Yes - Relayer (1974)

Label: Atlantic

1. The Gates of Delirium (21:54)
  2. Sound Chaser (9:30)
  3. To Be Over (9:03)
  4. Soon [Single Edit] * (4:18)
  5. Sound Chaser [Single Edit] * (3:14)
  6. The Gates of Delirium [Studio Run-Through] * (21:17)
avatar van Wolter
Album dat, naar ik meen, in de OOR popencyclopedie ooit als te pretentieus werd omschreven. Het is gewoon een magistraal album. ´Gates´ laat je een denderende, haast oorverdovende climax ondergaan om uit te monden in het prachtige ´Soon´.

avatar van ChrisX
Ik heb het al zo vaak gezegd en ik blijf het maar zeggen.. dit is mijn favoriete Yes album. Met dien verstande dat ik 1 klein dingetje aan verander (dankzij de programmeerfunctie van mijn cd-speler) en dat is de volgorde. Om er een echte rock-symfonie van te maken begin ik meestal met Soundchaser gevolgd door To Be Over om dat te eindigen met de finale The Gates Of Delirium.
Ik heb gemerkt dat als ik hem in de normale volgorde begin af te spelen ik eigenlijk al na het eerste nummer hem wil uitzetten omdat het hoogtepunt is geweest.

avatar van thyson
Relayer is progrock to the max.
Haters van het genre halen met een nummer als Sound Chaser natuurlijk hun gram: melodieën en harmonieën moeten het afleggen tegen chaotische "moeilijkdoenerij". Technisch voortreffelijk dat wel, maar misschien er nét over, iets te hectisch allemaal.
Liefhebbers van het genre, count me in!, zullen ongetwijfeld smullen van de knaller The Gates of Delirium, bij momenten even geflipt als Sound Chaser maar als geheel een stuk overtuigender. Een delirium zonder schadelijke neveneffecten, wie kan daar iets op tegen hebben!?

avatar van Flipper
Ik sluit me aan bij ChrisX en Thyson. Dit is album is een avontuur. Het enige vorm kritiek is de wat rommelige en vlakke produktie. Dan is de produktie van 'Tales ......' stukken beter. Maar waar praten we over, het zijn details, de muziek is zoals prog behoord te zijn. Patrick Moraz heeft later met Bill Bruford nog hele mooie dingen gemaakt.

Marcel²
Wel een goed album van Yes, maar ze kunnen beter toch?

avatar van Hans Brouwer
Marcel Jongeneel schreef:
Wel een goed album van Yes, maar ze kunnen beter toch?

Ja zeker Marcel, "Close to the edge" is hun beste met op de voet gevolgd door "Fragile". Ik vind Relayer niet slecht maar de plaat klinkt wat rommelig, wat chaotisch. Mischien werd vriend Wakeman hier toch wel node gemist. 3,5*

Met vriendelijke groet, Hans

gates is een fantastisch nummer, maar de andere kant van de plaat heb ik altijd matig gevonden .... Daarom een 3,5 ....

ChrisX schreef:
...Met dien verstande dat ik 1 klein dingetje aan verander (dankzij de programmeerfunctie van mijn cd-speler) en dat is de volgorde. Om er een echte rock-symfonie van te maken begin ik meestal met Soundchaser gevolgd door To Be Over om dat te eindigen met de finale The Gates Of Delirium.
...

Eerst kant B en dan kant A draaien, dat deed ik vroeger dus vaak

4de en laatste Yes album dat ik ook op CD aangeschaft heb
(na Close to the Edge, The Yes Album en Fragile, die toch meer mijn voorkeur genieten).

Casartelli schreef:

Bij 2112 draai ik alleen de titel van het album om

Starless schreef:
Bij 2112 draai ik alleen de titel van het album om

avatar van ChrisX
Casartelli schreef:
doen jullie hetzelfde ook met Close to the edge? (en 2112 en Hemispheres, etc.)

Euh... bij 2112 heb ik het inderdaad wel eens gedaan ja, Hemispheres daarentegen niet, maar dat is denk ik ook een van de Rush albums, die ik heb, die ik heel weinig heb geluisterd.

ChrisX schreef:

da's wel erg jammer... hup hup, aan die inhaalslag!

ik had nog niks inhoudelijks over Relayer geschreven geloof ik... 't is wel aardig, maar chaos vind ik niet per se briljant. 3*

avatar van schizodeclown
Grappig,bij die instrumentale stuk van Gates of Delirium tot de 15e minuut(we all know) heeft het dezelfde soort muziek(tempowisselingen samenspel etc)als ik in me hoofd heb als ik muziek 'maak'(jep Casar het is een beetje rommelig in me bovenkamer ),dan zou je zeggen dat ik daar een voorkeur voor geef,misschien omdat ik deze album voor de 2e maal heb beluisterd dat ik het nog niet echt objectief kan beoordelen,het is in ieder geval zekers wel te volgen,misschien moet ik nog een beetje aan de sound ofzo wennen,het bevalt me in ieder geval best wel,alleen de zang vindt ik wat minder maar dat had ik bij Close to the Edge in het begin ook dus ff vaker luisteren dunkt me 4*

