Yes - Relayer (1974)

Label: Atlantic

1. The Gates of Delirium (21:54)
  2. Sound Chaser (9:30)
  3. To Be Over (9:03)
  4. Soon [Single Edit] * (4:18)
  5. Sound Chaser [Single Edit] * (3:14)
  6. The Gates of Delirium [Studio Run-Through] * (21:17)
robin oester schreef:
- "Wat een schitterende hoes heeft Relayer toch..."
- "Symfonische rock is mijn favoriete muziekgenre en Close To The Edge en The Yes Album vind ik echt prachtig!"
- "Misschien moet ik Relayer toch een nieuwe kans geven. Bij sommige elpees duurt het nu eenmaal wat langer voordat de muziek zijn geheimen aan mij openbaart"

Met deze en andere overwegingen heb ik de laatste weken weer een keer of wat Relayer opgezet. Maar wederom kom ik tot de conclusie dat dit album 'not my cup of tea' is.

The Gates of Delirium is te chaotisch en te ongestructureerd om me te kunnen boeien en dan is ruim 20 minuten een erg lange zit. Met Sound Chaser heb ik helemaal niets en alleen To Be Over en vooral Soon (het slotstuk van The Gates) zijn voor mij van hetzelfde niveau als de Yes-klassiekers van hun beste drie à vier albums.

Ik heb het geprobeerd. Echt waar. Maar meer dan 2,5 ster kan ik echt niet geven....

Wow, spijtig . Want dit is een kanjer van een plaat. Ok misschien wat complexer en wat fusion - jazz maar dit is toch één van de beste YES albums vind ik persoonlijk

avatar van Hans Brouwer
robin oester schreef:
- "Wat een schitterende hoes heeft Relayer toch..."
- "Misschien moet ik Relayer toch een nieuwe kans geven.

Toch is "Relayer" een op en top Yes album. Maar het is effe wennen, daar moet ik je wel gelijk in geven. Wat trouwens helemaal effe wennen is, is het Yes album "Tales from Topographic Oceans".
Ik zou "Close to the Edge", "Relayer" en "Tales" als enigszins chaotisch willen omschrijven. En dat bevalt mij wel...

Tsja, Tony en Hans, dat wennen wil bij mij op de een of andere manier maar niet lukken. En inderdaad, iets vergelijkbaars heb ik ook met Tales from topographic oceans. Dat album vind ik ook (te) chaotisch.
Met Close to the edge - wellicht net zo complex - heb ik totaal geen moeite. Ik denk dat ik de composities op die elpee gewoon mooier vind.

avatar van Hans Brouwer
robin oester schreef:
Met Close to the Edge - wellicht net zo complex - heb ik totaal geen moeite. Ik denk dat ik de composities op die elpee gewoon mooier vind.
Robin, dat is geen schande. "Close to the Edge" is een top album van Yes en inderdaad toegankelijker dan "Relayer".