Golden Earring - Tits 'n Ass (2012)

Label: Universal

1. Identical (3:30)
  2. Little Time Bomb (3:55)
  3. Cool as It Gets (4:14)
  4. Acrobats and Clowns (4:09)
  5. What Do I Know About Love (4:31)
  6. Still Got the Keys to My First Cadillac (3:49)
  7. Dope Runner (3:42)
  8. This Love (4:01)
  9. Stratosphere (4:36)
  10. Over the Cliff Into the Deep Deep Blue (3:24)
  11. Flowers in the Mud (4:09)
  12. Justin Time (3:45)
  13. Avenue of Broken Dreams (3:42)
  14. Wanted by Women (4:08)
avatar van haythijs
De Stones zijn dan ook wel weer iets exclusiever als de Earring,los van het feit dat de producties die de Stones brengen ook klauwen vol geld kosten en dat zie je ook terug in het kostenplaatje. De Earring werkt met mannetje of 20 personeel, 2 trailers vol licht en geluid en alles is binnen een halve dag opgebouwd en afgebroken. Bij een Stones optreden, zeker bij hun stadiontournees, zou je dat allemaal al keer factor 5 of zelfs 10 moeten doen.
Zouden de Stones in dezelfde zalen als de Earring spelen, dan komt die exclusiviteit weer om te hoek kijken en daar betaal je dan evt ook voor.
Voeg daar dus bij dat je de Earring elk jaar wel 3x in een straal van 70 km in je regio kan zien. Zouden ze dan ook 75 euro of meer vragen, dan blijven de mensen weg of gaan naar die andere plek .De Stones treden veel minder vaak op en dan moeten ze dat ook nog eens wereldwijd doen, wederom kostenpost.
Het is dus ook gewoon marktwerking
Dat de heren iets meer pit hebben dan de Stones, dat is evident aan hun speelstijl en wijze van optreden en musiceren. Daarin zijn ze natuurlijk ook veel meer een evenknie van The Who. Overigens wil ik daarme eniet zeggen dat de Stones geen pit hebben, integendeel!
Neem niet weg dat het logisch is dat de Earring juist meer met de Stones worden vergeleken, zij zijn in NL datgene wat de Stones min of meer globaal zijn. 50 jarige historie, sex drugs en rock & roll, lange reeks hits en onverwoestbaar. Een instituut op zich.

avatar van ricardo
Muzikaal gezien vind ik dat Earring gewoon echt kan tippen aan de Stones, alleen Earring komt uit het koude kikkerlandje, en de Stones komen uit het verenigd koninkrijk, het land waar min of meer de oorsprong van de rock en roll ligt.

Dat hebben de Earring helaas tegen, kwamen die ook uit Engeland, waren ze misschien wel net zo groot en een soort evenknie geweest van de Stones.

T.o.v de Stones zijn ze zelfs enorm ondergewaardeerd vind ik.

Want wees nou eerlijk op welk vlak zijn de Stones muzikaal nou beter dan hun?

Ik kan niets bedenken, echt niet, qua singles lopen ze ook niet veel uitelkaar volgens mij.

Qua allure kan golden Earring wat mij betreft prima naast de Stones staan.

avatar van haythijs
Ik vind een vergelijk als beter niet echt zinvol. Wat is nu beter of slechter, waarin vergelijk je, wat zijn de maatstaven en meetlinten waaraan je dat onderzoekt.I vind dat niet echt passend, net als lijstjes van de beste zanger, drummer gitarist etc. Muziek is geen wedstrijd of wetenschappelijk onderzoek.
Het zijn 2 totaal verschillende bands, 4 mans band met 1 dragende gitarist versus 5 mans band met duogitaristen. Stones in vergelijk met Aerosmith of GNR kan ik me beter in vinden.
De fase van de Earring met Gelling is de enige fase waarop ze op de stones hadden kunnen lijken. Grab it for a second is ook een beetje met dat idee gemaakt, frontman zanger duidelijk op de voorgrond, duo gitaristen als backup en inkleuring en rimte sectie daar weer achter als ondersteuning. Korte puntige songs met typsiche hooks etc.
Voor de rest vind ik ze dus totaal niet vergelijkbaar, pak je echter een band als The Who en zie daar waar de Earring zich aan heeft opgetrokken en deels misschien gspiegeld.
Uiteraard kan je wel wat songs en albums naast elkaar leggen, maar het zijn 2 totaal verschillende bands. Daarom heeft het niet zoveel nut ze te gaan vergelijken. De Stones zouden ook geen album zoals Tits en Ass kunnen maken, maar de Earring ook geen Doom and Gloom bv.

