David Bowie - Diamond Dogs (1974)

Label: RCA

1. Future Legend (1:08)
  2. Diamond Dogs (5:58)
  3. Sweet Thing (3:38)
  4. Candidate (2:40)
  5. Sweet Thing [Reprise] (2:32)
  6. Rebel Rebel (4:33)
  7. Rock 'N' Roll with Me (4:01)
  8. We Are the Dead (4:59)
  9. 1984 (3:27)
  10. Big Brother (3:20)
  11. Chant of the Ever Circling Skeletal Family (2:03)
  12. Dodo * (2:51)
  13. Candidate * (5:07)
avatar van orbit
Eén van de beste tekstschrijvers ooit mag ik daaraan wel toevoegen..

Mee eens orbit.

Schat bijvoorbeeld Ray Davies, Tom Waits en Bob Dylan toch een stukje hoger in....of zie ik dit helemaal verkeerd!

Ziegler
Ik moet het toch even vragen . . . . Wat is er nu precies zo briljant aan die tekst? Ik waardeer de teksten van Bowie, daar gaat het niet om, maar briljant.

artonna campaign schreef:

Duidelijk wel ja.. Waits..

Ziegler schreef:

Ik vind het nogal voor zichzelf spreken, maar het is gewoon poëtisch en cryptisch terwijl het over maatschappelijke relevante zaken gaat (die dat nog steeds zijn). En de woordkeuze is gewoon subliem, zeker in combinatie met de voordracht van Bowie. Bij een Dylan zou dit uitgekauwd en banaal klinken, bij Bowie mysterieus en donker, los van dat Bowie zijn metaforen ook beter kiest. Iemand die dit soort poëzie net zo mooi kan brengen is bijvoorbeeld Nick Cave bijvoorbeeld.

Blijkbaar geen hoge pet op van de tekstschrijvers Dylan en Waits........... kan je aanraden je er dan toch eens iets meer in te verdiepen......Bob en Tom hebben echt geweldige liedjes geschreven naar mijn heel bescheiden smaak en inzicht.....

avatar van orbit
Nee dank je, door die schorre roestbak Waits kom ik niet heen en vind zijn muziek ook niet interessant, Dylan is een beetje een neuzelende oude hippie en vind die teksten nogal tijdsgebonden eigenlijk, zover ik me erin heb verdiept. Ik kan er ook weinig mooie stijlfiguren in ontdekken. Als ik jou was zou ik me eerder wat meer in meneer Bowie verdiepen.
Hij heeft overigens een liedje geschreven over ouwe zure ome Bob:

"Now hear this Robert Zimmerman
Though I don't suppose we'll meet
Ask your good friend Dylan
If he'd gaze a while
down the old street
Tell him we've lost his poems
So they're writing on the walls
Give us back our unity
Give us back our family
You're every nation's refugee
Don't leave us with their sanity"

Het zijn dan ook verschillende componisten met allerlei verschillende invalshoeken.
Ik hou van Ray Davies vanwege zijn kritische cynische kijk op het maatschappelijke.
Ik kan niet veel van Dylan ( zijn stem raakt me niet) dus kan daar niet echt over oordelen.
Waits is goed, zeker zijn oudere werk, waar vooral de schimmige wereld belicht wordt.
Alsof in een rokerige underground nachtclub het echte leven geleefd wordt ( zoiets)
Cave is idd sterk, maar ook Roger Waters van Floyd kan mij raken.

Bowie is net als zijn muziek grillig tekstueel, maar zoekt en zocht het zeker in de 70's in inderdaad regelmatige criptische vondsten.
Veel variatie ook en veelal gebaseerd op de toekomst en het alter-ego wat hij op dat moment hanteerde.
Daarom kon dat ook verschillend uitpakken.
Ook persoonlijk, al schreef hij dat niet zozeer in de ik-vorm.
Bowie's teksten passen altijd uitstekend bij zijn muziek en hij is niet van de lappen - waar Dylan volgens mij wel meer een handje van heeft.
Bij Bowie komt alles samen.....muziek, teksten en show.

Met je woorden; die schorre roestbak Waits en ouwe zure ome Bob toon je in elk geval niet het niveau wat David Bowie nastreeft.............. en nee ben niet op mijn teentjes getrapt, probeer wel enige vorm van respect voor 2 tekstschrijvers met een lange historie op deze site te bewaren....

artonna campaign schreef:

Er is weinig fout aan wat ik schrijf hoor, Bob is een zure ouwe vent (was ie al toen ie jong was), dit is iets wat zelfs de diehard fans niet ontkennen. Dus hoezo respect? Je kunt het gewoon niet hebben dat ik het weinig boeiende artiesten en matige tekstschrijvers vind

artonna campaign schreef:

Kan je ook in het desbetreffende topic doen van die twee heren....

By the way, ik kan Nick Cave en Tom Waits zeer goed waarderen hoor. Morrissey nog meer.

