Anathema - Weather Systems (2012)

4,03

Label: KScope

1. Untouchable, Part 1 (6:14)
  2. Untouchable, Part 2 (5:33)
  3. The Gathering of the Clouds (3:27)
  4. Lightning Song (5:25)
  5. Sunlight (4:55)
  6. The Storm Before the Calm (9:24)
  7. The Beginning and the End (4:53)
  8. The Lost Child (7:02)
  9. Internal Landscapes (8:52)
321 BERICHTEN 15 MENINGEN
avatar van R-bek6
Inderdaad een geweldig concert gisteren met supergeluid en alles retestrak gespeeld.
Anathema is duidelijk de beste band die Liverpool ooit heeft voortgebracht

R-bek6 schreef:
Anathema is duidelijk de beste band die Liverpool ooit heeft voortgebracht

Ahum, als dat hier maar geen polemiek veroorzaakt

avatar van AOVV
Soms worden er nog van die platen gemaakt die helemaal goed zitten. Emotioneel, maar niet plakkerig. Hard, maar niet vervelend. Weg luisterend, maar geen hersenloos gezwam. Groots, maar niet gemaakt en cliché. ‘Weather Systems’ is zo’n plaat, en van de band die ervoor verantwoordelijk kan worden gesteld, Anathema, kan eigenlijk hetzelfde worden beweerd. Al geldt dat niet voor elke plaat.

Het is waar, ik beken: ‘We’re Here Because We’re Here’ vind ik lang niet zo goed. Die plaat ontsteeg met moeite de middelmatigheid naar mijn mening, terwijl de algemene opinie daar blijkbaar anders over denkt. Maar goed, ik ben niet de publieke opinie, ik ben mezelf, en daar ben ik blij om. ‘Weather Systems’ is echter een ander paar mouwen; op deze plaat, hun negende inmiddels, laat het veelzijdige gezelschap de onbegrensbare klasse horen van platen als ‘Judgement’. De openingssequentie die ‘Untouchable, Part 1’ en ‘Part 2’ vormen, is meteen het absolute hoogtepunt van de plaat naar mijn mening. Prachtige zang, erg emotionele uithalen soms die nooit over de rand van het toelaatbare gaan (dat gecontroleerde zal er altijd wel in zitten, en daar moet je dan voor zijn), en vooral compositorisch kent het zijn gelijke niet. Ik vond de vorige plaat heel goeie composities hebben, maar ‘Weather Systems’ is wat dat betreft de overtreffende trap.

Het hoofdthema lijkt mij dat de grillen van de menselijke psyche worden vergeleken met die van de natuur. Uiteindelijk, de menselijke psyche maakt deel uit van deze complexe structuur. Over aandoenlijk pianospel, machtige orkestratie (London Session Orchestra, onder leiding van Perry Montague-Mason) en ingenieus gearrangeerde gitaren, die erin slagen niet over elkaar te struikelen, meanderen de stemmen van Vincent Cavanagh en Lee Douglas (zus van John Douglas, verantwoordelijk voor de epiek van ‘The Storm Before the Calm) als een schitterende rivier onder buiig wolkendek. Pianist en bedenker van de meeste songs Daniel Cavanagh fungeert als hoeksteen van deze plaat en band; hij is onmisbaar.

Het spoken word in het laatste nummer, ‘Internal Landscapes’, is echt om van te grauwen. Niet op een negatieve manier, maar het is zo geladen, en het wordt op zulk een kalme en beheerste manier gebracht.. Brrr. De bijna-doodervaring waarover de verteller het heeft, is aannemelijk en buitengewoon tegelijk, ontzettend creepy en toch ook weer geruststellend; het lijkt een signaal te geven hoe alles eindigt. En als het dan toch moet eindigen, dat het pijnloos gebeurt. Maar dat gebeurt eigenlijk helemaal niet op ‘Weather Systems’. Het is een plaat waarop pijn en emoties een hele grote rol spelen, en je kan jezelf daar onmogelijk voor verstoppen. Ervoor uitkomen, opstaan voor je innerlijke zelf, jezelf blootgeven en zo kwetsbaar mogelijk opstellen, met het risico van een fatale uppercut. Dát is het leven.

