David Bowie - Diamond Dogs (1974)

Label: RCA

1. Future Legend (1:08)
  2. Diamond Dogs (5:58)
  3. Sweet Thing (3:38)
  4. Candidate (2:40)
  5. Sweet Thing [Reprise] (2:32)
  6. Rebel Rebel (4:33)
  7. Rock 'N' Roll with Me (4:01)
  8. We Are the Dead (4:59)
  9. 1984 (3:27)
  10. Big Brother (3:20)
  11. Chant of the Ever Circling Skeletal Family (2:03)
  12. Dodo * (2:51)
  13. Candidate * (5:07)
avatar van beaster1256
na ziggy en aladdinsane kregen we de diamond dogs voorgeschoteld van bowie, in de pers wat minder goed ontvangen, maar in feite even goed als zijn voorgangers maar ja de hype was er toen een beetje af, vooral sweet thing laat horen wat een uitmuntend goeie zanger bowie was en in feite nog steeds is, kopen die cd !!

Ed
mn eerste bowie album.
op de gok gekocht (was toendertijd een snip lp).
en het was niet mn laatste!

Wat is een snip lp?

avatar van Jordy
Een snip was toch 100 gulden? Duur elpeetje

avatar van axel33
Hm... de 100 gulden-snip bestond toen nog helemaal niet, dus ik denk dat Ed zich inderdaad iets nader moet verklaren.

avatar van 93.9
snip= uitverkoop lp bij ter meulen.

Heb de limited edition hiervan maar aangeschaft. Past toch wel mooi in de platenkast van een die-hard Bowiefan als ik.

avatar van gemaster
Redelijk goed album van Bowie, dat echter wel een stukje minder is dan zijn andere werk uit de jaren '70. Er staan enkele juweeltjes op als 'Rebel, Rebel' en '1984', maar het is allemaal niet constant genoeg. Een 3,5 lijkt me daarom een perfecte score voor een Bowie die niet helemaal in topvorm is. Ik heb overigens 2 bonustracks en die zijn zeker de moeite waard. Ik zal ze even toevoegen.

Niet helemaal eens met gemaster. Diamond dogs is de missing link tussen de Ziggy-periode (meer rock'n'roll en gitaar, nasale zang) en de latere Monsters- periode (meer keyboard, warme zang). Het drieluik Sweet thing- Candidate-Sweet thing (reprise) en de songs We are the dead en Big Brother zijn pareltjes van een Bowie aan de top van zijn kunnen én op zoek naar een nieuwe sound. Voor mij een zeldzame 5 waard.

avatar van orbit
Big Brother, We Are the Dead, Rebel Rebel en zeker Sweet Thing (Reprise) zijn echt heel goede Bowie-nummers! Er waart zeker de oude genialiteit van Bowie door deze plaat
3.5*

avatar van orbit
Er waart de genuine genialiteit door dit album!! Sweet Thing, Sweet Thing (Reprise), maar ook Big Brother en het meesterlijke We Are the Dead geven aan dat Bowie hier soms op zijn hoogtepunt is zelfs! Verhoog naar 4*

Laurora
Fijne plaat, We Are The Dead vind ik toch wel een van de mooiste Bowie nummers. Zijn stem is ook verschrikkelijk mooi op DD. *4

Kijk, hier zijn we het helemaal over eens

orbit schreef:
Kijk, hier zijn we het helemaal over eens

avatar van kaztor
Schitterend album. Het eerste waarop Bowie begint te 'croonen'. Vind dit persoonlijk z'n beste werk, want dit was het album dat de weg wees naar de latere experimenteerdrift.

avatar van c-moon
Al zo lang bevolkt dit prachtige album van David Bowie - wat mij betreft zijn beste ooit - mijn top 10, jaren in mijn persoonlijke leven staat ie in de top 3, en in de korte tijd dat ik me op musicmeter bevindt stond ie haast ook altijd in die top 3 - en meestal op 1 dan nog wel.... Dit is toch wat mij betreft een van de knapste rockplaten ooit gemaakt..
Dit album vind ik zo fantastisch.... geniaal... het gaat me nooit vervelen, en ook nog na jaren blijf ik er nieuwe dingen in ontdekken...

Maar.. hoog tijd om daar dan iets over te schrijven, Mark! Ja, ik hoor je: zo is dat.