Hmm Soundchaser bevalt me steeds beter na al die jaren (denk al 15 jaar niet meer gedraaid) en ook To be over bevalt me.
Van 3.5 naar 4...

avatar van Hans Brouwer
Op 9 april 2006 schreef ik nog dat ik "Relayer" wat rommelig, wat chaotisch vind. Ik heb "Relayer" onlangs nog eens beluisterd en bij nader inzien vind ik het dus gewoon een beregoed album . Ik verhoog mijn stem derhalve van 3.5 naar 4.5 .

avatar van schizodeclown
Ik luister de volgorde trouwens op aanraden van ChrisX:
1.Soundchaser
2.To Be Over
3.Gates of Delirium

Op deze volgorde heeft deze album hetzelfde weg als die van Van Der Graaf Generator - Pawn Hearts,
het 1e nummer kan volgens sommigen te 'progrockerig' zijn,terwijl de 2e weer wat rustiger en toegankelijker klinkt om vervolgens met een giga briljante epic af te sluiten,het verschil zit hem alleen natuurlijk in de sound of 'soort' muziek van beide bands,ieder in een ander dimensie ver weg van elkaar.
Halfje* omhoog trouwens na 4e luisterbeurt.

avatar van kaztor
Het 'broertje' van Close To The Edge. Beiden dezelfde structuur, beiden goed uitgebalanceert, beiden steengoed. Waar men op Tales From Topographic Oceans te ver uitschiet naar individualistisch gefröbel klinkt hier alles op z'n plaats. Zoals al eerder hier vastgesteld: Progrock to the max! Een wonderschoon avontuur dat je als serieuze rockliefhebber meegemaakt moet hebben!

EVANSHEWSON
kaztor schreef:

jawel kaztor, en dit is er dus zo eentje uit hun allerbeste periode. Must voor de progrockliefhebber!

****

beaster1256
prachtig album van yes , de drama's gingen later wel volgen

EVANSHEWSON
beaster1256 schreef:
prachtig album van yes , de drama's gingen later wel volgen

Ja, iemand vond UNION altijd méér de de plaat beter ONION had moeten heten, maar die plaat ken ik niet, misschien maar het beste zo ?
En om te refereren aan jouw opmerking, hoe is de plaat DRAMA ? Want die bestaat ook dacht ik...

EVANSHEWSON schreef:

Drama is wel min of meer ok, maar voor de niet-fan verder weinig relevant. Hij plaveit de weg wat voor het (overigens artistiek ook wat betere) kassucces 90125 (Owner of a lonely heart, wie kent hem niet) en is in die zin nogal een trendbreuk met het voorgaande.

Buiten de periode 1971-1977 heeft Yes eigenlijk sowieso geen echt relevante platen gemaakt.

avatar van airswinger
Sound Chaser! DE topper van YES! Wat een nummer. Niet normaal meer... Ik heb deze na een blow geluisterd... Ik dacht dat ik gek werd! Ongeëvenaard!

gr, Erwin

avatar van Benjammin'
Yes is gewoon geweldig. Na close to the edge, yes album, Fragile, en misshcien 90125 (slecht te vergelijken natuurlijk) komt voor mij deze als beste.

Fenomenale plaat. Het toppunt is zonder twijfel het prachtige, emotionele eindstuk van 'gates of delirium'.
Eén van de mooiste stukken muziek ooit volgens mij.
Soon, oh soon the light

avatar van Gert P
Ja, schitterend en inderdaad dat einde met dat mooie gitaargeluid.

hoe is die 2e uitvoering van Gates eignelijk ? die ken ik niet ..

bikkel
Ik ben hier nooit van ondersteboven geweest.Ik heb Yes hoog zitten door hun volstrekt eigen typerende geluid en inventiviteit,maar dit werkje boeit me geenszins.
Relayer is een plaat die in structuur alle kanten opvliegt,dat is op zich niet zo erg,maar het is mij allemaal te vergezocht en weinig stabiel.
Het hoge peil van het musiceren is hoog en razend knap,daar ligt het niet aan,maar de groep gaat zo in hun eigen hoogdravendheid op,dat het niveau van de songs er onder lijdt.
Ik kan er echt niets anders van maken.
Op Going For The One(gelukkig weer met Wakeman)zijn ze weer down to earth.

avatar van Gert P
Bikkel Yes heeft hele mooie, rare en slechteren gemaakt.
Dit is nog net uit de tijd met spychidelia muziek waar die groepen toen last van hadden.

Kijk maar naar Pink Floyd met meddle, Ummagumma, Rolling Stones met 2000 light years from home en meer van dat soort groepen.

Later hadden ze mede door personeels wisselingen weer mooie sympho en zelfs nog later bijna hardrock.
die periode vind ik hun slechtste periode maar hadden ze wel hun grootste single hit.

Father McKenzie
Ik heb mijn vinyl-eksemplaar vandaag maar eens vervangen door een ceedeetje. Voor de prijs kon ik het niet laten...