Het Zesde Metaal - Ploegsteert (2012)

Belgiƫ

5. Vanonder (2:55)
  6. Verhus (5:16)
  7. In de Plaaster (4:23)
  8. Ge Zwiegt (4:33)
  9. Oe Est Meuglijk (4:04)
  10. Benauwd (6:15)
  11. Met Drie (3:40)
avatar van The Scientist
Volgens mij heeft iemand hier (of op een andere site) het fictieve label Zesty bedacht, ik heb er nog nooit van gehoord, google kent het niet. Volgens de luisterpaal (waar het hier reeds te luisteren is, is het onder eigen beheer uitgebracht...

Ik denk dat het ergens bedacht is als alternatief voor de term eigen beheer ofzo (zal vast geen toeval zijn dat ook het label met ZES begint)

avatar van jassn
Ik ging 1 lied beluisteren en dan gaan slapen, maar het was zo mooi dat ik gewoon heel het album heb beluisterd. Ieder liedje is heel prachtig om over de teksten nog maar te zwijgen.

Het lied "Ploegsteert' is trouwens een prachtige ode aan Frank Vandenbroucke

avatar van The Scientist
Ik heb em nu een keer gehoord... mooi, maar haalt het nog niet bij de vorige, maar die heb ik dan ook wel een keer of 50 vaker gehoord.. dus is ook nog neit echt eerlijk vergelijken

avatar van bone machine
bone machine (crew)
jassn schreef:
Het lied "Ploegsteert' is trouwens een prachtige ode aan Frank Vandenbroucke

Hopelijk is het de "betreurde" wielrenner

avatar van jassn
ja, de wielrenner. Ik was er grote fan van, misschien nog altijd mijn favoriete wielrenner ooit.

Dat is het dorp waar hij opgegroeid is.

avatar van bone machine
bone machine (crew)
Idem (wat fan betrof), maakt me toch nieuwsgierig naar deze cd, dankzij VDB!

avatar van jeroen1904
En hier eook een grote VDB fan. Las vorige week een stuk over dit album in de morgen. Ben hier toch benieuwd naar.

avatar van pejo
Enkele malen beluisterd via de luisterpaal en hij is weer wonderschoon. Akattements vond ik wereldklasse en deze groeit per luisterbeurt. Het wordt tijd voor de definitieve doorbraak, ook in ons Holland dus.
Luisterpaal

2 Keer live gezien (1 maal solo, gisteren voorstelling plaat in de AB). Het debuutalbum moet zowat één van de meest ondergewaardeerde zijn in Vlaanderen en omstreken. Deze lijkt mij iets toegankelijker en ik wens het Wannes en Co van harte toe. Geen minpunten gevonden totnogtoe, ik zoek verder.

avatar van Chungking
Ben normaal niet zo voor Nederlandstalige muziek, dialect of niet, maar dit is gewoon mooi (zowel tekst als muziek).

Idd geen enkel minder nummer op de plaat.

BobbieMarley
Mooie plaat inderaad!! Wie dit mooi vindt en dus geen moeite heeft met West-Vlaams, zou ook eens Och, arme ik van Flip Kowlier kunnen proberen. Het dialect van Kowlier is echter nog moeilijker te verstaan.

avatar van dazzler
Ik hoorde Ge Zwiegt en kreeg spontaan kippenvel. Zo oprecht en mooi.

avatar van CWTAB
Opnieuw een prachtige plaat die blijft kleven aan de ribben, vooral nummers zoals Oe Ist Meuglijk (over de zelfmoord van een vriend) en voor mij dan toch Met Drie (herkenbaar thema voor het moment )... prachtige teksten over het ganse album toch ook (mooie ode aan VDB in het titelnummer)... enige nummer dat ik wat minder vindt is Plaaster...

niettemin een plaat voor de top 10 van 2012

avatar van Cerclezot
dazzler schreef:
Ik hoorde Ge Zwiegt en kreeg spontaan kippenvel. Zo oprecht en mooi.

avatar van The Scientist
van de week gekocht, en net als bij Akattemets is het boekje ook hier dik de moeite waard, leuke tekeningen, en alle teksten in mooi west-vlaams erin

avatar van jassn
Zeg maar bijna algemeen Nederlands en zeker verstaanbaar voor iedereen.

