Iron Maiden - Virtual XI (1998)

Label: EMI

1. Futureal (2:55)
  2. The Angel and the Gambler (9:52)
  3. Lightning Strikes Twice (4:50)
  4. The Clansman (8:59)
  5. When Two Worlds Collide (6:17)
  6. The Educated Fool (6:44)
  7. Don't Look to the Eyes of a Stranger (8:03)
  8. Como Estais Amigos (5:30)
avatar van Edwynn
Blaze Bayley binnenhalen was een fout. Maar The X Factor bevat best best wel sterk materiaal vind ik. Dat is hier iets anders. Ik vind Virtual XI niet heel erg verschrikkelijk, maar ik ben wel de stellige mening toegedaan dat dit Maidens meest minderwaardige worp is. Waarom dan toch een voldoende? Nou, ik hoef bijvoorbeeld maar die bas van Harris en het karakteristieke gepiel van Dave Murray te horen en ik ben een soort verliefde tiener ofzo.

avatar van Kronos
Dat kan ik helemaal begrijpen. Hoe iemand hier 5* aan kwijt kan dan weer niet.

Kronos schreef:

Zoals ik al schreef vind ik het songmateriaal ook erg ondermaats. Maar het is niet daarom dat ik Blaze Bayley niet te pruimen vind. Deze mindere Iron Maiden laat best een sterke zangprestatie toe, maar in de plaats daarvan brengt Bayley met zijn vlakke ongeïnteresseerde inbreng het geheel nog verder naar beneden.

Je kan dus wel stellen dat Bayley slecht ontvangen is mede omdat Maiden in deze tijd mindere muziek te bieden had, maar je kan dan evengoed stellen dat The X Factor en Virtual XI zo slecht ontvangen zijn mede doordat ze in deze tijd een flutzanger hadden.

In dat laatste schuilt wat mij betreft veel meer waarheid, want als ik me even voorstel dat Bruce deze nummers zou zingen, zou ik het gewoon middelmatig vinden terwijl het nu niet om aan te horen is.

Je hebt natuurlijk gelijk. Een zangprestatie kan zelfs het meest waardeloze nummer nog goed laten klinken. Wat dat betreft zullen we enkel van mening verschillen. Ik vind Blaze namelijk erg goed te pruimen op deze plaat.

Kronos schreef:
Ook dit kan je weer omdraaien. Waarom gaan zingen bij een band van wiens muziek je de vereiste noten niet kan halen?

Nee, ik wil ook graag bij Iron Maiden zingen. Als zij dat toelaten is dat hun keuze. De keus was immers aan Iron Maiden, niet aan Blaze Bayley, die slechts één der vele gewilligen was. Op YouTube circuleren enkele video's van Blaze Bayley met een Iron Maiden tribute band die zo vriendelijk waren om even hun gitaartjes naar beneden te schroeven en dan klinkt het gewoon erg goed met Bruce-nummers. Dus op zich kan hij het wel, maar dan moeten er aan beide kanten compromisjes gemaakt worden.

The_CrY schreef:

Dat heb ik niet geschreven en duidelijk ook niet bedoeld.

The_CrY schreef:

Jij hebt natuurlijk ook de keuze. Je bent niet verplicht bij Iron Maiden te zingen.

The_CrY schreef:

De gitaren staan op Virtual X niet te hoog gestemd en toch lijkt het nergens op. Het klinkt alsof hij dik tegen zijn zin staat te zingen. Misschien had hij inderdaad toch geen keuze en werd hij op een of andere manier gedwongen.

Kronos schreef:

Dat heb ik niet geschreven en duidelijk ook niet bedoeld.

Ok prima, maar ik bedoelde te zeggen dat een zanger het verschil kan maken. Dat dacht ik tussen de regels door te lezen. Wat beter past: als een zanger je niet aanspreekt, dan is de kans dat een nummer je raakt al kleiner.

