Het Zesde Metaal - Ploegsteert (2012)

Belgiƫ

5. Vanonder (2:55)
  6. Verhus (5:16)
  7. In de Plaaster (4:23)
  8. Ge Zwiegt (4:33)
  9. Oe Est Meuglijk (4:04)
  10. Benauwd (6:15)
  11. Met Drie (3:40)
avatar van The Scientist
Het is indrukwekkend

BobbieMarley schreef:
Beoordelingen geven na minder dan vier keer luisteren, dat geeft te denken.

Op Musicmeter mag je na één keer alle nummers luisteren een beoordeling geven. Daar heb je soms meer dan genoeg aan, zoals in dit geval. Want: pffff, this is not my cup of tea. En aansluitend bij anderen hierboven: too much for me. (in het West-Vlaams geformuleerd )

Overigens: Spinvis vind ik juist weer wel geslaagd, als je die al een beetje kan vergelijken met Het Zesde Metaal.

BobbieMarley
Alleen Spinvis zijn debuut is zeer de moeite waard, de rest een heel stuk minder. De muziek van Spinvis lijkt trouwens niet in de verste verte op Het zesde metaal.

Masimo schreef:
Het lied 'Ploegsteert' is echt prachtig. Maar echt. Ik word er best neerslachtig van. 't West-Vlaams moet ik wel wat ontcijferen, maar dat maakt het misschien nog wel tot wat extra's - stiekem vind ik dat Vlamingen 't Nederlands veel mooier spreken dan wij Hollanders zelf, 't klinkt zo 'schoon' allemaal. Hoogverraad, ik weet 't.
Na Ploegsteert waren de verwachtingen logischerwijs erg hoog. Misschien wel té hoog, want behalve 'Ge Zwiegt' geraakt wat mijn smaak betreft geen enkel nummer het niveau van de titeltrack - die werkelijk prachtig is, in de (/mijn) top van dit jaar. De rest zit daar simpelweg onder, alhoewel ik gelukkig ook kan stellen dat er geen enkele echt slechte song op het album staat.

De teksten blijven voor mij de troef van dit album: alle Hollanders, wees gerust, er ligt niks dwars voor 'ons'', want het ontcijferen is plezierig taakje, en het valt op hoe mooi dingen in het Vlaams geformuleerd kunnen worden. En rolt dan ook nog 'ns opvallend mooi van de West-Vlaamse tong. Sierlijker, schoner, mooier..

De teleurstelling zit 'm dus niet in de teksten, en al helemaal niet in het accent. Wellicht in het feit dat de overige songs me minder kunnen doen dan de twee eerder genoemde tracks - echt diep raken doen ze me niet.

Nou wil ik dit album ook geen slachtoffer laten worden van mijn (te?) hoge verwachtingen, want overall gezien is ook wel een prima album. Echter, en dat gevoel beklijft, had er wellicht meer ingezeten? Maar wat dan, hoe dan, op welke manier? Geen idee - een zwakte in mijn argumentatie, dat erken ik wel.

En dan als laatste nog: de vergelijking met Spinvis vind ik er ook een die kant noch wal raakt. Ze geven beiden aandacht aan de teksten in Neerlandsche toal - maar da's dan ook een van de weinige overeenkomsten, want tekstueel schrijven ze nou ook niet bepaald in dezelfde stijl. Dus voor puur voor degene die dit luisteren gaat omwille van de vergelijking met Spinvis: verwacht niet heel veel gelijkenis.

avatar van Fathead
Ja ja, ik weet het nu wel, mijn vergelijking met Spinvis gaat mank...

avatar van Broem
Ik zie dit album als een grote kleinkunst voorstelling. Zo origineel. Als ik het album opzet luister ik het helemaal. Leuk om de teksten erbij te pakken en mee te lezen. Staat in mijn top 5 van 2012.

Masimo, wat dacht je bijvoorbeeld van het slotnummer Met drie.
Daar is het wat mij betreft misschien weer andersom, waar de tekst me minder raken kan - kan liggen dat ik niet echt met kinderen kweken bezig ben.. Het probleem van aandachtsverschuiving heb ik nog niet zoo last.. Kids: met mijn 18 jaren ben ik 'nog niet wat te jong(?)'

Alhoewel de zinsnede 'Ik ben aan het sparen voor een baard, om iets te doen te hebben tijdens 't wachten' wel een glimlach op m'n gezicht tovert.

Daar vind ik de cellopartij bv. wel weer mooi. Maar het is die combinatie van krachten die mist, waar het bij bv. Ploegsteert van beide kanten compleet klopt. Alhoewel dat dan persoonlijk werkt, ik snap dat bij een ander deze tekst wel degelijk persoonlijk kan zijn.

Overigens: allereerst verstond ik 'vanaf nu wordt ze matrie', wat dan in mijn eigen Hollandse vertaling 'moeder' zou zijn. Maar, nee, 'met drie', dus.

