Yes - Fragile (1971)

Label: Atlantic

1. Roundabout (8:36)
  2. Cans and Brahms (1:42)
  3. We Have Heaven (1:28)
  4. South Side of the Sky (8:09)
  5. Five Per Cent for Nothing (0:38)
  6. Long Distance Runaround (3:29)
  7. The Fish (Shindleria Praematurus) (2:42)
  8. Mood for a Day (3:02)
  9. Heart of the Sunrise (11:27)
  10. America * (10:33)
  11. Roundabout [Early Rough Mix] * (8:35)
EVANSHEWSON
Gewoon erg top, deze tijdloze klassieker. Mood for a day, Heart of The Sunrise, Long Distance Runaround en uiteraard Roundabout...
aanrader... je moest hem al hebben natuurlijk!

****

t is wat na 25 weer eens een yes plaat gekocht

Moest er wel aan wennen heb yessongs al zo'n 30 jaar, live klinkt het .....live, nou ja je weet we lwat ik bedoel. Ik kende dat Braahmserige stukje niet, wat vliegt Wakeman daar uit de bocht zeg!

Heart of the sunrise is een hoogtepunt m.i

Casartelli (moderator)
ik zie dat ik hier Roundabout en Heart Of The Sunrise bij de favorieten heb staan. Nou is die laatste evident, maar Roundabout heb ik eigenlijk dusdanig te vaak gehoord dat dat niet meer goedkomt. Andere dus maar... verhip, welke eigenlijk? Long Distance Runaround dan maar? Nee bah... een van die solofrutsels dan? Mwah... South Side Of The Sky dan maar bij gebrek aan beter.

Wat een flutplaat eigenlijk.

avatar van freitzen
Ik zou Five Per Cent for Nothing kiezen. Hoe KUN je die nou over het hoofd zien

Dit nummer is écht de sleuteltrack voor deze cd, nog meer dan Fitter Happier dat voor OK Computer is...

Wat vreemd toch dat niemand hem bij de favorieten heeft staan

avatar van kaztor
Dit is een heerlijk buitenbeentje in het Yes-oeuvre. Net als op Floyd's Ummagumma mogen de bandleden afzonderlijk een steentje bijdragen, hier temidden van groepscomposities, die dus ook het hart vormen. Dit resulteert in een eigenaardig allegaartje dat wonderwel werkt juist door het eigenzinnige karakter.

4,5.

avatar van Hans Brouwer
"Fragile (1972)" van Yes is ook in een bonus editie te verkrijgen. Alle nummers zijn geremasterd of geremixed (ik weet eerlijk gezegd nooit zo goed het onderscheid te maken tussen remix en remaster ). Op de bonus editie is ook het nummer "America" te vinden. "America" is geschreven door Paul Simon en wordt door Yes in "Yesstijl" vertolkt.
Ik heb vandaag een aantal uren in mijn auto mogen doorbrengen omdat ik elders in het land verplichtingen had. Tijdens het autorijden heb ik de vertolking van "America" door Yes op repeat (herhalen!!) gezet en dat nummer zeker 10 keer achter elkaar beluisterd. Ik had er nog wel 10 keer naar kunnen luisteren, symfonische rock in optima forma!!
Ik vind "Fragile" niet het beste Yes album maar ik vind (het bonusnummer) "America" wel verreweg het beste Yes nummer. Ik krijg bij het horen van "America" na al die jaren nog steeds kippenvel. Alleen om "America" al zou je de bonus cd "Fragile" in je bezit moeten willen hebben. Bij Bol.Com te koop voor, pak 'm beet, € 8,=

ik zie nu dat ik in herhaling val , toch laat ik mijn bericht lekker staan

avatar van Droombolus
Klassieker, alleen jammer van dat gepier van Wakeman op Cans & Brahms

avatar van Benjammin'
Bijna net zo goed als Close To The Edge naar mijn mening.

avatar van beruk
Flikkert mijn cd kast van eenhoog naar beneden, is alleen Fragile van Yes doormidden... Toeval?

avatar van Gert P
Heb deze cd met als bonusnummer Americ en dat is toch een heel mooi nummer samen met die andere lange nummers toch een ruime voldoende.

beruk schreef:

Toeval of niet..... , wellicht is het een goed excuus om de geremasterde editie van "Fragile (1972)" te kopen .

tijd om weg te mieteren

nee hoor

maar hoewel ik een genesis, camel, rush , hoog heb zitten vind ik yes vooral irritant gepiel

en neen, ik moet dan niet die of die plaat eens proberen,ik vind yes ruk en dat blijft zo

Joy schreef:

Tja... dat kan . Joy, ik zou je toch willen aanraden om in ieder geval nog één keer het nummer "America" te draaien (te vinden op "de geremasterde" versie van "Fragile" als bonusnummer).

wat zei ik nou?

ok, jij je zin, straks, vanavond, heel misschien

avatar van Gert P
Ben je zeker Genesis liefhebber met Collins en dat is pas gepiel.

