Yes - Fragile (1971)

Label: Atlantic

1. Roundabout (8:36)
  2. Cans and Brahms (1:42)
  3. We Have Heaven (1:28)
  4. South Side of the Sky (8:09)
  5. Five Per Cent for Nothing (0:38)
  6. Long Distance Runaround (3:29)
  7. The Fish (Shindleria Praematurus) (2:42)
  8. Mood for a Day (3:02)
  9. Heart of the Sunrise (11:27)
  10. America * (10:33)
  11. Roundabout [Early Rough Mix] * (8:35)
Toch een tikje meer dan Close To The Edge, het enige ander Yes-album dat ik ken, alhoewel Roundabout wel een geniaal nummer is. Het is heel schappelijk om alle bandleden hun eigen liedje te laten doen, maar het album wordt er niet beter op...

avatar van thyson
Pianist/Keyboardist Rick Wakeman laat op deze Lp - nog meer dan op opvolger Close To The Edge - zien hoe grandioos hij wel is. Zijn virtuoze solo in Roundabout is gewoonweg geniaal, net als het sfeervolle intermezzo tijdens South Side Of The Sky. Minder overtuigend is het klassieke pianostuk Cans and Brahms. In dit opzicht doet gitarist Steve Howe met zijn Mood For A Day een stuk beter... Ook Jon Anderson is weer in form, zie maar het in Yes-termen superkorte Long Distance Runaround.

Hoogtepunten: Roundabout, South Side Of The Sky, Heart Of The Sunrise

Quotering: 4,5*

avatar van HiLL
thyson schreef:

Hoogtepunten: Roundabout, South Side Of The Sky, Heart Of The Sunrise

Quotering: 4,5*

en Long Distance Runaround? ook een toppertje naar mijn mening...

avatar van thyson
HiLL schreef:

en Long Distance Runaround? ook een toppertje naar mijn mening...

Indeed, dus eigenlijk een opstapeling van hoogtepunten!

avatar van HiLL
thyson schreef:

Indeed, dus eigenlijk een opstapeling van hoogtepunten!

Absoluut 1 van de beste rock-albums ooit. Rick Wakeman in topvorm , jammer genoeg niet meer aanwezig bij hun huidige live concerten. Met je ogen dicht door de ruimte vliegen, zonder drank of drugs, inspirerend qua geluid en melodie.

avatar van Paalhaas
Rick Wakeman is de meester zelf.

avatar van tomthumb
Mood for a day is echt een kunstwerkje en dat geldt voor veel andere nummers op deze plaat. Typisch een plaat die helemaal gedraaid het beste tot z'n recht komt.

avatar van ChrisX
alsole schreef:

Euh.. sorry?? Bij mijn weten heeft Wakeman Yes echt nog niet (weer) verlaten want de laatste Amerikaanse toer was gewoon met hem. Wel is er het bericht gekomen dat hij stopt met optreden als solo-artiest.

Goed album, leuk om naar te luisteren maar als ik er bij nadenk staan er op dit album eigelijk maar vier echt serieuze Yes-nummers: het schitterende 'Roundabout', 'South Side of the Sky', 'Long Distance Runaround' en 'Heart Of The Sunrise'. Allemaal heel goede nummers, maar de rest van het album is allemaal maar half en half...

avatar van Paalhaas
Ja, de rest die 9:28 duurt.

beaster1256
in dit album liggen de roots van wat later een fantastische carriere zou worden , roundabout en long distance zijn subliem , en ook heart of the sunrise,
maar close to the edge was wel beter

avatar van Gajarigon
Voorlopig vind ik enkel het eerste en het laatste goed. De rest is maar wat stoefferij. Maar er is nog volop verandering mogelijk .

Casartelli (moderator)
De vijf solostukken, hoewel hier en daar best aardig, halen de vaart er nogal uit. Heart of the sunrise en Roundabout kunnen dan wel briljant zijn, met dat al vind ik The Yes Album en Close To The Edge ook beter...

avatar van IMPULS
De langere stukken zijn op dit album het interessantste. Naast Roundabout em Heart of the Sunrise is óók South side of the Sky een lekker nummer met stevig gitaarwerk. En nog goed ook. Long Distance Runaround is van het matiger soort: te lang voortkabbelend in het 2e deel. De aandacht zakt er snel weg.

avatar van Hans Brouwer
Na Close to the Edge vind ik dit Yes beste album. Korte en lange nummers wisselen elkaar af. Het hoogtepunt van de plaat, wat mij betreft, is "Heart of the Sunrise". Ik denk dat ik deze plaat en Close to the edge toch maar eens in de geremasterde versie ga kopen. Beide platen € 7,50 bij Bol.com dus waar praat je over!