Kronos schreef:

Uiteraard, maar als ik niet mooi kan zingen zal Steve Harris mij nooit met een glimlach zeggen dat ik bij de band hoor. Dat ze Blaze die positie van zanger gegeven hebben zal toch zeker niet een klein beetje hun beslissing zijn geweest?

Natuurlijk moet die zanger het maar willen, maar voor Blaze Bayley zou het raar zijn geweest als hij het niet gewild zou hebben (zeker omdat hij op auditie geweest is).
Kronos schreef:

Ik bedoelde eigenlijk meer live qua stemming. Dit album is gewoon wat het is. Maar Iron Maiden met Bayley live is een verschrikking mede door het stemmingsprobleem.

Maar goed, we worden het over dit album en over Blaze Bayley waarschijnlijk toch niet eens. Ik vind dat Virtual XI een sterkere zangprestatie bevat dan The X Factor ('Como Estais Amigos' ), maar dat deze zanger veel beter in zijn vel zit op Silicon Messiah of Blood and Belief. Ik weet niet of je die albums van Bayley kent, maar als je heel even luistert hoor je een goed contrast. Zijn stem blijft een haat-liefde geval denk ik, en dat kan ik jou en anderen niet kwalijk nemen.

The_CrY schreef:

Dan zijn we het eens. Ik dacht dat je het een beetje ironisch bedoelde.

Andere albums dan die van Iron Maiden ken ik niet met Blaze en dat wil ik graag zo houden.

The_CrY schreef:

Dus als de band de instrumentjes iets anders stemt, kan Bayley ineens wel The Evil That Men Do tot een goed einde brengen? Kweetniet hoor. Zijn solowerk vind ik eigenlijk maar bar en boos. Mede door de gebrekkige zanglijnen. Onlangs tourde hij samen met Paul Di'Anno. Die vadsige, vechtgrage hooligan, die ooit Killers en Iron Maiden inzong, wint het mijns insziens op alle fronten van de bescheiden Bayley. Een jaar of wat geleden zag ik hem in Den Haag ofzo, die man heeft nog exact dezelfde stem als vroeger. Tikkie ruwer, maar zeker niet sleets ofzo.

avatar van Yann Samsa
Qua persoonlijkheid is Blaze net iets meer genietbaar, maar op vocaal vlak is dat Di'Anno. Ik prefereer zelfs nog steeds de eerste twee Maiden platen, boven gelijk welke Bruce. Dat terzijde. Ik heb tijdens het luisteren van X Factor of Virtual XI nooit gedacht: deze zou ik 's met Bruce op vocalen willen horen. Ik ben er nog steeds niet uit, maar het moet één van de volgende twee zijn: of Harris heeft het songschrijven wat gebuigd richting stemgeluid van Blaze, of Harris' songschrijven was wat veranderd (na scheiding en na zeer inspiratieloze twee platen - No Prayer en Fear of the Dark) en heeft een zanger gezocht dat paste bij die tijdelijke sound. Sowieso hoor je op live recordings dat Blaze nummers met Bruce vocals iets missen. En nee, dat komt niet door gewoonte: nummers als Sign of the Cross en the Clansman lenen zich gewoon meer voor een donkere stem, nummers als Aces High of weet ik veel wat voor het theatrale, en nummers als Prowler en Killers en zo voor dat meer snauwende, ruigere, punkerige.

Yann Samsa schreef:

Dat eerste.

No Prayer en Fear Of The Dark vind ik verre van inspiratieloos. Ze zijn een stuk soberder van opzet en waren voor jaren 90 begrippen best hip. Maar ja, als je die band bent van Seventh Son en Piece Of Mind kun je bij een hoop gasten haast niet aankomen met een beentjes op de grondalbum.

