieten is als je de krenten uit de pap neemt.

avatar van samslam
0,5
Ik heb twee cd's van Anathema: Eternity en a natural disaster. Allebei vrij tot zeer sterk, compleet verschillend wel. Dit is dan weer opnieuw compleet verschillend: volledig platgekauwde overamerikaanse knuffelrock die doet denken aan Kane, en dan die teksten, om te huilen, en niet omdat ze ontroerend zijn...

Ik geef het nog wel eens een kans, maar tot dan is dit nauwelijks bovenstaande score waard.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
samslam schreef:

Kane? Heb je wel de juiste plaat beluisterd? Wie luistert er überhaupt naar Kane?!!
Dit is zo anders en zo veel beter!! Ieder z'n ding hoor, maar kom op: Kane?? Alsjeblieft zeg! Anathema verdient het niet om vergeleken te worden met bands als Kane (of Coldplay).

Anathema bestaat óók langer dan bovengenoemde bands en heeft een hele indrukwekkende scala aan platen gemaakt, waarmee ze bewijzen over een unieke stijl en sound te beschikken die ik enkel kan bestempelen als onmiskenbaar Anathema!! Vergelijkingen met Radiohead en Pink Floyd zijn tot daar aan toe, maar dat is het dan ook wel.

avatar van strebge
samslam schreef:
volledig platgekauwde overamerikaanse knuffelrock die doet denken aan Kane

Grapje zeker?!

avatar van Metal-D78
CorvisChristi schreef:

En die vergelijkingen zijn terecht en door de band in de hand gewerkt. A Fine Day To Exit is wel heel erg Radiohead en Pink Floyd wordt/werd tijdens optredens natuurlijk hulde aangedaan via Shine On You Crazy Diamond.

Anathema is mijlenver van het pad geraakt waar de band bekend door is geworden. Waar (destijds) labelgenoten My Dying Bride (altijd oke) en Paradise Lost (alweer een aantal albums oke) na fases van experimenteerdrift (terecht) op hun schreden terugtraden doet Anathema dat niet. En ja, inmiddels benadert de band eerder Coldplay dan die andere Birgmingham-acts.

Is Weather Systems dan een slechte plaat? Nee. Integendeel. Maar de liefhebber van pak 'em beet tot Alternative 4 (en misschien Judgement) is inmiddels wel afgehaakt...

avatar van rafke pafke
Tsja, ik heb meer respect voor een Anathema dan voor MDB of een Paradise Lost die na tegenvallende kritieken op de platen waarop ze eens nieuws brengen dan maar weer naar hun oude sound teruggrijpen.

De vergelijking van Anathema met PF is zeker terecht (althans ten tijde van Eternity, Alt. 4 en Judgement). Maar van Radiohead hoor ik eigenlijk niets terug in hun totale oeuvre, behalve de song Balance, wat ik eigenlijk één van hun zwaktste nummers vind.

Ik ben een liefhebber van Judgement en Alt 4 maar ik ben nog niet afgehaakt Integendeel, ik vind de nieuwe plaat heel sterk bij Judgement aanleunen qua feel en sound.

avatar van crosskip
rafke pafke schreef:

Dat is een vergelijking waar ik toch vrij weinig van snap. Judgement is een donker en depressief album wat imo vrij weinig te maken heeft met het opgewekte en 'lichte'' sound van dit album.

avatar van rafke pafke
Ik vind Judgement dan ook helemaal geen duister of depressief album, zwaar melancholisch dat wel. Maar ik bedoel voornamelijk hoe de nummers klinken. De akoestische arpgeggios in combinatie met dannys elektrische gitaarwerk vind ik erg gelijkend bij momenten op WS. Ook live (toevallig gisteren gezien) blenden de Judgement songs heel mooi met het nieuwe werk.

avatar van blonde redhead
Samslam is in ieder geval ook niet meer serieus te nemen. Want als je andere albums van anathema kan waarderen en dit met een ,5 ster waardeert dan klopt er iets niet.

avatar van Hiawatta
Gister heb ik ze live gezien in Paradiso, waar ze enkele nummers van Weather Systems ten gehore hebben gebracht. Pakkend, intens, kippenvel...ja erg mooi. Mijn stem had ik al gegeven, 4*, en dat blijft zo, Maar wil toch even kwijt, wat een prachtige muziek is dit, evenals het oudere werk, en wat een sympathieke band! En live komt het voor mij nog meer over.