Groeten, Hans

avatar van auto pilot
Het valt me op trouwens dat deze onder de Amerikaanse release 'datum' staat (januari 1972) en niet de Britse (november 1971), en Tales... weer onder de Britse (december 1973 i.p.v. januari 1974 [US]). Niet dat het veel uitmaakt verder.

Groeten, Hans
Ik heb de geremasterde versie op 12 augustus jl. van mijn lieve dochter Mirjam gekregen voor mijn 48e verjaardag. De geremasterde versie klinkt werkelijk als een klok. Er staan ook twee extra tracks op nl:
1. America
2. Roundabout (early rough mix).

Wat is dat nummer "America" toch een ontzettend, vreselijk, beestachtig GOED nummer. Wonderlijk dat "America" nooit op een gewoon studio album is uitgebracht. Mischien wel het beste nummer van Yes .

avatar van Nightrider
Je maakt me benieuwd Hans. Eens snel dat nummertje pindakazen

avatar van Flipper
Hans Brouwer schreef:

Nummer staat origineel op 'Yesterdays'. Officiele introductie van Steve Howe bij het publiek.

avatar van Nightrider
Het moest me ooit gaan opbreken dat ik niet van verzamelaars en live-albums houd. Dit nummer is toch wel erg mooi hoor. Nou ben ik geen geweldige Yes-kenner, maar ik was toch van mening wel al het bekende en het moeite van het luisteren waard materiaal te kennen, en dan overdondert dit nummer je toch behoorlijk.

Flipper schreef:
Beste Flipper, ik lees bij verzamelaar "Yesterdays" dat "America" een cover is van een Simon and Garfunkel origineel . Dat wist ik eerlijk gezegd niet . Desalniettemin blijf ik "America" in de Yes uitvoering beestachtig goed vinden .

avatar van Flipper

Ben met je eens dat het een hele geslaagde cover is

avatar van ChrisX
Hans Brouwer schreef:

Behalve dus dat het een Simon & Garfunkel song is die Yes opnam voor een verzamelalbum dat is verschenen in het kader van een jubileum van hun platenmaatschappij Atlantic. Uiteindelijk verscheen het een paar jaar daarna op de vreemde Yes verzamel LP Yesterdays.

Leuk detail: het was het eerste nummer dat de band opnam met toetsenist Rick Wakeman.

Flipper schreef:
Ben met je eens dat het een hele geslaagde cover is

ik vind "heiligschennis" een treffender omschrijving... met de nadruk op Schennis

Casartelli schreef:

Casartelli, volgens mij ben je geen Yes fan .

Hans Brouwer schreef:
Casartelli, volgens mij ben je geen Yes fan .

Niet echt, maar ik vind ze zeker een aantal goede nummers hebben en daarvan staan er zeker ook enkele op dit album. Ik ben echter wel blij dat ik de versie zonder bonustrack(s) in de kast heb, want dat scheelt weer wat naar de cd-speler rennen om hem overhaast uit te zetten.

Casartelli schreef:
Casartlli, wees eens eerlijk: ken je het nummer "America" in de Yes uitvoering, ja of nee

Hans Brouwer schreef:

Daar kan ik heel eerlijk ja op antwoorden. Wel kende ik de S&G versie (veel) eerder...

avatar van freitzen
Een deel van Heart of the Sunrise heb ik eens gehoord toen ik in bed, met mijn mp3-speler nog aan, in een half-slaap, half-wakker toestand was... sindsdien vind ik dit nummer mooier dan Close to the Edge. Toch vreemd hoe zoiets de beleving van een nummer ineens kan veranderen...

Vooruit, 4.5 voor deze cd met prachtige nummers maar met nét iets teveel overbodige (nr 3,5...) troep.