The Rolling Stones - Black and Blue (1976)

Alternatieve titel: Black N Blue

6. Melody (5:47)
  7. Fool to Cry (5:04)
  8. Crazy Mama (4:34)
avatar van gijs van e.
Niet erg veel aan. Alleen Hand Of Fate, Hey Negrita en Melody boeien me een beetje. Verder een beetje veel liggen expirimenteren. Albums uit de jaren 60 mooier. Check trouwens even mijn vraag bij Aftermath.

EVANSHEWSON
Meest onderschatte plaat van dit lekker zooitje ongeregeld. Het prachtige Melody (jazz-geïnspireerd) alsook de prachtige ballads Memory Motel en Fool to Cry staan hierop. En het geweldig FUNKY HOT STUFF !
Ik vind niet dat er veel zwak werk op staat, al is de reggaecover Cherry Oh Baby misschien een minder geslaagd experimentje ? Toch een plaat die me erg genegen is, al hebben ze inderdaad sterkere platen gemaakt, zonder twijfel !

avatar van CharlieWatts
Heel goed album, vooral Memory Motel en Hand of Fate vind ik heel goede nummers.

avatar van beaster1256
zeer goed album , van die stones , heb het album leren kennen in 76 toen hij net uit was , na een optreden van genesis in vorst , en ik viel bijna flauw na het aanhoren van hot stuff , dat waren de stones niet dacht ik even , maar na enkele luisterbeurten vond ik het een geweldige plaat , en ja memory motel is historie , sterk , heel sterk nummer

avatar van kaztor
Hier hebben The Stones het weer wat beter voor elkaar, dat terwijl ze nog aan het rommelen waren met 2de gitaristen. Nergens is er een echt zwak punt te bekennen. Het is weliswaar niet zo goed als de '68-'72 periode, maar toch een goede 'latere' Stones-plaat.

EVANSHEWSON
Het is beslist niet hun beste, maar wel ééntje dat mij erg genegen is, soms kun je dat niet uitleggen, toen deze uitkwam heb ik hem méér dan grijsgedraaid, beide elpeekanten trouwens.
Melody, it was her second name... ooh ooh daddy you're a fool to cry...
wàt een plaat toch hé ?

Ik blijf bij mijn * * * *

avatar van George
Een zeer sfeervol , muzikaal uitstapje van de Stones.
Een echt album. Funk en reggae invloeden op een prachtige en ongekunstelde wijze verwerkt in aanstekelijke , sterke en vaak ook melodieuze songs.
Voor degene die het toen nog niet wist in ' 76 : The Stones konden meer dan alleen rock and roll spelen.

avatar van marco straaten
Inderdaad een behoorlijk ondergewaardeerde plaat van de jongens.
Een aantal zeer sterke nummers als Memory hotel, Fool to cry en hand of fate.
De hoes vind ik trouwens wel verschrikkelijk.

avatar van Lamontagne
Sluit ik me helemaal bij aan en voeg alleen Melody toe met een heerlijke Billy Preston

avatar van marco straaten
Ik heb deze gisteren weer eens beluisterd en ik moet zeggen dat het toch wel een zeer lekkere plaat is. Melody heeft inderdaad ook zo z'n charme, maar dat geldt eigenlijk ook wel voor Hey negrita.

LocoHermano
Na Exile.. en Sticky Fingers mijn favoriete Stones plaat. Prettig zomers sfeertje en funky as hell. Iets zegt mij dat Mick en consorten rond deze tijd naar bands als Parliament luisterden.

marco straaten schreef:
De hoes vind ik trouwens wel verschrikkelijk.

Ach, ik vind het wel lekker onverschillig, die cover.
Past wel bij de muziek, vind ik.

avatar van Peter88
Persoonlijk vind ik dit 1 van de beste Stonesplaten. Staan gewoon erg goede nummers op. Vreemd dat deze plaat vaak wordt gezien als een mindere plaat. Nummers als Fool To Cry en Memory Motel zijn toch geniaal?

avatar van marco straaten
Helemaal, maar dan ook helemaal met je eens : de twee beste van deze plaat.

avatar van Rufus
Voor de Stones fan vanaf het begin was dit toch echt een klap in het gezicht.
Hot Stuff , Hand of Fate, Cherry Oh Baby, Hey Negrita en Melody zijn gewoon zwakke nummers.

Harald
Ik vind alleen Fool To Cry zwaak, dit Jagger nummertje was nooit mijn ding. Voor de rest zijn het 3.5 tot 4.5 * tracks.

