Megadeth - Countdown to Extinction (1992)

Label: Capitol

1. Skin O' My Teeth (3:14)
  2. Symphony of Destruction (4:02)
  3. Architecture of Aggression (3:34)
  4. Foreclosure of a Dream (4:17)
  5. Sweating Bullets (5:03)
  6. This Was My Life (3:42)
  7. Countdown to Extinction (4:16)
  8. High Speed Dirt (4:12)
  9. Psychotron (4:42)
  10. Captive Honour (4:14)
  11. Ashes in Your Mouth (6:11)
  12. Crown of Worms * (3:17)
  13. Countdown to Extinction [Demo] * (3:55)
  14. Symphony of Destruction [Demo] * (5:29)
  15. Psychotron [Demo] * (5:28)
avatar van Edwynn
Niet al te druk? Toch nog eens de oortjes spitsen, want dat Megadeth kalmer klinkt dan voorheen wil niet zeggen dat hier hapklare brokken geserveerd worden.

avatar van Spock2011
Het is wel een veel toegankelijkere plaat dan andere (eerdere) Megadeth-releases.

avatar van Edwynn
Toegankelijker, ja. Maar niet zo eendimensionaal als Metallica's selftitled album van een jaar eerder, waarmee deze nogal eens vergeleken wordt.

avatar van Metal-D78
Kronos schreef:

MTV-metal bestond dus al vóór MTV bestond...

Weer wat bijgeleerd.

Als je het niet wilt begrijpen moet je ook niet reageren. Een quote-je eruit halen en daar wat nonchelant op doen om de getapte jongen uit te hangen....triest. Lees mijn post nog een keer waarin ik probeerde uit te leggen dat ik meen te begrijpen wat Flammazine aangaf.

Waarschijnlijk associeer jij MTV ergens anders mee, maar ik heb vroeger genoten van Headbanger's Ball, waar (jawel) nummers van Countdown (Symphony of Destruction, Sweating Bullets) maar ook het titelnummer van Peace Sells regelmatig voorbij kwamen. Dit in tegenstelling tot nummers van Rust in Piece. En waarschijnlijk omdat die toch iets minder toegankelijk waren.

avatar van Edwynn
Ehm, Holy Wars en Hangar 18 zeker vergeten....

Werd je ook praktisch mee doodgegooid in de Triple Thrash Treat.

In datzelfde programma was ook ruimte voor bands als Deicide, Morbid Angel, Death en Necrosanct. Om dat dan allemaal MTV metal te noemen omdat het toevallig op MTV te zien is geweest, is op zich een sluitende redenering. Maar dat veegt wel de stelling dat het om gepolijste en toegankelijke metal moet gaan weer onderuit.

Metal-D78 schreef:

Als je op de persoon gaat spelen in plaats van op de bal, dat vind ik nogal triest.

Je uitleg over wat MTV-metal zou zijn rammelt langs alle kanten zoals Edwynn ook al duidelijk maakt.

Ik ga er verder niet meer op reageren.

avatar van Flammazine
Edwynn schreef:
Ehm, Holy Wars en Hangar 18 zeker vergeten....

Werd je ook praktisch mee doodgegooid in de Triple Thrash Treat.

Ik gaf al aan dat het eerder om het tweede te doen was dan om de reden dat het op MTV kwam.
Misschien is mainstream,poppy metal correcter, maar daar ga jij noch Kronos gelukkiger van worden vrees ik. Snap wel dat de term MTV-metal voor velen een negatieve bijklank heeft om duidelijke redenen, maar ooit, lang geleden,voor een korte periode, was het een degelijke zender.

avatar van Kronos
De benoeming MTV-metal was volgens mij toch niet positief bedoeld.

Kingsnake schreef:
Saai, dit.

De eerste platen van Megadeth waren we lekkere thrash.
Maar dit is echt kant-en-klare MTV-metal.

Ik kan 'm maar niet afluisteren, deze plaat

Ook niet door jezelf overigens.

Flammazine schreef:
Zo vind ik het openingskwartet niet veel soeps, iemand hierboven noemde het MTV-metal en dat gevoel heb ik er ook bij. High Speed Dirt schaart zich hier ook onder.