Met The X-Factor heeft Harris ervoor gekozen om het hart te volgen en veel ruimte te maken voor 'bloody eight minute songs'. Deze nummers bevatten weinig spectaculaire vocale melodieën. Variëren op de zanglijnen lukt niet. Dickinson doet het met zijn liveversies in dezelfde toonsoort als Bayley. Met Lord Of The Flies (op Death On The Road) probeerde hij iets anders wat niet echt lukte. Daarom zit hem dat volgens mij puur en alleen in de manier waarop de zanglijnen geschreven zijn.

avatar van Eddie
Ik denk dat het ook te wijten is aan de zeer dunne productie van Virual XI, Blaze is wel degelijk een goede zanger luister maar eens naar zijn solo platen. Hij kan alleen niet in zijn eentje een plaat dragen, en dat is bij maiden wel een vereiste. Ik vind de platen met Blaze echt wel degelijke platen, hoewel ik Virual wel erg weinig draai.

De laatste tijd ben ik er steeds meer van overtuigd dat het gewoon een mis match is tussen maiden en Blaze, Blaze is een degelijke rock zanger zoals er zovelen zijn. Voor maiden was hij echt bij lange na niet goed genoeg. Ik heb ook nooit begrepen dat ze uitgerekend Balze bayley gekozen hebben, van alle zangers die beschikbaar waren voor de plek (lees zo''n beetje elke zichzelf respecterende rockzanger ter wereld) kiezen ze uitgerekend Blaze, een zanger met een beperkt berijk een een matige stage performance. het is wel een heel sympathieke kerel dat wel, maar daar vul je geen stadions mee.

avatar van Yann Samsa
En net om die redenen denk ik dat het niet "of Harris heeft het songschrijven wat gebuigd richting stemgeluid van Blaze" is, maar wel "of Harris' songschrijven was wat veranderd (na scheiding en na zeer inspiratieloze twee platen - No Prayer en Fear of the Dark) en heeft een zanger gezocht dat paste bij die tijdelijke sound."

avatar van Edwynn
Te ver gezocht. Blaze Bayley was een bekende, had een beetje naam gemaakt met Wolfsbane, woonde in de buurt, houdt van bier en West Ham United. Dat waren dé argumenten om hem binnen te halen in plaats Michael Kiske of Doogie White die toen ook in de running waren. Het kan dat The X Factor wat donkerder klinkt omdat Harris een scheiding te verwerken had. Aan de andere kant, lees ik daar in de teksten niets van terug.

Kijk maar eens naar The Early Days. Harris zocht altijd jongens die in de eerste plaats in de band passen. Dat zijn niet per se de besten.

Edwynn schreef:

Ik zou gezworen hebben dat dat nummer ook op internet stond, maar is The Trooper ook goed? De hele bekende uitvoering met Iron Maiden waarin mensen in het publiek hem uitlachen staat in menig man's achterhoofd gegrift.
U mag oordelen:
YouTube - Blaze Bayley & the Clairvoyants - THE TROOPER

Eddie schreef:
[...] Blaze, een zanger met een beperkt berijk een een matige stage performance. [...]

Daar ben ik het toch niet mee eens. Hoe hij live bij Iron Maiden was qua stage presence zou ik niet durven zeggen, maar op de live DVDs van zijn soloband (geheel op youtube) is hij een hele energieke frontman die het publiek goed opzweept. Beter dan Rob Halford deze dagen (niet dat dát een kunst is).

avatar van Edwynn
Lang voordat Boby Dylan het nummer schreef, was Judas Priest al een statisch ogende band. Rob Halford was in zijn jonge dagen ook niet echt beweeglijk. In die zin heb je gelijk dat het evenaren van hem geen kunst is, maar het is niet iets van de laatste paar jaar.

Blaze Bayley vond ik qua stageperformance bij Maiden geen opvallende persoonlijkheid. Hij concentreerde zich heel erg op de noten. En tijdens veel van de instrumentale gedeelten stond hij altijd een beetje te airdrummen enzo. Geen vervelende gast hoor, lekker gewoon eigenlijk. Als ik naar Live At The Rainbow kijk, zie ik Paul Di'Anno eigenlijk min of meer hetzelfde doen.

