Air - Moon Safari (1998)

Frankrijk
Electronic / Pop
Label: Source

1. La Femme D'Argent (7:11)
  2. Sexy Boy (4:58)
  3. All I Need (4:28)

met Beth Hirsch

4. Kelly Watch the Stars (3:45)
  5. Talisman (4:16)
  6. Remember (2:34)
  7. You Make It Easy (4:01)

met Beth Hirsch

8. Ce Matin-Là (3:39)
  9. New Star in the Sky (Chanson pour Solal) (5:40)
  10. Le Voyage de Penelope (3:10)
  11. Remember [D Whitaker Version] * (2:25)
  12. Kelly Watch the Stars [Live BBC 1998] * (2:44)
  13. J'ai Dormi Sous L'Eau [Live BBC 1998] * (4:10)
  14. Sexy Boy [Live BBC 1998] * (3:10)
  15. Kelly Watch the Stars [Moog Cookbook Remix] * (5:40)
  16. Trente Millions D'Amis [Live KCRW 1998] * (4:34)
  17. You Make It Easy [Live KCRW 1998] * (4:45)
  18. Bossa 96 [Demo] * (4:44)
  19. Kelly Watch the Stars [Demo] * (3:46)
  20. Sexy Boy [Sex Kino Mix] * (6:36)
avatar van shimahero
You make it easy: 8/10
Ce Matin-Là: 9,5/10
New star in the sky: 8/10
Le voyage de Penelope: 8/10

Album score: 4 (redelijk tot goed)
Favoriet nummer: La Femme D’Argent: mooie opbouw en prachtig sluitstuk op het einde

avatar van Twinpeaks
Kalme haast serene plaat van Air. Nu al drie nachten achtereen de soundtrack van mijn nacht .Met een goed drankje binnen handbereik is het goed toeven op de klanktapijtjes van deze Fransen .Normalitair ver weg van mijn muzikale voorkeur, maar dit kan ik meer dan goed hebben. 4 sterren.

avatar van Reijersen
N.a.v. dit topic beluisterde ik dit album.

Ten tijde van de hit All I Need heb ik dit album toen ook aangeschaft. Maar het is wel heel lang geleden dat ik het hoorde. Luisteren en dan vooral na een dergelijke lange tijd weer eens luisteren naar dit album doet toch weer wat leuke herinneren omroepen. Uiterst relaxte, serene muziek. Werkt misschien wel het beste als er een zonnetje staat, maar ook prima als achtergrondmuziek bij een etentje of als je ’s avonds even tot rust wilt komen. Natuurlijk met die wereldhit en eigenlijk met alleen Sexy Boy als wat meer energieke opvaller.

avatar van pureshores
Lekker om weer te horen. Blijft vrij tijdloos.
Vind Talisman nu ook een stuk fijner, vond het eerst wat voortkabbelend maar is toch iets pittiger vergeleken met andere tracks.
Ongelooflijk dat dit alweer bijna 25 jaar oud is

Vandaag 25 jaar oud. Ongelooflijk hoe de tijd voorbij vliegt....

ohmusica
Zeer bijzonder, en nog niet vergeten heb er nog steeds wat mee, daarom doen de 25 jaren wat onwerkelijk aan.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Air - Moon Safari (1998) - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Air - Moon Safari (1998)
Net iets meer dan 25 jaar geleden verscheen Moon Safari van Air, dat nooit meer zou worden overtroffen door Nicolas Godin en Jean-Benoît Dunckel en terecht in de boeken is gekomen als meesterwerk

Moon Safari van Air kwam in 1998 als een donderslag bij heldere hemel en zorgde ervoor dat Parijs weer serieus werd genomen als muziekstad. Het album klonk in 1998 als geen enkel ander album en doet dat nog steeds niet. Het album heeft de tand des tijd verrassend goed doorstaan en is net als 25 jaar geleden van de eerste tot en met de laatste noot een zwoele en betoverende luistertrip. Invloeden uit de Franse filmmuziek en psychedelica vloeien prachtig samen met af en toe een flinke dosis Kraftwerk en met een aangename hoeveelheid folktronica, lounge en jazzy pop uit de jaren 90. Moon Safari was in 1998 een muzikale warme deken en dat is het album nog steeds.

Voor het laatste wapenfeit van het Franse duo Air moeten we inmiddels zo’n elf jaar terug in de tijd, want toen verscheen de door Nicolas Godin en Jean-Benoît Dunckel gemaakte soundtrack bij de film Le Voyage Dans La Lune. Zelfs was ik overigens al veel eerder afgehaakt, want alleen voor de eerste twee albums van Air tastte ik in de buidel (destijds nog de enige manier om een album te bemachtigen of zelfs te kunnen beluisteren).