Here we go...

...

1974.

Fasten your seatbelts. Back to the future... (1984 en daar voorbij....)

Een hels gejank, vervormde synths... meteen wordt een zeer donkere, angstaanjagende sfeer geschept... het klinkt allemaal heel dreigend.. dan: een vervormde stem, en wat vertelt die ons? Wel: "as in the deathnd in the death. As the last few corpses lay rotting on the slimy thoroughfare. The shutters lifted in inches in Temperance Building High on Poacher's Hill. And red, mutant eyes gaze down on Hunger City. No more big wheels. Fleas the size of rats sucked on rats the size of cats. And ten thousand peoploids split into small tribes. Coverting the highest of the sterile skyscrapers. Like packs of dogs assaulting the glass fronts of Love-Me. Avenue Ripping and rewrapping mink and shiny silver fox, now legwarmers. Family badge of sapphire and cracked emerald. Any day now. The Year of the Diamond Dogs"

Shock horror! Brrr! Help! Kan ik ontsnappen?

En dan... Applaus..... enthousiast publiek... en.... "This ain't rock 'n roll... this is genocide"..... en ...

een weinig later knalt "Diamond Dogs" (de song) door de luidsprekers... over gemuteerde creaturren die de aarde bevolken op zoek naar hun prooi.. de vervormde sax's, gitaren en stem dragen bij aan een spookachtige angstaanjagende sfeer ... Welkom in het universum van "Diamond Dogs" en de niet zo rooskleurige toekomst, het einde der tijden... "just another future song... he's gonna be sorry.. till he wake up tomorrow"....

"Sweet Thing" lijkt inderdaad zeer zoet... en als het in de stad veilig is... lijkt de geliefde garant te staan voor het veilige onderkomen...

In "Candidate" schetst Bowie het beeld van de toekomstige gecomputeriseerde politie)agent.... om daarna weer terug over te gaan in Sweet Thing (reprise)... we gaan naar bars... politiek, liefde en alcohol ?

"Rebel Rebel"! Ja, die ongeloofelijk goeie single staat ook op dit prachtalbum... " De rebel in "Rebel Rebel" is misschien dan ook wel van de toekomst, maar ook van alle tijden, niet? Het is maar hoe je het vertaalt en hertaalt, natuurlijk kan je er ook de man/vrouw identiteitscrisis inzien... sexualiteit, het worstelen ermee, of ook gewoon het zich afzetten tegen de gevestigde waarden en er mee pronken.. wel ja, Rebel Rebel dus... vul verder zelf maar in...

"Rock 'n Roll With Me" is een pracht van een ballad, een liefdesliedje? Of rock 'n roll als redding?
(met een Bowie die croont als nooit tevoren... knap knap.. amai....)

Even terug huiveren nu. "We Are The Dead", gedreven op een schijnbaar veilig en onschuldig piano/orgelriedeltje, met een weerom croonende Bowie. En dat er duidelijk iets mis is - wat precies, moet blijken uit het nummer, waarin de vertolker zich ook een en ander afvraagt.. terwijl schetsende wat allemaal misliep, of aan het lopen is... en zich ook afvraagt: "someone will care?"...
Het nummer - in al zijn wanhopigheid, en gebracht vol overgave - is ronduit fantastisch....

Het toekomstbeeld op "Diamond Dogs" is - maar had u dat al niet door - ook mee ingeven door George Orwell en diens "1984". En zie, er is ook de song op DD genaamd "1984", waarin Bowie een beeld schets van een dan niet zo heel verre toekomst (tien jaar): 1984. Ondertussen is dat jaar al meer dan 20 jaar achter ons, al zag ons 1984 er gelukkig niet zo uit als Bowie, en vooral George Orwell schetste. Al weet eenieder die ooit "1984" las dat Orwell er op bepaalde gebieden niet zo ver naast zat met zijn toekomstvisie...

"Big Brother", het logische gevolg van "1984", is nog véél duidelijker toegespitst op het werk (en de voorspellingen van Orwell)... de saxofoongeluiden en mellotron dragen perfect bij tot de angstaanjagende sfeer... die overgaat in de pure knap georchestreerde en geplande chaos die "The Chant of the Ever Circling Skeletal Family"...