Ik heb nu even geen geluid dus jouw tip zal even moeten wachten. Ik zeg erbij dat ik zelf Tenth Dimension bezit. En dat vind ik dus echt een abonimabel album.

avatar van hellboy123
Edwynn schreef:

Silicon massiah (eerste solo album) en het recentere "The Man Who Would Not Die" gaan er hier erg goed in, en kan ik je zeker ook aanraden.
als extra tip voor een live dvd is "The Night That Would Not Die", losse nummers staan ook op youtube. Hier staan wat nieuwere nummers op, en vind ik wat energieker overkomen dan de dvd live in Poland, alhoewel die ook niet slecht is.

En dan deze virtual XI, dit was voor mij de eerste Iron Maiden cd die ik ook nog eens tijdens mijn eerste festival heb gekocht (fields of rock 2003), en man wat heb ik deze plaat grijs gedraaid toendertijd. Hier moet ik wel eerlijk bekennen dat dat meer door het muzikale aspect kwam dan door de zang van Blaze.
Verder vind ik het een degelijke CD met een paar uitschieters ( The Clansman , Don't Look to the Eyes of a Stranger) en een diepte punt met The Angel and the Gambler (man wat een zwakke tekst, herhaling geperfectioneerd)

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Wij zijn alweer een paar jaartjes verder, dus tijd voor een nieuw album met een ongewijzigde line-up en nog altijd Blaze Bayley (ex-Wolfsbane) als zanger, zijn tweede en laatste album met Iron Maiden. De albumtitel Virtual XI is een verwijzing naar het elfde album en tevens een verwijzing naar de favoriete sport & hobby van bassist Steve Harris, supporter van West Ham. Het verklaart ook enkele foto’s van de heren in voetbaluniform. Ik ben geen voetballiefhebber, wel ben ik een hevige rugby fan. Football is a game for gentlemen played by hooligans, Rugby is a sport for hooligans played by gentlemen.

Over naar het album dan maar met opnieuw een productie van Steve Harris bij hem thuis in Essex, het klinkt nog altijd dof in mijn oren en bevat maar schaarse hoogtepunten in de vorm van Futureal en het geweldige The Clansman. Het bevat ook een absolute dieptepunt in de vorm van The Angel and the Gambler. The Angel and the Gambler is een onding met cheesy toetsen in het nummer en veel te veel herhaling van de chorus. Tien minuten pure ergernis. Rode draad door dit album lijkt de weinig inventieve gitaarriffs te zijn, zo tam, het blijft iedere keer wachten op de solo's.

Positief is alvast dat het geen ellenlang album is, mijn voorkeur voor de meeste groepen gaat naar drie kwartier, bij Iron Maiden lijkt de eindstreep rond de vijfenvijftig minuten te liggen. De verpakking van deze plaat laat te wensen over, wat een lelijke futloze hoes in een plaat die niet aan de dynamiek van de jaren tachtig albums kan tippen. Voor de mensen die altijd maar zagen dat ik te impulsief ben en geen geduld heb (toch een beetje waar), kan ik zeggen dat ik de cd pas dit jaar heb gekocht voor een bodemprijs. Hiervoor in 1998 de volle pot betalen, over mijn lijk.

In de jaren negentig van de vorige eeuw maakt Iron Maiden vier albums met twee zangers, No Prayer for the Dying en Fear of the Dark met Bruce Dickinson, The X Factor en Virtual XI met Blaze Bayley. Iedere mening is altijd strikt persoonlijk en hier volgt de mijne. Het is een decennium met een kwartet albums om te vergeten, hier en daar een lichtpunt buiten beschouwing gelaten. In 2000 neemt Bruce Dickinson tot de opluchting van velen opnieuw de microfoon in de hand, ik denk zelfs dat het sprookje anders over en uit was voor Iron Maiden. De kwaliteit van de albums stijgt dan opnieuw, de optredens worden gigantisch van opzet en omvang. Iron Maiden is weer springlevend. En ze leefden nog lang en gelukkig.