Joy
nou niet meteen vanalles gaan aannemen op basis van ietwat lange tenen he

ik begon met foxtrot en die beviel heel goed, er volgde nog een paar platen tot ' and then there were three'

toen hield ik het 'terecht' voor gezien

kweenie wat het is met yes, maar het doet me gewoon niks, ik vind het kijkmijeens-ingewikkelde-stukken-muziek-spelen muziek,irritant, overdone, teveel van weinig, zoiets

avatar van freitzen
Kan ik mij heel goed voorstellen. Yes kan mij ook lang niet altijd zo bekoren...

...ware het niet dat Close to the edge een van de eerste cd's was die ik kocht, en hij dus, voornamelijk om die reden, altijd bijzonder zal blijven voor mij. Maar voor de rest kan ik veel van Yes ook wel gepiel noemen.

Hans Brouwer schreef:

grapje zeker?

net gedraaid, snel afgezet

het begin alleen al

er gebeurd exact wat ik hierboven beschrijf, ingewikkeld doen om niks, laten zien wat ik kan muziek, en het irriteerd vanaf eerste seconde

dat is dan ook de definitie van de muziek van yes:

ingewikkelde muziek spelen, niet omdat het ergens naar klinkt, niet omdat je iets moois wil laten horen, niet ten dienste van een nummer op zich,nee alleen om te laten zien dat je het kan en dat slaat natuurlijk nergens op

avatar van Nakur
Om vervolgens tussen de regels door te lezen en een plaat te vinden die luisterbeurt na luisterbeurt mooie melodieën prijs geeft . In de ogenschijnlijke chaos zit heel veel structuur.

avatar van Pinsnider
Ik snap Joy ook wel: het is soms wel bijzonder pretentieus inderdaad en soms kun je daar tegen en soms niet... Ik word ook heel nerveus van Arcade Fire, TV on the Radio, Panda Bear en ander intellectueel gedoe, maar Yes is dan weer briljant in mijn optiek...

Joy
in zappa zit ook enorm veel chaos die enorm veel moois prijs geeft, zonder te irriteren

blijft een persoonlijk dingetje

ik vind het allemaal weinig inspirerend dat yes

Hans Brouwer schreef:

Ha, Gedaan!
America is wel een fijne bonus! Staat ook op close to the edge als bonus ( )

avatar van Gert P
Heb hier wat et extra'nummers van gekocht omdeat hier america bij op staat.

Programmeer wel alleen de lange nummers en die korte solo nummers hoeft van mij niet zo.

Droombolus schreef:
Klassieker, alleen jammer van dat gepier van Wakeman op Cans & Brahms

Duurt nog geen 2 minuten en dat kan je toch uitprogrammeren?

Joy schreef:
grapje zeker?

net gedraaid, snel afgezet

het begin alleen al

Inderdaad, die America-cover is een van de walgelijkste aberraties in de vroege proggeschiedenis. Als de heren toch érgens gewoon van af hadden moeten blijven...

avatar van Hans Brouwer
Het moge duidelijk zijn Casartelli dat je mij een heleboel verdriet doet met deze opmerking . Ik vind "America" nl. zonder enige twijfel het beste Yes nummer . Ondanks het feit dat het een cover is .

Casartelli (moderator)
Met alle respect voor verschillende opinies, een ander aanzicht van cover versus origineel, het al dan niet live meegemaakt hebben van het uitkomen van platen en dergelijke... je vind America van Yes écht beter dan Yours is no Disgrace, Close to the Edge, Gates of Delirium, Awaken, etc. van diezelfde Yes??

avatar van Flipper
Hans staat bekent om zijn 'opmerkelijke' muzikale voorkeuren betreffende zijn helden.

avatar van Gert P
@Casartelli: America is zeker wel een mooi nummer maar niet die jij opnoemt. Maar dat zijn er ook maar een paar van hun hele uitgebreide oeuvre.

Joy
doe mij dan maar amnerika van zappa

kheb america van yes ook een kans gegeven, nu jullie

Casartelli schreef:
Je vind America van Yes écht beter dan Yours is no Disgrace, Close to the Edge, Gates of Delirium, Awaken, etc. van diezelfde Yes??

Het antwoord is: Yes!

voor de niet ingewijden onder U: het nummer "America" is als bonustrack te vinden op de geremasterde versie van " Fragile (1972)".