Of ik het hele verhaal - losjes (of net niet zo losjes) gebaseerd op Orwell's "1984" - helemaal begrepen heb, weet ik niet, maar wél weet ik dat ik hoop dat één en ander best nooit echt volledig uitkomt

Maar nog véél belangrijker, wat ik ook weet: dit is een pracht van een album, muzikaal ongeloofelijk rijk! Donker, angstaanjagend van sfeer, briljant van opzet, een soort van conceptplaat naar mijn hart, en toch is dit géén progrock, nee 't is rock 'n roll.. nee, pardon: Genocide!

Bowie zingt beter dan ooit, de blazers, hier veelvuldig aanwezig zijn gewoon fantastisch: Bowie speelt zelf - zoals de meeste Bowiefans weten - Saxofoon, en hoe!!, de gitaren van Bowie en Alan Parker (op 1984 toch) ... Mike Garson op piano is een waar feest.... O ja, Bowie speelt ook de Moog en Mellotron...

"Diamond Dogs". Voor mij is het DE Bowie-plaat, ook al zullen sommigen vinden dat dit "Low" of "Heroes" of zelfs "Lodger" moet zijn. Nee, voor mij is er geen twijfel dit is De bowie-plaat. Alles aan de plaat klopt. Muzikaal, conceptueel, qua sfeer en qua tekst: het is een sluitend geheel. Zoals ik al eerder meldde: die andere Bowie-favoriet van mij, die dan toch maar (is in eeuwige competitie) mijn tweede Bowieplaat wordt is "Hunky Dory"... met op 3: "Station to Station"...

O ja, Bowie zou nog véél meer moois gaan doén, nà "Diamond Dogs". Maar voor mij is dit dus dé Bowieplaat....

De schitterende cover van het album, met de mutanten: halfhond/halfmens, is van de Belgische schilder Guy Peelaert (°1934, Brussel). Info: http://fr.wikipedia.org/wiki/Guy_Peellaert

De kopers die de "Ryko-re-release uit 1990 kochten krijgen er als bonus ook nog "Dodo" (uit '73) en de demoversie van "Candidate" bij. De moeite waard hoor....

Goed. Ik hoef niet te zeggen zeker dat wat mij betreft dit album warm aanbevolen is?

Laurora
Heerlijk C-moon en ik kan je niet meer dan gelijk geven. Het is voor mij niet de nummer één Bowie plaat, maar hij zit er dichtbij.

Ah, gelijk zin om hem op te zetten!

avatar van orbit
Goed werk c-moon! Ook ik vind dit bij de top 3 of 4 van Bowie horen. Er staan gewoon erg sterke nummers op en de sfeer is diezelfde onheilspellende donkere sfeer die ook Hunky Dory tot zo'n fascinerende plaat maakt. Wat dat betreft valt Rebel rebel er een beetje buiten, als toch een vrolijk wissewasje (wel een goed nummer hoor). Maar We Are The Dead, Candidate, Sweet Thing en Big Brother zijn verschrikkelijk goede Bowienummers!

avatar van PUbu
Ik heb eigenlijk weinig aan al die loftuitingen toetevoegen, alleen kan je zien dat de album in Nederland, in Nederhorst den Berg is opgenomen aan de Middenweg. Als een groot fan fietste ik daar toen heel vaak langs.

DonDijk
leuk album maar (nog) niet bovengemiddeld voor mij..hoewel...er staan wel een paar héle lekkere nummers op.twijfel tussen 3.5 en 4..eerst maar een 3.5

avatar van Flipman
Voorlopig vier punten. De nummers geïnspireerd door 1984 (vooral 1984 zelf) zijn me iets te vrolijk. Maar wel leuk om naar te luisteren.

EVANSHEWSON
Maakte ooit een albumquotatie, gebaseerd hoe goed ik ieder nummer apart vond (van 0 tot 10) en kwam tot dit onderstaand lijstje;
Het spijt me voor C-Moon (mooie verhandeling heb jij hier gemaakt!) maar Diamond Dogs zat bij mij echt maar in "het peloton" en zou nooit de koers winnen...

(Alles STOND bij mij in een excel werklad in hoofdletters, heb dit met cut en paste hierin geplaatst, ga nu niet weer zeuren over hoofdletters, ik hertyp dit niet speciaal hiervoor zulle moatjes (Vlaams is dat!)