‘Weather Systems’ is de plaat die de kers op de taart zet in het oeuvre van Anathema. De band heeft gaandeweg zijn geluid gewijzigd van metal naar iets compleets uniek, en die invloeden uit de metal hoor je er nog steeds in terug; het is die kracht en inleving die Anathema dat tikkeltje extra geven. Met ‘We’re Here Because We’re Here’ dreven ze het mijns inziens iets te ver, maar dit is weer een fantastische plaat, weergaloos in vele opzichten. En het openingsduo kent wat dit jaar betreft bijna zijn gelijke niet.

4,5 sterren

avatar van nightfriend
Op het eerste gehoor is dit WHBWH part 2, maar daar zit toch meer pit in en naar mijn smaak staan daar ook betere, meer pakkende composities op. Deze komt bij mij daarom niet hoger dan 3,5*.

avatar van dreamtheater22
Ik had niet verwacht dat ik dit zulke mooie muziek zou vinden.Wat een fantastische plaat 4 sterren.

avatar van Tony
@ AOVV: Je schrijft mooie woorden voor een van de beste albums van 2012. Top!

avatar van AOVV
Bedankt, Tony. En het is eigenlijk wel waar wat nightfriend schrijft over deze plaat, zijnde een 'We're Here Because We're Here', deel 2. Maar ik ervaar dan eerder het tegenovergestelde; het zit 'm vaak in de details, maar die details maken wel voor mij uit wat groots is, en wat melig is. Een kwestie van de grens op het randje af niet te overschrijden. Dan heb je een straffe plaat.

Mijn album van het jaar!

avatar van Papartis
Bij bij in mijn top 5 over 2012.

avatar van Tony
@ Papartis en thomaster87, netjes jullie top 10 2012 doorgeven dan, he?

avatar van Broem
Bij mij ook op 1 in 2012. Topalbum van Anathema.

Ik zet 'm op 2, Big Big Train staat al bovenaan

avatar van Tony
Haha, naar uw favoriete genre hoeven wij niet lang te gissen he?

Tony schreef:
Haha, naar uw favoriete genre hoeven wij niet lang te gissen he?

Van pop, jazz en metal tot folk, klassiek en drum & bass (op feestjes dan), en waarom niet alles samen onder de noemer prog

avatar van Bush Beast
Heerlijke opvolger van "We're Here ..."

avatar van nightfriend
In het begin had ik zoiets van Anathema goes Twarres. Maar nu, na zo'n twintig luisterbeurten begint de kwaliteit toch wel door te sijpelen en het album krijgt iets onontkoombaars. Vier sterren is het toch wel waard bij nader inzien.

avatar van Sparks
Ik vrees toch dat mijn nummer 1 van dit jaar niet lijkt opgewassen tegen de grootmachten van Alt-J, Jack White of Frank Ocean. Helaas, want dit album verdiend toch meer credits in de eindejaarslijstjes.

avatar van Tony
Mooie 9e plaats jongens! Verdiend hoge notering voor dit mooie Prog album.

avatar van Thin Air!
Anathema; een band ik echt heb leren kennen door hun DVD "A moment in Time"uit 1996. De muziek van deze DVD vond ik gelijk geweldig. Ik was echter niet echt onder de indruk van de ambiance: een half lege Oost Europese sporthal, slecht camerawerk en publiek met een stelletje gedateerde headbangers...
Langzamerhand ben ik (bijna) alle CD's gaan verzamelen tot uiteindelijk Weather Systems uitkwam. Wat een CD is dit zeg. Allereerst vind ik dat de zang van Vincent (de leadzanger) echt verbeterd is. Hij heeft niet de beste stem van de wereld maar op deze CD klinkt hij echt goed. Zeker in combinatie met zangeres Lee Douglas.
Het door iedereen geroemde Untouchables 1 + 2 is inderdaad prachtig. Maar het nummer dat uiteindelijk het meeste indruk gemaakt heeft is The Lost Child. Als je dit nummer met een koptelefoon beluistert dan geeft dat ongelofelijk kippenvel.
Verder vind ik "The Storm Before The Calm" ook geweldig. De drummer van Anathema, John Douglas, heeft dit nummer geschreven. Naast dit nummer heeft hij eigenlijk alleen maar positief biijgedragen tot het Anathema repertoire de laatste jaren. Bijna al zijn nummers zijn briljant.