De term raakt kant noch wal. Dat verandert niet door nu het geweer van schouder te veranderen.

avatar van ricardo
Ik vind deze plaat een stuk beter dan voorgaande albums, oftewel hij bevalt mij gewoon beter. Het klinkt wat gestructureerder en er zit voor mijn gevoel meer lijn in wat mij beter bevalt. De oude Megadeth klinkt vooral erg rommelig en punk/thrash natuurlijk, daar waar dit allemaal wat vriendelijker en toegangkelijker in het gehoor ligt.

Zeer goed album, en waarschijnlijk mijn favoriete album van deze band.

avatar van Kill_illuminati
Wat een achterlijk goede productie heeft dit album. Het geeft precies die dynamiek die het nodig heeft.

avatar van Edwynn
Vind ik ook. Luid, kraakhelder, maar nergens gelikt.

avatar van ricardo
Hierop klinkt Megadeth gewoon het meest af vind ik, daar waar hun vorige albums nogal rammelen.

Hierop is de beste balans te vinden in zowel productie als de songs zelf.

Op hun voorgaande album vind ik de gitaar solo's nogal over de top namelijk.

avatar van Flammazine
Kronos schreef:
De benoeming MTV-metal was volgens mij toch niet positief bedoeld.

Ook niet door jezelf overigens.

Ik heb mijn geweer helemaal niet van schouder veranderd, ik heb alleen genuanceerd wat ik bedoel. Ik beweer ook nergens dat het een compliment is.Dat jij je aangevallen voelt door de term is jou probleem. Mensen genoeg die wel begrijpen wat er bedoeld wordt.

avatar van Metal-D78
Flammazine schreef:
Mensen genoeg die wel begrijpen wat er bedoeld wordt.

Ik wil het begrijpen. Sommige mensen willen dat niet en maken dat dan belachelijk door te focussen op woordjes. Jammer.

Laatste wat ik over Countdown zeg: prima opvolger van Rust in Piece, maar duidelijk meer mainstream. Productie is kil, maar past prima bij de bijtende teksten van Mustaine. Opvolger Youthanasia is nog meer mainstream met een uitbundiger (galm!!) productie.

Ik prefereer Rust in Piece als geheel, al heeft Countdown zeker zijn momenten.

Flammazine schreef:

Ik voel mij niet aangevallen en begrijp wat er bedoeld wordt. Maar misschien voel jij je aangevallen als ik zeg dat de term 'MTV-metal' nergens op slaat. Waarom niet staat hier al uitgelegd.

avatar van Kill_illuminati
Ik las net bij andere Youthanasia een discussie over Dave Mustains goed bedoelde teksten. Volgens sommige (op Youtube) is hij tè preachy en andere vinden zijn teksten niks. Ik kan het wel begrijpen. Maar een ding staat vast, en dat is dat Dave Mustain (Megadeth) met het nummer Countdown to Extinction de Genesis Award gewonnen heeft van The Humane Society. Iets wat eerder werd gewonnen door grootheden als Paul Mccartney, Michael Jackson en Oprah Winfrey.

avatar van sinkthepink
Is ook in 24/96 uitgebracht zie ik (HD Tracks), zou ik graag eens horen...

avatar van frolunda
Geweldig dynamisch album dat nog steeds klinkt als een klok.Van nummers als Sweating bullets,Symphony of destruction of Foreclosure of a dream,om er maar enkele te noemen krijg ik nooit genoeg.Pracht plaat

avatar van gigage
Beste MD album samen met rip. Songs zijn hier evenwichtiger en hij duurt langer (is langer genieten). Captive honour , ashes.. en melodieuze titesong zijn mijn favorieten. En daar doe ik de rest mee tekort, eigenlijk. Mocht je m nog niet hebben probeer dan wel de originele uitgave te scoren en niet de opnieuw ingezongen remaster uit 2004. Ik heb de 20th anniversary edition uit 2012 nog niet gehoord. Anyone ?

