Het Zesde Metaal - Ploegsteert (2012)

Belgiƫ

5. Vanonder (2:55)
  6. Verhus (5:16)
  7. In de Plaaster (4:23)
  8. Ge Zwiegt (4:33)
  9. Oe Est Meuglijk (4:04)
  10. Benauwd (6:15)
  11. Met Drie (3:40)
avatar van Flammazine
Aangeschaft bij uitkomen door het geweldige nummer 'Ploegsteert',maar het verdere album nooit echt laten bezinken. Tot mijn vader een half jaar geleden zichzelf van het leven beroofde en het ineens veel meer werd dan gewoon een plaatje. Het heeft me er voor een stuk mee doorgeholpen. 'Ge zwiegt' speelden we op zijn uitvaart,en voor velen was het het hoogtepunt(als je dat zo kunt stellen) van de dienst.

Halve * omhoog en Top 10 in.

Nakur schreef:
Mijn vader, zelf wielrenner geweest, en opgegroeit vlak langs de vlaamse grens, raadde me aan om De Zotte Morgen (1970) van Zjef Vanuytsel (http://www.musicmeter.nl/album/88527) te gaan luisteren. Bedankt pa, dat wil ik ook iedereen hier aanraden.

Dat album ga ik opzoeken. Ik heb dat in het verleden meer over gehoord, maar nooit beluisterd. Bedankt!

Edit:Helaas niet meer te koop.

avatar van Broem
Vandaag op een vinyl beurs het album van Zjef voor het bedrag van 2 euro gekocht. Had de laatste post van Lura nog in m'n achterhoofd en kon het album niet laten liggen. Ben benieuwd.

Broem schreef:

Ik ben benieuwd of ik je een miskoop hebt bezorgd of niet, Broem.

avatar van Broem
Heb een kop koffie laten staan. Hierdoor kom ik met de aanschaf van 2 euro nog aardig budget neutraal weg. Ik laat het zsm weten.

Broem schreef:

Budget neutraal, je klinkt als een echte boekhouder, Broem

avatar van Fathead
Ik zie geen enkele reden om géén vijf sterren te geven aan dit geweldige album. Alleen mag meneer Wannes wel eens de grens overkomen voor een optreden...

avatar van dazzler
Ik denk dat als meneer Wannes zou weten welke lovende woorden
men in Nederland voor zijn plaat over heeft, hij niet lang zou twijfelen.

Ik zou hem, als ik van jullie was, gewoon eens even bellen of mailen.

Hij woont trouwens niet ver van bij mij vandaan, maar kennen doe ik hem niet,
al blijkt hij wel dezelfde studies gedaan te hebben als ik, zij het een paar jaar later.

dazzler schreef:
Ik denk dat als meneer Wannes zou weten welke lovende woorden
men in Nederland voor zijn plaat over heeft, hij niet lang zou twijfelen.

Ik zou hem, als ik van jullie was, gewoon eens even bellen of mailen.

Volgens mij weet hij dat al wel, Dazzler. Hij heeft op 5 januari van dit jaar bijvoorbeeld opgetreden in het Mezz-café in Breda. Bovendien treedt hij als begeleider van Roos Rebergen veel op in Nederland. Je hebt dezelfde studies gedaan als Wannes, doe je ook iets in de muziek, Gunther?

avatar van dazzler
Neen, we hebben beiden godsdienstwetenschappen gestudeerd.
Hoewel mijn thesis wel over rockmuziek ging, ben ik zelf geen muzikant.

avatar van Lura
Ik dacht dat jij ook aan studio Herman Teirlinck gestudeerd had.

avatar van The Scientist
Fathead schreef:

Heeft ie al vaak genoeg gedaan, heb hem al 3x live gezien, in Enschede, Zwolle en Deventer.. dus komt vaak genoeg .. in Zwolle, vlak na de release van Ploegsteert waren er bij een gratis concert helaas niet veel meer dan 10 mensen.. dus lovende woorden bieden geen garantie op succesvolle optredens (wat opkomst betreft dan)

Vooral Met Drie was hier in Zwolle echt zo mooi

avatar van Fathead
Jaja, laat me maar kwijlen...