Nou, wat ik gehoord heb kon ik toch niet zomaar verstaan. Maar als je het vaak draait zullen de teksten beetje bij beetje wel duidelijk worden.

avatar van The Scientist
Inderdaad... ik wist het ook de eerste keer niet allemaal te volgen hoor... jassn is vast een belg...

Deze vond ik wel iets begrijpelijker dan zijn voorganger... Maar vind het ook wel leuk de tekst een beetje uit te pluizen

avatar van dazzler
Wannes Cappelle komt uit Wevelgem (één gemeente verder dan waar ik woon).
Hij heeft ook dezelfde studies gedaan als ik, kwam ik laatst in een interview te weten.

Hij zingt in het Westvlaams dat je kan horen in en om Kortrijk.
Het Zesde Metaal - Ploegsteert

Een beetje vergelijkbaar met Willem Vermandere die ook uit die streek afkomstig was.

Flip Kowlier mompelt meer binnensmonds en zingt in een Westvlaams
dat je meer richting Izegem moet gaan zoeken (iets Noordelijker).

Dat gezegd zijnde: de nieuwe single van 't Hof van Commerce is top.
't Hof van Commerce - Stuntman

herman schreef:
Ah, maar ik had het over de teksten in het boekje die toch meer in het Nederlands staan dan dat het gezongen wordt. of ik vergis mij want heb het hier nu niet direct bij mij.

avatar van The Scientist
Met het boekje, en een klein beetje verbeelding, is het meeste prima te volgen ja (hoewel niet 100% begrijpbaar)... maar ik denk niet dat Herman het boekje heeft

Klopt, ik heb alleen digitaal geluisterd. Maar ik begrijp jassn's opmerking nu wel iets beter, "verstaan(baar)" wordt in 't Vlaams toch vaak net iets anders gebruikt dan in het Nederlands.

avatar van jassn
Voor mensen als Herman die het boekje niet hebben en de teksten niet verstaan: Teksten staan blijkbaar online

Rain dog
verslavend plaatje!!

avatar van jassn
Wat een prachtige plaat is dit toch. Ik ken geen enkel album die mij na zoveel keer draaien nog altijd zo bij de keel kan pakken.

De teksten zijn zo geniaal, dat je in ieder lied kunt inleven en de instrumentatie is ook wel van heel hoog niveau. 5 sterren en zeker verdiend

avatar van pintjebier
@jassn: de teksten blijven ook zonder de muziek erbij overeind, puur kippenvel.

avatar van inquestos
Da es stijf schoane, van ens tot tens mieretetjes!

Wannes brengt de nummers zo oprecht, intens en vol gevoel dat ze stuk voor stuk een diepe snee achterlaten. De begeleiding is ook precies genoeg, op z'n tijd imposant, en brengt je in de juiste gemoedsstemming om de teksten te doorleven. Ik verhoog 'm naar 4,5, maar er zit allicht meer in!

avatar van Broem
Prachtig melancholisch album met maatschappelijk kritische teksten. Mooi hoe ze met taal de vinger op de zere plek weten te leggen. Erg knap. En bedankt Jassn voor de link met teksten. Wel zo makkelijk om mee te lezen. Ondanks mijn Brabantse roots toch wel zo makkelijk om het goed te kunnen volgen en begrijpen. Werkelijk Prachtig.

avatar van inquestos
Maarschappijkritische teksten? Misschien heb ik het gemist, maar ik vind het vooral zeer persoonlijke en introspectieve teksten. Ik begrijp alleen niet waarover/over wie "Oe Est Meuglijk" gaat (iemand?), de overige stukken lijken me toch echt 'uit het leven gegrepen', scherpzinnig materiaal.