Maar vooruit, on topic weer: artonna campaign: Wat vind je van Diamond Dogs? Ik zie dat je (nog) niet gestemd hebt.

Ziegler
Ik heb de teksten van dit album er eens bijgepakt. Rebel, rebel. 1984. Ik kan toch echt niet zeggen dat ik onder de indruk ben. De tekst van we're the dead heeft inderdaad iets, maar 1984 en rebel vind ik van een redelijke nietszeggendheid.

avatar van orbit
Tsja, als je op zoek bent naar inhoud kun je beter Tolstoj gaan lezen ofzo.. het is wel rockmuziek he, geen universitaire opleiding.

Ziegler
Tsja, jij noemt het briljant. Ik ben helemaal nergens naar op zoek.

avatar van orbit
Ik vind zijn teksten vaak wel briljant ja, maar Bowie heeft wel meer platen gemaakt zoals je weet.. ik baseer me dus niet op Rebel Rebel alleen. Ik hoor de genialiteit van de teksten van de andere genoemde artiesten hier ook niet, maar het blijft rockmuziek.. geen literatuur. Het is daarom nogal relatief lijkt me.

orbit schreef:

Dat laatste is helemaal waar. Persoonlijk heb ik vrij weinig met tekst. Voor Randy newman maak ik een uitzondering. Een tekst is goed als het lekker loopt op de muziek. Wat dat betreft heb ik wel iets met de plak en knip methode van Bowie. Het maakt niet zoveel uit wat je zingt.

Ik vind muziek in 1e instantie ook het belangrijkste, maar flauwekul verkopen in teksten kan mij redelijk ontstemmen.
Mits de flauwekul overtuigend genoeg gebracht wordt natuurlijk. Zelfspot is goed, artiesten moeten zichzelf ook weer niet al te serieus nemen - dat is ook weer een val.
In de 70's en later ook nog wel , had je namelijk progbands die heel stellig over elfjes en andere sprookjesfiguren zongen......dat trek ik dus niet.
Bowie zijn balans in muzikaal/ tekstueel opzicht is goed en de lyrics hebben meestal wel zeggingskracht.
Het gaat uiteindelijk ook om geloofwaardigheid en hoe het wordt uitgedragen.
Hij koppelde dat uitstekend met een concept/ alter- ego die goed bedacht waren.

avatar van devel-hunt
Ziegler schreef:

Bowie is veel meer dan een zogenaamd goede tekst die alles al voor de luisteraar invult, het is visueel, het is een theater. Het overstijgt de tekst ruimschoots, het laat je eigen fantasie werken. De woorden zijn bijzaak, het gevoel staat centraal.
Bowie niet universitair? In mijn ogen is hij uitzonderlijk begaafd en bijzonder intelligent iets wat lang niet iedere universiteit geschoolde kan zeggen.

avatar van Robertus
Ikzelf begrijp veel teksten van Bowie niet eens, maar heb dan eerder de neiging te twijfelen aan mijn eigen intelligentie dan die van Bowie. Het verschilt ook erg per album. Diamond Dogs vind ik wat dat betreft ook één van de moeilijkere albums tekstueel bezien dan. Hunky Dory is toch directer, zo ook het autobiografische Hours en ook het concept van Ziggy past nog wel in mijn broekzak. Maar 1.Outside heeft ook zo'n ondoordringbaar, maar fascinerend concept.

Ook Diamond Dogs lijkt Hogere Literatuur wat dat betreft en ik heb nog een weg te gaan.

avatar van Lukas
Berichten verwijderd, user geband.

Er was wel degelijk een zinvolle discussie aan de gang: over David Bowie als tekstschrijver vs een aantal zijner collegae: Dylan, Waits, Ray Davies, ook Cave zijn genoemd; zelf noemde ik nog John Watts en Paul Weller (puur in relatie tot Davies, als 'schilder' van het dagelijks leven van de gewone man in de UK).

Je kunt je afvragen hoe relevant/zinvol is het vergelijken van David Bowie met dergelijke songwriters, niet alleen bestrijken ze heel andere genres, soms zijn ze zelf als zanger niet echt fijn om aan te horen (al is dat een kwestie van persoonlijke voorkeur dan wel gewenning).

Bowie wegen op zijn songteksten alleen staat imo gelijk aan het beoordelen van de gerechten van een meesterkok (Jonnie Boer) aan de hand van zijn boodschappenlijst. Bowie is veel meer dan de andere genoemden een totaalkunstenaar die - ik zeg het even in de woorden van deze tijd - een totaalbeleving creëert.

Bedenk ook wat voor mythische karakters, die voort zullen blijven leven, Bowie heeft gecreëerd: Major Tom, Ziggy, Lady (Grinning) Soul, The Thin White Duke, de gidsende Pierrot. Nogmaals: ga kijken in Groningen en laat je verrassen door de imaginaire kracht van totaalkunstenaar Bowie.