LOW 9,45
SPACE ODDITY 6,60
THE MAN WHO SOLD THE WORLD 6,56
DAVID BOWIE (Deram Anthology 1966-1968) 6,54
NEVER LET ME DOWN 6,50

Vind dat er enkele uitschieters op dit album staan, maar ook wat middelmatig werk, vandaar dat dit album niet zo hoog komt bij mij.
Mààr bij iedereen zou dit lijstje er natuurlijk geheel anders kunnen uitzien, wàt ook normaal is hé
In elk geval vind ik David Bowie samen met Van Morrison, Neil Young, Warren Zevon en Bob Dylan tot de allergrootsten ooit behoren!

Opvallend dat je Lodger zo hoog hebt staan.

avatar van orbit
En Let's Dance of Scary Monsters bóven deze.. ??!!

Laurora
Nou, dan doe ik ook even mee;

en Hunky Dory & Aladdin Sane zo laag .. ?!

DonDijk
...en Heroes zo hoog...

aERo's doet u mij maar eens een Bowie aha-erlebenis en beoordeel alles opnieuw weekend zorgde er ook voor dat dit album boven water kwam.
Het troetelkindje van C-Moon en vele anderen. Ik had het op 4* staan en ben een halfje gezakt. Niet boos worden hoor mister C.
Ik vind dit zeker niet slecht, ben het ook niet echt slechter gaan vinden, maar in de onderverdeling heeft het gewoon wat moeten inleveren t.o.v. andere albums. En dan nog is 3,5* te laag als je het in het brede perspectief gaat plaatsen want dit is vele malen beter dan veel collega artiesten in die 3,5 lijst. Maar ja die 3,5 glitters kunnen heftige reacties veroorzaken bleek een tijdje terug bij een ander album dus laat het even bezinken en bedenk dat je het puur als vergelijk moet zien met de rest van de weergaloze Bowie-discografie.
Dit album zit knap in elkaar, maar ik mis het kippenvel, ik mis het dat ik er vrij emotieloos onder blijf. Ik hoor een geweldig album, maar ik hoor nog veel geweldiger andere Bowie-albums.
Ik heb veel nagelezen vandaag bij al die albums en ik zag dat niemand echt op 1 lijn zit waar je dat bij andere artiesten toch veel meer ziet. Dit mag gezien worden als een enorme pluim richting Bowie. Hij mag dan wel de kameleon van de pop genoemd worden maar het resultaat daarvan is dan ook dat ook de fans telkens een andere kleur vertonen.
Waarom vind ik dit album dan ietsje lager staan? Luister eens naar Sweet Thing, Sweet Thing (reprise) of We Are the Dead en zet daar dan Rock and Roll With Me of Rebel Rebel tegenover. Een uitstekende single hoor, erg vrolijk, maar dat doet me gewoon veel minder dan b.v. zo'n Sweet Thing tweeluik.
Ik vind de gitaren in combi met de scheurende sax soms ook net een beetje too much. Hmm, ik merk al dat het moeilijk uitleggen is......
Neem van mij aan dat ik graag naar dit album luister en niet negatief wil overkomen maar dat het gevoel me vertelt dat andere albums beter in mijn straatje passen.
Duidelijk? Nee? Dacht ik al. Maakt ook niet uit: misschien iets te veel Bowie tot mij genomen vandaag en dat brengt me in een roes

avatar van orbit
Hmm Rebel Rebel vind ik toch een van zijn betere singles, itt het vermoeiend slappe Golden Years van hierna (over het jaren 80 werk maar gezwegen).

Ik vind het zeker een goede single maar op de één of andere manier ben ik er altijd wat afstandelijk tegenover blijven staan.
Maar ik denk wel dat ik bij dit album altijd wel zal blijven goochelen met de beoordeling en een overdosis Bowie vertroebelt het zicht mischien ook wel wat (ik twijfel nu al weer ). Who knows?!

Pieter Paal

SPACE ODDITY 6,60
THE MAN WHO SOLD THE WORLD 6,56
DAVID BOWIE (Deram Anthology 1966-1968) 6,54
NEVER LET ME DOWN 6,50

Mooie lijst, maar zelf zou ik 'Pin ups' helemaal onderaan zetten.