Dat de Earring wereldwijd niet daar is gekomen waar bv de Stones zijn geland heeft uiteraard met hun afkomst uit dit land te maken. Aan de andere kant, wellicht had de band ook allang niet meer bestaan als ze wel in de US waren gaan wonen of daar vandaan kwamen of de UK. Je zou ook kunnen zeggen dat juist het feit dat ze hier vandaan komen hun bestaansrecht nog steeds rechtvaardig en gered heeft.
Los van enkele foute zakelijke keuzes in de jaren 70, fout management en naiviteit en wellicht een ongelukkige muzikale koers waardoor ze het succes na Radar Love niet wisten door te trekken. Hadden ze 2-3 jaar doorgetrokken en met een soort Radar Love/Moontan part 2 waren gekomen ipv Swith en To the HIlt, dan hadden ze hun plek misschien weten te handhaven. Nu ingen ze weg en wkamen met een totaal andere look en muziek terug. Hun plek was reeds door anderen ingenomen en ze begonnen weer bijna op 0,
Opperroadie Maarten Baggerman zegt het heel treffend over hun inernationale carriere tussen de hits Radar Love en Twilight Zone: Qua spelen was het in de VS en Uk altijd wel succes, de zalen gingen wel plat. Zakelijk, organisatorisch, financieel waren het soms drama's. Ten tijde van Twilight zone hekende vrijwel niemand hen meer.
Ze hadden NL natuurlijk ook gewoon nodig om weer terug te krabbelen en henzelf weer te hervinden. Dus het is zowel hun beperking geweest als hun redding.Overigens een andere reden waarom ze wereldwijd nooit echt doorbraken of zich bv definitief gingen vestigen in USA: Heimwee.

Dat ze veel meer pareltjes hebben gescheven dan wereldwijd bekend is ( ze zijn gobaal toch meer een 1 hit wonder) dat mag duidelijk zijn. Maar op een of andere wijze storen zij zichzelf daar vooral niet aan, althans voor hen is dat allang geen frustratie meer. De echte kenners weten hen wel te vinden

Je vergelijking met de Stones ging bv ook over het kaartje, de redenen waarom die prijzen zo enorm verschillen is dus puur marktwerking, zoals ik je aangaf. Of jij het waard vind dat aan een band uit te te geven, is weer een ander verhaal. En op basis daarvan bands te vergelijken, is ook weer iets anders.
Wat ik wel top zou vinden, als zij ooit eens in The Rock & roll hall of fame zouden worden geintroduceerd. Zoewel qua erkenning als hun kwaliteit, horen ze daar thuis.

Neemt niet weg dat ik de Stones ook enorm hoog heb zitten.

avatar van ricardo
Mooi geanaliseerd en in zeer korte tijd ook.

Kan me wel vinden in de vergelijking van Earring met The Who, ik snap jouw standpunt daarin wel, even luidruchtig en echte pure rock en roll, tegen de punk aan zelfs.

Vind golden Earring toch wel iets minder woest en minder punk dan the who in hun hoogtij dagen waren.

Al is 2nd live misschien goed te vergelijken met live At leeds.

En je hebt gelijk dat muziek geen wedstrijd is, maar iets om puur van te genieten in je vrije tijd, maar de meeste muziekliefhebbers houden nou eenmaal van lijstjes met cijfertjes en vergelijkingen daarin. Ik ben daarin ook niet echt een uitzondering denk ik.

