Het Zesde Metaal - Ploegsteert (2012)

Belgiƫ

5. Vanonder (2:55)
  6. Verhus (5:16)
  7. In de Plaaster (4:23)
  8. Ge Zwiegt (4:33)
  9. Oe Est Meuglijk (4:04)
  10. Benauwd (6:15)
  11. Met Drie (3:40)
avatar van Edgar18
Als deze regel van Blof of Volumia was geweest had ie op de snijtafel gelegen.

avatar van stoepkrijt
Edgar18 schreef:
Als deze regel van Blof of Volumia was geweest had ie op de snijtafel gelegen.
Dat zou best eens kunnen, al zegt dat denk ik meer over de reputatie van Bløf en Volumia dan over de zin zelf. En het zegt natuurlijk iets over de mensen achter die snijtafel.

Wat mij betreft behoren de eerste drie albums van het Zesde Metaal tot het schoonste wat er de afgelopen 2 decennia is gemaakt

avatar van Niek
Ik keek hier erg naar uit maar kom na enkele luisterbeurten niet verder dan een krappe 3,5. Af en toe mooie instrumentale stukken maar het gros bestaat uit prima luisterliedjes waarvan de tekst niet te verstaan is. Allemaal niks mis mee maar het raakt me nergens. Dat het een soort van Nederlands is helpt ook niet. Valt tegen dus

Mijn eerste kennismaking met HZM was via het Vlaamse TV-programma De laatste show in 2012, waarin ze het titelnummer van hun 2e album ten gehore brachten. Hoewel ik van ver boven de rivieren kom en ik de volledige tekst niet direct verstond, kwam het nummer als een mokerslag aan. Ik kende het tragische verhaal van Frank Vandenbroucke en had daarom weinig woorden nodig om diep geraakt te worden. Dit mede door de stem van Wannes en de prachtige begeleiding van de band. En ik weet niet hoe het komt, maar telkens wanneer ik dit nummer hoor, komen de brok en de waterlanders. Misschien heeft dat te maken met het het wielrennen zelf. Ik ken geen enkele sport waarin zoveel moed, heldhaftigheid en tragiek hand in hand lijken te gaan. Ik kijk altijd vol bewondering naar zo'n peloton dat als een horde in volle vaart over een landweg raast en geen angst lijkt te kennen. En ik ken geen sport waar de verlokkingen van het grote geld en dopinggebruik zo op de loer lagen/liggen. Ploegsteert verwoordt en verklankt dit n.m.m. perfect.
Wannes Vanvelde schrijft prachtige poëtische teksten die recht m'n hart in gaan.
Ik heb de band twee keer zien en horen optreden en was telkens diep onder de indruk van hun muzikaliteit.
Tom Pintens, de toetsenist en stille kracht, heeft helaas te vroeg het tijdelijke met het eeuwige moeten verwisselen en wordt node gemist.
Inmiddels heb ik al hun albums, die ik regelmatig en met veel plezier beluister. Deze band verdient een groot publiek.

avatar van Bruno_6
Wim D schreef:

Wannes Cappelle, zul je bedoelen.

Ja, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik zit hier met het schaamrood op m'n kaken.

En Jassn, wat heb jij een prachtig stukje proza gemaakt.