avatar van notsub
Blaze Bayley is natuurlijk het onderwerp hier. Hij trekt het album naar een bedenkelijk niveau. De songs Futureal en The Clansman houden nog stand en redden het album nog enigszins. De overige titels zijn in beginsel al niet sterk en wanneer daardoor de aandacht extra op de zang komt, zakt het als een pudding in elkaar. Ook de solo's missen het elan, dat ik van Maiden gewend ben. Het is dat er Iron Maiden op de cover staat, anders had dit een erg anonieme release geworden.

notsub schreef:

Ik denk niet zo zeer dat het door het song materiaal op zich komt. De zang, het is geen Bruce Dickinson of Ronnie J. Dio die we horen, maar ik ken grote bands met een beperktere zanger (Megadeth bijvoorbeeld) die toch steevast met goede platen op de proppen komen. Het grote probleem met deze plaat vind ik de zeer dunnen productie, het is dat ik weet dat er twee gitaristen in de band zitten, anders had ik het niet terug gehoord. Daarnaast zijn de nummers in mijn ogen veel te lang. Eigenlijk hebben alle nummers erg sterke elementen en beginnen ze allemaal erg lekker, maar dan wordt er gerekt en gerekt. Op zich is het geen slechte plaat maat meer één van gemiste kansen.

avatar van Edwynn
De productie is wat zielloos. Maar voor mij niet echt een struikelblok. De Megadethvergelijking vat ik niet. Op menig Megadeth-album staat gaver songmateriaal dan op Virtual XI. Dus wat mij betreft komt het wel door het vlakke songmateriaal. Als dat dan de vergelijking moet zijn. Want Megadeth is natuurlijk heel iets anders dan Iron Maiden. Tom Araya is ook een matige zanger, maar wie klaagt daarover als Slayer het onderwerp is. Weet je wie ook niet kon zingen en toch gave platen maakte? Chuck Shuldiner. Oh en Dave Vincent is ook een vrij beroerde zanger die gave platen maakte. Brullen kunnen ze dan weer wel. En zelfs dat kan Blaze Bailey niet.

Virtual XI vind ik zoals gezegd niet heel verschrikkelijk. Het heeft zijn piekmomenten. Futureal en Clansman zullen in another time and place misschien wel klassiekers geweest zijn.

Het punt met een nummer als Lightning Strikes Twice is juist de beperkte zang van Blaze. Dat nummer is gemaakt voor meer elastische stembanden. En Bailey forceert zich dan pijnlijk. De track is op zich niet slecht. Het echte dieptepunt is Angel And The Gambler. Het allerslechtste Maidennummer ooit. 9,52 minuten te lang. Voor de rest is Virtual XI een redelijk compact album dat eerder het ene oor in en het andere oor uit gaat dan dat het compleet ruk is.

avatar van crosskip
Lightning Strikes Twice is wat mij betreft het hoogtepunt van het album; heerlijke atmosferische intro met daarna een tof nummer tjokvol toffe riffs en solo's. Gelukkig ook lekker compact gehouden en niet zo uitgerekt, iets wat de meerderheid van de nummers hier de das om doet. Bij het refrein zit Bayley inderdaad op het randje, maar ik vind dat juist wel lekker klinken.

Het nummer zou ook met Dickinson waarschijnlijk erg lekker klinken. Zou het niet erg vinden als ze deze nog eens uit de hoge hoed toveren voor een komende tour, maar ik acht de kans vrij klein dat ze ooit nog eens wat van de Blaze-periode zullen spelen.