Voorlopig heeft het golden Earring virus mij wel echt te pakken, speelde het hele afgelopen weekend alleen golden Earring of herman brood albums af.

Herman brood is ook wel te vergelijken trouwens met golden Earring, alleen die had een wat minder aantal goede nummers door de jaren heen, maar zijn topperiode kan ik net zo van genieten als het beste van golden Earring.

avatar van ricardo
Deze heb ik net nog even opgezet, maar is en blijft een pracht plaat, denk niet dat er veel platen van hun veel beter dan deze zijn.

Al ken ik alleen maar deze en Moontan.

Vind deze op een andere manier net zo goed als Moontan eigenlijk.

avatar van vielip
Je kent alleen deze en Moontan maar weet ons wel te vertellen dat er weinig platen van de Earring beter zijn dan deze? Sorry maar echt volgen kan ik je geloof ik niet...

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Van hun laatste 3 studio-albums is Paradise in Distress minder dan Tits 'n Ass. Millbrook U.S.A.is echter beduidend beter. Identical en Stratosphere springen er nog wel uit voor mij, maar voor de rest is het songmatig gezien middelmaat wat de klok slaat op Tits 'n Ass. Still Got the Keys to My First Cadillac vind ik maar een flauw nummer en Wanted by Women saai. Op Millbrook U.S.A. zijn de uitschieters op het eerste gezicht niet eens te overzien voor mij, want dat bevat Colourblind, Kingfisher en The Last Frontier Hotel.
Die 3,0 voor Tits 'n Ass van mij staat er mede uit beleefdheid.

Ik heb ook wel eens gehad dat een nieuwe plaat van een band/artiest mij zo goed beviel, dat ik ook wel eens dacht van, zoooo dit is echt hun beste.
Maar ik kwam dan uiteindelijk (niet altijd) bedrogen uit, als ik weer eens wat ouds opzette.
Oud hoeft niet per definitie beter te zijn, maar betreft The Earring kan deze plaat echt niet tippen aan Moontan Together, To The Hilt, Switch, Contraband en Face It.

Dit is een degelijke plaat, rockt lekker en zeker geen misser, maar verrassend is het allerminst.

avatar van ricardo
Ik kan nog wel een heel zooitje Earring paten in huis halen, maar ben bang dat andere albums mij zeker niet beter gaan bevallen van hun.

Bloody bucaneers had ik er nog wel bij willen hebben, maar anderzijds denk ik ook weleens van wat voegt dat werkelijk toe.

Met deze, Moontan, live 1977 en 1981 en naked truth en die dubbele verzamelaar uit 2000 was het geloof ik, ben ik bijna zeker dat andere albums van hun in mijn beleving geen meerwaarde gaan hebben.

Soms heb je voor je gevoel ook genoeg in huis van bepaalde bands.

Met Moontan en de livealbums heb je zeker prima werk in huis ricardo, maar de periode na Moontan bevat nog een aantal interessante studioplaten.
Ik noemde al Switch en To The Hilt, wat meer experimentele albums zijn.
Hoewel niet neergezet als een echte klassieker is Contraband een topper.
Fantastisch gitaarwerk van Elco Gelling en een stel uitstekende songs( een aantal staan er op Live ''77''. )
De 80 er jaren Earring vind ik wisselvallig, met vooral de singles vaak als beste nummers.
Face It is wat mij betreft ook een zekerheidje. Vrij afwisselend en een mix van steviger en meer acoustisch getinte nummers.

Zomaar wat tips alleen hoor.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Ben het helemaal eens met de tips. Het album Golden Earring (1970) alternatieve titel: The Wall of Dolls reken ik als aanvulling verder nog tot hun beste werk. Sommige nummers van dat album liggen dicht tegen de hardrock aan. Uit hun begintijd vind ik Miracle Mirror (1968) ook dik de moeite waard.

avatar van ricardo
Dank je jongens, want ik denk dat er wel meer als mij zo erover denken, maar door wat welkome tips misschien toch nog wat verder gaan zoeken in hun discografie.

vielip schreef:
ik zei ook van ik DENK dat er niet veel betere Golden Earring albums zijn dan deze.