Afgelopen november traden ze op in de 013 in Tilburg en speelden ze bijna de hele CD. Ook zijn er opnamens gemaakt voor een blu-ray die binnenkort uitkomt. Voor de liefhebbers een must zou ik zeggen.

avatar van Zidaan
Zo de tering wat een album! Uit het niets opgezet en in een magische lange zit uitgeluisterd. Met als klapstuk het prachtige "Internal Landscapes", weet niet of het dit tijdstip is, maar deze plaat komt heel goed binnen. Snel nog een keertje luisteren!

avatar van miob

Helemaal mee eens!

avatar van DikkeDarm
Gewoon de beste cd van 2012.

avatar van Thin Air!
Inderdaad het beste album van 2012. Tijd voor een volgende topper zou ik zeggen.
De site van Anathema (www.anathema.ws) blijft akelig stil. Ik vind trouwens dat deze site van een toch wel grote en bekende band heel slecht bijgehouden wordt. Vaak 1 berichtje per maand.
Twee weken geleden hebben ze een show gegeven in India maar daar lees je niets over.
Ik hoop dat ze nog bij elkaar zijn.

Nieuwstad
Thin Air! schreef:
Ik hoop dat ze nog bij elkaar zijn.

Maandelijkse updates op de site, wekelijkse updates op Facebook, nieuwe DVD op komst, ja ik denk ook dat ze uit elkaar zijn.

Nieuwstad schreef:

En dagelijkse zever op Twitter, dus ik denk dat ze het wel nog even rekken. Nu al om een nieuwe plaat vragen, beetje vroeg nee Ach ja, deze is een jaar na WHBWH uitgekomen, maar daarvoor hebben ze er wel een jaar of acht over gedaan, dus wie weet gaan ze Porcupine Tree achterna en komt er pas in 2027 een nieuwe...

Ik ben trouwens in de war wat betreft die dvd's. Ik herinner me precies dat ze in Bulgarije of één der buurlanden een concert voor blu-ray hebben opgenomen met orkest 'en heel den bazaar', maar het concert in Tilburg werd óók gefilmd voor dvd? Komen er dan twee releases?

avatar van Thin Air!
Het concert in Plovdiv is de hoofdmoot op de blu-ray. Het (gedeeltelijk) concert in Tilburg zal dienen als extra. Er waren in Tilburg ook niet veel camera's om het concert te registreren. Verder denk ik dat met de gitaarproblemen van Danny in Tilburg sowieso in het materiaal gesneden gaat worden.
Ik ben nou onderhand wel benieuwd wat de release date is want dat zou begin dit jaar zijn.
Echter nog niets te vinden op de site.

Nieuwstad
Thin Air! schreef:
Echter nog niets te vinden op de site.

Oh jee..! Nou, waarschijnlijk stoppen ze ermee..

Nieuwstad schreef:

Oh jee..! Nou, waarschijnlijk stoppen ze ermee..

Doe niet zo gek Nieuwstad. Omdat iets niet op de site staat betekent niet dat ze uit elkaar zijn.
Je hoeft je echt niet ongerust te maken. Het komt allemaal goed.

avatar van yKriistian
Haha. Lachen hier. De ene sarcastisch grap na de ander.

avatar van Fluvver
Oef hij valt mij lichtelijk tegen deze plaat. Ik vind de voorganger een geweldig album, een paar meesterwerken, 2 missers en een paar hele goede songs.

Op dit album hoor ik teveel de formule van het voorgaande werk, rustige opbouw en dan een uitbarsting. Dit album bevat allemaal goede songs, maar geen meesterwerk naar mijn idee.