The Stone Roses - The Stone Roses (1989)

Label: Silvertone

1. I Wanna Be Adored (4:52)
  2. She Bangs the Drums (3:42)
  3. Waterfall (4:37)
  4. Don't Stop (5:17)
  5. Bye Bye Badman (4:00)
  6. Elizabeth My Dear (0:59)
  7. (Song for My) Sugar Spun Sister (3:25)
  8. Made of Stone (4:10)
  9. Shoot You Down (4:10)
  10. This Is the One (4:58)
  11. I Am the Resurrection (8:12)
  12. Fools Gold * (9:55)
  13. What the World Is Waiting For * (3:55)
  14. Elephant Stone * (4:48)
  15. Where Angels Play * (4:15)
Hij heeft het over één van de laatste albums.
Ik denk dat Nevermind, Ten en (vooral in Engeland) deze voor een enorme omslag hebben gezorgd in het hele bandjes-gebeuren. Qua pop/rock zie ik niet hoe latere albums de koers veranderd zouden hebben. De meeste populaire pop/rock-bands van nu zijn grofweg allemaal een afgeleide hiervan. Over Dream Theater kan ik dan weer niet oordelen, omdat dat totaal mijn ding niet is en ik helemaal niets heb met de bijbehorende stroming.

Alle respect voor de andere albums die je noemt (zitten ook wat persoonlijke favorieten tussen), maar die komen daar toch echt niet bij in de buurt. Misschien Buckley (als invloed op Coldplay ed.).

Gisteren trouwens voor het eerst in mijn leven Fools Gold live gehoord bij het concert van Ian Brown in Paradiso.

Misterfool
nevermind en ten behoeven zoals jij al zei geen uitleg

radiohead ok computer(en eigenlijk ook de bends) was onder andere een inspiratiebron voor bands als muse/coldplay. maar de invloed van hun albums moet je niet onderschatten ik zie ook veel bands(in het door mij geliefde proggenre) die op eens radiohead invloeden hebben. Gazpacho is zo'n band bijvoorbeeld

met name de zang van jeff buckley op het album grace is van invloed voor enkele songwriters van de jaren 2000-2010. al moet ik zeggen dat ik dit van horen zeggen heb.

tool en dream theater mwah horen er niet echt bij. een beetje een tikje van mij maar ik vond ze toch leuk om te noemen. dankzij deze twee bands hebben we iets genaamd progressive metal(iron maiden,Fates warning,queensryche deden het voorwerk). ze een heel genre op poten gezet. dat vind ik toch het benoemen waard. ten slotte hebben die twee groepen minstens een enorme cult-status en kennen zelf mensen uit mijn klas ze en dat zijn niet de grootste muziekliefhebbers. bovendien ken ik legio's bands die door deze twee grootheden geïnspireerd zijn.

en laat ik maar niet hebben over de vele hiphopklassiekers die in de jaren 90 uitkwamen. ik zal eens een topic openen over invloedrijke albums uit de jaren 90 en 00

ten slotte weer eens on topic. geweldig album deze van de stone roses. fools gold

[quote]Misterfool schreef:
ik zal eens een topic openen over invloedrijke albums uit de jaren 90 en 00
quote]

Laughing Stock van Talk Talk niet vergeten hé.

Misterfool
zal ik zeker niet vergeten

avatar van thelion
Misterfool schreef:

ik haal dit er even tussenuit. ik ben het namelijk niet met je eens. wat te denken van nevermind van nirvana,ok computer van radiohead,images and words van dream theater,aenema van tool en last but not least jeff buckley grace. allemaal albums uit de jaren 90 die later toch voor veel bekende en minder bekende groepen een inspiratiebron waren.

Zie deze discussie nu pas dus een iet wat late reactie maar toch........

Ik zeg een van de laatste albums die de loop van de muziekgeschiedenis daadwerkelijk heeft veranderd en dus niet het laatste (zo als herman al heeft gezegd).

Natuurlijk zijn er na The Stone Roses nog invloedrijke albums uitgekomen, (Nevermind (mijns inzicht lichtelijk overschat maar mag best in het lijstje), Ten, Ok Computer maar bv. ook Experience van The Prodigy). Ik ben echter wel van meening dat The Stone Roses ook de koers van de voornamelijk Engelse popmuziek een nieuwe richting in hebben geduwd en dat de andere genoemde albums meer als inspiratiebron voor anderen hebben gediend of een al gaande zijnde verandering versterkt en/of versneld hebben, maar dus geen nieuwe richting hebben gegeven aan de des tijds bestaande stromingen.

avatar van Kill_illuminati
I Wanna be Adored is het lijflied van ierde tiener en beginnende artiest.

avatar van barrett
Experience idd maar ook Blue Lines van Massive Attack niet onderschatten of iets later het pionierwerk van Portishead in de Triphop scene

avatar van thelion
barrett schreef:

Zie mijn meeningen bij de betrefende albums.......

avatar van Hendrix4live
Wat een schitterend openingsnummer. Eén van de beste, prachtige opbouw.