avatar van Lau1986
Een aardige plaat, maar haalt het niet bij de oudere albums. Het is allemaal toch wat tammer geworden. Dat is op zich niet verkeerd, maar ik mis toch de echte snelle nummers. Kortom vermakelijk album, maar zeer zeker niet hun beste.

avatar van gigage
Van Peace sells was er een 25 jarig jubileum uitgebracht in 2011 met een extra schijfje met live opnames. Dat smaakte klaarblijkelijk naar meer en konden ze met Countdown to extinction niet langer wachten dus kwam er een 20th anniversary schijfje uit in 2012 met daarbij dus ook een live set nu uit de veehal van San Fransisco van een concert uit 1992:
Intro
Ashes In Your Mouth
Symphony Of Destruction
Peace Sells
Anarchy In the UK

Dave is goed bij stem nog in 1992 en beklaagt zich over gummibeertjes die het podium opgeslingerd worden. De songs worden strak gespeeld en wijken daardoor niet veel af van de originele albumtracks. Wel een leuke setlist.

avatar van Michael_1980
De vocals op de 2004 remaster irriteren me. Ze liggen er te veel bovenop. Net of ze er later overheen geplakt zijn. Nee, geef mij maar de originele versie 1992. Dat is namelijk een fantastisch album met vele hoogtepunten. Gelukkig heb ik deze origineel op cd.

avatar van Kronos
Al die remixen van Megadeth albums zijn te mijden. Het kan niet genoeg gezegd worden.

Een kleine uitzondering. De remix van het debuut is wel leuk om er extra bij te hebben.

avatar van james_cameron
Oké, een lichte tegenvaller na het meesterlijke Rust In Peace, nog steeds mijn favoriete Megadeth-album, maar al met al wel één van de betere werkstukken van de band. De songs zijn hier meer compact en melodieus, maar het materiaal is unaniem sterk en lekker divers. De spartaanse produktie had evenwel wat krachtiger gekund en het album klinkt een beetje klinisch. Dat is jammer, maar de songs zijn dermate sterk dat dit album de tand des tijds met gemak heeft doorstaan.

avatar van Kill_illuminati
Ik vind de 2004 versie eerlijk gezegd heerlijk klinken. Of mag dat in de wereld der metalen niet gezegd worden?

avatar van gigage
Zoals Dave het zelf perfect omschrijft in één van de all time beste songs van Megadeth: Now we've rewritten history, The one thing we've found out; Sweet taste of vindication, It turns to ashes in your mouth

avatar van gigage
Maar als je de 2004 remix gewend bent (en die klinkt inderdaad wat voller van geluid) en je vindt ' m prima dan maakt het ook niet zoveel uit, toch?

25 jarig jubileum van het album, vandaag. Van e

avatar van Dale Cooper
Na Rust In Peace bleef Megadeth grotendeels op hetzelfde niveau voortdoen. Dit album is voor mij net iets minder episch en het zakt na het titelnummer ook net iets te veel in om het even hoog te waarderen, maar de eerste helft staat vol met nummers die ik op mijn lijstje van favorieten van de band zou zetten. Het is ook net dat tikkeltje toegankelijker, wat ik verder geen pluspunt of minpunt vind, het is een interessante evolutie.

avatar van Kondoro0614
Megadeth heeft na hun erg sterke album R.I.P. niet stil gezeten en komen ruim twee jaar later aanzetten met dit geweldige album 'Countdown to Extinction'. Wederom een ontzettend sterk en fijn trashmetalalbum waarbij de jongens weer door je geluidsboxen knallen alsof het niets is. Met heerlijke platen als 'Ashes in Your Mouth', 'Symphony of Destruction' en 'Countdown to Extinction' maakt deze band weer een statement en is ook dit album moeilijk weg te denken in de metalscéne laat staan de trashmetalscéne. Heerlijk album waarvan ik erg heb genoten en ze laten me steeds weer genieten met geweldige songteksten (zo vond ik 'Sweating Bullets' erg gaaf), mooi gitaarspel en heerlijke samenhang en een supermooie productie. Alleen kan hij niet tippen aan het geweldige album 'Rust in Peace' al komt hij wel verdomd dichtbij!