Megadeth - Countdown to Extinction (1992)

Label: Capitol

1. Skin O' My Teeth (3:14)
  2. Symphony of Destruction (4:02)
  3. Architecture of Aggression (3:34)
  4. Foreclosure of a Dream (4:17)
  5. Sweating Bullets (5:03)
  6. This Was My Life (3:42)
  7. Countdown to Extinction (4:16)
  8. High Speed Dirt (4:12)
  9. Psychotron (4:42)
  10. Captive Honour (4:14)
  11. Ashes in Your Mouth (6:11)
  12. Crown of Worms * (3:17)
  13. Countdown to Extinction [Demo] * (3:55)
  14. Symphony of Destruction [Demo] * (5:29)
  15. Psychotron [Demo] * (5:28)
avatar van PEN15
Jaja, ik zat er op te wachten tot iemand er wat van ging zeggen, he. Ik dacht dat Hurling ook kotsen betekende. Voor de goede orde. Hurling betekent in dit geval geweldadig naar de grond smijten/gooien. Gelukkig kon jij er om lachen. Desalnietemin nog altijd een gruwelijk, heftige songtekst.

en natuurlijk zegt hij geen aargghh.. maar Shii... **THUD**.

Is dit album ook geremastered met nieuwe zang enzovoorts?

avatar van Edwynn
Ja, het is geremixed en al dat. Er worden andere takes van nummers gebruikt, andere effecten op de zang, etcetera. Doffe ellende. Beter op zoek gaan naar een origineel exemplaar. Het is verder zo'n mooi album.

Tja ik ben een vrij nieuwe metal luisteraar dus ik ga alles een beetje af, ik vond zelf die remaster van Peace Sells (luister hem nu) best goed klinken, maar ik ben dus niet bekend met het orgineel! Dat is het geval een beetje denk ik..

avatar van Edwynn
In die zin heb ik een gekleurde blik. Countdown To Extinction staat barstensvol geweldige songs met ontzettend veel subtiliteiten. Dat dat later verminkt wordt aan een mixtafel, kan ik niet over mijn bekrompen hartje verkrijgen.
Toch zijn er mensen die weglopen met die remasters.

Is het dan zo erg in welke songs bijvoorbeeld?

En is het bij elke album even erg of schieten er een aantal boven uit?

avatar van Edwynn
Of het erg is moet je voor jezelf maar uitmaken. Heb je het album sowieso al beluisterd?

Want Ik vraag mij of het zo erg is voor iemand die de originelen niet eerder heeft gehoord.
Op het forum zijn ook mensen die uiterst tevreden zijn over de remasters/remixen.

Zelf vind ik bijvoorbeeld het weglaten van een aantal subtiele gitaarharmoniën in Symphony Of Destruction behoorlijk onacceptabel.

Over het algemeen ben ik sowieso uiterst voorzichtig met remasters. Het gaat in veel gevallen verder dan het oppoetsen van de geluidskwaliteit.
Megadeth spande tot nu toe de kroon door elk album grondig te ontzielen.

avatar van phantasia
Mijn kennismakning met deze band. Erg verslavend in die tijd. Mooi om huidige thrash met deze opnames te horen.
Hierna nog met veel plezier naar Youthanasia geluisterd, daarna geen interesse meer gehad tot.. The sytem has failed wat ook 4 sterren van mij krijgt.

Edwynn schreef:
Megadeth spande tot nu toe de kroon door elk album grondig te ontzielen.

Met uitzondering van So far dan hè? Die is er wel op vooruit gegaan.

No way, dude

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Dit album heeft al een uitstekende produktie van Max Norman gekregen, geen behoefte aan opgepoetste versies. Prima album van Mustaine. Tot de favorieten behoren Architecture of Aggression, Sweating Bullets en Captive Honour.

No way, dude

Toch wel, hoor. Ik vind het origineel van So Far erg blikkerig klinken. Die remaster is een stuk beter qua geluid al hadden die trompetje wel uit het intro achterwege gelaten kunnen worden.

avatar van Edwynn
Dat alleen al is voor mij reden er grote afstand van te nemen.

avatar van Metal-D78
Da's jammer. Ik ben wel blij met die remaster. Net als ik blij ben met de remaster van MD45 waar zogenaamd de originele zang van verloren is.
Hoe goed Countdown ook is, het benadert niet de klasse van Rust in Piece.

avatar van Edwynn
Countdown is vooral anders. Ik vind hem zeker zo geweldig. Rust In Piece is uiteraard van grote klasse. Veel explosiever. Wat meer speed gericht. Countdown To Extinction is beheerster en geraffineerder.

avatar van Metal-D78
En daar ben ik het weer wel met je eens. CTE is inderdaad beheerster en onderkoelder dan RIP. Ik kan altijd erg genieten van die sarcastische teksten van Mustaine op CTE.