Edwynn schreef:

Ik vergelijk Megadeth ook niet met Maiden, dat staat er ook niet, ik geef alleen aan dat er meer bands zijn met matige zangers, die wel goede platen uit kunnen brengen. Om aan te geven dat het niet alleen aan de beperkte kwaliteiten van Blaze ligt

avatar van james_cameron
Altijd links laten liggen; met reden, naar nu blijkt. Dit is zonder meer het minste album dat Iron Maiden ooit heeft uitgebracht, met acht langdradige, vervelende songs die bolstaan van de herhaling. Het bijna tien minuten durende The Angel And The Gambler maakt het wel het meest bont, met een eindeloos terugkerend zinnetje dat bij de eerste keer al vervelend klinkt. Zanger Blaze Bayley, die het helemaal zo slecht nog niet deed op voorganger The X-Factor, valt hier definitief door de mand. Maar goed, met dit fletse songmateriaal zou iedere zanger moeite hebben. Gelukkig zouden Bruce Dickinson en inspiratie hierna weer terugkeren op het nest.

avatar van Bouvier666
Ik vind dit toch ook wel de minste plaat van Maiden. Maar niet slecht, de productie heeft geen kracht, wat op zich zonde is want 7 van de 8 songs zijn toch heel goed maar zouden beter klinken met een krachtigere productie.
Op deze plaat staat mijn inziens wel het enige misbaksel wat ze ooit hemaakt hebben... jaja... The Angel and the Gambler, hoevaak kun je nog een refrein herhalen (4 minuten waren genoeg geweest) en dan die afschuwlijke orgel nog. Toen ze deze destijds als eerste single uitgaven schrok ik me kapot en dacht ik dat het een afschuwlijke plaat ging worden, maar dat viel achteraf mee gelukkig.

avatar van vielip
Het enige dat ik nog enigszins geslaagd vind aan The angel and the gambler is juist dat hammond orgel. Maiden die eens iets anders doet, tsja....

Bouvier666 schreef:

Eindelijk een medestander.Zonder meer het minste maiden album, maar dat heeft meer met de productie te maken als met het song materiaal. Had sommige nummers wat ingekort (Angel..., Don't look through...) en had het een wat vettere productie gegeven, wellicht wat meer overdubs en je had een heel aardig plaatje gehad. Nummers als When Two Worlds Collide, en the Clans man zijn gewoon heerlijke nummers, die zich zelf te kort doen door het dunne geluid (en misschien de matige zang, maar dat is met een vettere productie een minder probleem. Het enige echte gedrocht vind ik het laatste nummer, een f*ckin ballad!. Ik kan me niet herinneren dat ik dat nummer ooit tot het einde heb uitgeluisterd.

avatar van Bouvier666
Eddie schreef:

Ik ben dus helemaal geen balled liefhebber integendeel zelfs, maar Como Estais Amigos vind ik echt een kippenvel nummer. Ik vind dat Blaze zijn stem hier ook het beste tot zijn recht komt wat betreft zijn werk bij Maiden. (Misschien hadden ze met Blaze gewoon een album vol met ballads op moeten nemen)

Maar goed, mocht er ooit een remaster van Virtual XI uitkomen met een krachtigere productie, wie weet wint deze plaat ooit nog een beetje aan populairiteit

Bouvier666 schreef:

Yes! Como Estais Amigos is hét kippenvel moment van Iron Maiden. Zonder meer hoort deze bij mijn favoriete nummers aller tijden.

avatar van Lau1986
Ik vind Blaze helemaal niet zo verschrikkelijk als de meeste. Ik vind het zelfs een erg aardig album. Een nummer als The Clansman vind ik geweldig. Ik hou ook wel van het wat meer epische werk op deze plaat en daar past Blaze wat mij betreft prima bij.

avatar van Desert

Lau1986
geplaatst: 20 januari 2016, 19:30 uur

Blaze verdient respect voor de durf die hij tentoonspreidt door in de voetsporen van Dickinson te treden, maar, het voorbeeld dat je aanhaalt, klinkt in mijn oren toch net dat ietsje beter als Bruce het zingt.

Het solowerk van Blaze is trouwens ook erg de moeite moest je daar niet vertrouwd mee zijn. Op die ene uitschuiver qua productie, The King Of Metal, na dan.