Ik zal nooit vergeten dat ik de eerste keer Fools Gold hoorde.
Dit was namelijk nog in een ouderwetse discotheek.
Na de tweede Summer Of Love in 1988 was ik muzikaal gezien een dwalende ziel.
Nooit iets gehad met de Acid House, maar wel verlangende naar dansbare muziek met wat meer inhoud.
Bijna de hoop op gegeven, en berustend in het feit dat er niet meer aan mijn verwachtingen zou worden voldaan.
Popmusic is Dead; Viva The Next Generation.

Tot dat ene moment…..
Met flink wat consumpties achter de kiezen, en enigszins verdoofd kwam ik binnen een soort van magnetisch veld terecht.
Vanaf de eerste tonen was er een soort van aantrekkingskracht.
Er was een besef van spirituele verlichting.
Ian Brown was de nieuwe Messias.
De wederopstanding.
Ik ervaar spiergroepen in mijn lichaam, waar ik het bestaan nooit van geweten had.
Nooit in mijn leven zo heerlijk gedanst.
En dat bijna 10 minuten lang.
De ultieme trip.

En dan koortsig op zoek gaan naar het werk van deze band.
Is dit een toevalstreffer?
Kunnen ze een geheel album overtuigen?
Zeker weten!

Een nieuwe dimensie op muzikale ervaring.
Alsof je in een computerspel een geheime kamer ontdekt.
Wat een virus blijkt te zijn die zich al snel over het netwerk verspreid.
En hele volksstammen besmet.
Welkom in het nieuwe tijdperk.
Madchester.

avatar van DjFrankie
First coming en hoe, dit is een zeer goed album, met lekkere luchtige britpop.
Hoe blij verrast was ik toen een vriend van me onlangs deze originele cd aan me gaf )ik had nog een vinyl versie'. Hij vond er niets aan.
Fav Made of Stone, Elephant Stone en She Bangs the Drums.
Oasis kon hier nooit aan tippen!!

Elizabeth My Dear lijkt wel heel erg veel op Scarborough Fair van Simon & Garfunkel.

DjFrankie schreef:

avatar van ArthurDZ
DjFrankie schreef:
Oasis kon hier nooit aan tippen!!

inderdaad, Oasis kon hier nooit aan tippen

joca
Aarduge plaat , maar wat softe plaat van deze Roses. Het kruit was al snel op en hiermee, gezien de discussie hier, duidleijk de mindere dan hun jongere broer Oasis, die potiger en brutaler was. Jammer, maar het is niet anders.

Oasis hield/houdt het langer vol, en hun 2e album was beter dan de 2e van Stone Roses.
Maar het debuut van Stone Roses vind ik wel van een hoger nivo.
Gedurfder experimenteel, en tevens zeer dansbaar.

avatar van DjFrankie
Pak de zangkwaliteiten van Ian Brown en vergelijk die met Liam Gallagher
Duidelijk voor mij, ik ben geen fan van de zeurderige stem van Liam,
alhoewel ik champaign super nova geweldig vind.
Dit kan echter weer niet tippen aan She Bangs The Drums, wat ik geniaal nummer vind, en zoals Deric terecht opmerkte veel dansbaarder geheel .
Second comming is idd veel minder, maar bij mij gaat het om de kwaliteit van dit album, wat oasis dus nooit heeft weten te halen.

avatar van ðe waan
Oasis, wat is dat?

avatar van hpdewin
Dat zijn geen grappen Waan. Ik luister vaker en liever naar oasis. Maar als het om albums gaat scoort deze hoger dan elk ander oasis album

avatar van ðe waan
Excuseer. Ik zie nu dat ik wel in een erg melige bui was. Ik snap alleen de (muzikale) link die tussen deze twee bands wordt gelegd niet zo zeer.

Het is jammer dat The Stone Roses maar één keer in staat was om zo te pieken als hier.

De link zal wel zijn dat beide bands rond begin jaren 90 de Britse popmuziek weer op de kaart zette.

avatar van Leeds
Waarschijnlijk wel, maar veel op elkaar lijken doen ze niet. Onze "It" liefhebber is waarschijnlijk een Oasis-hater.

avatar van hpdewin
Nee er is geen reden de twee te vergelijken.

All zou het ook nergens op slaan om te blijven zeggen dat de 2 bands niks van elkaar weg hebben want dat is nou eenmaal wel zo. Natuurlijk is het heel verschillend maar ze spelen nou eenmaal muziek uit het zelfde genre en de twee zangers zijn allebei zelfingenomen Britten

Maar zoals ik al zij het heeft geen enkel nut de twee met elkaar te linken

avatar van Ampivinni
I Am The Resurraction grooved zo lekker door dat het nummer maar 5 minuten lijkt te duren ...aan de andere kant wel jammer

avatar van cbokhove
This is the One

avatar van Apsjar
Enkel de roses kunnen me terug katapulteren naar mijn "jeugd" en me toch in het "heden" houden. Beste groep ever. Belachelijk subjectief, maar het zegt toch wel iets over de kracht van deze gasten. Ze zijn er niet echt meer, but i still adore them...!

avatar van Marty McFly
deric raven schreef:

Dat is niet helemaal onbewust volgens mij... en "Scarborough Fair" is een traditional toch?

Zou best kunnen; het viel mij gewoon op.

avatar van Patrick_GHU
Marty McFly schreef:

Klopt inderdaad.

avatar van Kill_illuminati
Een minpunt van dit album vind ik toch die typische 80's veels te harde snare drum.