Naar de soundtrack bij The Virgin Suicides uit 2000 luister ik eigenlijk nooit meer, maar het debuutalbum van Air trek ik nog altijd met enige regelmaat uit de kast en vind ik nog altijd een geweldig album. Moon Safari verscheen in de eerste weken van 1998 en sloeg in als de spreekwoordelijke bom. Nicolas Godin en Jean-Benoît Dunckel maakten op het debuutalbum van Air op zich geen groot geheim van hun inspiratiebronnen, maar Moon Safari klonk in 1998 duidelijk anders dan de meeste andere albums van dat moment en is wat mij betreft nog altijd een album met een uniek eigen geluid.

Nicolas Godin en Jean-Benoît Dunckel slaagden er op Moon Safari in om al hun inspiratiebronnen met elkaar te vermengen op een album dat aan de ene kant klinkt als een bonte lappendeken en aan de andere kant als één geheel. De belangrijkste inspiratiebron van de twee muzikanten uit Parijs was ongetwijfeld de Parijse legende Serge Gainsbourg, die in verschillende gedaanten terug komt op het album. Moon Safari laat hiernaast flink wat invloeden van Kraftwerk horen, bevat hier en daar sporen van de zwoele Franse filmmuziek uit de jaren 70, kan uit de voeten met nachtclub jazz en heeft ook nog wat geleend van de zoete melodieën van Burt Bacharach.

Het komt allemaal samen in tien songs, die allemaal op net wat andere wijze het oor strelen. Van het filmische en instrumentale La Femme d’argent naar het zwoele en tegelijkertijd door Kraftwerk beïnvloede Sexy Boy, van de vooral organische folktronica van het door Bet Hirsch gedragen All I Need naar het futuristische Kelly Watch The Stars, van het beeldende en rijk georkestreerde Talisman naar het door de vocoder gedomineerde Remember, van het jazzy en wederom door Beth Hirsch gezongen You Make It Easy naar het sprookjesachtige en met een Burt Bacharach vibe gevoede Ce Matin-Là en van het subtiele en wederom beeldende New Star In The Sky naar het naar lounge neigende maar uiteindelijk vooral spannende Le Voyage de Pénelope.

Moon Safari van Air was en is een album waarbij het heerlijk wegdromen is en dat het oor drie kwartier lang streelt met lome luistertrip, maar het is ook een album waarop ontzettend veel gebeurt en waarop de Parijse muzikanten Nicolas Godin en Jean-Benoît Dunckel laten horen dat ze tot grote dingen in staat moeten worden geacht.

Met de kennis van nu vraag ik me af of dat er helemaal uit is gekomen, want ondanks het feit dat de twee Franse muzikanten een aardig oeuvre hebben opgebouwd en ook buiten Air hun sporen hebben verdiend, vind ik Moon Safari er heel ver bovenuit steken. Het is een album dat 45 minuten lang bijzonder lekker voortkabbelt, maar het is ook een album dat heel veel invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de popmuziek. En Moon Safari is een album dat nu nog minstens net zo lekker en eigenzinnig klinkt als in 1998, wat bijzonder knap is. Erwin Zijleman

avatar van henkiev
Tijdloos album! Volgend jaar spelen ze het integraal in Paradiso

avatar van lennon
geplaatst:
Ben heel benieuwd naar de 2 cd versie die de 15e uitkomt. Zal disc 2 de moeite waard zijn?

avatar van Droid
geplaatst:
Hopelijk staat daar de single edit van Kelly Watch the Stars op. Die vind ik beduidend beter dan de album versie.

avatar van tnf
tnf
Ik kan ze beiden behoorlijk goed hebben. Dat de single-versie nog steeds niet op Spotify staat, is iig een gemis.

avatar van lennon
Droid schreef:

De inhoud van cd 2:
Neneh Cherry – ‘Kootchi’ (Air Remix)
Crustation – ‘Purple’ (La Femme D’argent Mix)
Dirty Hiroshima (Demo)
New Star in the Sky (Demo)
Ce Matin Lá (Demo)
Maggot Brain (Live)
J’ai Dormi Sous L’eau (BBC live session)
Sexy Boy (BBC live session)
Kelly Watch The Stars (BBC live session)
Kelly Watch The Stars (Extended Version)
Remember (David Whitaker Version)

avatar van davevr
Ik blijf dit een goed album vinden van Air, maar The Virgin Suicides en 10.000hz zijn, imo, veel beter verouderd en gaan dieper. Dit blijft uiteindelijk wat kabbelen. Talkie walkie staat op gelijke voet.

Stand

The Virgin Suicides