Masimo, wat dacht je bijvoorbeeld van het slotnummer Met drie.
Een mooie nummer drie, als ware 'best of the rest' zou wat mij betreft 'Verhus' zijn.

Broem schreef:

Staat in je top vijf en toch maar vier sterren, Mark? Dan is 2012 waarschijnlijk voor jou toch niet zo'n goed jaar geweest!?

avatar van Broem
Top 5 over 2012 en ik blijf voorzichtig. Zoveel mooie muziek. Ploegsteert krijgt er nog wel wat bij. Buitencategorie.

Heel simpel: het dialect doet toch wat afbreuk. Misschien raar voor iemand die ook naar Sigur Rós of Kaizers Orchestra kan luisteren, alsof ik daar ook maar iets van versta. Maar blijkbaar is het toch omdat je het net even beter verstaat of althans denkt te verstaan. Zo heb ik ook veel minder met NL dialecten in muziek.

Maar goed, die muziek: dat is dik in orde. Mooie nummers. Naar het einde toe verslapt mijn aandacht wel wat maar het is te minimaal om mij toch van een prima score af te houden.

BobbieMarley
De teksten zijn anders ook prima in orde, Eric.

Ik ben niet zo van de teksten dus daar heb ik verder weinig mee (geldt voor heel erg veel albums)

avatar van dumb_helicopter
Ik normaal ook niet, maar omdat ze hier toch in het Nederlands zijn hou ik er indirect toch meer rekening mee. Als je dan zo'n tekst als bij Ploegsteert of Ge Zwiegt hoort dan word ik daar toch altijd even stil van.

aERodynamIC schreef:

aERodynamIC schreef:

Poeh, volgens mij mis je dan wel erg veel de essentie die muziek (behalve instrumenteel uiteraard) in zich heeft. Uitzonderingen (bv Sigur Ros) bevestigen de regel.

Daar denk ik anders over: muziek is emotie voor mij en daar voegen teksten meestal dan niet heel veel meer aan toe. Natuurlijk kunnen mooie teksten het misschien nét even mooier maken maar dat verschilt per album. Ik ben er gewoon niet zo mee bezig. Ik pluis ze niet van voor naar achter uit zeg maar.
Een prachtig album dat me raakt maar waar de teksten zo zo van zijn doet me meer dan een album met schitterende teksten maar wat me muzikaal helemaal niet raakt. Dus de essentie van de muziek missen? Dat vind ik nogal een uitspraak.
Ook bij mij bevestigen uitzonderingen de regel uiteraard. Ik denk toch echt dat dit iets heel persoonlijks is. Ik ken meer mensen die dat net als ik hebben.
Het is wel zo dat teksten echt gaan leven bij mij als ze in het Nederlands gezongen worden maar die albums vormen maar een klein deel van waar ik naar luister.

En voor wat betreft dit album? Het zal best enigszins te volgen zijn maar het dialect staat toch echt te ver van me af om dat zwaar mee te kunnen wegen. Daar kan ik goed mee leven trouwens

Maar we dwalen een beetje van het album af zo denk ik.

avatar van jassn
gisteren nog 4 sterren Aero

Ik heb het ook niet op teksten meestal, maar hier dus wel. Ik ben dan ook wel van dezelfde streek dus het kan heel goed daar aan liggen.

jassn schreef:
gisteren nog 4 sterren Aero

Het schommelt een beetje, klopt. Naar het einde toe verslapt m'n aandacht zoals gezegd.

Dat lijkt me vrij logisch. Daarom luister ik bij Nederlandstalige albums wel veel beter naar teksten. Fréderique Spigt bijvoorbeeld kan ik niet beluisteren zonder ook naar de teksten te luisteren. Uiteraard ben ik het Engels voldoende machtig om ook daar naar te luisteren maar op de een of andere manier ben ik er daar al gelijk een heel stuk minder mee bezig. Ik geef toe dat wanneer teksten gewoon absurd zijn ik mijn wenkbrauwen frons en het misschien toch wel invloed heeft.... alhoewel.... Pixies.....

jassn schreef:
gisteren nog 4 sterren Aero

En ik ben niet van dezelfde streek, maar Nederlander. Maar sinds jaar en dag heb ik me verdiept in de Vlaamse cultuur. Als je iets echt interesseert dan kan een dialect geen barrière zijn. Maar Eric heeft gewoon niks met teksten, dat is me nu wel duidelijk. Dan zal Contraband van Kirsty McGee wel niks voor je zijn, teksten die je echt bij de strot grijpen, want je luistert niet naar teksten.

avatar van Nakur
Ik wil deze cd gaan bestellen maar ik zie online alleen maar een 2cd versie? Een toelichting wat er op de 2e disk zou staan kan ik niet vinden. Weten jullie dat?

avatar van essence
Volgens mij is dat een 5-track live ep die daar nu tijdelijk toegevoegd wordt.