Sommige users hebben mijn suggestieve vraagstelling door en komen met tips, en sommigen hebben dat niet door.

avatar van Heer Hendrik
neem Bloody Bussaneers ook maar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Beste album van de Earring.. Jaa inderdaad beter als het jaren 70 werk, wat natuurlijk ook goed is

ricardo schreef:

Soms heb je voor je gevoel ook genoeg in huis van bepaalde bands.

Dat had je bij Van Halen toch ook, misschien denk je dan toch teveel in een beperkt kader wat je vooral jezelf oplegt Geeft niet ieder zijn smaak.
Op jouw eigen verzoek heb ik je destijds een paar albums getipt om tenminste een wat breder inzicht te krijgen in de Earring geschiedenis. Klinkt misschien aanmatigend, maar juist als je bv die paar albums beluisterd, kan je pas nog beter je eigen mening staven en beoordelen. Nu ga je af op iets wat je eigenlijk niet eens weet.
Neemt niet weg als je de live albums, een best of, Moontan en deze als geneog beschouwt, dat het dan ook voor jou genoeg is. Hooguit is een bepaalde nuancering in je oordeel misschien te mager. Maar nogmaals, ieder zijn stijl smaak en manier.

avatar van vielip
ricardo schreef:

Dan heb je mijn suggestieve tip zeker niet begrepen?

haythijs schreef:

Jouw tips waren super, en als ik verder ga spitten in de discografie van golden Earring zal ik jouw tips zeker in mijn achterhoofd houden.

Het probleem is nou eenmaal dat je iedere maand een bepaald budget uit kunt geven, en dat ik dat zo divers mogelijk wil doen.

Op den duur komt golden Earring vast weer een keer aan de beurt, maar voorlopig zijn er eerst andere artiesten/bands aan de beurt.

Je kunt je muntjes nou eenmaal maar 1 keer uitgeven.

En komt bij dat ik echt niet alles van the Earring in huis hoef te hebben om er met volle teugen van te kunnen genieten.

Bloody bucaneers is de volgende van hun die ik in huis haal, das zeker!

avatar van Heer Hendrik
Bloody bucaneers is de volgende van hun die ik in huis haal, das zeker!

avatar van ricardo
Dit album heb ik net 3 keer achterelkaar beluisterd, maar blijf het echt een geweldig album vinden. Alles zit erin om te horen wat the earring zo goed maakt, stevige en catchy nummers, maar ook rustige nummers. Deze mag ik zo af en toe graag opzetten, vind hem eigenlijk supergoed.

avatar van nlkink
Ben het met Ricardo eens. Een geweldig album. Geen grote uitschieters maar superconstistent. Kan niet eens een nummer aanwijzen wat ik niet goed vind. Dat is met de Earring ook wel eens anders geweest.

Zeker een lekkere plaat. Ben na een zoektocht in het bezit gekomen van de gekleurde vinyl versie.

Erg mooi item! Fijne plaat., het rockt gewoon lekker, en er is inderdaad geen zwak moment te vinden.

avatar van Brutus
Schitterend album van Golden Earring. Het rockt weer als vanouds. Komt zeker in mijn top 5 van Golden Earring albums.

avatar van Funky Bookie
In de 21e eeuw leek de Earring een band geworden te zijn die live nog altijd fenomenaal is, maar in de studio de magie kwijt was. Voor de 0's klopte dit ook wel. Met dit album echter bewijzen ze toch weer hun klasse. Zonder franje, maar met bezieling en, verrassend genoeg, zonder een karakteriserende hitsingle. Het resultaat is een uitstekende rockplaat met alle elementen die de Earring bijzonder maakt.
Bijna 50 jaar na hun debuut nog altijd dynamisch!