Imo, maar dat is niet echt interessant, staat deze wel een treetje lager dan Ziggy, Man, Hunky, Low of Heroes, maar desalniettemin zeer draaienswaardig.

avatar van devel-hunt
Mjuman schreef:

De discussie was niet zinvol, het was van een laag imbeciel niveau.
Voor de rest ben ik het geheel met je eens.

buizen
Mjuman schreef:
Er was wel degelijk een zinvolle discussie aan de gang: over David Bowie als tekstschrijver vs een aantal zijner collegae: Dylan, Waits,..

Meen te me herinneren dat je met "Meneertje koekeperen..." je behoorlijk ergerde aan die vergelijking.
Voor de rest ben ik het ook met je eens.
Die Joe B. en iedereen die er op in ging sloeg echt nergens op.

avatar van musician
De vraag is of er sprake is van een opzettelijke provocatie waarvan je kunt weten dat anderen daar (fanatiek) op in zullen gaan, dat Joe B echt niet van deze wereld was of dat hij een beetje stuntelig wat kenbaar probeerde te maken van wat hij ergens van vond.

Dat laatste had natuurlijk ook nog gekund. Maar dat was in zijn antwoorden er niet meer uit te filteren.
Uiteindelijk is hij zelfs direct geband. Dat betekent dat er blijkbaar redenen waren om hem er gelijk uit te gooien.

Ik hoor in het titelnummer veel The Rolling Stones in terug, het begin heeft wat Country Honk in zich, maar ook het smerige gitaargeluid van Keith Richard, zelfs de tweede stem (die Bowie volgens nij gewoon zelf doet) heeft wat weg van Keith Richard.
Dat zijn in ieder geval mijn bevindingen; volgens mij ging Bowie in deze tijd ook veel met Mick Jagger om.

avatar van Rudi S
deric raven schreef:
zelfs de tweede stem (die Bowie volgens nij gewoon zelf doet)

In het boekje bij dit album wordt maar een vocalist genoemd , Bowie dus.
Hiervoor deed Mick Ronson nog backing vocals.

avatar van Robertus
Volgens mij zijn Diamond Dogs, de Berlijn albums en Heathen de Bowie-albums waarop hij zelf de meeste instrumenten bespeelt. Ik heb ooit ook ergens gelezen dat hij bij gebrek aan band (hij had net The Spiders From Mars ontslagen) in eerste instantie het plan had opgevat om Diamond Dogs volledig zelf in te spelen. Uiteindelijk kreeg hij toch hulp van Herbie Flowers (basgitaar), Aynsley Dunbar (drums) en Mike Garson. De laatste verzorgt hier volgens het CD-boekje "keyboards" maar volgens speelt hij hier en daar gewoon vleugel. Die man behoort voor mij persoonlijk tot één van de beste Bowie-muzikanten.

Maar Bowie zelf is ook een uitermate begaafd muzikant, alhoewel hij daar zelf iets te bescheiden over is. Wel is zijn spel vaak zoals zijn muzikale, scheppende, karakter, namelijk: Tegen de stroom in. Luister maar eens naar hoe hij lead-gitaar speelt in Sweet Thing (reprise); tegendraads, duwend, trekkend en scheurend. Maar zeker niet op de conventionele manier.

En die riff van Rebel Rebel natuurlijk. Die heeft hij zelf bedacht en speelt hij ook zelf. En zowel het nummer als de riff hebben geschiedenis geschreven...

avatar van Rudi S
Robertus schreef:
De laatste verzorgt hier volgens het CD-boekje "keyboards" maar volgens speelt hij hier en daar gewoon vleugel..

Keyboards (toetsen) wordt vaak "breed" aangegeven.
In het volgende lezenswaardig stuk wordt ook aangegeven dat Garson piano speelt.

avatar van Robertus
Interessant, maar ook confronterend stukje leesvoer. Bowie schijnt de Rebel Rebel-riff helemaal niet ingespeeld te hebben, maar Alan Parker. Alleen heeft hij (Parker) daar de credits nooit voor gekregen.

Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een digital delay apparaat, dat verantwoordelijk is voor het eind-effect (Bro-bro-bro-bro-bro-bro.ad infinitum) van het album, terwijl ik dacht dat dat met ouderwets Beatle-esque knip- en plakwerk was gedaan.

Tenslotte is datzelfde delay-apparaat verantwoordelijk voor de pitch-bending in Bowies zang in Sweet Thing..dus zowel dat hele lage gedeelte als dat hele hoge is ook gedeeltelijk bewerkt.

Mythbusters alom. Maar doet niets af aan de kwaliteit natuurlijk.

avatar van Sanderzzz
Mijn wens is trouwens sinds gisteren uitgekomen. Heb de plaat in een zaak gevonden en aangeschaft. Mooiste coverfoto maar hij heeft er wel meerdere. Low en Heroes zijn ook prachtig.