Klopt.

avatar van Nakur
bedankt, ik heb er maar even mijn kerstpakketbon aan opgemaakt .

avatar van Teunnis
Het Zesde Metaal had een stroeve start bij mij (voorprogramma Roosbeef, maart 2009) en pas meer dan drie jaar later was er de ommekeer. Ik hoorde dat het titelnummer van dit album over wielrenner Frank Vandenbroucke ging, maar ik verstond er geen zak van. Dus zocht ik de tekst op en toen viel het kwartje ineens. Het accent van Wannes Cappelle is helemaal niet zo onverstaanbaar. Daarna luisterde ik Ge Zwiegt met tekst en dat was nog vele malen mooier dan het titelnummer. Die tekst is zo ontzettend tijdloos, ik denk dat ik dat nummer over twintig jaar nog steeds regelmatig ga luisteren. De andere teksten zijn ook van een enorm hoog niveau. De muziek is op de juiste momenten zeer bescheiden of juist aanwezig - lekkere outro's bij Verhus en Benauwd. Akattemets moet ik binnenkort ook maar eens proberen (iemand met een link naar de songteksten?).

avatar van Nakur
Mijn vader, zelf wielrenner geweest, en opgegroeit vlak langs de vlaamse grens, raadde me aan om De Zotte Morgen (1970) van Zjef Vanuytsel (http://www.musicmeter.nl/album/88527) te gaan luisteren. Bedankt pa, dat wil ik ook iedereen hier aanraden.

avatar van Dustbowl
Het Zesde Metaal – Ploegsteert

Als Hollandse liefhebber van de Vlaamse taal en dan meer specifiek wanneer die gerelateerd is aan wielrennen - wielrennen kijken op ‘de Belg’ is haast een literaire sensatie – zal het u niet verwonderen dat ik verzot was op het nummer Ploegsteert vanaf het eerste moment dat ik het hoorde. Het levensverhaal van Franck Vandenbroucke is natuurlijk al tragisch genoeg, en in dit nummer wordt dit nog eens extra duidelijk. Muzikaal heel klein gehouden en met een tekst om u tegen te zeggen. De tekst zit vol perfect lopende zinnen en dubbelzinnigheden. “En ‘t volk zei: ‘Kijk, hier komt de man, ‘t talent drupt d’er in dikke druppels van” is een van mijn favoriete. Of de slotzin: “De Schepper had compassie: je mocht gaan. En God zei: ‘Kom maar weer, ik ga er staan.” Voor mij is het nog altijd onduidelijk wie er nu wordt bedoeld met dat laatste ‘God’. Is het nu VDB zelf (‘God’ was zijn bijnaam), of de Schepper? Beide uitleggen zijn mooi.

Bij nadere beluistering van het album blijkt het bol te staan van zulke mooie nummers. Muzikaal is Het Zesde Metaal van meerdere markten thuis, van intieme, kleine nummers (‘vanonder’, ‘broers’, ‘met drie’) tot grootse muzikale uitbarstingen (‘verhus’), maar de echte kracht van dit album zit hem toch wel in de teksten.

De kleine nummers op dit album zijn wel mijn favorieten. Nummers over familierelaties (‘broers’ en ‘met drie’) zijn erg aandoenlijk. Ook al ben ik nog ver verwijderd van de leeftijd waarop je aan kinderen begint te denken, de teksten weten me toch te raken door de oprechte toon en treffende zinnen. Uit ‘broers’: “Hij weet het altijd beter, maar jij weet toch het meest. Hij loopt fluitend door de deuren die door u geopend zijn geweest.” Voor mij een erg herkenbare omschrijving van de relatie tussen twee broers.

Minpuntje vind ik ‘in de plaaster’, weliswaar een welkome poppy afwisseling, maar door de haast blasfemische tekst, een beetje flauw vind ik hem zelfs, is dit voor mij toch het spreekwoordelijke lelijke eendje tussen de prachtig witte zwanen.

Een ander hoogtepunt is “Oe est Meuglijk”, over de zelfmoord van een vage kennis. Met een prachtige opbouw waarna de muziek wegvalt voor de laatste regel: “Ik weet het niet meer zeker. Maar de laatste keer in mei. We kruisten bij het oversteken. Heb ik dan goeiedag gezegd?”

Bij ‘Benauwd’ springt voor mij vooral het volgende onsterfelijk chiasme eruit: “Soms krijg je marbels voor uw parels, soms krijg je geld voor uw mest.” en het slotnummer ‘met drie’ over de zwangerschap van zijn vriendin is een en al aandoenlijkheid.

Ach nu ik dit zo typ met het album aan op de achtergrond vraag ik mij eigenlijk af waarom ik hier maar 4,5* voor heb staan. Daar maken we dus mooi de volle mep van, en het album van 2012 voor mij!

Vanavond weer 's in Amsterdam te zien in het Compagnietheater! Tijdens een avond waar ook Aafke Romeijn zal optreden.

avatar van Nakur
Ploegsteert is hard op weg om een van mijn favoriete albums aller tijden te worden. Alleen al de woordenschat is de moeite waard.