Yes - Fragile (1971)

Label: Atlantic

1. Roundabout (8:36)
  2. Cans and Brahms (1:42)
  3. We Have Heaven (1:28)
  4. South Side of the Sky (8:09)
  5. Five Per Cent for Nothing (0:38)
  6. Long Distance Runaround (3:29)
  7. The Fish (Shindleria Praematurus) (2:42)
  8. Mood for a Day (3:02)
  9. Heart of the Sunrise (11:27)
  10. America * (10:33)
  11. Roundabout [Early Rough Mix] * (8:35)
Mssr Renard
Droombolus schreef:

Idem minus Cans & Brahms ( wat ik konsekwent altijd skip )

Op lp's is er weinig te skippen, hahaha.
Dus die doen we gewoon mee. Het helpt trouwens dat ik ook liefhebber ben van Wakeman-solo.

avatar van Droombolus
Mssr Renard schreef:
Op lp's is er weinig te skippen, hahaha.

Gewoon de naald eraf halen en opnieuw laten dalen voor het volgende nummer ......... Heb ik in dit geval altijd gedaan vroegâh

Yes - Fragile

Op zich wel een prima album van Yes. Roundabout en Heart of the Sunrise zijn beide topnummers en halen het niveau stevig omhoog, maar verder valt er voor mij niet heel veel te bewonderen op dit album. South Side of the Sky vind ik de minste van de drie lange, maar heeft ook z'n momenten. Wel vind ik dat middenstuk wat storend.
Maar die korte individuele nummers zijn echt overbodig, met elke keer weer een apart riedeltje. Long Distance Runaround is gelukkig nog wel leuk, maar bijna de helft van de nummers zijn onder de 3 minuten en voegen wat mij betreft niet zoveel toe aan het album.
Al met al is toch meer dan de helft van de speelduur het luisteren waard, maar er had wel meer in kunnen zitten.

avatar van ZERO
1001 Albums you must hear before you die

Het volgende album in m'n ontdekkingstocht werd Yes - Fragile (1971). Intussen heb ik ook het boek gekocht, dus kan ik lezen waarom een album absoluut de moeite waard zou moeten zijn, dus dat is best wel een leuke meerwaarde.

Bij dit album van Yes staat onder andere dat er wat personeelswissels geweest waren en dat de band de ambitie had om de beste band ter wereld te worden. Bijna 50 jaar later durf ik zeggen dat ze dat niet geworden zijn, maar ik was wel benieuwd geworden naar het album!

Na enkele luisterbeurten moet ik zeggen dat het tegenvalt. Ik wil gerust geloven dat Yes bestaat uit een aantal zeer goede muzikanten, maar wat mij betreft resulteert dat op dit album niet in goede nummers.

Opener Roundabout vind ik nog wel leuk, maar duurt voor mij wel wat lang. Later zouden er nog 2 lange nummers volgen, die wat mij betreft ook hun speelduur niet helemaal rechtvaardigen. De rest van het album wordt dan weer opgevuld met korte nummertjes, waarin de muzikanten vaak mogen laten zien wat ze allemaal kunnen op hun instrument, maar echt raken doet het mij niet.

Er zitten zeker wel leuke stukken in het album, maar vaak kan het album m'n aandacht toch niet vasthouden. Als geheel vind ik het dan ook geen topper.

Yes heeft naast dit album nog 2 andere vermeldingen in de lijst die hier hoger gewaardeerd worden. Ik hoop om eerlijk te zijn dat die me beter gaan bevallen dan deze, want voor mij had deze niet per sé in de lijst gehoeven.

Als favoriet heb ik enkel 'Roundabout' aangeduid, al vind ik 'Long Distance Runaround' en 'Mood For A Day' ook nog wel aardig.