Hot Stuff, Hey Negrita en Crazy Mama zijn mijn favourite liedjes. Memory Motel vind ik ook een sterke nummer.

avatar van devel-hunt
Ik heb dit ook altijd één van de beste Stones gevonden, beter zelfs als Let it Bleed. Memory motel vind ik zelfs het mooiste Stones lied ooit, en Hot stuff en Hey Negerita het smerigst en lekkerst.

avatar van Gert P
Hot stuff!

Rufus schreef:
Voor de Stones fan vanaf het begin was dit toch echt een klap in het gezicht.

Vind dat allemaal nog wel meevallen, hoor. Het klinkt wat decadenter dan de directe voorgangers, de 'Hot Stuff' is hier behoorlijk merkbaar , maar ik zie niet wat het minder moet maken dan bv. een Goats Head Soup.

avatar van Rufus
Black and Blue is meer een Funk album.
Helaas ben ik niet echt een liefhebber van Funk.

Nummers als Coming Down Again en Hide Your Love mis
ik hier.

avatar van vin13
Als niet zo,n reggea/funk kenner vind ik de plaat heel gebalanceerd en nrs. als Hot stuff en Hey negritta zijn sterke livenrs. Memory motel vind ik studio dan weer mooier dan de liveversies die ik ken uit de jaren 90. Helaas is er maar zo weinig live op dvd uitgekomen wat betreft de jaren 70. Heb wel Marque uit 1971 gezien met de nrs:
Live with me, Dead flowers, I got the blues, Let it rock, Midnight rambler, Satisfaction, Bitch, Brown Sugar. Ik wacht op de Black and blue tour, ken hier geen officiele dvd van.

Harald
Paris Aux Abattoirs 6th june (2 DVD's) van 1976 maar het is geen officiele DVD

Foxy Lady
Een van de eerste Stones albums die ik heel lang geleden kocht....daarna zijn er nog vele gevolgd...Vind nummers als Hot Stuff, Hand of Fate en Memory Motel nog altijd geweldig om te horen...

Father McKenzie
Zeker niet het beste plaatje van de Stones, maar het is één van mijn all-time favorieten, ik hou van die funksfeer van Hot Stuff en Hey Negrita, van die zwoele songs als Memory Motel en Fool To Cry, van het ontzettend lekkere jazzy Melody, waar het speelplezier zo van af spat...
Het is het eerste album waar Ron Wood op meedoet, ik dacht nog niet eens op elk nummer, maar zijn schilderachtige karakterkop prijkt al wel op de hoes.
Het album duurt op precies lang genoeg, tegenwoordig zijn albums allemaal veel te lang, een goede veertig minuten speelplezier, meer moet dat voor mij niet zijn!

Joy
woods hoofd waarschijnlijk op de achterkant?

ben nu bezig in een boek over richards

Keith - Stanley Booth

leer je eea over achtergrond van de gemaakte platen, nice to read, zo ook deze

Father McKenzie
Yep, het is een openklapbare hoes, tenminste de elpeeversie, natuurlijk. Dus Charlie en Ron op de achterkant! Bedankt voor de leestip!

avatar van ricardo
Is Cherry Oh Baby geen cover van UB-40, want die hebben ook een nummer met dezelfde titel.Of heeft UB-40 dat nummer van The Stones gecoverd?

Joy
het is door een hele zooi jamaicaanse reggae artiesten gecovered, ik vind op google alleen maar verwijzingen naar de stones

dus ik denk ja

avatar van ricardo
Ik ken dit album overigens niet alleen de paar hits die hierop staan,die heb ik op een paar verzamelaars staan.

Joy
@ Father McKenzie: door het boek ben ik me voor het eerst van mijn leven serieus aan het verdiepoen in de stones

ik ken uiteraard alle shits en bekende nummers, e doch, misschien is er meer, dat ga ik de komende tijd maar eens uitpluizen, te beginnen met deze

een plaat met een prachtig nummer als fool to cry, daar moet meer moois op staan

@ ricardo: chery oh baby klinkt door ub40 idd als de stones, deze uitvoering dus, maar aangezien de stones zeker in het begin nogal wat covers uitbrachtte - heel platen - en later - nu en dan - ook, en richards's inspiratie ver de geschiedenis in gaat, sluit ik niet uit dat het nummer al bestond voordat de stones het opnamen

/edit: het nummer is in 1971 al uitgebracht door Eric Donaldson