Nou ja, ik moet zijn speellijst maar in de gaten houden dan! Ik dacht dat hij nooit zonder Roosbeef boven Turnhout is geweest...

avatar van popstranger
Prachtplaat! Het verbaasde me vorig jaar dat er zo weinig volk was in de abbrussel op hun concert, er zijn dus nog te weinig mensen die deze muziek kennen terwijl het gewoon zowel muzikaal als tekstueel van een ongelooflijke kwaliteit is. Vooral Ge Zwiegt is een enorm pakkende song.

avatar van Masimo
Masimo schreef:
Na Ploegsteert waren de verwachtingen logischerwijs erg hoog. Misschien wel té hoog, want behalve 'Ge Zwiegt' geraakt wat mijn smaak betreft geen enkel nummer het niveau van de titeltrack - die werkelijk prachtig is, in de (/mijn) top van dit jaar. De rest zit daar simpelweg onder, alhoewel ik gelukkig ook kan stellen dat er geen enkele echt slechte song op het album staat.
(...)
De teleurstelling zit 'm dus niet in de teksten, en al helemaal niet in het accent. Wellicht in het feit dat de overige songs me minder kunnen doen dan de twee eerder genoemde tracks - echt diep raken doen ze me niet.
Mis: de andere songs zijn ook erg mooi. Heel Ploegsteert heeft me inmiddels te pakken.

avatar van Lambchop
Ik moet deze gaan proberen ookal houd iets me tegen

avatar van dix
dix
Lambchop schreef:
Ik moet deze gaan proberen ook al houd iets me tegen

Wat heeft je doen besluiten dit met ons te delen?

avatar van Lambchop
dix schreef:

Wat heeft je doen besluiten dit met ons te delen?

Schreeuw om aandacht

Flammazine schreef:

Halve * omhoog en Top 10 in.

Indrukwekkend. Sterkte alsnog. Bij de uitvaart van mijn vader (geen suiicide overigens) werden volop liedjes gespeeld van Ede Staal en Cornelis Vreeswijk, het minst wat we voor pa konden doen.
Genoemde artiesten zijn al m'n hele leven de wat vreemde eenden in de bijt. Prachtige liedjes die ik nog regelmatig draai. Sinds kort bekend met ene Zjef Vanuytsel, heel interessant.

Dit topic viavia vandaag ontdekt en ga me er eens in verdiepen. En in dit album natuurlijk.

The Scientist schreef:

Vooral Met Drie was hier in Zwolle echt zo mooi

Wow! Zou jij mij een plezier willen doen, als het niet teveel moeite is, om als je er aan denkt mij in voorkomende gevallen een PM'tje te willen sturen? Waarin je even wat optredens tipt? Ik ga er zeker heen, dit is prachtige muziek.

avatar van Johnny Marr
'Benauwd' is toch wel het ultieme hoogtepunt hier. Wat heeft hij weinig stemmen, zou bovenaan moeten staan! Kippenvel tot op het laatste haartje, dat achtergrondkoor

Woorden schieten tekort .

Johnny Marr schreef:
... Wat heeft hij weinig stemmen, zou bovenaan moeten staan!..

Woorden schieten tekort .

Stem dan (zelf).

Rustig rustig, ik stem meestal niet na 1 luistbeurt

avatar van Johnny Marr
Zo mogelijk een nog groter hoogtepunt op de plaat gevonden: 'Verhus'. Wukn tekste, wukne climax! Machtige gastn.

Op In de plaaster na, zijn het volgens mij allemaal mooie liedjes, Johnny Marr

avatar van Broem

Extra dimensie om de teksten mee te lezen. Magistraal.

avatar van Lura
Die zitten ook bij de originele cd met die prachtige hoes. Wanneer komt trouwens een nieuw album?!

avatar van Johnny Marr
'In de plaaster' vind ik ook goed zelfs!

avatar van jassn
Lura schreef:
Wanneer komt trouwens een nieuw album?!
dit najaar normaal gezien.

avatar van Lura
Je was goed geïnformeerd jassn, want het album verschijnt inderdaad dit najaar! Echt een release om naar uit te kijken!!