avatar van Madjack71
Een vrij compleet album van Megadeth, waar melodie; onderwerpen, zang en metal elkaar in een harmonie ontmoeten. Misschien ook wel de meest toegankelijkste van Mustaine en de zijne....maar dat is een gevoel, want heel het oeuvre ken ik ook weer niet.
Maar met Symphony of Destruction en Countdown to Extinction heb je toch minstens twee nummers, die tot de verbeelding blijven spreken. Maar dit album heeft wel meer te bieden en is in zijn geheel goed te beluisteren. De link naar Metallica is al tot in den treure toe ws. benoemd en ga ik mijzelf ook niet aan wagen, alsook de lettertype van deze band.
De zang van Mustaine is vooruitgegaan alsook die van Hetfield destijds...verhipts...toch nog een vergelijking..foei. Countdown to Extinction is idd. minder op 'speed' gericht...prima woordkeuze, denk ook dat ten tijde van dit album, Mustaine i.i.g. wat meer grip kreeg op diezelfde 'snelheid' en hem ook misschien wat scherper maakte, wie weet.
Hoe dan ook, ik kan hier nog graag naar luisteren.

avatar van Kill_illuminati
Metal-D78 schreef:

Dave Mustain vind ik persoonlijk een sterke teksten schrijver.

avatar van Edwynn
Over het algemeen vind ik zijn teksten ook wel sterk. Al moet ik toegeven dat ik bij High Speed Dirt of Countdown To Extinction wel een beetje het Mechanix gevoel krijg... Tekstueel gezien dan.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Architecture of Aggression heeft een sterke tekst. Zeer goed album, destijds nieuw op CD gekocht.
Het album bevalt me nog steeds net zo goed als de voorganger.

@madjack

Met die voortdurende Metallica vergelijking doe je Countdown To Extinction echt veel tekort. Dit album heeft zoveel meer diepgang dan het eeuwig geroemde black album.

avatar van Madjack71
@Edwynn;

Is ook niet de bedoeling. Dit album staat geheel op zichzelf. De vergelijking was meer in het algemeen bedoeld en niet specifiek gericht op dit album.

avatar van Edwynn
My, bad. Verkeerd gelezen.

Dan is het een onderstreping.

avatar van Spock2011
Goede plaat. Er staan een heleboel fantastische nummertjes op, iets wat ik helaas niet had met RIP. Symphony of Destruction gaat er altijd wel in, en het titelnummer blijft een van mijn favorieten. Fantastische cover overigens, ziet er heel akelig uit.

avatar van Flammazine
Na 10 jaar het stof er nog eens afgeblazen, en eigenlijk is mijn mening over deze plaat niet erg veranderd. Degelijk album met een paar mooie momenten maar jammer genoeg ook wat schoonheidsfoutjes. Zo vind ik het openingskwartet niet veel soeps, iemand hierboven noemde het MTV-metal en dat gevoel heb ik er ook bij. High Speed Dirt schaart zich hier ook onder.Symphony of Destruction is een klassieker, maar ik ben het een beetje beugehoord.

De echte pret begint pas bij Sweating Bullets, magistrale intro en de eerste maal dat ik me niet stoor aan de maniakale 'delivery' van Mustaine. Nu, gezien het thema van de song moest het er nog aan mankeren.This Was My Life en Countdown .... zijn ook prima,Psychotron is melig maar leuk.

Captive Honour wordt wat mij betreft volledig om zeep geholpen door de lachwekkende samples, die niet bij de toon en het onderwerp van de song passen. Iets wat op deze plaat wel meer voorkomt,jammer genoeg. Alleen op Architecture vond ik het goed ingepast.

Blijkbaar vroeger volledig over het hoofd gezien,maar wat is Ashes In Your Mouth een lekker nummer zeg. Dacht eerst dat ik Meshuggah had opgezet,tot Mustaine begon te zingen. Lekkere solo's in het midden ook.

avatar van Edwynn
Wat is de definitie van MTV metal? The Philosopher, om maar eens een voorbeeldje te noemen, was ook best vaak op MTV te zien. Is dat dan ook MTV metal?

avatar van Kronos
Edwynn schreef:
Wat is de definitie van MTV metal?

avatar van Flammazine
Kronos schreef:

Zoiets vermoed ik.

Poging tot steek? Zoals meer mensen van mijn generatie heb ik best wel wat metal via Mtv leren kennen. in de vroege jaren negentig was daar nog plaats voor op die zender. Maar Megadeth heb ik leren kennen via een klasgenootje die deze op casette had. Het klinkt voor mij iets te gepolijsd en de nummers zijn qua opbouw ook wat teveel hetzelfde. Dat kan je van Individual Thought Patterns van Death moeilijk zeggen vind ik.

Maar zoals ik al zei is het in zijn totaliteit zeker geen slecht album, en ook de teksten van Mustaine zijn dik te pruimen.

Kronos schreef:

Zoiets vermoed ik.

Ik denk dat er wat anders wordt bedoeld en eigenlijk kan ik mij er wel wat in vinden. MTV-metal is niet al te drukke, catchy metal. En dat bevat Countdown wel. Symphony Of Destruction is daar een voorbeeld van. Briljant nummer, makkelijk in het gehoor en zou dan ook genreoverschrijdend kunnen werken (MTV-metal). Dit in tegenstelling tot voorganger RIP. Dat bevat dan ook geen MTV-metal.

avatar van Kronos
Metal-D78 schreef:
MTV-metal is niet al te drukke, catchy metal.

MTV-metal bestond dus al vóór MTV bestond...

Weer wat bijgeleerd.